БАТЬКІВСЬКІ ЗБОРИ «ВИХОВАННЯ ЛЮБОВІ ДО ПРИРОДИ» (ГРА-ПОДОРОЖ)
Мета:
· обговорити
з батьками проблему формування екологічної культури дитини;
· продемонструвати
батькам досягнення розвитку екологічного виховання у позакласній та навчальній
діяльності;
· сприяти
підвищенню ролі сім'ї у вихованні у дітей любові та шанобливого ставлення до
природи, формуванню правил екологічно грамотної взаємодії з навколишнім
середовищем.
Обладнання:
фотошпалери з видами природи; виставка книжок для дітей про природу, плакати,
фонограма «Звуки природи».
Підготовка
· Запрошення
батьків на збори.
· Організація
конкурсу дитячих малюнків із природних матеріалів.
· Фотогазета
«Друзі природи».
· Підготовка
з дітьми екологічної казки «Колобок».
· Підготовка
пам'яток для батьків «Правила поведінки лісі».
· Підготовка
книжкової виставки та журналів «Люби, цінуй і охороняй».
ХІД ЗБОРІВ
І. Круглий стіл за темою зборів
Під звуки фонограми присутні споглядають виставку
дитячого малювання і виробів із природного матеріалу. Батьки займають місця за
круглим столом.
1.Вступне
слово вчителя.
Людина стає людиною, коли почує шепотіння листя, пісню
коника, дзюркіт весняного струмка, дзвін срібних дзвіночків, пісні птахів у
високому літньому небі, ласкавий подих теплого вітру, урочисту тишу ночі почує
і, затамувавши подих, слухає сотні й тисячі років цю чудову музику життя.
Сьогодні на батьківських зборах ми поговоримо про
красивий, безмежний і живий світ природи, а найголовніше - разом подумаємо про
те, як можна в школі та в сім'ї виховати у дітей почуття любові до цього Світу,
як охороняти Землю - наш великий дім, в якому ми живемо.
2.Колективне
обговорення питань.
Висловіть, будь ласка, свою точку
зору щодо наступних питань: - Чи любить Ваша дитина природу? У чому це
виявляється?
- Як Ви думаєте, чому одні діти
люблять природу, оберігають тварин,
а інші - ні?
- Чи часто Ви буваєте зі своєю
дитиною на природі? Як зазвичай
відбуваються такі прогулянки?
- Чи доводилось Вам разом із дитиною
спостерігати природні явища вивчати вірші про природу, обговорювати прикмети?
- Чи був у Вашої дитини гарний
вчинок щодо природи? Який?
- Чи доводилося Вам разом із дитиною
саджати дерева займатися заготівлею кормів для птахів, що зимують у наших
краях, годувати тварин і птахів, збирати лікарські рослини?
- Що, більш за все, на Вашу думку,
допомагає вихованню співчуття доброго ставлення до усього живого?
11.
Бесіда. Виховання любові до природи» Готує і проводить классвод.
ІІІ. Гра-подорож. «Йдемо в похід»
Мета гри:
· Виховувати
любов до природи'.
· Звернути
увагу дітей та їхніх батьків на проблему охорони навколишнього середовища.
· Формувати
досвід взаємодії дитини з природою та екологічну культуру.
· Навчити
правильно оцінювати свої вчинки і вчинки людей, які оточують з точки зору
екології.
Обладнання:
фонограми пісень, рисунок-схема туристичного маршруту, листочки з буквами,
малюнки лісових квітів, гербарій рослин, малюнки лікарських рослин, малюнки для
конкурсу «Лісовий компас» картки з еколоогічними задачами, медалі учням
«Справжній турист», «Tyрист-початківець», пам'ятки «Правила поведінки у лісі».
(Звучить
фонограма пісні.)
Учитель. Літо - час захоплюючих
походів і подорожей. Чи хотіли б ви здійснити похід рідним краєм? (Пропонує, дітям і батькам похід до лісу.)
- Перед вами - план нашої подорожі. Подорожуючи, ми
будемо говорити не лише про красу природи, мешканців лісу, а й про дбайливе
ставлення до Землі - дому, в якому ми живемо. Крім того, ми повинні серйозно
обміркувати питання про те, що загрожує нашій планеті з чим потрібно боротися
всім разом, щоб наша Земля була чистою і красивою.
(Діти читають
вірші про природу. Звучить фонограма пісні.)
Учитель. У грі братимуть участь дві
туристичні групи, до складу яких увійдуть і батьки
і діти.
