Урок 121 (читання)
Тема. Закріплення знань про звукові значення букв
Г, г («ге») та Ґ, ґ («ґе»). Урок-інсценізація
Мета: закріпити знання про звукові значення букв г та ґ; навчити
ставити запитання до тексту; розвивати фонематичний слух, навички виразного
читання, дикцію, пам’ять та увагу; виховувати любов до читання, повагу та
товариськість.
Обладнання: підготовлена дошка, лист, маски гусей, вовка, хустинка, капелюх.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Хто співає нам пісні,
Розчудові, голосні?
Крильця, дзьобик, хвостик має.
В небі високо літає? (Пташка)
— Увага, діти в мене є для вас цікава новина.
II. Повідомлення теми та завдань уроку
— Скажіть, який птах є символом миру та гарної звістки? (Голуб)
— Крім того, раніше люди використовували поштових голубів — це були
спеціально навчені птахи, які передавали листи далеко від дому й обов’язково
поверталися. От і сьогодні поштовий голуб нам приніс листа.
Шановні учні першого класу!
Нам потрібні актори для казкового лісового
театру. Ви розумні, гарні, слухняні, але чи вмієте ви добре читати та бути
хорошими акторами?
Ми запрошуємо вас пройти кастинг із 6
завдань та перевірити ваші акторські здібності.
Нехай щастить!
З повагоюадміністрація казкового лісового театру
— Спробуємо виконати всі завдання кастингу і довести, що учні нашого класу
— справжні актори? (Так)
III. Підготовчі артикуляційно-слухові вправи
Завдання 1. Перевірка кмітливості.
— Відгадайте, про які букви йдеться.
Гайда, горобці,
Гойдатись на гойдалці!
Гойдалка на горісі,
Горобці в стрісі.
Гойда-гойда-гойдасі,
Погойдаємось усі! («Ге»)
В. Верховень
• Ґелґотів гусак весь ранок:
— Ґвалт, проґавив я сніданок,
Бо ґаздиня пізно встала
Й довго ґудзик пришивала.
Ґедзь від сміху впав із ґанку —
Набив ґулю спозаранку. («Ґе»)
Л. Вознюк
— Дістаньте ці букви з каси.
— Впіймайте звук, показавши правильно відповідну букву.
Ґава ґудзик відшукала,
І в гніздо собі поклала.
«Я ґадзиня-мастериця,
Все в ґадзівстві знадобиться!»
— Поясніть значення слів ґаздиня та ґаздівство. (Господиня, господарство)
— Покажіть букву, яка позначає дзвінкий приголосний. («Ґе»)
— Який звук [г] у слові гусак? (Приголосний, твердий)
— Послухайте і знайдіть помилки:
— Гаво, гаво, хочеш кави?
— Хочу сиру,— каже гава.
Небаґато — кілоґрам
А за це я гудзик дам.
Завдання
2. Перевірка дикції.
—
Прочитайте злиття, записані на дошці.
Гу,
га, го, ґе, ґо, гда, гра, ґан, гна, гуль, гал.
Можна використати різні види читання: разом,
хлопчики/дівчатка, по черзі, індивідуальне.
— Приготувалися, «зникаючий рядок!»
Учитель витирає ганчіркою рядок, а учні повинні
встигнути його прочитати.
— Прочитайте слова, записані у стовпчиках.
— Прочитайте слова з буквою «ґе». (Ґелґотали, ґанок)
— Прочитайте слова, що починаються з великої букви. (Галинка, Богдан,
Гнатик, Гулька)
— Як ви гадаєте, чому вони пишуться з великої букви? (Це імена.)
— А слово Гулька — це ім’я чи кличка тварини? (Кличка тварини) Якій
тварині, на вашу думку, підійде ця кличка? (Відповіді учнів.) Ми всі знаємо, що
імена та клички тварин пишуться з… (великої букви).
— Прочитайте слова, що відповідають на запитання що? хто?, що робили?
— Скоромовки мають велике значення для розвитку дикції акторів.
Ось нам запропоновано прочитати скоромовку.
У ставку гуськом стоять
Гусенята й гуска,
Гусенята плюскотять,
Гуска носом плюска.
Г. Бойко
Спочатку діти разом з учителем читають у
повільному темпі, поступово максимально збільшуючи його.
— Наступна скоромовка.
Ґава проґавила ґавеня.
Ґава кличе до сніданку
Ґавенят своїх на ґанку.
В. Верховень
Учні читають скоромовку разом, з кожним
наступним читанням учитель витирає одне чи два слова, доки на дошці не
залишиться записів.
— Спробуйте скласти і прочитати слова:
Го
Ґа
Гро
Ґел
Гу
Ґа
|
за
луб
ґіт
здиня
веня
сеня
|
— А тепер прочитайте вірш. (Учитель кожному роздає на парту.)
