пʼятниця, 7 вересня 2012 р.

Урок № 108 Урок 108 (письмо) Тема. Буквосполучення ьо. Написання складів і слів із буквосполученням ьо. Урок-подорож


Урок 108 (письмо)
Тема. Буквосполучення ьо. Написання складів і слів із буквосполученням ьо. Урок-подорож
Мета: закріпити знання учнів про вживання м’якого знака на письмі; вчити написання буквосполучення ьо окремо, у складах, словах і реченнях; вдосконалювати навички звуко-буквеного аналізу слів; збагачувати активний і пасивний словник учнів, форму­вати у школярів навички орфографічно правильного письма; розвивати пізнавальний інтерес до орфографії, каліграфії й орфоепії; спостережливість, пам’ять, увагу, волю; виховувати акуратність, працелюбність, інтерес до навчання, письма, бережливе став­лення до природи.
Обладнання: грамзапис пісні солов’я і королька, гудіння джмеля, рохкання поросяти, звуки лі­су, шум дерев, дзюрчання струмочка; зображення дельтаплана, літака, крила птаха, повітряної кульки, льоду, льону, льоху, пасльону, малюнок лісу; конверт з маркою журавля; картки зі словами і звуковими моделями до них; малюнки лісових меш­канців (з «секретом» — ьо): хмаринка, льон, метелик, гусінь; плакат (макет) дерева з пелюстками (з літерами); (Загадки з абетки: Навчально-методичний посібник / Упо­рядник Т. Ф. Баєва. — Кам’янець-Подільський: Абетка-НОВА, 2005. — 72 с.).
Хід уроку
I. Організаційний момент
Звучить грамзапис пісні солов’я.
Тьох-тьох-тьох — соловей співає,
З добрим ранком нас вітає.
Чи готові до уроку?
Ручка, зошит, олівець,
Ще й маленький папірець,
Все на парті? От чудово!
Почнемо урок ми знову!
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Актуалізація опорних знань учнів
— До нас прилетіла маленька сіренька пташка. (Учитель де­монструє іграшку-пташку.) Як її звати? (Соловей) Бачите, він щось тримає у дзьобі? Це лист! Зараз подивимось, що там? (Учи­тель бере листа у соловейка й зачитує.) «Шановні учні! Запрошу­ємо вас до нашого казкового лісу! Там на вас чекають зачаровані звірі, птахи й незвичайні рослини! А чому вони зачаровані ви дізна­єтесь лише тоді, коли дістанетесь лісу!» Чи готові ви подорожува­ти? (Готові) Щоб нам дістатися чарівного лісу, треба знати правила подорожі! А для цього необхідно виконати ряд завдань! Спершу ви­значимо, як можна потрапити до чарівної країни лісу!
1 Бесіда за матеріалами уроку читання
Завдання 1. Подивіться уважно на малюнки і скажіть, що там зображено: а) дельтаплан; б) літак; в) крило; г) повітряна кулька; д) килим-літак.
Учитель пише на дошці слова: дельтаплан, літак, крило, кулька, килим-літак.
— Що спільного між цими словами? (Всі вони означають «по­літ», «рух у повітрі», й мають спільну літеру л («ел»), що позна­чає звуки: [л], [л′].) У яких словах звук [л] твердий? (Крило, ки­лим) А в яких м’який? (Дельтаплан, літак, кулька) А зараз будьте уважні! Який звук у цих словах (дельтаплан, літак, кулька.) пом’якшує приголосний [л]? Правильно, це голосний звук [і]. А що робить м’який знак? Який звук він утворює? (М’який знак — єди­на буква в алфавіті, яка самостійно не позначає ніякого звука, а вживається тільки для позначення м’якості попереднього при­голосного на письмі.)
— Молодці! Із першим завданням ви вправно впоралися! Тому кожен з вас отримує квиток до лісу! (Учитель роздає «квитки» — картки 10 × 10 см, із зображенням журавля.)
2 Гра «Знайди слово до моделі»
На кожну парту вчитель кладе конверт з маркою із зображенням жу­равля.
Завдання 2
— Подивіться, на крилах якого птаха ми полетимо? (Так, наша подорож почнеться на могутніх крилах птаха-легенди — журав­ля!) Але крила у нього не такі сильні й могутні, щоб донести нас аж до лісу. Тому ми повинні допомогти йому в цьому, з’єднавши слова
з відповідною звуковою схемою. (У конвертах учні знаходять сло­ва і звукові моделі до них, які розкладають на парті.)
Учні кожної парти працюють окремо. Діти, які виконали завдання, підводять руки.
III. Повідомлення теми і завдань уроку
— Певно, ви вже здогадалися, з якою буквою ми будемо працю­вати! Так, це м’який знак! Але він не один, а разом з подружкою. Як її звуть, ви дізнаєтесь із загадки.