І етап –
«Розминка»
1.Дізнаємося
назви команд. (У випробовуванні беруть
участь діти по 6 від кожної команди.)
Перша несподіванка, що трапилася на вашому шляху, -
болото, подолати яке можна, лише стрибаючи з «горбка» на «горбок» по одному. (На шляху «туристів»
розкладені «горбки» - круги з
картону.)
На іншому боці болота знаходиться засипане листям
джерело, на кожному листочку написана буква. Турист, подолавши шлях болотом,
повинен узяти один листочок, розчищаючи джерело, і повернутися на місце. Коли
зберете усі листочки, складіть слово з букв, написаних на листочках. Це слово -
назва вашої команди. Тож, починаймо! (Команди
виконують завдання.)
- Діти, давайте дізнаємося, які
назви мають команди. («Kомпac», «Рюкзак» ).
у конкурсах за кожну правильну
відповідь команди будуть отримувати картки з відповідним числом «кілометрів».
Наприкінці гри підіб'ємо підсумки: яка команда здолає більше «кілометрів», та й
перемогла.
2., Речі,
що необхідні у поході. (Завдання для дітей
і батьків)
·
У поході він
потрібний
І блищить, хоча
не срібний,
Юшку в ньому
зварим і кашу
Годувать малечу
нашу. (Казанок)
·
З одного
будиночку
Близнята-братці
гномики.
Всім кому, потрібно це,
Вони дарують
вогники! (Сірники)
·
Хоч маленький я,
та вдалий, Знає це турист бувалий.
З мандрівниками я
дружу
Їм
точно напрямок вкажу. (Компас)
Пішки ти шляхи долаєш,
Мене за спиною тримаєш.
Щоб лямки в
поході не муляли плечі,
Бери із собою
лише потрібні речі. (Рюкзак)
·
Утримаю як слід
тепло і холод,
Дозволю вгамувати
спрагу й голод.
У поході,
безперечно, у нагоді стану,
Бо холодильник з
піччю заміняю. (Термос)
·
Око чарівне
вдивляється пильно,
ти натискаєш на кнопку повільно,
Мить
зафіксовано, варто радіти,
Згодом світлини
можна зробити! (фотоапарат)
3.Якою
буде погода? (Конкурс для батьків) . .
У поході погоду
можна передбачити за різними ознаками. Чи вмієте
Ви це робити?
Завдання для
команди «Рюкзак».
· Рясна
роса вранці, вдень погода буде ... (гарною).
· Ворон
каркає до ... (дощу).
· Якщо
мошкара в'ється кругами - до ... (гарної) погоди,
лізе в обличчя до ... (дощу).
Завдання для
команди «Компас»
·Ластівки
літають низько над землею - до (дощу).
·Йде
дощ і на калюжах - бульбашки, отже (дощ
буде йти довго).
·Горобці
купаються у пилу або у калюжах - (буде дощ).
Тепер упевнено можна сказати, ЩО погана погода
не застане Вас зненацька у поході.
11 етап
1: Діти, ми зупинилися на лісовій
галявині. Це дуже красиве місце, де росте багато різних квітів. Спробуйте за
описом дізнатися, про яку квітку йдеться. (Команди по черзі відгадують загадки.)
·
Дівчатка
невеличкі, голівки золоті
Білішого волосся не знайдете в житті.
Під вітром всі
хитаються, згинаються, вклоняються,
До того ж вони ніби нам лагідно всміхаються. (Ромашки)
·
Білих кульок в
чистім полі
Букет
збираю я поволі.
А вітер крила
розпрямить -
Стебла в руці
мені лишить. (Кульбаби)
·
Фіолетовий,
блакитний
На галяві він
зростає.
Дзвоном
лагідним, привітним
Нас з
тобою зустрічає. (Дзвіночок)
·
Квіточку маленьку
ми знаємо з тобою
Пишається
красою блакитною, блідою.
Біля
струмка у лісі неважко загубитись.
Згадали
назву квітки? - Важко помилитись! (Незабудка)
Що це там за квітка жовта,
безпородна,
А насправді отруїти здатна?
(Жовтець)
Яка квітка дістала назву «дика
горобина»? (Пижма)
Лісова лікарня. (Конкурс для батьків)
. Для Вас, шановні батьки, - загадки про лікарські
рослини. Відайте їх, поясніть для чого і як ці рослини використовують із лікувальною
метою.
