вівторок, 4 вересня 2012 р.

Урок № 17 Уявлення про голосні та приголосні звуки. Позначення цих звуків умовними знаками (фішками)


Урок 17 (читання)
Тема. Уявлення про голосні та приголосні звуки. Позначення цих звуків умовними знаками (фішками)
Мета: дати дітям практичне уявлення про голосні та приголосні звуки, з яких складаються слова; навчити розрізняти їх за звучанням та способом вимови, позначати умовними знаками; продовжити ознайомлення з артикуляційними органами, вести спостере­ження за їх роботою під час вимови різних звуків; розвивати артикуляційні вміння, фонематичний слух; виховувати любов до рідної мови, повагу до імені іншого.
Обладнання: індивідуальні дзеркальця; зошити в клітинку для графічного зображення звукових схем слів і моделей речень; предметні малюнки; фішки для позначення звуків мовлення; демонстраційне й індивідуальні набірні полотна.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ми дізнаємось, на які дві групи поділяють­ся звуки мовлення; продовжимо вчитися правильно вимовляти мовні звуки; стежити за роботою наших органів мовлення; будемо записувати слова за допомогою умовних знаків.
III. Закріплення уявлень про звукоутворювальну роботу
артикуляційних органів
1 Гра «Луна»
— Давайте пограємо: я буду називати звук, а ви всі разом його повторюйте. Будьте уважні (треба звернути особливу увагу на ви­мову м’яких приголосних звуків).
Учитель називає звуки, діти повторюють: [о, і, ж, л′, л, к, п, а, м, д, д′, т, т′, у, ф].
2 Гра «Утвори слово»
— Вимовте окремо звуки [з], [у], [б]. Тепер спробуйте ці звуки вимовити так, щоб утворилося слово. Яке слово можна скласти з цих звуків? (Учитель ще раз повторює звуки.)
— Вимовте окремо звуки [с], [у], [п]. Тепер спробуйте ці звуки вимовити так, щоб утворилося слово. Яке слово можна скласти з цих звуків? (Учитель ще раз повторює звуки.)
— Вимовте окремо звуки [м], [а], [к]. Відгадайте загадку.
Запалали в чистім полі,
Наче полум’я червоні.
То палає в полі так
Польовий червоний… (мак).
— Із яких звуків утворили слово-відгадку?
3 Спостереження за роботою органів мовлення
1) З’ясування особливостей артикуляції слова мак
— А тепер візьміть свої дзеркальця і простежте, які органи мов­лення беруть участь в утворенні кожного звука слова мак.
Учні спостерігають і здійснюють елементарний опис артикуляції: [м] — верхня і нижня губи щільно зімкнені, струмінь повітря натрапляє на перешкоду (губи); [а] — кінчик язика наближається до нижніх зубів, губи розкриті широко, не напружені, струмінь повітря проходить вільно без пе­решкод; [к] — утворюється глибоко в роті біля задньої спинки язика, де створюється перешкода для струменя повітря.
2) З’ясовування особливостей артикуляції слова суп
— Під час творення звука [с] струмінь видихуваного повітря на­трапляє на перешкоду у вигляді щілини, створеної верхніми і ниж­німи зубами, кінчик язика прямує до зубів; у процесі вимови звука [у] губи витягнуті вперед, дещо зморщені, кінчик язика відсунутий від нижніх зубів; повітря вільно проходить через рот; губи беруть активну участь у творенні звука [п]; це головна перешкода для по­вітря, яке виривається з рота.
3) Фізкультхвилинка (під музику пісні «Наша мова — світанкова»(муз. І. Полєвікова, сл. Г. Бідняка))
4) Порівняльний аналіз звуковимови
— Порівняйте, чи однаково я вимовляю звуки [о], [у], [а] та, на­приклад, звуки [м], [з], [к].
— Звуки [о], [у], [а] вимовляємо вільно, без перешкод, їх можна проспівати, вимовити дуже голосно, прокричати.
— Звуки [м], [з], [к] протяжно вимовити чи проспівати не мож­на, під час їхньої вимови струмінь видихуваного повітря натрапляє на різні перешкоди (губи, зуби, язик); прокричати такі звуки та­кож не можна.
IV. Висновки зі спостережень. Голосні і приголосні звуки.
Спосіб умовного позначення звуків
Під керівництвом учителя діти роблять висновок, що звуки утворюються завдяки роботі органів мовлення. Є звуки [а, о, у, и,і, е], які ми вимовляємо протяжно, голосно, можемо проспівати, повітря вільно проходить через відкритий рот.
Учні повторюють за вчителем усі шість голосних звуків української мови. Спостерігають у дзеркальцях за положенням губ.
— Звуки,— узагальнює вчитель,— під час вимови яких стру­мінь видихуваного повітря проходить вільно, без перешкод через рот називають голосними. У їх вимові чути лише голос. Ці звуки ми можемо почути на значній відстані. Кожним із цих звуків мож­на проспівати будь-яку мелодію. Під час їхньої вимови рот завжди відкритий.
