вівторок, 4 вересня 2012 р.

Урок № 30 Письмо рядкової букви а. Розвиток зв’язного мовлення. Улюблені герої казок і мультфільмів


Урок 30 (письмо)
Тема. Письмо рядкової букви а. Розвиток зв’язного мовлення. Улюблені герої казок і мультфільмів
Мета: формувати поняття про букву як знак для позначення відповідного звука; ознайомити дітей з написанням рядкової букви а, вчити писати її окремо та у поєднанні з інши­ми елементами; розвивати фонетичний слух, аналітико-синтетичні вміння роботи зі звуком, збагачувати словниковий запас, розвивати мовлення учнів, графічні навички; виховувати співчутливість, турботливість, інтерес до рідної мови.
Обладнання: звукові схеми, фішки для звукового аналізу, магнітофон, аудіозапис колискової пісні, набори малюнків, олівці (фломастери), «Прописи».
Хід уроку
I. Організація класу
II. Актуалізація опорних знань
1 Актуалізація вивченого на уроці читання
Звучить колискова пісня.
— Тихіше, діти, тихіше! Прислухайтеся, мама колисає свою дитину.
А-а-а! — співає пісню
Мама потихеньку.
А-а-а! — звучить це, звісно,
Колискова неньки.
— Який звук ви почули в маминій пісні?
— Дайте йому характеристику.
— Якою буквою він позначається на письмі?
2 Повідомлення теми і мети уроку
— Дорогі діти, до вас звертається буква А:
З мене, певно, почнемо.
В алфавіті перша я;
Звуся «А» — і немовля
Зна мене і каже: «А».
— Але немовля не вміє писати, а ми вже трошечки вміємо, і сьогодні навчимося писати рядкову букву а. Для цього нам потріб­но бути уважними, наполегливими та старанними.
3 Вправа з розвитку дрібної моторики руки. Обведення контурів малюнка по штриховій лінії
4 Робота над загадками. Розгляд та аналіз звукових схем до слів-відгадок:аґрус та автобус
Низький та колючий,
Солодкий, не пахучий.
Ягідку зірвеш —
Руку обдереш. (Аґрус)
• Дім по вулиці повзе,
На роботу всіх везе.
Не на курячих ногах,
У гумових чобітках. (Автобус)
III. Вивчення нового матеріалу
1 Ознайомлення з рядковою буквою а
• Розгляд букви.
• Виділення складових елементів.
Рядкова буква а складається з маленького овалу та короткої па­лички із заокругленням внизу.
• Порівняння рукописної букви а з друкованою.
2 Пальчикова гімнастика
Жив у казці Аладдін,
Був у нього в лампі джин.
Лампу потремо — і враз
Джин з’являється до нас.
Учні розтирають великий палець лівої руки вказівним і середнім паль­цями правої. Потім те саме роблять із великим пальцем правої руки. По­вторюють вправу кілька разів.
3 Повторення назв ліній зошита, правильного його розташування під час письма
4 Підготовчі вправи. Пояснення та письмо елементів букви («Пропис», с. 18)
— Овал починаємо писати трохи нижче верхньої рядкової лі­нії. Ведемо вгору до верхньої лінії робочого рядка. Заокруглюємо ліворуч. Ведемо вниз на себе, теж заокруглюючи. Біля нижньої рядкової лінії заокруглюємо праворуч. Ведемо, заокруглюючи, до початку півовала і далі до верхньої лінії робочого рядка.
— Коротку похилу лінію із заокругленням внизу починаємо писати від верхньої рядкової, ведем униз рухом на себе, трохи не доводячи до нижньої рядкової, робимо заокруглення праворуч, торкаючись лінії і пишемо вгору-вправо до середини рядка.
Пояснення та показ учителем написання рядкової букви а
Мала буква а складається з двох елементів — лівого півовалу і прямої лінії, заокругленої внизу праворуч.
Алгоритм написання рядкової букви а
— Пишемо під рахунок і-раз-і, два-і.
5 Підготовчі вправи
