пʼятниця, 7 вересня 2012 р.

Урок № 109 Звук [б]. Позначення його буквами Б, б («бе»). Урок-гра


Урок 109 (читання)
Тема. Звук [б]. Позначення його буквами Б, б («бе»). Урок-гра
Мета: ознайомити учнів зі звуком [б], буквами Б, б («бе»); вчити правильно артикулювати звук, виділяти його у словах, розрізняти від схожих за артикуляцією звуків [м] і [п]; удосконалювати вміння робити звуко-буквений аналіз слів, навичку свідомого, пра­вильного та виразного читання; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, зв’язне мовлення, периферичний зір; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати пра­целюбність, бажання допомагати, любов і повагу до старших членів родини, потребу перейматися їхніми клопотами.
Обладнання: грамзапис зі звуком барабану, вітру, моря; іграшки — барабанчики, лялька-собака Бім (що одягається на руку), іграшка-білочка, горішки; числова таблиця Шульте; чарівне відерце з малюнками риби, лебедя, кульбаби, бурундучка, бабки, верби, барвінка, плакат з великою і малою літерами Б, б, таблиці «будиночки-складаночки».
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Мотивація навчальної діяльності учнів
Звучить звук барабана.
До нас завітав собака Бім,
Барабан тримає він.
Раз — удар — б’є лапкою,
Стали всі ми грядкою.
Один за одним повставали,
Й увагу з собою взяли.
Два — дівчатка тихо сіли.
Й три — хлопців запросили.
Всі готові до уроку?
Тож гаразд, часу не гаймо,
І урок розпочинаймо.
— Собачка Бім у нас сьогодні буде почесним гостем. Він буде спостерігати за вашою роботою. Найактивнішим, найпрацьовиті­шим учням він даруватиме свої подарунки (іграшки-барабанчики).
— Доброго ранку, любі діти! Я песик — Бім! Я загубився і тепер не можу потрапити до себе додому. Я знаю, що мій хазяїн Борис також навчається у 1 класі. Він буде вам дуже вдячний, якщо ви допоможете нам знайти одне одного.
— Діти, допоможемо Біму знайти свого хазяїна? (Так) Ой, по­дивіться, до нас на урок ще хтось завітав! Це білочка з лісовим го­рішком.
Голос білочки. Добрий день вам, діти! Мої горішки непро­сті. Вони допоможуть вам знайти хазяїна Біма. Треба лише викона­ти кожне завдання, що міститься в кожному з них.
II. Мовна розминка
1 Числова таблиця Шульте
— Перший горішок дарує гру на уваж­ність! (Учитель «відкриває» горішок і читає: «Стукаючи олівцем, знайдіть усі числа від 1 до 10».) Лише уважні дітки зможуть стати справжніми дослідниками й розвідниками на нашому уроці.
2 Промовляння складів на одному диханні під рахунок 1-2-3-4-5
— З першим завданням усі вправно впорались. У завданні дру­гого горішка ховається тема нашого уроку. Промовимо такі склади на одному диханні: мі-ме-ма-мо-му; пі-пе-па-по-пу; бі-бе-ба-бо-бу.
— Які приголосні звуки ми щойно вимовили? ([м], [п], [б])
— Як вони утворюються? (Зімкненням губ й раптовим видихом повітря)
— Чим вони відрізняються? (Звуки [п] і [б] відрізняються між собою за дзвінкістю: [п] — глухий, голосові зв’язки не змикають­ся, [б] — дзвінкий, голосові зв’язки змикаються; від звуку [м] при­голосні [п], [б] відрізняються тим, що при їх вимові видих відбу­вається через ротову порожнину, в той час як при вимові звуку [м] видих відбувається через ніс.)
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Отже, сьогодні на уроці ми вивчатимемо звук [б] та літеру, якою його позначають на письмі. Навчимося правильно читати склади, слова, речення і навіть тексти з цією літерою. І своїми знаннями допоможемо нашому другові Біму знайти свого хазяїна.
IV. Підготовка до ознайомлення з новою буквою.
Робота над звуком [б]
1 Повторення вивчених скоромовок
— Ми повинні чітко розрізняти звук [б] від його друзів — звуків [м], [п]. А для цього згадаймо скоромовки зі звуками [м] і [п].
Учні розповідають скоромовки.
Ти, малий, скажи малому
Хай малий малому скаже,
Хай малий теля прив’яже.
• Кричав Архип,
Архип охрип,
Не треба Архипу
Кричати до хрипу.
• Лежить п’ять п’ятаків.
На кожному п’ятаку
Ще по п’ятаку.
Пильно поле пильнували,
На перепелів полювали
2 Орфоепічні вправи
— Завдання другого горішка ми виконали. Поглянемо, що нам приготував третій горішок. (Учитель «відкриває» горішок і читає.)
— А в цьому горішкові ховається справжня народна творчість — чистомовки і скоромовки з буквою, царицею нашого уроку.
1) Чистомовка
— Вчимося чітко й виразно вимовляти звук [б].
Учитель:

