Урок 117 (читання)
Тема. Закріплення знань про звук [г], букви Г,
г («ге»)
Мета: закріплювати літературну вимову звука [г]; формувати навички читання з
буквою «ге»; удосконалювати вміння робити звуковий та звуко-буквений аналіз
слів, складати речення за поданою схемою, вміння складати казку за серією
малюнків, вчити знаходити слова за ознаками; розширювати словниковий запас
учнів; розвивати увагу, мовлення, фонематичний слух дітей, уміння давати
правильні відповіді на поставлені питання; виховувати почуття взаємодопомоги,
бережливе ставлення до природи та до жителів лісу.
Обладнання: каса букв, набірне полотно, звукові фішки, малюнки птахів, городини,
грибів; серія малюнків до казки, картки з текстом казки «Братики — зайчики».
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повторення вивченого
1 Закріплення знань про букви та звуки
— Яку букву ми вивчали на попередньому уроці? («ге»)
— Прочитаємо слова.
На дошці записана схема.
— У яких словах зустрічається звук [г]?
(Гусеня, гусениця)
— Що
спільного у цих словах? (У них однакові перші та другі склади.)
— Чи
можна їх назвати «родичами»? (Ні. Означають назви різних істот.)
III. Підготовчі артикуляційно-слухові вправи,
у основі яких лежать виучувані звуки
1 Виділення звука [г] зі скоромовки. Гра
«Впіймай звук»
Грім гуркоче за горою,
Грім гуркоче за рікою.
Гуси з лугу йдуть додому.
Не бояться того грому.
Діти плескають в долоні, коли чують звук [г].
— Що
ми знаємо про звук, який ми «впіймали»? (Він приголосний твердий.)
2 Вправи на розвиток окозору. Розпізнавання літер (гра «Сховалися слова»)
IV. Повідомлення теми та завдань уроку
На сьогоднішньому уроці ми будемо удосконалювати правильну
вимову звука [г], вправлятися у звуковому і звуко-буквеному аналізі слів, а
також обачливо поводитись у лісі, щоб не завдавати шкоди природі.
V. Закріплення вивченого про звук [г]
1 Звуко-буквений аналіз слів
—
Зробіть звуко-буквений аналіз слів гриб, гість. (Двоє учнів працюють біля
дошки.)
— Який звук позначає буква «ге»? ([г])
— А
коли з’являються гриби? (Восени)
— Чи
можна зривати гриби у лісі? (Ні)
—
Чому? (Їх потрібно зрізати, щоб грибниці залишилися у ґрунті.)
— А
отруйні гриби можна збивати ногами чи палицями? (Ні)
— Хто
знає чому? (Ними харчуються та лікуються тварини, які проживають у лісі.)
2 Робота за картками над казкою
«Братики-зайчики»
1)
Читання казки вчителем
Братики-зайчики
Жила
в лісі сім’я зайців. Відправила Зайчиха синів-зайченят до лісу по гриби.
Братики
побігли на галявину та побачили багато опеньок, печериць, підберезників,
лисичок. Але вони вибрали найяскравіші: з червоними шапочками та білими
цяточками. Ці привабливі гриби їм дуже сподобались. Братики-зайчики швидко
пострибали до Зайчихи.
Матуся
глянула на гриби та мило посміхнулася.
2)
Обговорення змісту казки
— Про
кого ведеться розповідь у тексті?
— Чи сподобались вам герої твору?
3)
Словникова робота
а)
Робота над з’ясуванням значення слів, що супроводжується демонструванням
грибів.
•
Лисички — їстівний пластинчастий гриб жовтого кольору.
•
Опеньок — їстівний гриб з жовтуватою шапкою на тонкій високій ніжці, що
звичайно росте купками на пеньках або біля дерев.
•
Печериця (шампіньйон) — їстівний пластинчастий гриб. Шапка м’ясиста, гладенька,
білуватого, жовтуватого чи світло-коричневого кольору.
• Підберезник — їстівний трубчастий гриб з
темно-бурою шапкою.
б)
Підведення часткових понять під загальні.
—
Доповніть речення:
Лисички,
опеньки, печериці, мухомори — … (гриби).
в)
Розчленування загального поняття на часткові.
—
Доповніть речення, використовуючи інші назви їстівних грибів.
Їстівні гриби — це… (маслюки, білі гриби (боровики),
моховики).
г) Вправи на вибір одного з поданих синонімів.
Цяточки
Привабливі
Побачили
|
Помітили
Плями, крапочки
Красиві, гарні
|
4)
Читання тексту учнями
Сильні учні читають текст.
5) Бесіда за текстом
—
Куди побігли зайченята збирати гриби? (На галявину)
— Які
гриби вони помітили? (Лисички, опеньки, печериці, підберезники)
— Чи
назбирали вони ці гриби? (Ні)
—
Чому? (Їм сподобались яскраві)
— Що
це були за гриби? (Мухомори)
—
Чому ви так вирішили? (У них червона шапочка з білими цяточками)
Демонстрування малюнка мухомора.
