вівторок, 4 вересня 2012 р.

Урок № 13 Поняття про наголос. Наголошений склад. Ознайомлення з трискладовим словом


Урок 13 (читання)
Тема. Поняття про наголос. Наголошений склад. Ознайомлення з трискладовим словом
Мета: дати учням практичне уявлення про наголос, наголошений склад; учити чути наголошений склад у слові; формувати вміння вимовляти слово з метою визначення в ньому наголосу, визначати на слух наголошений склад у вимовленому слові, ділити на склади трискладові слова, називати склади за завданням учителя; розвивати фонематичний слух, мовлення дітей; виховувати любов до домашніх улюбленців, бажання піклува­тися про них, допомагати батькам по господарству.
Обладнання: зошити в клітинку для графічного зображення звукових схем слів і моделей речень; комплекти предметних малюнків для роботи в парах.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ми продовжимо вчитися ділити слова на склади; дізнаємося, як називається склад, вимовлений із більшою силою голосу.
III. Вправляння у практичному застосуванні набутих знань.
Робота в парах
Пара учнів має два комплекти предметних малюнків. Назви предметів, зображених на них,— одно-, дво- і трискладові:
а) мак, маки, лимони;
б) кіт, коти, сорока.
1 Словниково-логічні вправи
— Розгляньте предмети, зображені на картинках, назвіть їх відповідними словами. У які групи їх можна об’єднати?
Варіанти відповідей учнів
• Істоти, неістоти (живі, неживі предмети; які відповідають на питання хто? і що?);
• слова, що означають один предмет і багато;
• рослини і тварини.
2 Поділ слів на склади
— Знайдіть і покажіть малюнки тих предметів, які названі сло­вом, що має один склад (мак, кіт); назвіть їх; підставте долоньку до підборіддя, перевірте, скільки разів підборіддя торкнулося руки.
— Тепер знайдіть і покажіть малюнки тих предметів, які на­звані словом, що має два склади (маки, коти); назвіть їх; підставте долоньку до підборіддя, перевірте, скільки разів підборіддя тор­кнулося руки.
Учитель має бути впевненим, що всі учні виконали завдання правиль­но; ретельно перевірити, які малюнки учні вибрали.
3 Фізкультхвилинка
Учні продовжують вивчати напам’ять лічилку, повторюють рухи за вчителем.
Раз, два, три, чо-ти-ри —
Ки-цю гра-мо-ти у-чи-ли:
Не чи-та-ти, не пи-са-ти,
А за ми-шка-ми га-ня-ти.
IV. Ознайомлення з поняттям «наголошений склад»
— Скажіть, будь ласка, яке слово для вас є найріднішим?
— Мама.
— Погукайте маму!
— Поділимо це слово на склади. (Один учень вимовляє слово по складах.) Вимовте перший склад. Вимовте другий склад.
— А тепер послухайте і скажіть, який склад я вимовляю з біль­шою силою голосу. (Учитель декілька разів вимовляє слово, акцен­туючи увагу на наголошеному складі. Учні також вимовляють слово мама, роблять висновок, що в ньому з більшою силою голосу вимовляється перший склад.)
— Склад, вимовлений із більшою силою голосу, називається наголошеним.
Учні повторюють, як називається склад, вимовлений із більшою си­лою голосу,— хором, рядами, індивідуально.
— Наголос над складом ми будемо позначати маленькою рисоч­кою так, як це показано на сторінці Букваря (учитель показує на дошці).
V. Робота за Букварем
1 Бесіда про свійських тварин, домашніх улюбленців, яких вирощують мешканці сільської місцевості вдома і на фермах
Учні сільських шкіл відповідають на запитання вчителя про свої враження від екскурсії на ферму, розповідають про тварин, яких вони доглядають удома.
Місцеві жителі пригадують, де вони бачили свійських (домаш­ніх) тварин.
2 Закріплення уявлень про наголос
1) Робота за ілюстрацією Букваря (с. 12)
— Знайдіть під малюнками тварин схеми слів, де наголос позна­чений на першому складі. Які це слова? (Вівці, кролики) А тепер на­звіть ті слова, у яких наголос на другому складі. (Коза, корова, теля) Дайте ім’я хлопчикові, який підгодовує корів, так, щоб наголос у ньому був на другому складі. (Роман, Вадим, Іван, Максим тощо.)
— Подивіться на схему слова кінь. Як ви вважаєте, чому в ній від­сутній наголос? (Учитель звертає увагу учнів на те, що наголос позна­чають лише в словах, де є два і більше складів. Якщо в слові один склад, наголос не ставлять, адже наголошений склад — це найсильніший із декількох, а у слові з одним складом його ні з чим порівнювати.)
— Які ще слова-назви свійських тварин мають один склад? (Бик, віл, кіт, кріль, цап)
2) Робота із двоскладовими словами
Учні добирають слова — назви тварин, що мають два склади, промов­ляють їх по складах, визначають наголошений склад: баран, вівця, кабан, лоша, свиня, щеня, ягня, курча.
— Які слова називають малят тварин? Що між ними спільного? (Наголос на другому складі)
3) Словникова робота
Учитель пояснює дітям, що слово щеня означає не тільки цуце­ня, маля собаки, але й лисиці та вовчиці.
Висновок. Слово щеня вживається у значенні цуценя, а також маля собаки, лисиці та вовчиці.
4) Фізкультхвилинка (повторення рухів за вчителем)
Мале щеня хвостом махає —
Воно зі мною розмовляє.
І я — даю вам слово! —
Збагнув хвостату мову:
Щеня мене просило,
Щоб ми з ним подружили.
А. Костецький
5) Робота із трискладовими словами
Проводиться аналогічно: кроленя, порося, собака, худоба.
Учитель пояснює, що слово худоба можна замінити словосполу­ченнями домашні тварини, свійські тварини.
6) Добирання видових назв до родової
З метою закріплення розуміння значення слова худоба учні до загальної назви добирають конкретні.
VI. Робота з реченням
Учитель відкриває на дошці заздалегідь написані моделі речень і пропонує учням за ілюстрацією Букваря дібрати до них речення.
Наприклад. Гуси (вівці, корови) пасуться. Кролики їдять тра­ву. Маша напуває корову. Вадим сидить на коні. Івась годує корів. Свиня — свійська тварина. Каченя впало. Каченята йдуть за ма­мою. Теля просить води. Коза пасеться. Кури відпочивають. Лоша біжить.
Повторення фраз: «Речення складається зі слів. Речення служить для вираження думки. У кінці речення ставиться крапка».
VI. Підсумок уроку
— Сьогодні на уроці ви дізналися, що слова мають наголоше­ний склад; вчилися визначати його; складали речення за моделями і малюнками.
— Який склад називають наголошеним?
— Чи треба позначати наголос у слові, що має один склад? Чому?
— Про що просило хлопчика щеня із фізкультхвилинки?
— А що означає дружити з домашніми тваринами?
Учитель дає змогу дітям самостійно провести репортаж з уроку.

презентація до уроку

1 коментар:

  1. Добрий вечір.Мені дуже подобаються ваші розробки уроків і презентації.Чи можу я скористатись Вашими наробками?дякую.

    ВідповістиВидалити