Учні:

У лісі гриби —
Грали на трубі —
Виросла верба —
Дятел дуб довбе —
би-би-би.
бі-бі-бі.
ба-ба-ба.
бе-бе-бе.
2) Конкурс на кращого скоромовця
— А зараз будемо промовляти скоромовки повільно, а потім усе швидше; тихо, потім голосніше. (Учні називають слова зі звуком [б], який добре чути у скоромовках.) Ось послухайте, які веселі скоромовки нам дарує білочка.
Бабин біб розцвів у дощ — буде бабі біб у борщ.
Бобер на березі з бобренятами бублики пік.
Бив баран у барабан,
А бобер — у бубон.
Натомилися обидва
Більше бить не будуть.
— У яких словах звук [б] зустрічався двічі? (Баба, біб, бобер, бо­бренята, бублики, бубон)
3 Звуковий аналіз слів зі звуком [б]
— Зробимо звуковий аналіз слів біб, бублики, бобренята.
До дошки виходять троє учнів, які роблять звуковий аналіз запропо­нованих слів. Решта учнів в цей час відгадують загадки.
4 Відгадування загадок
— Подивимось, що заховано у четвертому горішкові. Чарівне відерце із загадками! Відгадуємо загадку й витягуємо відгадку.
У лусці мої боки —
Вони холодні та слизькі.
Плавать можу досхочу,
Та усе життя мовчу. (Риба)
• Ця птаха тендітна та сильна,
Пливе вона в річці повільно.
Шия довга, наче спиця,
А постава, як в цариці. (Лебідь)
• Лист зелений не пропав,
А під снігом задрімав,
Щоб у синю сукню
Одягнуть весняну днину. (Барвінок)
Проливала дрібні сльози
Молода дівиця.
Полоскала довгі коси
У чистій водиці. (Верба)
• Він живе у норах, друже,
хоч на білку схожий дуже:
в смужку спинка і бочок.
Звуть його... (бурундучок).
• Вертоліт такий маленький
сів на квітку золотеньку.
Усміхнулася кульбабка:
— Завітала в гості... (бабка).
Квітень жовту фарбу взяв,
І мене розмалював,
Із-під пензлика розквітли,
наче сонце, диво-квіти. (Кульбаба)
V. Ознайомлення з буквами Б, б («бе»)
1 Аналіз будови, порівняння великої і малої літер Б, б («бе»), запам’ятовування назви літери та її місця в касі букв
М’який знак собі з дощок
Змайстрував зручний дашок.
Можу йти тепер далеко
Не страшні дощі і спека! —
Подивився знак в люстерко —
І в очах йому померкло:
Він впізнать не міг себе,
Схожий був на букву «бе».
• Подивись, прошу тебе:
Ключ в траві, як буква «бе»!
Тут веселик проходив,
Ключ від азбуки згубив.
— Заплющте очі й уявіть, на що ще схожа буква «бе»? (Буква Б («бе») схожа на букву Г («ге») з животиком, на літеру Е, яку тре­ба ще домалювати, на цифру 5, на перевернуту цифру 9, на праску, на половинку яблучка і т. ін.)
— Крім того, ця літера є ключиком-підказкою, який допоможе нам знайти хазяїна Біма. І для цього нам потрібно вміти ним корис­туватись.
2 Утворення та читання складів з буквами Б, б («бе»)
— А ви знаєте, що замки можуть говорити? Ні? А давайте спро­буймо за допомогою магічного ключика «бе» почути слова замків!
