середа, 5 вересня 2012 р.

Урок № 44 Письмо рядкової букви і, складів із нею


Урок 44 (письмо)
Тема. Письмо рядкової букви і, складів із нею
Мета: вчити учнів писати рядкову букву і, склади з нею; розвивати зв’язне мовлення, вміння знаходити слова з вивченою буквою; удосконалювати вміння будувати звукові моделі слів; формувати вміння аналізувати; виробляти навички правильного сидіння, вміння
користуватися письмовим приладдям; розвивати дрібну моторику; виховувати в учнів охайність, уважність, старанність.
Обладнання: демонстраційні картки з друкованими й рукописними літерами; сюжетні малюнки; фішки для звукових моделей; зошит із навчання грамоти; плакат «Правильно сиди під час письма»; малюнки до загадок; посібник (Македонова Л. А., Мачнева О. М. На­вчання каліграфічного письма. 73 алгоритми написання українських літер та графічних знаків: Посібник для учителів. — Херсон, 2005).
Хід уроку
I. Організаційний момент
Доброго ранку,
Доброго дня!
Хай плещуть долоньки,
Тупають ніжки,
Працюють голівки
Та сяють усмішки.
Доброго ранку!
Доброго дня!
Бажаєте ви, бажаю вам я!
II. Актуалізація опорних знань учнів
1 Повторення вивчених букв
Гра «Знайди пару»
Учні до карток із друкованими буквами добирають відповідні рукописні літери. Називають букви, звуки, які вони позначають, складають із ними слова.
Гра «Впіймай букву і»
— Яку букву ми вивчили на попередньому уроці?
— Який звук вона позначає?
— У якому слові ви почуєте цей звук, плес­кайте у долоні. (Читання вірша учителем.)