Чим закінчується літо, починається осінь? (Буквою о)
— Звичайно, його подружка — це буква о! Вони полюбляють хо­дити разом. У яких словах ви щойно їх зустріли? (Льод, пеньок)
— Отже, сьогодні ми будемо вчитися гарно й правильно писати буквосполучення ьо як окремо, у складах, так і в словах, і в неве­личких реченнях.
Спостереження за зміною слів зі зміною однієї букви
— Спершу знайдемо слова, що містять буквосполучення ьо. У цьому нам допоможуть слова льод, пеньок. Візьмемо слово льод. Замініть останню букву. Яке слово вийшло?
Так, з льоду, твердої замерзлої води, можна створити польову квітку з синіми пелюстками, що зветься льон. Треба лише змінити букву д на н. (Учитель виставляє малюнки з зображенням льоду, льону.)
— А ще «шматочок застиглої води», «польову квітку» можна перетворити на … спеціально обладнану яму зі східцями для збері­гання продуктів, переважно овочів і фруктів. Здогадалися, що це? Так, це погріб, або льох.
На дошці вчитель записує слова: льод → льон → льох.)
— А які слова можна утворити зі слова пеньок? Як? (Можна утво­рити слова деньок, опеньок. У першому випадку ми змінили букву п на д, а в другому — ми додали букву о й утворилася назва гриба.)
— Наша робота зміцнила крила журавля, дала йому сили, і те­пер він готовий до польоту!
IV. Фізкультпауза
Встаньмо хутко всі швиденько,
Бо тепер ми журавлі,
Летимо на своїм крилі!
Покажемо довгу шийку,
Крила довгі і граційні,
Сильні ноги, що витягнулися з підлоги.
Змах — і раз, і два,— і ми злетіли!
Летимо в повітрі чистім,
Й радієм сонцю, листю!
Все, що бачимо — чудове, гарне й різнокольорове!
От і час прийшов сідати — треба звірів лісу зустрічати!
V. Вивчення нового матеріалу
1 Графічний аналіз буквосполучення ьо
— Ось ми і дісталися казкового лісу. (На дошці з’являється малю­нок лісу, звучить спів пташок, шум дерев і дзюрчання струмочка.)
Ось ведмедик виглядає
Він нам щось розповідає:
«Усі, хто тут проживає
Знати секрет-ключ лісу має!
Бо якщо його не знати — можна у біду потрапити:
Ніде буде ні присісти, ні спочити, ні поїсти!
Ви повинні його відгадати, щоб друзями лісу стати!»
Бачте, пливе хмаринка
І несе вона сльозинки!
А вона ж непроста,
Бо секрет трима!
Цей секрет є й у квітці льону,
Що живе біля пасльону.
Ось метелик пролітає,
Гусінь-подругу він має!
Ви уважними були,
Про що нам чарівні істоти розповіли?
— Так, у кожного з лісових мешканців є чарівний ключик! І ми його знайшли! Це буквосполучення ьо.
— Поглянемо на що воно схоже? (Воно схоже на букву ю, на ніс з оком, на велосипед з одним колесом, на два ока, одне з яких при­моргує…)
2 Пояснення написання буквосполучення ьо
— Мешканці лісу кажуть: «Бачите, наш ключик непростий! Він складається аж… (пауза — учні відповідають) з двох букв, що по­єднані... (верхнім поєднанням)».
Та от трапилася біда:
Зла чаклунка Баба Яга
Зробила так, що ми забули,
Як писати букви ь і о.
І тепер не можемо ні їсти, ні пити.
Ніде нам грати й жартувати,
Бо всі місця зачаровані,
Й чарівним ключиком замуровані.
Щоб його розмурувати,
Треба вміти літери ь і о правильно поєднати!
— Діти, допоможемо мешканцям лісу навчитися гарно писати ьо? (Так)
— Порівняймо друковане й рукописне написання буквосполу­чення ьо. Чим воно схоже і чим відрізняється? (На дошці з’являється друковане й рукописне написання буквосполучення ьо.) При друкованому написанні буквосполучення ьо відсутнє від­крите поєднання літер ь і о, літери пишуться без нахилу, й малень­кий овал у літері ь закритий. Водночас рукописне написання перед­бачає відкрите поєднання ь з літерою о.
— Згадаємо, з яких елементів складаються літери ь і о. (М’який знак складається з одного елемента — короткої прямої лінії із заокругленням у вигляді овалу. А буква о — з одного елемента — овалу.)
— Яке поєднання нам потрібне? Чому? (Ці літери поєднуються відкритим поєднанням, подібно до поєднувальної лінії букви в («ве»), тому що таке поєднання є більш економним і зручним. Воно вимагає менше часу й зусиль на написання буквосполучення ьо.)