• Робота з калькою.
• Обведення пальчиком наждачних букв.
• Письмо «у повітрі»
6 Обведення букви під рахунок вчителя і-раз-і, два-і Пропис», с. 18)
7 Порівняння написаного зі зразком
8 Самостійне написання букви. Аналіз своєї роботи: визначення букви, написаної найкраще
— Намалюйте букві, написаній найкраще, корону.
Фізкультхвилинка
МЕТЕЛИКИ
Ми метелики чудові,
(Нахилити голову вліво, вправо.)
Маєм крильця кольорові,
(Розвести руки в сторони.)
Над квітками літаємо,
(Біг на місці, рухи руками вгору-вниз.)
Втоми ми не знаємо,
(Руки покласти на голову.)
Пташки ми злякалися,
Під квітку заховалися.
(Присісти.)
IV. Закріплення вивченого матеріалу
1 Проблемна ситуація
— Незнайко теж трошки вміє писати і слова записав так:
— А Знайко каже, що його друг помилився. Чому ж?
— Так, дійсно, у словах букви з’єднані між собою. Для цього тре­ба навчитися з’єднувати пари букв або букву і якийсь елемент букви.
— З’єднання бувають верхні, нижні та середні.
2 Робота за таблицею з’єднань
— Роздивіться елементи, що записані на рядку. Це рядкова буква а та подовжена петля.
— Спробуйте за таблицею визначити вид з’єднання. (У цьому випадку з’єднання верхнє.)
3 Коментар до написання даного з’єднання
4 Обведення дітьми цього з’єднання через кальку
5 Письмо опрацьованого з’єднання
Таким чином проводиться робота і з наступними поєднаннями рядкової букви а та письмовими елементами.
V. Розвиток зв’язного мовлення. Улюблені герої казок
і мультфільмів
1 Розгляд малюнків та обговорення характеру відомих казкових героїв
На дошці — малюнки до відомих дітям казок та мультфільмів (зобра­жені Айболить, Антошка, Аладдін та ін.)
— Роздивіться малюнки до відомих вам казок та мультфільмів.
— Назвіть цих казкових героїв і скажіть, із якої вони казки чи мультфільму.
— Хто знає, про що ця казка? (Учитель указує на один із ма­люнків.) Хто її головний герой? Що ви можете сказати про його ха­рактер? Чи подобається вам його безтурботність і веселощі, його доброта й бажання всім допомогти?
— Що ви можете сказати про інших казкових героїв? (Розпові­ді учнів.)
— Назвіть слова, у яких вам зустрівся звук [а].
2 Гра «На прийомі в Айболитя»
— Кого лікував Айболить?
Розподіл ролей.
— Як він це робив?
— Айболить хоче перевірити, чи добре чують вушка звіряток. Яким звуком починається й кінчається слово акула? Чи є цей звук у назвах інших звіряток? Допоможемо їм.
— Яким звуком починається ім’я лікаря?
Виділення звуку [а] супроводжується його позначенням у схемах слів як голосного, а у нижній клітинці — друкованою буквою А.
— За кожне слово — назву тварини доктор дає вітамін A. Хто хоче бути здоровим і одержати вітаміни? (Учитель роздає червоні фішки з коробки, на якій написано «Вітамін A».)
— Вітамін A дуже корисний для очей, він зміцнює зір.
— Ой, діти, а чи ті вітаміни ми одержуємо? Як це довідатися?
— Подивіться на коробку. Хто впізнав цю букву? Прочитайте її. Знайдіть і підкресліть букву а в словах, що записані на дошці.
Слова записані рукописними буквами.
VI. Підсумок уроку
— Яку букву ви навчилися писати на уроці?
— Який звук вона позначає на письмі?
— З яких елементів складається?
— Що на уроці було цікавим, складним, веселим?
— І на завершення буква А дає вам поради:
Акуратна буква «А»
До порядку призива!
Треба бути акуратним,
Мати ангельський характер.
А якщо активним будеш,
У друзів ти авторитет здобудеш.





Немає коментарів:

Дописати коментар