Учні пропонують учителеві улюблену пісню, разом проспівують її ме­лодію на той чи інший голосний звук.
Потім учні, які мають гарний голос і музичний слух (можливо, займа­ються вокалом) на будь-який голосний звук проспівують за бажанням свою улюблену мелодію.
— Таким чином, ми помітили, що, коли вимовляємо голосний звук, наш ротик завжди відкритий. А що вам нагадує відкритий ротик? (Кружечок) Сьогодні ми домовимось усі голосні звуки на дошці й у зошитах позначати кружечком посередині клітинки. У кожного з вас і на дошці є також фішки — картки із позначкою голосного звука. Ось я їх виставляю на набірному полотні. Круже­чок — запам’ятайте — позначає голосний звук.
Голосні звуки — це звуки [а, о, у, и, і, е]. Вони вимовляються вільно, без перешкод. (Учні повторюють разом, рядами, індивіду­ально.)
Аналогічно вчитель формує уявлення про приголосні звуки, спираю­чись на їхню суттєву ознаку: у вимові таких звуків існують різні перешко­ди на шляху видихуваного повітря: губи [б, п, в, м, ф], зуби [з, з′, с, с′, ц, ц′], язик [г, к, х].
— Цю перешкоду, що створюють у вимові приголосних звуків наші органи мовлення, ми будемо позначати короткою рисочкою (показує в клітинці і на набірному полотні).
Коли ми вимовляємо приголосні звуки, то чуємо голос і шум [з, н, б, д, р], або тільки шум [ш, х, т, ч, ф].
V. Закріплення вмінь умовного позначення звуків
1) Учитель пропонує дітям вимовити будь-які звуки і підняти відповіднікартки-фішки, обґрунтувавши свій вибір
наприклад:
— Звук [о] вимовляємо вільно, без перешкод, його можна про­співати, вимовити дуже голосно, прокричати. Отже, це голосний звук. Позначаємо кружечком.
— Звук [к] протяжно вимовити чи проспівати не можна, під час його вимови струмінь видихуваного повітря натрапляє на перешкоду (задню частинку язика); прокричати такий звук також не можна. Отже, це приголосний звук. Позначаємо рискою.
2) Робота в зошитах і на дошці
Учні за завданням учителя записують голосні і приголосні зву­ки. Біля дошки працюють учні з набірним полотном і малюють у клітинках умовні позначення.
VI. Аналітичні звукові вправи
— Як звуть дівчинку, що сидить у першому ряду на третій пар­ті справа? (Іра) Повторіть хором, протяжно. Скільки складів у цьо­му слові? (2) Який звук чуємо на початку імені? ([і]) Він голосний чи приголосний? Чому? Який звук чуємо всередині? ([р]) (Учитель допомагає почути звук, вимовляючи його підкреслено протяжно: І-р-р-р-а.) Він голосний чи приголосний? Обґрунтуйте відповідь. А який звук чуємо у кінці? ([а]) Дайте йому характеристику.
Аналогічна робота проводиться з іменами дітей: Олесь, Іван, Олена, Ігор, Ірина.
Фізкультхвилинка
Учні виконують рухи за вчителем.
Якщо ти розумний, чемний —
Гарне і твоє ім’я.
І за тебе недаремно
Буде горда вся сім’я.
Г. Черінь
Виховний момент: «Не ім’я прикрашає людину, а добрі вчинки».
VII. Ознайомлення зі складотворчою роллю голосних звуків
— Діти, як ви вважаєте, чому, при перевірці кількості складів у слові, нам допомагала наша долонька під підборіддям? Що ми ра­хували? (Скільки разів підборіддя торкнеться долоньки, стільки в слові складів.) А чому підборіддя торкалося долоньки? (Ротик широко відкривався.) А у вимові яких звуків наш ротик завжди від­критий? (У вимові голосних) Отже, який звук головний у творенні складу? (Голосний) Чи існують склади лише із голосних звуків? (Так: І-ра; О-ля; І-гор; О-ле-на; І-ри-на. Усі ці слова мають перший склад, що містить лише один голосний звук.)
Учні називають голосні звуки в усіх складах названих імен. Роблять висновок: у слові стільки складів, скільки в ньому голосних звуків.
Повторюючи фразу хором, рядами, індивідуально, голосно, тихо, уро­чисто, пошепки, заучують напам’ять: «Скільки в слові голосних, стільки в ньому і складів».
VIII. Словниково-логічні вправи. Гра «Знайди зайве»
Танк

Дзвінкий

Катається

Летить

Літній

Гармата

Бадьорий

Кружляє

Пливе

Осінній

Літак

Голосний

Ковзає

Їде

Зимовий

Корова

Вагон

Вчиться

Дружить

Веселий

IX. Підсумок уроку
— Які бувають звуки мови?
— Назвіть голосні звуки.
— Назвіть приголосні звуки.
— Які звуки називаємо голосними?
— Які звуки називаємо приголосними?
— Як позначаємо голосні звуки? Чому?
— Як позначаємо приголосні звуки? Чому?
      — Які звуки є складотворчими, тобто утворюють склад?
презентація до уроку

Немає коментарів:

Дописати коментар