вівторок, 4 вересня 2012 р.

Урок № 29 Звук [а]. Позначення його буквами А, а


Урок 29 (читання)
Тема. Звук [а]. Позначення його буквами А, а
Мета: формувати поняття про букву як знак для позначення відповідного звука; ознайомити дітей з буквами Аа і звуком [а]; вчити знаходити і чути звук [а] в мовленні, виділяти і знаходити букву в звукових моделях слів, моделювати букву; продовжити роботу над формуванням умінь визначати наголос, називати послідовно звуки у слові, будувати його звукову модель; ознайомити з розділовим знаком у кінці речення — знаком оклику; розвивати фонетичний слух, аналітико-синтетичні вміння роботи зі звуком; збагачувати словниковий запас, удосконалювати мовлення учнів; виховувати співчут­ливість, турботливість, бажання правильно харчуватися.
Обладнання: звукові схеми, фішки для звукового аналізу, магнітофон, аудіозапис «Пісня Червоної Шапочки», набори малюнків, набори лічильних паличок, товста нитка, індивідуальні картки, олівці (фломастери), Буквар.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1 Гра «Знайдіть спільний звук»
— Роздивіться малюнки, промовте слова, визначте спільний звук, що зустрічається в кожному слові. (Звук [а])
авун, барабан, лелека, акваріум, айстри)
2 Характеристика звука [а]
— Який це звук: голосний чи приголосний? Доведіть. (Голосний. Він співається, вимовляється легко. Повітря не зустрічає на шляху перешкод.)
3 Гра «Полювання»
Учитель читає вірш, а діти уважно слухають. Коли чують слово зі зву­ком [а], плескають у долоні.
Автобус їде по алеї,
Акація цвіте в садку,
А ми, зібравшися під нею,
Абетку вивчили легку.
Н. Забіла
— Назвіть слова, у яких зустрівся звук [а].
4 Звуковий аналіз слова айстра
— Подивіться, діти, у мене на столі стоїть букет з айстр. На­звіть одну квітку. (Айстра)
Додаткова інформація
Айстра — у перекладі із грецького означає «зірка». Її пелюст­ки схожі на проміннячка зірки. За стародавньою легендою, айстра виросла з порошини, що впала із зірки. За народним повір’ям, якщо вночі причаїтися у квітнику біля айстр і прислухатися, то можна почути ледь уловиме перешіптування — це айстри розмов­ляють зі своїми сестрами-зірками.
— Давайте зробимо складо-звуковий аналіз цього слова, пра­вильно поставимо наголос.
Складо-звуковий аналіз слова айстра
• Визначимо кількість складів у цьому слові.
• Визначимо наголошений склад.
• Визначимо кількість голосних у слові айстра.
• Визначимо кількість приголосних у цьому слові.
• Вимовимо це слово вголос.
• Яким звуком розпочинається слово, а яким звуком закінчуєть­ся? Це голосний звук [а]. Скажіть цей звук ще раз. Особливість його вимовляння — рот широко відкритий.
— Повторіть, скільки голосних у цьому слові? Вимовте їх.
— А скільки складів? Який висновок можемо зробити?
Висновок. Голосний звук може утворювати склад.
Фізкультхвилинка’
МЕТЕЛИКИ
Ми метелики чудові,
(Нахилити голову вліво, вправо.)
Маєм крильця кольорові,
(Розвести руки в сторони.)
Над квітками літаємо,
(Біг на місці, рухи руками вгору-вниз.)
Втоми ми не знаємо,
(Руки покласти на голову.)
Пташки ми злякалися,
Під квітку заховалися.
(Присісти.)

III. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні, діти, ці чудові квіти не просто так з’явилися в на­шому класі. Нас запросили на день народження. Хто ж це? Здога­дайтесь.
Іменинниця в нас сьогодні — буква, що позначає звук [а]. Це буква А.
А на іменини ходять з квітами та подарунками, правда ж? Отже, квіти в нас є, а подарунками будуть ваші міцні знання та розумні відповіді.
IV. Вивчення нового матеріалу
1 Ознайомлення з буквою А. Розглядування її в Букварикуабо на демонстраційних зразках
— Голосний звук [а] на письмі позначається буквами Аа. Роз­дивіться їх.
— Але чому їх дві? (Одна — велика, друга маленька — рядкова.)
— Коли ми користуватимемося великою? (На початку речен­ня, у назвах імен.)
— Коли ми користуватимемося рядковою? (Коли пишемо слова в реченні.)
2 Гра «На що схожа буква А
А яка ж та буква А?
Що нагадує вона?
Досить схожих є прикмет:
Мов шпаківня, мов намет,
Мов курінь, що на баштані,
Буква А здалася Тані.
В. Гринько
1) Розгляд малюнків
2) Фантазування. Варіанти образів букви А, що пропонуються дітьми
Фізкультхвилинка
В. п.: широка стійка нарізно, руки перед грудьми. 1 — руки в сторони. 2 — в. п. 3 — руки вперед. 4 —в. п.
3 Створення образу букви А
— Давайте розглянемо, з яких елементів складається буква А.
Використовуючи лічильні палички, викладіть цю букву в себе на партах.
— Спробуйте показати цю букву за допомогою частин свого тіла.
— Утворіть групи з 2–3 учнів і зобразіть цю букву.
— На папері за допомогою нитки викладіть цю букву.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1 Робота за підручником (с. 20). Аналіз звукових моделей слів
— Букві А дуже сподобалися її нові образи, тому вона запрошує вас в уявну навколосвітню подорож.
Яким же транспортом скористаємося? Здогадалися? Назвіть види транспорту на букву а: автомобіль, автобус, аероплан (лі­так).
Заплющте очі, за хвилину ми опинемося на чудовому континен­ті Африка, де живуть птахи, що чудово вміють розмовляти. Хто ж це? (Папуги)
Складо-звуковий аналіз слова папуга
— Продовжуємо нашу мандрівку. Летимо до Америки. На її бе­регах, що омиваються водами океанів, мешкають довгожителі на­шої планети — черепахи.
Поділ слова черепаха на склади, визначення складу зі звуком [а]
— Подивіться, хто ж це ще заглядає до нас? Це жираф, він живе в далекій Австралії. Що вірізняє жирафа від інших тварин? (Довга шия)
Самостійний звуковий аналіз слова жираф
2 Гра «Пошуковець»
— Визначте місце букви а у слові — назві тварини. (Малюнки названих тварин — на дошці.)
— Молодці! Ось і добігла кінця наша подорож. А зараз іменин­ниця запрошує вас до святкового столу. А на ньому — погляньте тільки — овочі та фрукти, в яких є звук [а].
3 Гра «Святковий стіл»
Учні називають овочі, фрукти та ягоди, в яких є звук [а]. Визначають його місце у слові.
Абрикос, ананас, апельсин, картопля, капуста, морква, слива, виноград, яблуко, баклажан, кавун.
— Чи корисно вживати овочі, ягоди та фрукти? Чому? (Вони містять у собі багато вітамінів, що сприяють зміцненню здоров’я людини.)
Довідкова інформація
Морква у своєму складі має дуже корисний вітамін росту — ка­ротин, або ще його називають вітамін А. Багато цього вітаміну і в абрикосах.
4 Визначення місця звука [а] та букви А в звукових схемах (абрикос, кавун)
Узагальнення: голосний звук утворює склад (Буквар, с. 20).
5 Вправа «Захований предмет»
Розрізнення слів української та російської мови. (Кавун — арбуз)
— Візьміть зелений олівець та зафарбуйте ті частини малюнка, що містять букви Аа (див. рис. на с. 165). Що вийшло? (Кавун)
6 Розвиток мовлення. Складання речень за малюнками (Буквар, с. 21)
— Буква А просить нас скласти та прочитати речення за малюн­ками Букваря.
Орієнтовний план обговорення кожного малюнка
— Хто зображений на малюнку?
— Що там відбувається?
— Які почуття передають обличчя героїв малюнка?
— Які звуки, на вашу думку, вимовляють вони? (А-а-а!, але з різними почуттями: турботи (колисання дитини), радості (пісня), болю (болить зуб).)
Декілька дітей намагаються прочитати речення, передаючі різні емо­ції; можна запропонувати розіграти сценку.
Добре, якщо вчитель на дошці порівняє два записи: «А! А-а-а-а!» — звук короткий і звук довгий, безперервний, емоційно забарвлений.
Один учень ставить будь-яке запитання. Другий вимовляє: «А-а-а!»
— Які засоби усної мови використовували? (Жести, інтонацію)
7 Музична хвилинка
Слухання пісні Червоної Шапочки з музичного фільму «При­годи Червоної Шапочки».
А-а-а! — крокодилы, бегемоты,
А-а-а! — обезьяны, кашалоты,
А-а-а! — и зелёный попугай.
8 Робота в парах. Складання речень за схемами підручника. Розрізнення питальних та розповідних речень
9 Творча робота. Слово а в реченні
— Перед вами піктограма — речення з малюнками. Прочитай­те перше речення.
(Малина солодка, а лимон кислий. Малина подобається, а ли­мон ні.)
— Що вам допомогло визначити друге і останнє слова? (Вираз обличчя — міміка)
— Скільки слів в реченні? (П’ять)
— Яке слово третє? (Слово а)
1) Читання речень
Перо легке, а гиря важка.
Перо біле, а гиря чорна.
Кит великий, а рибка маленька.
Кіт — тварина, а окунь — риба.
2) Проблемна ситуація. Питання-«капкани». Чи можна так говорити?
Заєць білий, а вовк злий.
Жук маленький, а метелик гарний.
Орієнтовні відповіді учнів
— Ні. Маленький — це ознака за розміром, а гарний — це якіс­на характеристика зовнішнього вигляду. Треба було сказати так: «Жук маленький, а метелик великий» або «Жук страшний, а мете­лик красивий».
VI. Підсумок уроку
— Гостювання наше добігає кінця. Скажіть, що цікавого ви ді­зналися про букву А? (Відповіді учнів.)
— Букві А дуже сподобалися гості, такі розумні, уважні. Тому вона вирішила вам розкрити секрет: в алфавіті вона стоїть най­першою.
А також запрошує вас заспівати прощальну пісеньку (за наяв­ності часу можна вивчити напам’ять):
В алфавіті А — найперша!
В алфавіті А — найлегша!
Ширше ротик розкривай,
Букву А ти проспівай:
презентація до уроку

Немає коментарів:

Дописати коментар