— Таким чином, щоб написати буквосполучення ьо, потрібно спершу написати м’який знак під рахунок раз-і. (Починаємо писа­ти від верхньої рядкової лінії. Ведемо коротку пряму вниз на себе. Біля нижньої рядкової лінії заокруглюємо праворуч. Торкнувшись цієї лінії, ведемо, заокруглюючи, угору. Близько середини робочого рядка заокруглюємо ліворуч.) Не доводячи до середини короткої прямої лінії, заокруглюємо, ведемо поєднувальну лінію вгору і пи­шемо малу букву о під рахунок і-раз-і. (Починаємо писати букву нижче верхньої рядкової лінії. Ведемо вгору до верхньої лінії робочо­го рядка. Торкнувшись верхньої робочої лінії, заокруглюємо ліворуч. Ведемо вниз на себе, теж заокруглюючи. Біля нижньої рядкової лі­нії заокруглюємо праворуч. Торкнувшись нижньої лінії робочого рядка, ведемо вгору до початку овалу.)
— Подивіться, чи вийшло буквосполучення ьо? (Так) Що для цього потрібно? (Поєднати букви ь і о через відкрите поєднання.)
3 Пальчикова гімнастика
Хто готовий показати,
Як потрібно гарно буквосполучення писати?
Всі готові? — Молодці!
Зробимо гімнастику для пальців,
Бо слід їх добре розім’яти
Перед тим, як писати!
Уявімо, що ми — пташки,
Дзьобик є в нас — ось такий:
Учитель показує «дзьоб» — пальці, зібрані в пучку.
Не великий, не малий.
Будемо ми ним водичку пити,
Щоб кожен пальчик був у нас ситий.
Щоб писати гарно ми змогли,
І мешканцям лісу допомогли!
Вихідне положення: пальці зібрати в пучку — це «дзьоб». Не відрива­ючи лікоть від столу, «дзьобом» торкнутися до столу. Далі — імітувати рухи птаха: узяти «воду», підняти «голову», поклацати «дзьобом».
Птах дістався до криниці,
Хоче випити водиці.
4 Письмо буквосполучення ьо
— Бачу, всі набралися сили з чарівного струмочка. Тепер ми го­тові вирушити до лісової школи письма, де на нас чекають лісові мешканці, щоб навчитися гарно писати буквосполучення ьо!
Раз — заплющте, діти, очі!
До країни чарівної ми летим.
Два — розплющте оченята!
Вже на місці ми сидим.
— Покажемо мешканцям лісу, як треба налаштуватися на ро­боту.
Зошит свій я розгортаю,
Навскоси його кладу.
Ручку я ось так тримаю.
Сяду рівно, не зігнусь.
Буду я писати вправно,
До роботи я берусь.
— Подивіться спершу на плакат з буквосполученням ьо. Що ми бачимо? Як треба писати?
1) Почнемо «очима» ми писати,
(Очима слідкують за учителем.)
Раз-і, і-раз-і — написали.
2) А тепер мокрий пензлик ми візьмемо,
Малювати ключик знов почнемо!
(Троє учнів пишуть пензликом на дошці.)
Рахуючи, ми пишемо: раз-і, і-раз-і.
(Аналіз написаних буквосполучень ьо.)
3) А тепер пташкою хоче політати ключик чарівний.
Спробуй його «спіймати» у повітрі лісовім!
(«Письмо» буквосполучення ьо у повітрі.)
4) Взяли ручки — обведемо тильною стороною зразок в зошиті: раз-і, і-раз-і.
5) Порівняння написаного.
— Подивіться, як написали буквосполучення ьо синьоокий Льон, помідор Пасльон і соловейко Тьох-тьох.
— Хто з них написав це буквосполучення без помилок? Доведіть.
6) А тепер ми можемо й самостійно «ключик» написати,
За пунктиром спершу, потім — за зразком списати.
(Письмо рядка буквосполучення ьо.)
7) Конкурс «короля й королеви».
Робота в парах: діти обмінюються зошитами, знаходять най­краще написане буквосполучення, вдягають йому корону — «це король і королева, що тримають справжній ключ лісу». І знаходять «Бабу Ягу і Чахлика невмирущого» — найгірш написане буквоспо­лучення, ставлять над ним крапочку.
8) Письмо другого рядка буквосполучення ьо.
— Перетворимо «Бабу Ягу» і «Чахлика невмирущого» на «доброго короля і королеву», написавши красиво рядок букв.
VI. Фізкультхвилинка
Ми гарненько працювали,
А тому — швиденько встали!
Будемо відпочивати,
Із зайцями лісу грати.
ЗАЙЧЕНЯТА
Сірі зайчики маленькі,
Вушка є у них довгенькі.
У лісі грались, веселились,—
Працювати вже стомились.
А щоб добре працювати,
Треба трішки пострибати.
