субота, 8 вересня 2012 р.

Урок № 115 Звук [г]. Позначення його буквами Г, г («ге»)


Урок 115 (читання)
Тема. Звук [г]. Позначення його буквами Г, г («ге»)
Мета: ознайомити учнів з літерами Г, г («ге»), їх назвою та звуковим значенням; фор­мувати навички читання слів із цією літерою, удосконалювати вміння виконувати звуко-буквений, складовий аналіз слів, уміння ставити наголос, сприяти збагаченню та активізації словникового запасу учнів; розвивати спостережливість, фонематичний слух і зв’язне мовлення учнів, вміння узагальнювати та удосконалювати сказане, до­бирати за поданою звуковою схемою слова; виховувати любов до тварин і шанобливе ставлення до природи.
Обладнання: каса літер, предметні малюнки, малюнки птахів, звукозапис вірша «Ходить гарбуз по городу», кошики зі словами, картки з текстом «На городі».
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повторення вивченого матеріалу
1 Закріплення знань про букви та звуки
— Давайте пригадаємо: те, що ми чуємо і вимовляємо,— це… (звуки).
— А те, що ми бачимо і пишемо,— це… (букви).
— Пригадайте назви букв, які вимовля­ються зі звуком [е] в кінці, та з’єднайте їх:
Учні по черзі працюють біля дошки.
— Яку з цих літер ми вивчали на попередньому уроці? (Літеру Б)
2 Вправи на розвиток кута зору
— Зараз ми, дивлячись на крапку, прочитаємо слова з вивче­ною буквою:
— Яке слово з прочитаних можна назвати «зайвим»? (Буква)
— Чому? (решта слів — це назви тварин.)
— Як одним словом назвати інші слова? (Тварини)
III. Підготовчі артикуляційно-слухові вправи,
в основі яких лежать виучувані звуки
1 Виділення звуку [г] зі скоромовки. Гра «Впіймай звук»
— У вірші зустрінеться звук, який часто повторюється. «Впій­майте» його та назвіть, у яких словах він зустрічається.
У ставку з гусаком
Гусенята й гуска.
Гусенята плюскотять,
Гуска носом плюска.
Діти дають відповідь на запитання. (Звук [г])
— Ви знаєте птахів, у назві яких зустрічається звук [г]. (Голуб, грак, горобець, глухар)
2 Добір слів з новим звуком
— Спробуйте назвати слова, в яких також ми чуємо звук [г]. (Гриб, магазин, гарбуз, гора, сніг)
3 Спостереження за артикуляцією звука [г]. Характеристика звука
— Чи можна цей звук проспівати? (Ні)
— Струмінь повітря потрапляє на перешкоду, створеною задньою частиною язика. Який звук [г] — приголосний чи голосний? (Приголосний)
IV. Повідомлення теми та завдань уроку
— Сьогодні на уроці ми ознайомимось з новими літерами Г, г («ге»): їх назвою, написанням, будемо вчитися читати слова з цими буквами, записувати моделі слів зі звуком [г], а також вчитися ша­нувати природу та оточуючий світ.
V. Вивчення нового матеріалу
1 Ознайомлення учнів з буквами Г, г («ге»)
— На письмі звук [г] позначається буквами Г, г («ге»).
Учитель показує букву Г.
— Спробуємо зіставити малу та велику літеру. Що помітили? (За розміром різні, а за формою — однакові.)
— Погляньте, з яких елементів складаються друковані велика і мала літери Г, г. (З великої та маленької вертикальної і малої го­ризонтальної паличок.)
— Вона займає у касі розрізної азбуки четверте місце.
— На який предмет схожа літера?
Діти називають предмети, які схожі на літеру.
Глянь, Галинко! Гнате, глянь,
Подивись, Ганнусю,—
Буква «ге» гачком зігнулась,
Як на груші гусінь!
— На кого схожа у вірші буква «ге»? (На гусінь)