· Яка
рослина кусається? (Кропива)
(Відваром кропиви
миють голову, вона зупиняє кров.)
· Яка рослина росте біля
доріжки, листя схоже на листя лопуха, у період цвітіння випускає «сережки»? (Подорожник)
(Лікує ранки, застосовується при
хворобі шлунку.)
· Білий кошик, золоте дно. (Ромашка).
(Використовується для полоскання горла
при ангіні, для ополіскування волосся.) .
·
Назвіть трав'янисті рослини та кущики, завдяки яким можна
вилікувати застуду? (Брусницю вживають при
підвищеній температурі, журавлину -
при високій температурі та ангіні, чорну смородину - при
захворюваннях горла, морошку - як засіб від кашлю, ромашку - при
захворюваннях горла ... )
Людям від лікарських рослин - велика користь, тому ставтеся до них
дбайливо: не виривайте рослини з коренем, не збирайте рослини в одному місці,
частину їх залишайте у природі.
3. У ведмедя у бору. (Конкурс для дітей)
Щоб зрозуміти, як живе ліс,
необхідно добре знати звички його мешканців. Відгадайте звірів за їх описом.
1)Цього звіра називають
санітаром лісу. У нього дикий вигляд, загрозливе - рикання, підступний норов. (Вовк)
2) у
цього звіра є два основні способи захисту від ворогів: маскування й ноги. Він
не просто тікає від небезпеки, а обирає найкоротший шлях до спасіння. Проте,
трапляється, що не допомагають ані хитрощі, ані швидкість, тоді він падає на
спину й борониться сильними задніми лапами. Про нього говорять, що він -
боягуз. (Заєць)
3) Цей звір чудово
маскується, у нього гострий зір, слух, нюх. А ще він вміє танцювати! Стає на
задні лапи і ходить у такому положенні дрібненьким кроками. У людей цей танок
отримав назву «фокстрот». Вживає в їжу цей звір комах, гризунів, птахів,
зайців. Підказка. Тікати від
переслідувань допомагає рудий пухнастий хвіст. (Лисиця)
4) Цей звір дуже рухливий і
спритний: може швидко бігати, робити величезні стрибки, залазити на дерева і
плавати. Вгору біжить швидше, ніж рівниною. Лісом блукає обережно, намагаючись
не здіймати шурхоту, лапи ставить дещо всередину, а ще його вважають незграбним
ласунцем. (Ведмідь)
РИТМІЧНА ГРА «А Я У ГАЙ ХОДИЛА»
·Ми всі ідемо у гайок:
Крок за кроком і ще крок. (Xoдьба)
· Попереду - річка, зовсім
невеличка. (На пальчиках)
Небезпечна річка кожна, ще й ноги замочити можна! (Високо
піднімати ноги)
·Страбаймо
всі на одній ніжці
По вихлястій цій доріжці! (Стрибки)
·Поспішайте,
любі діти,
Щоб на сонці не згоріти! (Легкий
біг)
·А
застане грім з дощем
Сховаємось під кущем. (Присідання)
·Ми
прийшли вже, я гадаю, до зеленого до гаю! (Ходьба)
Лісова
кухня. (Конкурс для батьків і дітей) .
Запитання для команди «Рюкзак»
Назвіть, із яких рослин у
поході можна приготувати міцний, запашний чай? (Іван-чай, листя брусниці)
· Яким
способом зазвичай користуються туристи, щоб приготувати печену картоплю з
рум'яною хрусткою скоринкою?
1)Промиті
і обсушені картоплини закопують у гарячу золу.
2)У
велику жерстяну банку або відро насипають чистий сухий пісок, занурюють у нього
картоплю .. й обкладають його гарячим вугіллям. Приблизно через годину картопля
буде готовою.
Запитання для
команди «Компас»
· Назвіть
рослини, які в лісі або на луках можна їсти одразу, без кулінарної обробки? (Щавель)
· Як
запікають у поході рибу, не маючи посуду? (Потрібно
насадити рибу на дерев'яні або металеві прути та розмістити над вугіллям вогнища,
що горить.)
5. Лісовий
компас. (Конкурс для батьків)
Цей конкурс - для справжніх туристів, які не бояться
заблукати і завжди знають, як знайти дорогу додому. (Кожна команда отримує по 2 малюнки.)
Вам
необхідно пояснити, як можна в лісі визначити, де північ, де південь, за
допомогою підказок, що є на малюнках.