(Ба, Бо, Бу, Би, Бі, Бе, аб, об, уб, иб, іб, еб; Бро, Бру, Бре, Бри, Бра, Брі, орб, урб, ерб, ирб, арб, ірб; Вбі, Вбе, Вба, Вби, Вбо, Вбу, ібв, ебв, абв, ибв, обв, убв.)
Раптом звучить грамзапис сильного вітру, вчитель прибирає «будиночки-складаночки».
— Діти, до нашого класу завітав вітер. Він сповіщає про те, що нам час зробити невеличку розминку. Встаньмо, привітаймо його.
VI. Фізкульхвилинка
Сильний вітер до землі
Гне дерева молоді,
А вони ростуть, міцніють,
Вгору тягнуться, радіють.
(Присідають.)
(Піднімаються.)
(Стають навшпиньки,)
(Руки тягнуть вгору.)
VII. Робота з Букварем (с. 76–77)
1 Читання складової таблиці. Зіставлення звуків [п] — [б]
— Відкрийте Букварик на с. 7 і 6. Подивіться, хто тут нас зустрі­чає? Так, це наші друзі — собака Бім й білочка Пімка. Вони спереча­ються, який звук сильніший — [б] чи [п]. Давайте їм у цьому допо­можемо. Прочитаймо склади, що виділені кольором сонечка.
Учні читають склади спершу голосно, повільно, потім все тихіше і ти­хіше й швидше. Доходять висновку, що у царстві Шуму перемагає звук [б], тому що він яскравіше й гучніше звучить, а в царстві Тиші перемагає звук [п], а звук [б] зникає й перетворюється на глухий [п].
2 Читання пар слів з буквами «бе», «пе». (Гра «Би-ки-пики-бік-і-пік»)
— Білочка з Бімом дякують вам за допомогу й пропонують по­грати в гру, яку вони дуже полюбляють: «Би-ки-пики-бік-і-пік». У цю гру полюбляють грати й слова з царств Тиші й Шуму. А чому вони її так любляють, ви й самі здогадаєтесь, побачивши й прочи­тавши пари слів з буквами «бе», «пе».
Учні читають пари слів, характеризуючи їх за значенням і за звучан­ням. Виконують звуко-буквений аналіз слів рибка — ріпка.
3 Гра «Слова ховаються» (звуко-складовий і змістовий аналіз пар слів)
— Які ви молодці! За те, що ви були уважними, кмітливими й розумними, Бім і Пімка дарують свою найпотаємнішу гру: «Сло­ва ховаються».
Учні працюють у парах. Кожна пара вставляє пропущені букви у сло­ва, знаходять пари слів, що відрізняються лише однією буквою; а потім одне одному розповідають, чим відрізняються пари слів: білка — балка, бинт — бант, зебри — зубри. З однією парою слів учні складають фантас­тичне речення, яке репрезентують всьому класові. На дошці записують схему найцікавішого речення.
VIII. Фізкультхвилинка
Звучить грамзапис пісні вітру, моря.
— Хто-хто знову завітав до нашого класу? Так, це знову вітер, він хоче перенести вас до моря й погратися з вами у хвилі.
НА МОРІ
Хвилі бавляться та б’ються,
Наче неслухи-хлоп’ята.
(Роблять хвильові рухи руками перед собою, зліва направо і навпаки.)
I стрибають, і сміються:
Вітер їм лоскоче п’яти.
(Стрибають.)
Вгору, вниз і знову вгору
Підганяє дужий вітер.
(Руки вниз — вгору, очима слідкують за рухами.)
Розгойдав він ціле море,
Як же хвилям не радіти!
(Розводять руки в сторони,усміхаються.)