2 Вправи з читання
— Утворимо та прочитаємо склади.
Фізкультхвилинка
Білі гуси налетіли
На бабусине подвір’я.
Поклювали, походили,
Піднялись і полетіли.
Гуси летять-відлітають,
А діти тихенько за парти сідають.
3 Вправи на впізнавання звука
— Відгадайте загадки і дізнайтеся, що зображено на малюнку. (Предметні малюнки гарбуза, гороху.)
• Жовтопузий карапуз
Йшов городом та й загруз,
Бо насіння стільки має,
Що аж боки розпирає. (Гарбуз)
Без рук, без ніг, а по тичині в’ється. (Горох)
— У якій позиції стоїть звук [г]? (На початку слова)
— Як одним словом можна назвати ці предмети? (Овочі)
4 Складання звукових моделей слів голуб, ріг, огірок
Троє дітей виконують на дошці звуко-буквений аналіз цих слів.
— Який звук позначає буква Г? (Приголосний [г])
— З яким словом ми сьогодні вже зустрічались? (Огірочки)
5 Робота зі складовою таблицею
6 Читання за картками та обговорення тексту «На городі»
— Ми зараз уявно побуваємо в гостях. А де, ви зрозумієте, коли прочитаємо текст.
Учитель читає два речення, а діти слідкують. Наступні читає сильний учень.
Нагороді
У баби Галини і діда Богдана великий город. Вони гарні госпо­дарі. На городі гарно уродила городина. Довкола — круглі гарбузи, зелені огірочки. Там — помідори, капуста, морква та горох.
— Отже, де ми побували подумки? (На городі)
— У кого на городі ми побували? (У баби Галини та діда Богдана)
— Що росло в господарів?
— Які плоди з перелічених мають зелений колір? (Огірки, ка­пуста)
— А які червоний? (Помідори)
— Можливо, ви теж щось у своєму житті вже вирощували?
— Як ви доглядали за рослинами?
— А як потрібно ставитися до навколишнього середовища?
7 Робота з Букварем (с. 80)
1) Гра «Зберемо врожай»
— А тепер ми зберемо свої овочі. Звукові моделі яких слів по­дані під малюнками? (Гарбуз, огірки, горох)
— Отже, букви Г, г («ге») позначають приголосний звук [г].
Діти разом з учителем заучують правило вголос.
Фізкультхвилинка
Ручки вгору, ручки вниз,
На сусіда подивись.
Потягнися, посміхнись,
Пострибай і зупинись.
2) Словникова робота
Пояснення значень слів, демонстрування малюнків: глухар, грак, граб.
• Глухар — велика промислова пташка з родини тетеревих.
• Грак — перелітний птах родини воронових із блискучим чор­ним пір’ям.
• Граб — листяне дерево або кущ родини березових із гладенькою сірою корою.
— Складіть, діти, речення з цими словами про те, як слід охоро­няти дерева, природу.
3) Читання вчителем стовпчиків слів із Букваря (с. 80)
— Прочитайте односкладові слова.
— Знайдіть і прочитайте слова з буквою «ге» на початку слова, а потім — усередині.
— Прочитайте слова — назви птахів; рослин.
— Знайдіть і прочитайте слова, які відрізняються однією буквою.
4) Робота з моделями (схемами) речень
— З поданими на с. 80 у Букварі складіть речення за схемами.
VI. Підсумок уроку
Гра «Звідки я приніс?»
На дошці — «кошики» зі словами: «З лісу», «З городу», «Із саду».
Діти по черзі витягають картки з назвами предметів і прикріпляють під «кошиком»: гарбуз, гриб, груша, горобина, огірок, горох, горіх, граб, яблуко.
— Яку літеру ви сьогодні вивчили на уроці?
— Що вам запам’яталось?
— Молодці, ви сьогодні гарно попрацювали і на уроці, і «на го­роді».

презентація до уроку 115 by aleksandrovka1986

Немає коментарів:

Дописати коментар