субота, 8 вересня 2012 р.

Урок № 122 Письмо великої букви Ґ («ґе»), складів та слів із нею


Урок 122 (письмо)
Тема. Письмо великої букви Ґ («ґе»), складів та слів із нею
Мета: навчити писати велику букву Ґ («ґе»), склади та слова з нею; розвивати спостережливість, кмітливість; виховувати акуратність, працелюбність.
Обладнання: підготовлена дошка, зображення великої рукописної букви Ґ («ґе»), картки для інди­відуального завдання за варіантами.
Хід уроку
I. Організаційний момент
— Що потрібно для уроку письма? (Зошит, ручка) Щоб писати гарно і каліграфічно, треба правильно сидіти за партою, уважно слухати і мати хороший настрій.
II. Звукові аналітичні і синтетичні вправи
— Послухайте вірш, і скажіть, у яких словах почули звук [ґ]:
Ґедзь із ґавою зустрівся,
наче дзиґа закрутився,
Не ловила ґава ґав
і у дзьоб їй ґедзь попав.
— Утворіть злиття зі звуків: [ґ] [e], [ґ] [а], [ґ] [р] [у], [ґ] [в] [а], [ґ] [у] [л], [ґ] [е] [л], [ґ] [а] [з], [ґ] [р] [о].
— Які слова можна утворити з кожним злиттям? (Ґедзь, ґава, ґанок, ґрунт, аґрус, ґвалт, ґуля, ґелґіт, ґазда, ґаздиня, ґаздів­ство, ґроно)
— Складіть кожен на парті звукову схему слів ґанок та ґуля. Охарактеризуйте звук [ґ] у цих словах. (Приголосний твердий) Якою буквою він позначається на письмі? (Буквою «ґе»)
— Хто може нагадати правило про букву «ґе»? (Буква «ґе» на письмі позначає приголосний твердий звук [ґ].)
III. Повідомлення теми уроку
— Згадайте, будь ласка, коли слова пишуться з великої букви? (Коли вони позначають імена та клички тварин або стоять на початку речення.)
— Погляньте на дошку і спробуйте прочитати речення.
гава на ганку пекла запіканку. гелготали ґуси у садку.
— Чи правильно написані слова? (Ні) Чому? (Треба написати букву «ґе» у словах ґава, ґанку, ґелґотали, а у слові гуси — букву «ге».) Правильно, а як написані речення, що вимагає виправлен­ня? (Перше слово у реченні треба писати з великої букви.)
Учитель робить виправлення на дошці.
— Скажіть, скільки слів у першому, другому реченні? (5 та 4) Хто бажає вийти до дошки та накреслити схему до першого / друго­го речення? (Учитель викликає охочих учнів. решта перевіряють, або роблять це самостійно у своїх зошитах.)
— Щоб правильно записати подані речення в зошити, що ми по­винні уміти? (Писати велику букву.)
— Сьогодні на уроці ми навчимося писати велику букву Ґ та слова з нею.
IV. Ознайомлення з рукописною літерою
— Погляньте на зображення великої букви Ґ («ґе»), порівняйте її з маленькою буквою і скажіть, чим вони схожі, а чим відрізня­ються? (Схожі будовою, але різні за формою.)
— Правильно, велика буква Ґ («ґе»), як і маленька, складаєть­ся з двох елементів: короткої прямої, що починається з правого за­округлення, і горизонтальної короткої лінії, вигнутої вниз.
— Починаємо писати трішки вище нижньої рядкової лінії. За­округлюємо вправо, торкаючись нижньої лінії робочого рядка. Продовжуємо довгу лінію до верхньої міжрядкової, не відриваючи руки, ведемо коротку горизонтальну лінію, вигнуту вниз на шири­ну великої букви Й: і-раз, два.
Учитель пише на дошці.
— Спробуємо «написати» велику букву Ґ («ґе») в повітрі. (Учи­тель, стоячи спиною до класу, разом з учнями пише букву в повітрі.)
