субота, 8 вересня 2012 р.

Урок № 120 Письмо рядкової букви ґ («ґе»), складів та слів із нею


Урок 120 (письмо)
Тема. Письмо рядкової букви ґ («ґе»), складів та слів із нею
Мета: навчити писати малу букву «ґе», склади та слова з нею; розвивати вміння складати речення зі слів; виховувати акуратність, терплячість.
Обладнання: підготовлена дошка, зображення рукописної букви «ґе», зображення гнізда та ґави зі зворотного боку, малюнки ґрунту, аґрусу, ґулі.
Хід уроку
I. Організаційний момент
— Увага! Увага! Який ряд найкраще підготовлений до уроку: в кого все необхідне на парті, хто рівно сидить та уважно слухає? Що ж, бачу: готовий увесь клас.
II. Звукові аналітичні і синтетичні вправи
— Прослухайте вірш і плесніть у долоні, коли почуєте звук [ґ].
Що за ґвалт зчинився
На подвір’ї зранку?
Загубила ґудзик
Ґава біля ґанку.
З гаража за нею
Ґедзь спостерігав
І порадив Ґаві
Не ловити ґав.
— Які слова зі звуком [ґ] ви запам’ятали? (Відповіді учнів.) А що означає вислів «Не ловити ґав»? (Бути уважним.)
— Назвіть місце звука [ґ] у словах: ґрунт, ґелґіт, гуска, аґрус, кава, ґроно, ґуля, ґанок.
— А що це на дошці? (Учитель показує на малюнок.) (Гніздо)
— Назвіть перший звук у слові. ([г])
— То поки була перерва, якась пташка звила гніздо на дошці. Як ви гадаєте, хто міг таке зробити? (Учні називають відомих їм птахів.)
— Назвіть птахів, назви яких починаються на букву «ге». (Го­робець, голуб, гусак, гуска, грач, глухар)
— Загадковий птах сховався у гнізді, але обіцяв вилізти, якщо ви будете писати акуратно та каліграфічно правильно. Хочете по­бачити птаха? (Так)
— Прочитайте слова.
Ґ
роно
уля
ава
аздиня
рунт

— Покажіть значок, яким ви позначите перший звук у звуковій схемі цих слів. (–) Дайте йому характеристику. (Приголосний, твердий)
— Згадайте правило, яке ми вчили на уроці читання. («Буква ґ на письмі позначає приголосний твердий звук [ґ]».)
III. Повідомлення теми уроку
— Погляньте, Дід Буквоїд повиїдав букви у словах.
На дошці каліграфічно записано вірш:
Гуска _удзик відшукала,
І на _анку заховала.
— Хто здогадався, яких букв не вистачає? (Букв «ґе») Прочи­таймо разом. (Усі читають.)
— Необхідно дописати букву «ґе», а чи знаємо ми, як це зроби­ти? (Ні)
— Сьогодні на уроці ми навчимося писати малу букву «ґе», склади та слова з нею. Тому всі сядьте рівненько та подивіться на дошку.
IV. Вивчення нової букви
Учитель показує зображення рукописної букви та звертає увагу на складові елементи: буква ґ («ґе») складається з двох елементів: короткої прямої, що починається з правого заокруглення, і горизонтальної короткої лінії, вигнутої вниз.
— Починаємо писати трішечки вище нижньої рядкової лінії; заокруглюємо вправо, торкаючись нижньої рядкової лінії; продовжуємо коротку пряму лінію вгору до верхньої лінії робочого рядка; не відриваючи руки пишемо горизонтальну коротку лінію, вигнуту вниз, на ширину рядкової букви и: і-раз, два.
— Спробуємо разом «прописати» букву в повітрі. (Учитель, стоячи спиною до учнів, разом з ними пише букву в повітрі.)
V. Вправи з письма
— Розгорніть свої зошити, уважно розгляньте зразок рукопис­ної букви ґ («ґе»), акуратно обведіть контури букви. Пропишіть далі три букви самостійно. Порівняйте написані букви зі зразком. Що вдалося зробити правильно, а що потребує вдосконалення?
— Ще раз повторюю, як правильно писати букву, увага на до­шку! (Учитель прописує букву, коментуючи написання.) Допи­шіть рядок у зошиті до кінця.
— Складіть на парті слова: ґанок, ґудзик, ґвалт, аґрус. Пер­ший варіант складає звукову схему слова ґанок, другий — ґудзик, третій — ґвалт, четвертий — аґрус.
— Перевірте одне одного.
— Пишемо на другому рядку букву ґ під рахунок. (Учитель до середини рядка рахує і-раз, два, потім учні пишуть самостійно.)
— Добре, ми написали букву «ґе», а тепер спробуємо написати її у поєднанні з іншими буквами.
Учитель пише на дошці, коментуючи поєднання букв:
ґу, ґі, ґи — верхнє з’єднання;
ґа, ґо, ґе — середнє з’єднання.
Пальчикова гімнастика
КВІТКА
Вихідне положення: долоні підняті угору, пальці створюють «пуп’янок», основи кистей при­тиснуті одна до другої.
Квітка «розпускається»: розво­димо одночасно пальці рук у боки, а потім зводимо пальці разом.
Вранці сонечко зійшло, розпустилась квітка.
А увечері закриє пелюсточки швидко.
— Напишемо дві букви «ґе» разом. Спочатку пишемо одну бук­ву, а потім іншу через нижнє з’єднання.
— Тепер ми зможемо дописати букви до слів у вірші. Я писати­му на дошці, а ви випишіть ці слова в зошиті. Нагадайте, які слова писатимемо. (Ґудзик, ґанок)
— Перепишіть вірш у зошити, а я подивлюсь, чи варто нашому птахові вилізти із гнізда.
Учитель ходить між рядами, непомітно повертає малюнок гнізда, де зі зворотного боку зображено ґаву.
— То хто ж ховався у гнізді? (Ґава) Їй сподобалось на уроці, і вона теж підготувала вам завдання — малюнковий диктант. Що зображено на малюнках?
Учитель показує зображення ґрунту, аґрусу, ґулі, діти називають сло­ва. Потім учитель показує малюнок, а учні записують слова в зошит.
Фізкультхвилинка
Гуска грає на гітарі,
Ґелґотить гусак ґаґарі,
Горобець гука грака,
Ґава гатить гопака.
Ю. Кругляк
1. В. п.: сидячи. 1–4 — руки імітують гру на гітарі.
2. В. п.: сидячи, руки на колінах. 1–4 — повороти тулуба вправо, вліво.
3. В. п.: руки на поясі. 1 — нахили тулуба вправо, вліво, руки в сторони. 2 — В. п., 3–4 — те саме.
4. В. п.: руки на поясі. 1–4 — піднімання й опускання плечей.
— Побудуйте речення з кожним словом.
Учитель показує зображення, учні пропонують свій варіант речення, обирається один, його записують на дошці та у зошитах. Якщо дітям важ­ко побудувати речення, учитель пропонує їм допоміжні слова, наприклад: ґрунт — підмерзає, аґрус — дозріє, ґуля — з’явилася.
Можна запропонувати допоміжні схеми:
(Який?)… ґрунт (що робить?)… (коли?)…;
(Який?)… аґрус (що зробить?)… (коли?)…;
(Яка?)… ґуля (що зробила?)… (де?)… .
VI. Підсумок уроку
— Хто був у нас сьогодні в гостях?
— Яку букву навчилися писати?
— «Напишіть» букву «ґе» в повітрі.
— Який звук вона позначає на письмі?
— Що сподобалось на уроці?

Немає коментарів:

Дописати коментар