Ґаздаіґаздиня гарноґаздували:
Гускупід ґанок разомзаганяли.
У грязюкувпали, ґульпонабивали,
Із їх ґаздування ґавиреготали.
|
(Ґазда і ґаздиня гарно ґаздували:
Гуску під ґанок разом заганяли.
У грязюку впали, ґуль понабивали,
З їх ґаздування ґави реготали.)
|
— Чому не вдається прочитати вірш, що треба зробити? (Розділити слова.)
— Розділіть слова вертикальними лініями і прочитайте, що отримали.
Фізкультхвилинка
Завдання 3. Перевірка пластики тіла.
Гуси гучно ґелґотали —
Горобці зерно клювали.
Гуси гонять горобців,
Голубок на ґанок сів.
1. В. п.: основна стійка, ноги нарізно, руки в сторони. 1–4 — хвилеподібні
рухи руками.
2. В. п.: основна стійка. 1–4 — нахили тулуба вперед: прогнувшись, руки
назад.
3. В. п.: стійка руки в сторони. 1–4 — нахили тулуба вліво, вправо.
4. В. п.: основна стійка. 1–4 — присідання, руки вперед і повернення у В.
п.
IV. Робота за Букварем
Завдання 4. Ознайомлення з текстом сценарію.
— У нас два тексти-сценарія. Перший називається «Весела гра» (с. 84).
Розгляньте малюнок, про що йтиметься в оповіданні? (Відповіді учнів.)
— Прослухайте оповідання. Читаємо по черзі ланцюжком.
— А зараз прочитайте самостійно.
— Знайдіть слова, що мають букву г («ге»), назвіть їх та вкажіть місце
букви у слові. А чи є слова з буквою ґ («ґе»)? Зачитайте їх.
— Про що йтиметьчя в оповіданні «Голуби»? (Відповіді
учнів.)
— Уважно прослухайте текст.
— Тепер читатимуть ті, кого я викликатиму, уважно слідкуйте. Прочитайте
самостійно.
— Як звали дітей? (Гнатик і Галинка) Які клички вони дали своїм голубам?
(Сивко і Гулька) Що зробили тато з Гнатиком? (Голубник) Поясніть значення
цього слова. (Місце для розведення голубів)
Робота в парах: перший ряд складає два
запитання до тексту «Весела гра», другий — до оповідання «Голуби». Потім по
черзі ставлять одне одному запитання та перевіряють відповіді свого сусіда. Це
завдання виконується самостійно, пошепки, аби не заважати решті.
Фізкультхвилинка
Завдання 5. Читання за ролями.
— Ми ознайомились зі сценаріями, тепер настав час проводити репетицію.
Скільки ролей в оповіданні «Весела гра»?
(4) Які? (Автор, діти, Галинка, вовк)
— Знайдіть і прочитайте виразно слова Галинки-господині, дітей-гусей,
Бориса-вовка.
— Кому належать всі інші слова? (Авторові)
— Скільки та які ролі в оповіданні «Голуби»? (4; автор, тато, Гнатик,
Галинка)
— Виразно прочитайте слова Гнатика, Галинки, тата.
— Прочитайте слова, які діти говорять разом.
— Прочитайте лише слова автора.
— Не випадково ми визначили усі ролі в текстах, адже
зараз ви проведете репетицію свого виступу. Для цього ви об’єднаєтесь у групи
по чотири особи в кожній — це дві парти поруч. Ваше завдання — вибрати один із
текстів (учитель може розподілити тексти самостійно або запропонувати учням
жереб), розподілити ролі між собою та прочитати його за ролями виразно і
правильно, аби підготуватись до виступу біля дошки).
Завдання 6. Інсценізація.
—
Глядачі в очікуванні, актори запрошуються на сцену!
Кожна група викликається на імпровізовану сцену біля
дошки, отримують необхідні маски та читають тексти з Букваря, додаючи до своїх
образів міміку та жести. Після виступу глядачі оцінюють виступ оплесками.
V. Підсумок
уроку
— Вітаю вас, діти, з відмінним проходженням кастингу,
відтепер ви — почесні актори казкового лісового театру!
Дозвольте взяти у вас інтерв’ю.
Учитель з імпровізованим мікрофоном підходить до учнів, ставлячи їм
запитання на зразок:
1. Над якими звуками та буквами працювали під час перевірки дикції?
2. Пригадайте скоромовку, вивчену під час заняття.
3. Про що йшлося в текстах-сценаріях?
4. Яке оповідання сподобалося більше? Чому?
5. Ваша улюблена роль?
6. Чого навчилися сьогодні?
7. Що сподобалось?
Немає коментарів:
Дописати коментар