1)«Хвойні
дерева». (На деревах, із північного боку,
гілок менше, ніж із південного. )
2)«Лісові
ягоди». (Довше за інші зеленуватою і
недозрілою буває та ягода, або її окремий бік, що повернена до півночі.)
3)«Пеньки». (На пеньках дерев річні кільця ширшою частиною
повернуті на південь, а вузькою - на
північ)
4)«Камені». (На каменях із північного боку виростає мох.)
6. Як
поводитися в природі? (Конкурс для дітей і
батьків)
У лісі є багато
таємниць та відкриває він їх лише тим, хто відвідує у ліс із добрими намірами.
Не забувайте про це! Важливо не лише самому стати на захист живої природи. Не
менш важливо переконати в цьому своїх друзів.
Зараз ви, діти,
будете оцінювати ситуації, і з'ясовувати, що в них зроблено не так, як
належить.
А батьки
будуть доповнювати і виправляти ваші відповіді, якщо у цьому буде потреба.
Екологічні задачі
для команди «Рюкзак»
Завдання. Оцініть
ситуації і з'ясуйте, що в них зроблено не так.
1.-
Погляньте, тут є місце для вогнища. Давайте розпалимо багаття, запропонував
Сергій.
- Чому саме тут? Давайте розпалимо он під тим деревом,
там затишніше, - заперечили дівчата. Хлопці викопали під деревом яму, землю
відкинули якнайдалі, щоб не заважала.
2.Хтось
із дівчат зауважив:
- Щось у лісі занадто тихо. Навіть
птахи не співають. Невесело якось!
Потрібно радіо увімкнути
якнайгучніше!
Екологічні задачі
для команди «Рюкзак»
Завдання. Оцініть
ситуації і з'ясуйте, що в них зроблено не так.
1.Діти
викопали під кущем яму і склали в неї сміття, що лишилося після їхнього
відпочинку.
Пам'ятайте!
Покинутий папірець тліє, розпадається два роки, консервна банка - не менше, ніж
70 років. Залишений вами поліетиленовий пакет , буде лежати кілька сотень
років. А осколки банки або пляшки здатні спричинити шкоду навіть через 2000 років. Крім того, сонячного ДНЯ
осколок скла здатен відіграти роль лінзи і
викликати лісову пожежу.
2.Дівчатка
прийшли в ліс за лісовими ягодами. Ягід було так багато, що дівчатка, не
сходячи з місця, набрали їх досхочу ще й наїлися. Потім одна з них зауважила:
- Шкода, що
з нами немає Оленки, і вона не бачить, яке гарне місце ми знайшли.
- Та нічого, ми для неї нарвемо
гілочок із ягодами й покажемо, - запропонувала інша.
(Пісня
природоохоронного змісту) Підбиття підсумків гри.
Земля - наш великий дім, в якому ми всі живемо. І
господарем у цьому домі є кожен із нас. А господар, як відомо, має бути добрим
і дбайливим. Кожна з команд витримала усі випробовування. А тепер підбийте
підсумки і визначте, скільки «кілометрів. здолала ваша команда. Дітям, членам
команди-переможці, вручають медалі «Справжньому туристові», а іншу команду, що
також успішно здолала туристичний маршрут, нагороджують медалями «Туристичний
початківець». Батьки отримують пам'ятки.
Пам'ятка «Правила
поведінки в лісі»
Шановні батьки, опануйте, будь
ласка, ці правила разом із Вашою
дитиною!
1. Вмійте поводитися в лісі, на
прогулянці, за містом: не галасуйте, не · лякайте диких тварин. Вони люблять
добрих дітей.
2.Не
зривайте квіти, услід за вами пройдуть сотні людей, їм теж буде
приємно бачити квітучі ліси, сади,
поля, луки.
3.Не
ламайте дерева, не ріжте кору. Від цього дерева засихають і гинуть.
4.Не
ловіть заради забави метеликів, бабок і різних тварин.
5.Не
смітіть в лісі. Прибирайте за собою сміття та скляний посуд. Пожежа . в лісі
може виникнути від покинутої склянки.
Сподіваємося,
що з Вашою допомогою дитина запам'ятає ці правила!
IV. Підбиття
підсумків
Рішення зборів. 1
· Вважати
виховання у дітей любові до природи найважливішим напрямком спільної
діяльності класовода і батьків.
· Провести
разом із дітьми операцію «Чисте подвір'я •.
·Батькам
разом із дітьми виготовити годівниці або хатинки для птахів
Немає коментарів:
Дописати коментар