Відпочили, розім’ялись,
Й до роботи знову взялись.
VII. Письмо складів і слів з буквосполученням ьо
1 Гра «Хто співає?»
— Тшш… чуєте, хтось співає?! (Звучить гудіння джмеля, кома­ра, тьохкання солов’я, крякання каченят.)
дзьо…., сьо…, крьо…, тьох-тьох…
Учні сприймають «спів» мешканців лісу. Після цього аналізують на­писання буквосполучень дзьо, сьо, крьо, тьох-тьох з подальшим записом їх у зошит.
2 Творча робота «Знайди слова»
— А зараз подивіться на величезне дерево, що росте посеред лі­сової галявини. На ньому живуть зачаровані Бабою Ягою слова. Розгадавши їх, ми розвіємо чари цієї злої чаклунки і повернемо лі­совим мешканцям їхні речі.
Діти розшифровують слова: льон, льод, дзьоб, сльоза, пеньок, опеньок, корольок. Учитель пояснює, що корольок — найменший птах в Україні. Льод — замерзла вода, яка у вогні не горить, у воді не тоне. Відгадавши слова, учні за допомогою вчителя придумують, кого або що вони врятува­ли, і яку користь принесли лісу. Наприклад: «Відгадавши слово сльоза, ми повернули лісовій хмаринці здатність поливати ліс цілющим дощиком». Потім учні розбирають і записують слова: пеньок, опеньок, льон, льод.
3 Робота із прописами (с. 5)
Хвилинка відпочинку
— Чудова робота! Ви прекрасно виконали це завдання, тому ми можемо трохи відпочити. Помандруймо до лісової галявини.
Раз — заплющим очі ми швиденько,
Два — підтягнемося гарненько.
Три — хто чує звуки в чистім полі?
Як шумить трава, неначе в морі!
Чотири — пора вже очки розплющувати,
Й у безмежний світ лісу вирушати.
Подивіться навкруги,
Як багато квітів!
Що за гарні квіти,
Чи ви знаєте, діти?
З’являється малюнок льону.
— Справді, це цвіте льон. Ми знаходимося в центрі самісінького поля льону. Як затишно навкруги. Легенький вітерець ніжно коли­ше блакитні квіточки! Лише одна мить — а скільки вражень! Їх нам подарували мешканці лісу за нашу плідну працю. Давайте подякує­мо їм за це диво! Напишемо листа, де розкажемо про казкове поле. А в пригоді нам стануть прописи. Відкриймо їх на с. 5 і гарно напи­шемо: «На полі льон. У льону квіти. Вони синенькі». (Разом із учи­телем учні розбирають речення і записують його у прописи.)
VIII. Підсумок уроку
— Ось ми і повернулися до класу. Щоб від подорожі залишилися не тільки цікаві спогади, а й гарні знання, друзі нам подарували лис­точки (червоний і зелений). За допомогою них ми зараз пограймо у гру: «Що я дізнався з уроку?» А для цього поділимося на команди: перший ряд — «Соловейки», другий — «Журавлики», і третій — «Корольки». Зараз визначимо, яка команда була найуважнішою й найкмітливішою. Кожному ряду я пропонуватиму запитання. Коли одна команда відповідає, решта уважно слідкують за її відпо­віддю. Якщо згодні — піднімають зелений листочок, якщо ні — чер­воний. Готові?
— Яке буквосполучення ми навчилися писати на уроці?
— Яке поєднання букв у ньому? Чому? (Відкрите, тому що воно вимагає менше часу й зусиль на поєднання букв ь і о.)
— Наведіть приклади складів із буквосполученням ьо. (Льо, рьо, дзьо, крьо, сьо)
— Які слова ви знаєте з буквосполученням ьо? (Льон, льод, льох, дзьоб, сльоза, пеньок, опеньок, польот, пасльон, корольок та ін.)
— Придумайте речення з одним зі згаданих слів. (Завдання для всіх команд)
— Зашифруйте вивчене буквосполучення у малюнках. (Пред­ставники команд виходять до дошки, де пишуть буквосполучення ьо, яке домальовують так, щоб утворився малюнок пташки, ко­машки, дерева, квітки…)
Аналіз робіт команд
— Отже, яким був наш урок? Чого ми навчилися? Що було ці­кавим, складним, веселим? З чого ми починали роботу? На вико­нання яких завдань ми витратили найбільше часу? Яке із завдань було найскладнішим? Що допомогло вам впоратися з ним? Оцініть власну роботу. Біля найвдалішого слова, написаного вами в пропи­сах (зошитах), намалюйте маленьке червоне яблучко.
Учитель оцінює роботу всього класу і кожної команди окремо, а дітям, які працювали особливо старанно, роздає картонні яблучка-фішки.

Немає коментарів:

Дописати коментар