пʼятниця, 7 вересня 2012 р.

Урок № 104 М’який знак. Написання ь (м’якого знака) у кінці слів


Урок 104 (письмо)
Тема. М’який знак. Написання ь (м’якого знака) у кінці слів
Мета: удосконалювати вміння робити звуко-буквений аналіз слів, зіставляти кількість звуків та букв у словах, складати речення за схемою; розвивати фонематичний слух, увагу, пам’ять дітей, уміння аналізувати структуру букви, порівнювати її з іншими; вихову­вати охайність при письмі, вимагати дотримання норм каліграфічного письма.
Обладнання: картки з друкованими та рукописними буквами, предметні малюнки, плакат «Пра­вильно сиди під час письма», малюнки до загадок, картки із завданнями.
Хід уроку
I. Організаційний момен
Дзвоник пролунав веселий,
Дружно всіх він кличе в клас
Цікаві дії на уроці
Пропоную я для вас.
Станьте струнко, не лініться,
Одне одному всміхніться,
Приготуйте без мороки
Все, що треба до уроку.
Приготовлено? — Хиток.
Починаєм наш урок.
II. Актуалізація опорних знань учнів
1 Бесіда за матеріалом уроку читання
— З якою буквою ми ознайомилися на уроці читання?
— Чи позначає вона звук?
— Назвіть приклади слів, в яких вживається м’який знак.
— Покажіть цю букву в касі.
2 Гра «Впіймай звук»
— Зараз я буду вам називати слова, а ви повинні «спіймати» (плеснути в долоні) і запам’ятати лише ті з них, у яких є м’який знак.
Сіль, сир, тин, тінь, лось, ліс, рись, рис, карась, село, лосі, лось, горобець.
3 Повторення вивченого про м’який знак
— Пригадайте, що особливого про цю букву ви дізналися на по­передньому уроці читання. (Буква ь (м’який знак) лише вказує на м’якість попереднього приголосного і не позначає ніякого звука.)
4 Усний звуко-буквений аналіз слова карась
III. Повідомлення теми та завдань уроку
— Сьогодні на уроці ми будемо вчитися писати м’який знак, сло­ва з м’яким знаком та будемо виконувати багато цікавих вправ.
IV. Вивчення нового матеріалу
1 Демонстрування та порівняння друкованої літери з відповідною їй рукописною, з раніше вивченими літерами
2. Повторення правил сидіння за партою, вимог щодо того, як тримати ручку й розміщувати зошит під час письма
Правила сидіння за партою
— Сидіти треба зручно, ноги тримати на підлозі повною ступ­нею, спину тримати прямо, голову нахилити трошки вліво і вниз так, щоб бачити написане в зошиті, лікті покласти на парту. Між партою і грудьми повинна бути відстань на ширину долоні.
Розглядання плаката.
Розміщення зошита на парті
— Розгорніть зошит, покладіть перед собою, лівою рукою при­тримуйте його.
Учитель звертає особливу увагу на ліворуких дітей.
Як тримати ручку під час письма
— Візьміть ручку в праву руку. Підніміть її, ставлячи лікоть на парту. Ручку тримайте тільки трьома пальцями — великим, вка­зівним, середнім, але писати допомагає вся рука. Ручка більше спирається на середній палець, підтримується великим, а зверху — вказівним. Усі три пальці знаходяться на відстані ширини вказів­ного пальця від кінця ручки.
Учитель звертає особливу увагу на ліворуких дітей.
3 Показ і пояснення вчителем написання букви на дошці
М’який знак — це один елемент: коротка пряма лінія із заокру­гленням у вигляді овалу.
Алгоритм написання м’якого знака
Зошит свій я розгортаю
І похило покладу,
Ручку правильно тримаю,
Сяду рівно, не зігнусь.
4 «Письмо» у повітрі
Пальчикова гімнастика
ДРУЖНІ ПАЛЬЧИКИ
Вихідне положення: пальці однієї руки ви­прямити, притиснути один до одного та утриму­вати напружені пальці до рахунку 10. Виконува­ти спочатку кожною рукою по черзі, а потім обома руками одночасно. Після вправи — стрях­нути кисті рук.
Пальчики живуть в сім’ї,
Це помічники мої.
V. Робота в зошиті
1 Письмо букви по пунктирах зразка, потім — самостійно до кінця рядка
2 Письмо складів і слів (звертається увага на з’єднання букви з іншими буквами)
Фізкультхвилинка
Клас принишк,
Настала тиша.
Вже ніхто нічого не пише.
Треба паузу зробити,
Щоб здоров’ячко зміцнити.
Стали, сіли, сіли, стали,
Поробили різні вправи.
На сусіда подивились,
Усміхнулись, звеселились,
Й до роботи знову взялись.
3 Письмо речення з буквою
VI. Узагальнення та систематизація вивченого
1 Робота за варіантами
Варіант 1
Переписати скоромовку. Підкреслити м’який знак.
Сів Сень на пень,
Просидів весь день.
Варіант 2
Переписати скоромовку. Підкреслити м’який знак.
Маленький горобчик
Сів на стовпчик.
2 Робота за картками
— Треба виправити помилки, яких припустився Незнайко, і за­писати правильно слова в зошити.
Івась і Василько пишуть слова: осінь, міль, пальто, слизько, низько. А Незнайко написав: зелень, л…он, пол…оти, сл…оза,пол…ові, кол…ори.
Пальчикова гімнастика

ДРУЖНІ ПАЛЬЧИКИ
Цю вправу можна попередити невеличким оповіданням про те, яку назву має кожний па­лець: великий, вказівний, середній, безімен­ний та мізинець.
Вихідне положення: усі п’ять пальців ви­тягнуті та розведені — пальчики «посварили­ся». Потім усі пальці притиснуті один до одно­го — «помирилися». Чергувати ці дві позиції, супроводжуючи словами:
Посварились,— та одразу
Помирилися і разом!
3 Списування з дошки
— Спишіть. Підкресліть букви, які позначають м’які приголо­сні звуки.
Пень, кінь, окунь, півень, рись, лось, липень, серпень, вересень, міль.
VII. Підсумок уроку
— Яку букву навчилися сьогодні писати?
— Чи важко було писати цю букву?
— Які слова з цією буквою ви писали?

Немає коментарів:

Дописати коментар