— А
що ви знаєте про ці гриби? (Це отруйний гриб, смертельно небезпечний)
— Як
відреагувала мама на їхню знахідку? (Мило посміхнулася.)
—
Чому матуся мило посміхнулася? (Зайчики не знали, що гриби отруйні.)
6) Читання казки напівголосно
— Що
повчального ви помітили? (Не завжди красиві речі — корисні.)
— Розгадайте прислів’я, що підходить до нашої казки.
7)
Робота з моделями слів
— Відшукайте у тексті слова за поданими схемами.
— А тепер спробуйте скласти продовження цієї казочки за поданими
малюнками.
3
Творча робота над казкою
1)
Складання казки за серією малюнків
Склади казку.
— Що зображено на кожному малюнку?
— Які
герої зустрічаються?
—
Вони добрі чи злі? Що про це свідчить?
Діти
складають продовження казки.
—
Після якого явища в природі з’являються гриби? (Після дощу)
—
Правильно.
VI. Фізкультхвилинка
Я — мухомор, я — мухомор,
Червоний, наче помідор,
Під дощиком зростаю,
Втоми я не знаю.
Грім гримить, гуде, гуркоче,
Галасує дітвора!
Галя також глянуть хоче,
Як гуля кругом гроза!
— Яке ім’я зустрічається у віршику? (Галя)
4 Складання звукової моделі слова Галя
— У якій позиції стоїть звук [г]? (На
початку слова)
—
Познайомимось з іншими іменами.
5 Робота за Букварем (с. 81)
1) Читання слів у стовпчиках
—
Прочитайте імена людей напівголосно.
— Що
записано в другому стовпчику? (Клички тварин)
— Які
це можуть бути тварини? (Песики, кішечки, хом’ячки)
— А
як пишуться імена людей і клички тварин? (З великої літери)
—
Відшукайте трискладове слово та поділіть його на склади. (Га-лин-ка)
2) Робота з моделями (схемами) речень
— Складіть з цими іменами людей та кличками тварин
речення за схемами.
3)
Читання скоромовки (с. 81).
Діти читають «луною» за вчителем.
Гуска
з гусаком пливуть,
Діток до берега ведуть.
— Які
слова «схожі» та можна їх назвати «родичами»? (Гуска, гусаком)
—
Потренуємося читати швидше.
— А
тепер спробуємо — хто швидше?
Декілька учнів розповідають скоромовку самостійно.
Фізкультхвилинка
Ми маленькі гусенята.
Маєм крильця жовтуваті.
Зернятка позбираємо,
Потрішки підростаємо.
По подвір’ю гуляємо,
Втоми ми не знаємо.
4) Робота над словами у стовпчиках
—
Перегляньте слова у стовпчиках. Які з них ми вже зустрічали на попередньому
уроці? (Слова в першому стовпчику.)
— Прочитаємо їх хором.
5)
Звуко-буквений аналіз цих слів (город, городина, огірок)
Троє
дітей виконують звуко-буквений аналіз біля дошки, а всі решта — у зошиті.
6)
Читання слів другого стовпчика
—
Мовчки прочитайте слова.
—
Давайте визначимо наголос у цих словах: голова, гора, голка.
—
Якщо спостерігати за наголосом у словах, то яке слово можна назвати «зайвим»?
(Голка, бо наголос падає на перший склад.)
— А
яке слово можна назвати «зайвим» з обох стовпчиків? (Огірок, тому, що перший
склад — О.)
—
Чому ще? (Бо є склад, який складається з одного голосного.)
— Які
слова зустрічаються з двома літерами о? (Город, городина, голова)
7)
Гра « Ознаки слова»
—
Який з цих предметів може бути колючим, гострим? (Голка)
—
Який може бути найвищим? (Гора)
—
Який предмет зеленого кольору? (Огірок)
—
Який — «найрозумніший»? (Голова)
—
Сьогодні ви всі — розумнички!
8)
Гра «Допиши
склад»
ГО…
|
…ПО
|
ГА…
|
…СТЕ
|
1. Бджілкам — взяток, діткам — каша.
Корівкам — поживна паша. (Гречка)
2. Біг кінь білобокий
Через Дунай глибокий.
Як упав — заіржав,
Увесь світ задрижав. (Грім)
3. На хвилиночку у гості
Я б до друзів покотився,
Та прив’язаний за хвостик
З того дня як народився. (Гарбуз)
4. То товщає, то худне,
На весь дім голосить. (Гармошка)
5. Що дістає зубами потилиці? (Гребінець)
6. Крила в птаха не з пір’їн,
А з паперу і з новин.
Він щодня на диво-крилах
Їх розносить по квартирах. (Газета)
— Ми
сьогодні гарно попрацювали, закріплюючи знання про звук [г].
—
Який звук позначає буква Г («ге»)? (Приголосний)
— А що найбільше сподобалось виконувати сьогодні?
Немає коментарів:
Дописати коментар