— Ще раз уважно подивіться на зразок великої букви Ґ («ґе») у своїх зошитах.
V. Вправи з письма
— На початку уроку ми визначили, що потрібно для калігра­фічного письма. Покажіть, як ви це зрозуміли! (Учні рівненько сідають.) Обведіть літери за поданим у зошиті контуром. Не по­спішайте, правильно покладіть зошит та правильно тримайте ручку.
— Далі напишіть три літери самостійно. Порівняйте їх зі зраз­ком, подивіться, який елемент гарно написаний, а який — не дуже. Ще раз подивіться і послухайте, як пишеться велика буква Ґ («ґе»). (Учитель коментує письмо на дошці.) Допишіть рядок до кінця.
Фізкультхвилинка
Гуска грає на гітарі,
Ґелґотить гусак ґаґарі,
Горобець гука грака,
Ґава гатить гопака.
Ю. Кругляк
1. В. п.: сидячи. 1–4 — руки імітують гру на гітарі.
2. В. п.: сидячи, руки на колінах. 1–4 — повороти тулуба вправо, вліво.
3. В. п.: руки на поясі. 1 — нахили тулуба вправо, вліво, руки в сторони. 2 — В. п. 3–4 — те саме.
4. В. п.: руки на поясі. 1–4 — піднімання й опускання плечей.
— Пропишіть велику букву Ґ («ґе») до кінця другого рядка. (Спочатку діти пишуть під рахунок учителя.)
— На дошці записані злиття великої букви Ґ («ґе»): Ґав Ґул Ґро Ґе Ґо Ґми Ґлу Ґну Ґґр. Наше завдання — записати злиття, по­чинаючи з верхнього з’єднання, далі — середнього і закінчуючи нижнім. Назвіть злиття, які мають верхнє з’єднання з великою буквою Ґ («ґе»)? (Ґул Ґро Ґну) Записуємо їх у зошит разом зі мною. (Учні пишуть за зразком учителя.) Знайдіть злиття з середнім з’єднанням великої букви Ґ («ґе»). (Ґав Ґе Ґо) Запишемо, продовжуючи рядок у зошитах. Які залишилися злиття з нижнім з’єднанням? (Ґми Ґлу Ґґр) Продовжуємо писати за зразком.
— Зверніть увагу на речення на дошці, промовте по звуках сло­ва ґава та ґелґотали. Запишіть їх у зошити, за моїм зразком. (Учи­тель записує на дошці, коментуючи з’єднання великої букви Ґ («ґе») з наступною.)
Фізкультхвилинка
Гуси гучно ґелґотали —
Горобці зерно клювали.
Гуси гонять горобців,
Голубок на ґанок сів.
О. Кононенко
1. В. п.: основна стійка, ноги нарізно, руки в сторони. 1–4 — хви­леподібні рухи руками.
2. В. п.: основна стійка. 1–4 — нахили тулуба вперед: прогнув­шись, руки назад.
3. В. п.: стійка руки в сторони. 1–4 — нахили тулуба вліво, вправо.
4. В. п.: основна стійка. 1–4 — присідання, руки вперед і повер­нення у В. п.
— Складіть речення зі слів за схемою та запишіть їх у зошитах.
Кожен варіант виконує завдання за картками:
1) Ґавеня ____ ____ ____ ____.
аґрус, допомагало, садити, мамі
2) Ґедзь ____ __ ____ __ ____ ____.
із, сидів, ранку, ґанку, на, самого.
3) Ґаздиня ____ ____ __ ____.
у, гусей, дворі, годувала.
— Прочитайте речення, які ви записали. (Учні читають свої речення.) Скажіть, у реченнях хто працював, а хто — ні . (Працюва­ли Ґавеня і ґаздиня, ґедзь нічого не робив.) На кого ви хотіли б бути схожими та чому? (Відповіді учнів.) Чи допомагаєте ви батькам і як саме? (Відповіді учнів.)
VI. Підсумок уроку
— Яку букву навчилися писати сьогодні?
— Підведіть руку, хто сьогодні був уважний!
— А хто навчився гарно писати велику букву Ґ («ґе»)?
Учитель аналізує роботу учнів.

Немає коментарів:

Дописати коментар