середа, 5 вересня 2012 р.

Урок № 40 Письмо рядкової букви м («ем»), складів із нею, слова мама


Урок 40 (письмо)
Тема. Письмо рядкової букви м («ем»), складів із нею, слова мама
Мета: вчити учнів писати рядкову букву м («ем»), складів та слів з нею; закріплювати вміння розрізняти рукописні й друковані літери; розвивати увагу, логічне мислення, мовлення учнів; виховувати у дітей старанність, охайність, бажання чинити добрі справи.
Обладнання: каса букв, предметні малюнки, картки з друкованими й рукописними літерами; посіб­ник (Македонова Л. А., Мачнева О. М. Навчання каліграфічного письма. 73 алгоритми написання українських літер та графічних знаків: Посібник для учителів. — Херсон, 2005).
Хід уроку
I.Організаційний момент
Усміхніться, любі діти,
Шліть один одному свої привіти.
Пролунав уже дзвінок,
Починаємо урок.
Працюватимемо старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім першім класі
Діти — просто молодці.
II. Актуалізація опорних знань учнів
1 Гра «Знайди пару»
— До карток з друкованими буквами доберіть відповідні руко­писні.
Учні називають букви, що позначають голосні та приголосні. Поясню­ють, чим вони відрізняються.
2 Відгадування загадки
— Сьогодні до нас завітав… Відгадайте хто?
Навесні барвиста квітка
На галявині розквітла.
Лиш поглянути хотіли,
Враз знялась і полетіла. (Метелик)
— Зробіть звуко-буквений аналіз слова метелик. Назвіть пер­ший звук у цьому слові. Який це звук за звучанням?
— Метелик приніс нам букву. А яку саме, ви дізнаєтесь з віршика.
Дві сестрички невеличкі
Одягли нові спіднички,
Узялись міцніш за руки—
І гулять мерщій на луки.
Біжимо — не доженем,
Не сестричок — букву «ем».
3 Гра «Впіймай звук»
Морж у морі днями кисне,
Море для моржа корисне.
Морж на хвилях може спати,
Може глибоко пірнати.
4 Робота у зошиті (с. 26)
Розглядування малюнків. Складання звуко-буквеного аналізу слів.
— Назвіть перший звук у слові машина.
III. Повідомлення теми і завдань уроку
— Сьогодні ми будемо вчитися писати маленьку букву м («ем»), яку приніс нам метелик, поєднувати її з іншими буквами.
IV. Вивчення нового матеріалу
1 Ознайомлення з новою буквою
— Розгляньте і порівняйте друковану й рукописну літери м.
— На письмі звук [м] позначається буквою м («ем»). Рядкова буква м («ем») складається з трьох елементів: короткої прямої по­хилої, що починається із заокруглення, і двох коротких прямих ліній, заокруглених унизу праворуч.
2 Повторення правил про те, як сидіти за партою, тримати ручку, розміщувати зошит
1) Як сидіти за партою
— Сидіти треба зручно, ноги тримати на підлозі повною ступ­нею, спинку тримати прямо, голову нахилити трошки вліво і вниз так, щоб бачити написане в зошиті, лікті покласти на парту. Між партою і грудьми повинна бути відстань на ширину долоні. (Роз­гляд плаката.)
2) Розміщення зошита на парті
— Відкрийте першу сторінку зошита, покладіть перед собою, лівою рукою тримайте його. (Учитель звертає особливу увагу на ліворуких дітей.)
3) Як тримати ручку під час письма
— Візьміть ручку в праву руку. Підніміть її, ставлячи лікотьна парту. Ручку тримайте тільки трьома пальцями — великим,
вказівним, середнім, але писати допомагає вся рука. Ручка більше спирається на середній палець, підтримується великим, а зверху — вказівним. Усі три пальці знаходяться на відстані ширини вказів­ного пальця від кінця ручки. (Учитель звертає особливу увагу на ліворуких дітей.)
Фізкультхвилинка
Хлопчики й дівчатка, зробимо зарядку.
Руки в боки, вгору, вниз.
Один, два, три — не помились.
У долоні хлоп-хлоп,
І ногами топ-топ.
Мов годинник зробим
Так: тік-так, тік-так.
Тихо сіли на стільці
Скажу вам : «Ви молодці!».
3 Робота у зошиті (с. 26)
Письмо елементів букви м («ем»)
1) Письмо короткої похилої, що починається з заокругленням внизу
