пʼятниця, 7 вересня 2012 р.

Урок № 103 Буква ь (м’який знак). Позначення ним м’якості приголосних


Урок 103 (читання)
Тема. Буква ь (м’який знак). Позначення ним м’якості приголосних
Мета: ознайомити учнів з буквою, її назвою; вчити читати склади, слова з буквою ь (м’який знак); удосконалювати вміння учнів робити звуковий та звуко-буквений аналіз слів, збагачувати словниковий запас дітей; розвивати їхню увагу, мислення, фонематичний слух, зв’язне мовлення, спостережливість, пізнавальний інтерес; виховувати охайність, естетичні смаки, любов та дбайливе ставлення до природи, тварин.
Обладнання: зображення місяця, зірок, звукові моделі слів, предметні малюнки, картки з друко­ваним зображенням букви, зошит для друкування.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань учнів
1 Гра «Поверни зірку» («Зоряне небо»)
Вгадайте хитре це слівце
Підказую: є в морі це,
А буває ще на сцені,
В небі ж просто незліченні! (Зірки)
— Молодці! А коли вони з’являються на небі? (Вночі) Правиль­но. А що ще з’являється вночі на небі? (Місяць)
— До нас по допомогу прийшов Місяць, адже вже декілька но­чей він не бачив зірочок, через це йому самотньо світити в небі од­ному. Отже, він просить допомогти повернути зіроньки назад на небо. Допоможемо?
— Але для цього необхідно виконати таке завдання: підібрати слова-зірки, які відповідали б звуковим моделям.
2 Робота зі словником
— Ми знаємо, що слово зірка може мати кілька значень. А як ви вважаєте, що означає слово місяць?
III. Повідомлення теми уроку та мотивація
навчальної діяльності учнів
— Буква, яку ми будемо сьогодні вивчати, звука не позначає, але на м’якість попередніх приголосних звуків упливає. Назва цієї букви — м’який знак. Послухайте, як про неї пише Ганна Чубач.
В алфавіті я в кінці,
В мене усміх на лиці.
Не хизуюсь я, але…
Вам без мене буде зле.
Бо як тільки я у слові,
Слово м’якше для вимови.
IV. Вивчення нового матеріалу
1 Загадка
Літом наїдається,
А зимою висипається. (Ведмідь)
— Поділіть слово-відгадку на склади. Чи однаково вимовля­ються останні звуки у першому і другому складах? Чому?
— Давайте тепер надрукуємо наше слово-відгадку в зошитах.
2 Проблемна ситуація
— Прочитайте записане слово. Чи відповідає запис звучанню слова-відгадки? (Ні)
— Як ви думаєте, чому? (Варіанти відповідей учнів.)
V. Ознайомлення з буквою ь (м’який знак)
1 Вірш
Я — не шість!
Я — м’який знак.
Це повинен знати всяк.
Я — не літера нова.
Я пом’якшую слова.
2 Показ букви ь (м’якого знака). Аналіз будови, порівняння з вивченими буквами
3 Заучування фрази
Буква ь звука не позначає, але впливає на м’якість попередньо­го приголосного.
Фізкультхвилинка
Руки в сторону та вгору —
На носочки піднялись.
Підніміть голівку вгору
Й на долоньки подивіться.
Руки в сторони розводим,
Опускаєм плавно вниз,
Присідати ми почнемо,
Добре ноги розімнемо.
Раз присіли — руки прямо.
Встали. Знову все так само.
Вправу дружно почали.
Нахил вліво — раз, два, три!
Повертаємося вправо.
Все виконуємо гарно.
Вліво, вправо повернулись.
Ось розминці вже кінець.
Хто ж старався — молодець!
4 Звуко-складовий аналіз слова-відгадки ведмідь:
5 Виділення місця в слові, де стоїть ь (м’який знак)
Півень, горобець, ведмідь —
Знак м’який в кінці стоїть.
Журавель, дельфін і рись —
Знак м’який! Не помились.
О. Кононенко
6 Гра «Хто більше?»
Добирання слів з м’яким знаком.
VI. Робота в зошиті
1 Друкування букви у зошитах
2 Запис слів ведмідь, рись
VII. Робота за Букварем (с. 74)
1 Розгляд малюнків та аналіз звукових моделей слів
2 Читання складів та зіставлення звукових значень (твердий/м’який)
3 Читання стопчиків слів
• Хором;
• ланцюжком.
Фізкультхвилинка
Щось не хочеться сидіти.
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз.
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки.
Вище руки підніміть.
А тепер їх відпустіть.
Плигніть, діти, кілька раз.
За роботу, все гаразд.
4 Робота над текстом «Льон»
1) Читання тексту вчителем
2) Словникова робота
Польова — та, що росте в полі.
3) Напівголосне читання тексту учнями
4) Вибіркове читання
— Про що розповідається в тексті? (У тексті розповідається про рослину.)
— Як називається ця рослина? (Ця рослина називається льон.)
— Де вона росте? (Вона росте в полі.)
— Що є на квітці? (На ній є квітки.)
— Якого кольору квітки? (Квіти на ній сині-сині.)
VIII. Підсумок уроку
— З якою буквою ми сьогодні ознайомилися? (Ми ознайомили­ся з буквою ь (м’який знак).)
— Які звуки вона позначає на письмі? (Буква ь (м’який знак) зву­ка не позначає, але впливає на м’якість попереднього приголосного.)

презентація до уроку 103 by aleksandrovka1986

Немає коментарів:

Дописати коментар