субота, 8 вересня 2012 р.

Урок № 119 Звук [ґ]. Позначення його буквами Ґ, ґ («ґе»)


Урок 119 (читання)
Тема. Звук [ґ]. Позначення його буквами Ґ, ґ («ґе»)
Мета: навчити розрізняти в мовленнєвому ряді звук [ґ] та читати слова з новою буквою, римувати слова; розвивати фонематичний слух та артикуляцію учнів; розширювати словниковий та фразеологічний запас дітей; виховувати дбайливе ставлення до птахів.
Обладнання: буквена каса, зображення ґудзика, аґрусу, ґави та слова молодці (розвішані на дошці зображенням всередину), підготовлена завчасно дошка.
Хід уроку
I. Організаційний момент
— Всі готові до року? (Так) Тож почнемо роботу!
II. Підготовчі артикуляційно-слухові вправи
— Погляньте на дошку, там заховались малюнки, і наше за­вдання — встигнути всі їх розгадати.
— Що зображено на першому малюнку, відгадайте в загадці.
Я маленький і кругленький,
На одежі я завжди,
Мене в петлю вставляють
Сто разів туди-сюди. (Ґудзик)
— Промовте перший звук у слові ґудзик. ([ґ]) А тепер усі разом уявімо себе гусятами, як вони ґелґочуть? (Ґа-ґа-ґа-ґа) Промовте лише звук [ґ], але тихенько, по-секрету. Які органи мовлення пра­цюють над вимовою цього звука? (Глотка)
— А, якщо струмінь повітря натрапляє на перешкоду, створю­вану глоткою, який це звук — голосний чи приголосний? (Приголо­сний) То чому звук [ґ] приголосний? (Звук [ґ] приголосний, бо ви­мовляється з перешкодою, утворюваною глоткою.) У парі промовте новий звук та перевірте правильність вимови один одно­го. (Учні вимовляють звук у парах для взаємоперевірки.)
— А ось і перший малюнок (вчитель повертає зображення на дошці), то що це? (Ґудзик) Який звук [ґ] у цьому слові — твердий чи м’який? (Твердий) Покажіть умовне позначення твердого при­голосного звука [ґ]. (–)
— Впіймайте звук [ґ] у вірші.
Сидить ґаздинечка на ґанку
І ґазді ґудзик пришиває.
Від ґавеняти ґава Ганка
Нахабу ґедзя відганяє.
— Що означають слова ґаздинечка і ґазда? Ґаздинечка — це лагідна форма слова ґазда, яке називає жінку, що доглядає буди­нок, сім’ю. Як називаємо таку хазяйновиту жінку? (Господиня) Добре, ґаздинечка — це господиня, вона, тоді хто такий ґазда, якщо це він? (Господар)
Спочатку вчитель читає вірш, потім повторює його, а учні плескають у долоні, почувши звук [ґ].
— Вкажіть місце звука [ґ] у словах: ґрунт, ґаблі, дзиґар, ґніт, ґуля, дзиґа.
— Пограємо у гру. Я називаю звук або злиття звуків, а ваше за­вдання — додати до них звук [ґ], наприклад: я називаю а, ви — ґа. Зрозуміли? Приготувались!
У (ґу), о (ґо), рі (ґрі), ел (ґел), ру (ґру), и (ґи), ир (ґир), ал (ґал), ро (ґро), ан (ґан), ав (ґав).
— Молодці, а який ряд назве найбільше слів зі звуком [ґ]? Ко­жен ряд називає слова по-черзі, учні сидять рівненько і спокійно підводять руку. (Відповіді учнів.)
Фізкультхвилинка
Гуси гучно ґелґотали —
Горобці зерно клювали.
Гуси гонять горобців,
Голубок на ґанок сів.
1. В. п.: основна стійка, ноги нарізно, руки в сторони. 1–4 — хви­леподібні рухи руками.
2. В. п.: основна стійка. 1–4 — нахили тулуба вперед: прогнув­шись, руки назад.
3. В. п.: стійка руки в сторони. 1–4 — нахили тулуба вліво, вправо.
4. В. п.: основна стійка. 1–4 — присідання, руки вперед і повер­нення у В. п.
III. Повідомлення теми уроку
— До нас сьогодні завітала нова буква.
Буква Ґ з ріжком вгорі
Посміхнулась дітворі:
— Щоб дзвінкіш лунала мова,
Я прийшла в абетку знову,
Бо колись у ній жила,
Мов та маківка, цвіла.
В багатьох словах цікавих
Красувалась, наче пава:
Ґрунт і ґаблі, і ґирлиґа,
Ґуля, ґніт, дзиґар і дзиґа,
Ґаламаґа, ґринджолята...
Тож прийміть мене, малята.
Придивляйтеся, вивчайте,
Букву Ґ не забувайте.
— Сьогодні на уроці будемо вивчати букву…? («Ґе») Наше за­вдання — навчитися читати слова з цією буквою.
IV. Ознайомлення учнів з буквою Ґ, ґ («ґе»)
— Звук [ґ] позначається на письмі буквою «ґе». (Учитель по­вертає малюнок на дошці.) Що це? (Велика та мала букви «ґе»)
— Порівняємо ці літери, які вони за формою (за формою одна­кові), а за розміром? (Різні)
— Знайдіть нову букву в своїй буквеній касі. Покажіть мені букву «ґе». Усі разом назвемо її. («Ґе»)
V. Вправи з читання
— Прочитайте склади на дошці.
Використовуються різні види читання складів на дошці (за ряд­ками, тільки хлопчики/дівчата, індивідуальне)
ґо ґе ґу Ґа ґі ґи
— Утворіть слова, додаючи букву «ґе».
ґ + рунт = ?
ґ + роно = ?
ґ + валт = ?
ґ + рати = ?
— Що означають утворені слова? (Учні пояснюють значення слів.)
— Кожен рядок отримає слово, яке ви повинні викласти буква­ми самостійно на парті, а поруч зробити звукову схему слова: пер­ший рядок — слово ґроно, другий — ґрунт, третій — ґвалт.
Після виконання завдання вчитель викликає з кожного ряду учня, який будує слово та схему на дошці, а решта перевіряють.
— Перевіримо, як ви зрозуміли значення слів. Доберіть необ­хідне слово.
Ґроно — (землі, калини, вишні)
Ґвалт — (машин, хвиль, гусей)
VI. Робота за Букварем
— Які слова можна утворити зі складом ґа? (Відповіді учнів.)
— У цьому нам допоможе наш друг Буквар. Зачитайте слова у верхньому правому куті Букваря.
— Прочитаємо стовпчики слів у Букварі, спочатку разом, а по­тім — самостійно.
Ґрунт
аґрус
ґанок
ґелґіт
ґелґотали
ґелґотати