Індик в миску воду лив.
Індик шию довго мив.
Індичатко помагало —
Індика за хвіст тримало.
І гусак почав сваритись:
«Індики, вже годі митись!»
2 Розвиток зв’язного мовлення
За поданим малюнком учні складають опис індика.
— Розгляньте малюнок. Кого ви там бачите? Де він мешкає? Якого він кольору? Чим вкрите тіло? На що схожий його хвіст? Чим він харчується? Що відрізняє індика від інших свійських птахів?
Діти складають речення зі словом індик за поданою схемою. Найкраще речення учень записує на дошці.
3 Робота в зошиті (с. 28)
Розглядування малюнків. Складання звуко-буквеного аналізу слів.
— Назвіть перший звук у слові індик.
III. Фізкультхвилинка
О-о-о — знесла курка яєчко.
(Діти присідають.)
А-а-а — весело співа.
(Руки в боки, голівки витягнуті вверх.)
Е-е-е — велике таке.
(Руки розводять вверх від серединигрудей.)
И-и-и — завтра буде три.
(Витягують руки вперед, показують по три пальчики.)
І-і-і — радійте всі.
(Розводять руки в боки від середини грудей.)
У-у-у — всіх вас поділю.
Хай курочка кудкудаче.
Ми сідаємо до праці.
(Показують ребром долоні поділна частини.)
IV. Повідомлення теми і завдань уроку
— Сьогодні ми вчитимемося писати малу букву і.
V. Вивчення нового матеріалу
1 Ознайомлення з новою буквою
Ішачок весь час кричить.
Може, і уголос вчить?
— Ні! — ішак відповідає,—
Я вам пісеньку співаю!
Порівняння друкованої букви і з рукописною.
— Розгляньте друковану і рукописну букви і. Схожі вони чи ні? Якщо друковану букву заокруглити внизу, буде писана.
2 Повторення правил сидіння за партою, тримання ручки, розміщення зошита
1) Правила сидіння за партою
— Сидіти треба зручно, ноги тримати на підлозі повною ступ­нею, спину тримати прямо, голову нахилити трошки вліво і вниз так, щоб бачити написане в зошиті, лікті покласти на парту. Між партою і грудьми повинна бути відстань на ширину долоні. (Розгля­дання плаката.)
2) Розміщення зошита на парті
— Розгорніть зошит, покладіть перед собою, лівою рукою притри­муйте його. (Учитель звертає особливу увагу на ліворуких дітей.)
3) Як тримати ручку під час письма
— Візьміть ручку в праву руку. Підніміть її, ставлячи лікоть на парту. Ручку тримайте тільки трьома пальцями — великим, вка­зівним, середнім, але писати допомагає вся рука. Ручка більше спирається на середній палець, підтримується великим, а зверху — вказівним. Усі три пальці знаходяться на відстані ширини вказів­ного пальця від кінця ручки. (Учитель звертає особливу увагу на ліворуких дітей.)
3 Робота у зошитах з друкованою основою: письмо букви і
— Рядкова буква і складається з двох елементів: короткої пря­мої лінії із заокругленням унизу праворуч і крапки над нею, що не поєднується з першим елементом. Згадайте, у яких буквах ви вже писали таку паличку? (У буквах а, у, и, м.) «Напишіть» паличку в повітрі.
Письмо рядкової букви і
Алгоритм написання рядкової букви і
— Пишемо під рахунок раз-і, два.
— Спочатку «напишіть» у повітрі, потім обведіть букву в зоши­ті до половини рядка. Роздивіться, чи правильно ви це зробили. До­пишіть рядок до кінця.
4 Гра «Конкурс красунь» (робота в парах)
Після того, як учні написали рядок букв, їм пропонується серед букв вибрати «Красуню» (найкраще написану букву) і «вдягнути» їй корону (намалювати над нею) та «Попелюшку» (найгірше написану букву) і по­ставити над нею лише крапочку.
— А зараз перетворіть «Попелюшку» на прекрасну принцесу і напишіть якомога краще наступний рядок букв у зошиті.
Фізкультхвилинка (гімнастика для очей)
Учитель пропонує дітям заплющити очі й під повільний раху­нок зробити кілька обертів головою. Потім розплющити очі. Пере­вести погляд у вікно. Знайти за вікном предмет, розташований якомога далі.
Пальчикова гімнастика
КІШКИ-МИШКИ
Ця ручка — мишка,
Ця ручка — кішка.
Мишка лапками шкрябе
І скориночку гризе.
Це почула кішка
І біжить до мишки.
Мишка — шасть і вбігла в нірку,
Не пролізе кішка в дірку.
Витягнуті та зібрані пальці лівої руки — це мишка, а стиснутий кула­чок з трохи висунутими вперед другим та п’ятим пальцями — це кішка. Рухи за текстом.
5 Продовження роботи в зошиті
1) Письмо поєднання букви і з довгою прямою Із заокругленням внизу праворуч і петлею вгорі
— Починаємо писати від верхньої рядкової пряму коротку лі­нію вниз на себе. Біля нижньої рядкової заокруглюємо праворуч і ведемо похило вгору. Заокруглюємо ліворуч на відстані, яка до­рівнює половині висоти від верхньої міжрядкової до нижньої ряд­кової.
Торкаючись верхньої міжрядкової лінії, ведемо вниз на себе до­вгу пряму лінію до нижньої рядкової лінії. Торкнувшись нижньої робочої лінії, заокруглюємо праворуч.
Закінчуємо писати близько середини робочого рядка. Одним дотиком до паперу над першим елементом вище верхньої рядкової лінії ставимо крапку.
Наступний рядок пишемо самостійно.
2) Письмо буквосполучень
— Зверніть увагу на поєднання букв і та у. Вони з’єднуються верхнім поєднанням. Букви і та м — нижнім поєднанням, і та о — середнім.
Письмо буквосполучень іу, ім, іо, уі
VI. Узагальнення вивченого матеріалу
1 Загадки
Поміж листя оксамиту
Дозрівають серед літа,
Мов сережки, червоненькі,
Дрібні ягідки смачненькі. (Вишні)
• Вдень він спить, вночі — мандрує,
Сяйво ніжне нам дарує.
Уночі у тихій річці
Любить плескатись в водичці. (Місяць)
• Червоненькі кругляшки
Почіплялись на гілки.
Позбираю всі підряд,
Буде добрий з них салат. (Помідори)
Учитель відгадані слова записує на дошці.
2 Звуко-складовий аналіз слів, записаних на дошці
— Учні 1-го ряду роблять звуко-складовий аналіз слова, у яко­му і стоїть на початку; 2-й ряд — у середині; 3-й ряд — у кінці.
VII. Підсумок уроку
— Яку букву ви навчилися писати?
— Який звук вона позначає?
— Зі скількох елементів вона складається? Назвіть їх.
— Доберіть слова з цим звуком (на початку, в середині, в кінці.)


Немає коментарів:

Дописати коментар