— Починаємо писати трохи вище нижньої рядкової лінії. Заокруглюємо вниз праворуч. Торкаючись нижньої рядкової, ведемо вгору пряму коротку похилу лінію до верхньої лінії робочого рядка.
Письмо елемента тильною стороною ручки на долоні.
2) Письмо короткої прямої, продовженої до верхньої лінії робочого рядочка
— Починаємо писати на верхній рядковій лінії, ведемо вниз на себе до нижньої лінії робочого рядка. Заокруглюємо праворуч. Тор­каючись нижньої рядкової лінії, ведемо вгору коротку пряму до верхньої лінії робочого рядка.
Письмо елемента тильною стороною ручки на долоні.
3) Письмо короткої прямої, що заокруглюється внизу праворуч
Починаємо писати на верхній рядковій лінії, ведемо вниз на себе до нижньої лінії робочого рядка. Заокруглюємо праворуч біля нижньої рядкової лінії. Закінчуємо писати близько середини робо­чого рядка.
Письмо елемента тильною стороною ручки на долоні.
4) Почергове письмо елементів під рахунок
Письмо рядкової букви м («ем»)
— Рядкова буква м («ем») складається з трьох елементів: ко­роткої прямої похилої, що починається з заокруглення, і двох ко­ротких прямих ліній, заокруглених унизу праворуч.
Алгоритм написання рядкової букви м («ем»)
— Пишемо під рахунок і-раз, два-і, три-і.
— Заплющте очі. Спробуйте написати маленьку букву м («ем») у повітрі. Потім обведіть букву в зошиті до кінця рядка. Роздивіть­ся, чи правильно ви це зробили. Підкресліть олівцем букву, яка вам сподобалась. Наступний рядок напишіть самостійно.
Пальчикова гімнастика
Черепаха
Ось черепаха луки дісталась,
Стежкою разом з будинком повзла.
Раптом маленька тваринка злякалась,
Мить — і нема: то вона вже сховалась.
Ліва долоня накриває тильний бік правої руки. Перебираючи пальцями, «черепаха повзе». На остан­ньому рядку — «зупинилась», пальці «сховались».
ЗМАГАННЯ
Позмагатись пальці хочуть:
Хто скоріш перебіжить.
Другий — третій, другий — третій,
А великий ще лежить.
Перебираючи чотирма пальцями по столу, про­суватися вперед.
Письмо буквосполучень мо, ма, мм, ам, му, ми
Учитель звертає увагу на поєднання букв мм.
— Першу букву закінчуємо писати трошки вище рядкової лінії і відразу починаємо писати другу букву, яку ведемо вниз до рядко­вої, а лише потім похило вгору.
— Буква м («ем») з’єднується середнім з’єднанням з буквами а, о, верхнім — з и та у.
Письмо буквосполучень у зошиті до кінця рядочка
4 Гра «Конкурс красунь» (робота в парах)
Після того, як учні написали рядок букв, їм пропонується серед букв вибрати «Красуню» і «вдягнути» їй корону (намалювати над нею) та «Попелюшку» (найгірше написану букву) і поставити над нею лише крапочку.
V. Узагальнення вивченого матеріалу
— У багатьох мовах світу слово мама починається буквою м («ем»).
Майка — болгарською;
мама — румунською;
матка — польською;
мітір — грецькою;
мутер — німецькою;
ман — португальською;
мазер — англійською.
1 Робота у зошиті (с. 27). Письмо слова мама
— Найперше слово, що вимовляє дитина,— це слово мама. Воно близьке для кожного. І тому перше слово, яке ми будемо писа­ти,— це слово мама.
Вимовте це слово. Назвіть звуки у цьому слові. Якими буквами позначаються ці звуки? Запишемо це слово спочатку в повітрі, а по­тім у «Прописах».
2 Відгадування загадки
Найрідніша, наймиліша
Всіх вона нас пестить, тішить.
Завжди скрізь буває з нами.
Відгадайте, хто це? (Мама)
— Діти, а як ви звертаєтесь до мами? (Мамо, матусю, ненько...)
— Складіть з цим словом речення за схемами.
3 Робота з чистомовкою
Учні промовляють чистомовку «луною» за вчителем.
Ма-ма-ма — ой, весела вже зима!
Мі-мі-мі — дуже раді ми зимі.
Мо-мо-мо — пташкам корму ми дамо.
Му-му-му — а морквиночку кому?
Ям-ям-ям — цім білесеньким зайцям.
VI. Підсумок уроку
— Яку букву ви навчилися писати?
— Який звук вона позначає на письмі?
— Зі скількох елементів вона складається? Назвіть їх.
— Яке слово найрідніше, найдорожче ви навчилися писати?



Немає коментарів:

Дописати коментар