— Яке запитання можна поставити до кожного слова? Підбе­ріть відповідне запитання з дошки. (На дошці записані запитан­ня: Що? Що робили? Що робити?)
Фізкультхвилинка
Ґедзь із ґавою зустрівся,
Наче дзиґа, закрутився,
Не ловила ґава ґав,
І у дзьоб їй ґедзь попав.
— Прочитайте речення в Букварі самостійно. Погляньте: на дошці зображені схеми речень, ваше завдання — знайти помилки.
— А що означає вислів «ловити ґав»? (Бути неуважним)
— «Мати гостре око»? (Дуже добре бачити.)
— «Закопилити губу»? (Надути губи, вередувати.)
— Що зображено на третьому малюнку? (Учитель показує ма­люнок.) (Аґрус) Що це таке? (Ягода)
— За допомогою букв каси складіть у парах це слово та його схе­му. (Пари учнів складають: один — слово, інший — схему або все разом.)
— Назвіть другу літеру у слові аґрус («ґе»), а який звук вона по­значає? (Твердий приголосний [ґ])
— Запам’ятайте правило: «Буква ґ на письмі позначає приголо­сний звук — твердий [ґ]». Повторіть.
— Наступний малюнок — … (Ґава).
— У Букварі є чудова скоромовка про двох ґав. Послухайте її. (Учитель читає.) Прочитайте самостійно напівголосно. А тепер прочитаємо разом.
Дві ґави зранку гасали по ґанку.
Ґави просили на ґанку сніданку.
Поступово вчитель збільшує темп читання, відбиваючи його по столу. Потім просить декількох учнів прочитати скоромовку якомога швидше.
— А як називається комаха, зображена в Букварі? (Ґедзь) Звер­ніть увагу на схему слова ґедзь, який перший звук? ([ґ]) Дайте йому характеристику. (Звук приголосний твердий.)
— Знайдіть помилку.
Кинула шишку на мене зозуля.
В мене на лобі з’явилася куля.
— А як можна змінити слова, замінюючи букву літерою «ґе»?
Ранок — (ґанок)
Кава — (ґава)
Прати — (ґрати)
— Доберіть слова.
Ґанок (який?) … — (новий, білий, теплий, дерев’яний, рідний…)
Ґава (яка?) ... — (чорна, прудка, хитра, жива, допитлива).
— Скажіть, а чи потрібна допомога людей ґавам та іншим пта­хам? Коли і як саме ми можемо допомогти? (Відповіді учнів.)
VII. Підсумок уроку
— Яку букву вивчили сьогодні? (Після відповідей учнів учи­тель показує її на малюнку.)
— Що навчилися робити?
— Яке правило дізналися сьогодні? («Буква ґ («ґе») на письмі позначає приголосний твердий звук [ґ]».)
— Наведіть конкретний приклад, як ви можете допомагати птахам.
— Ми не перевернули останній малюнок, цікаво, що там? (Учи­тель повертає напис «Молодці!»). Це ваша оцінка за роботу на уроці.

презентація до уроку 119 by aleksandrovka1986

Немає коментарів:

Дописати коментар