IX. Опрацювання тексту «Великі друзі» (с. 77)
1 Хвилинка фантазії
— І знову ми у класі. А що на нас чекає? Розгорніть Букварик на с. 77. Розгляньте малюнки і прочитайте заголовок до тексту. Як ви гадаєте, про що він? (Відповіді учнів.) Цей текст допоможе нам знайти хазяїна Біма. Поволі ми наближаємося до відгадки.
2 Слухання тексту «Великі друзі»
— Послухайте текст і скажіть, про яких друзів йдеться у тексті?
Після первинного прослуховування тексту учні відповідають на запи­тання:
— Щойно ви почули історію нашого друга Бімки. Давайте зга­даємо з вами, як він потрапив до хлопчика?
Учні за допомогою вчителя переказують текст.
— Як звати бабусю? Як звати онука? Що попросив у бабусі Бо­риско? Чи виконала бабуся прохання онука? А чому? Як ви вважа­єте? Ви любите своїх бабусь? За що? Бабуся — невтомна бджілка, заради своїх онуків поділиться останньою краплиною води. Скіль­ки вона пережила, а залишається ніжною, щирою!
— Скажіть, хлопчик зрадів, коли одержав свій подарунок? Як хлопчик назвав собаку? Хто ж великі друзі? А зараз уявіть себе на місці хлопчика. Як би ви віддячили бабусі за такий безцінний по­дарунок?
— Як ви гадаєте, чому оповідання має назву «Великі друзі»? Які інші заголовки можна до нього дібрати?
3 Словникова робота
Учитель з дітьми читає слова спершу тихо, по складах, а потім голосніше, цілими словами.
Бабусенько, попросив, подарувала, будь ласка, бабуся.
4 Читання першого й другого абзаців методом додавання (вчитель зачитуєпочаток речення, а діти завершують його)
5 Читання «ланцюжком»
6 Вибіркове читання
— Зачитайте, що попросив онук у бабусі?
— Про що розповідає третє речення? (Учні зачитують.)
— Чи зрадів Бориско подарункові?
— Які друзі Борис і Бім?
7 Гра «Павутинка-плутанинка»
Учитель змінює одне слово в реченні, діти знаходять помилку. Напри­клад:
— У бабусі Марини був онук Богдан. «Візьми собі, бабусенько, собачку»,— сказав онук. Бабуся зраділа. Вона назвала собаку Бо­бом. Тепер бабуся із Бобом — великі друзі.
8 Анаграми
аббуся нябуба
— А як ви називаєте своїх бабусь?
9 Побудова асоціативного куща
— Про що ви згадуєте, коли я промовляю слово бабуся?
X. Підсумок уроку
— Знов ми чуєм «бам-бам» —
Це наш Бім б’є в барабан.
Він нам вдячний за роботу!
І за щирую турботу!
Бо тепер він точно знає,
Де шукать свого хазяїна!
У бабусі, на печі,
Бо той любить їсти бабусини калачі!
«Гав! Гав! Дякую вам дуже!
Ви тепер мені справжні друзі!»
Щоб урок пройшов не марно, ми спитаєм в Біма гарно:
Що сподобалось найбільше,
Що було найцікавіше?
Яку букву вивчили сьогодні?
З яким звуком її сплутать можна?
Що ми встигли за урок?
Чим допомогли ми й що зробили?
По черзі учні «вдягають» Біма на палець, уявляючи себе собачкою, і розповідають свої враження від уроку.
— На згадку кожному з вас Бім дарує маленький барабанчик. Він вам ще знадобиться на уроці музики, коли будемо відбивати ритм. А білочка Пімка дарує ось ці гарні кольорові квадратики папірців. А знаєте для чого? Ми зробимо з них маленькі квіточки. А як ви дума­єте, кого ж ми уквітчаємо ними? (Бабусь, матусь, своїх рідних)
Додаток
1 Скоромовка «Барабан»
Барабанчик
Бухав, бухав.
Барабанив я
І слухав.
А бабуся каже:
— Досить!
Бач, Богдан
Побухать просить! —
Дав я брату барабан —
Барабанить хай
Богдан.

2 Прочитайте скоромовку, спираючись на приголосні звуки
БоБР ДоБР До БоБРяТ
3 Розфарбуйте ті предмети, у назві яких зустрічається звук [б]. 

презентація до уроку 109 by aleksandrovka1986

Немає коментарів:

Дописати коментар