вівторок, 4 вересня 2012 р.

Урок № 25 Повний звуковий аналіз слів. Урок-гра «Поле чудес»


Урок 25 (читання)
Тема. Повний звуковий аналіз слів. Урок-гра «Поле чудес»
Мета: учити дітей виконувати повний звуковий аналіз слів, виділяти звуки в складі слова, моделювати слова й речення, формувати поняття про слова, що мають декілька зна­чень, а також про те, що один і той самий предмет можна назвати по-різному; вчити виконувати самостійну роботу; розвивати мовлення першокласників; артикуляційні вміння, фонематичний слух; виховувати уважність.
Обладнання: індивідуальні диференційовані картки для самостійної роботи, таблиці з умовним позначенням слів для турів гри, призи переможцям турів; зошити в клітинку для графічного зображення звукових схем слів і моделей речень; сюжетний малюнок, мо­делі речень; фішки для позначення звуків мовлення; демонстраційне й індивідуальні набірні полотна.
Хід уроку
I. Організаційний момент
— Сьогодні ми всі — учасники гри «Поле чудес», а Леонід Якубович у відпустці. Тому, якщо дозволите, вестиму її я. У за­вданнях вам зустрінуться звукові схеми до слів, що є назвами різ­них машин.
II. Основна частина
I відбірковий тур
Словникова робота. Формування поняття про слова, що мають декілька значень
— В українській мові є слова, що мають декілька значень. Сло­во «машина» — одне із них. По-перше, це механізм, створений лю­диною для виконання корисної роботи, наприклад, у сільському господарстві: трактори, комбайни, сівалки тощо. Їх ще називають жниварські (сільськогосподарські) машини. Найулюбленіші ма­шини сучасних дітей — електронні обчислювальні машини: комп’ютери і ноутбуки. Також машинами називають численні транспортні засоби, що здійснюють перевезення пасажирів. Існує залізничний, водний, підземний, повітряний транспорт; транспорт пасажирський і вантажний.
Тож рушаємо у цікавий світ, створений працьовитими люд­ськими руками,— світ машин.
Завдання 1. Вправи на складоподіл за ілюстрацією букваря (с. 16–17)
— Зверніть увагу на дітей, що працюють за сучасними електронно-обчислювальними машинами — комп’ютерами. Дайте їм імена. Назвіть імена дітей, що мають два склади. (Оля, Іра, Зіна, Олесь, Іван, Тарас, Борис), три склади (Микола, Леонід, Олена, Те­тяна, Наталя, Віталій). Визначте наголошений склад.
Завдання 2. Фонетико-артикуляційні вправи
• Чим закінчується день і починається ніч? (Звуком [н′])
• Послухайте вірш і назвіть слова, в яких чуєте звук [т].
Ідуть жнива. Тарасів тато
На тракторі в степу весь час.
Як тато, трактористом стати
Також збирається Тарас.
Учитель ще раз читає вірш. До виконання завдання першого туру ви­кликає трьох учнів, які правильно підняли руку і назвали слова вірша з одним, двома, трьома складами.
Завдання I туру
— У першому турі вам треба відгадати слово, звукову схему якого записано на дошці.
Це слово — назва гумового або залізного обруча на ободі колеса. (Шина)
Учні можуть називати окремі звуки або відгадувати слово відразу. Той, хто назвав звук неправильно, дає змогу відповісти іншому. Якщо ста­лося так, що гравці першого відбіркового туру не можуть назвати слово з двох спроб, учитель визиває гравця із класу.
— Отже, що означає слово шина? (Це гумовий або залізний об­руч на ободі колеса.)
II відбірковий тур
Завдання 1. Складання речень за ілюстрацією Букваря і запис мо­делей до них: Літак летить. Корабель пливе. Потяг мчить. Ма­шина зупинилась. Мотоцикл стоїть. У небі літак. У морі — човен. На колії — потяг. На трасі — мотоцикл.
Завдання 2. Добір складів за подібністю: до складу з твердим при­голосним дібрати склад із м’яким приголосним: та — тя; то — тьо; ту — тю; те — тє; ти — ті.
Завдання 3. Виділення звуків зі слів (на початку і в кінці слова): їжак, край, вітер, лінь, день.
Серед тих, хто правильно виділяв звуки, учитель обирає гравців II туру.
Завдання II туру
— Зверніть увагу на таку звукову схему.
Це слово — важкий металевий пристрій з лапами і на ланцюгу, призначений для зупинки судна у відкритій водоймі через зчеплен­ня його з ґрунтом. (Якір)
Фізкультхвилинка
Встали всі швиденько
І приготувалися дружненько.
Команди усі виконуйте вміло.
Отже, до діла сміло!
Руки на плечі один одному поклали.
Вліво качнулися, потім управо.
Як на хвилях нас на морі качає.
Вітер морський нас всіх обдуває.
Вітром зірвало парус у нас.
Канати піднімемо ми в той же час.
Піднімемо знову, нумо ще раз.
Матроси в цій залі просто клас!
В біноклі поглянем — морські простори,
В морі спокійно, адже ми в дорозі.
Можна в мандрівку нам вирушати,
Рукою услід усім помахати!
III відбірковий тур
Завдання 1. Добір звукових схем до малюнків Букваря (машина, літак, потяг).
Завдання 2. Складання речень до схем, поданих на сторінках Бук­варя (с. 16–17).
Завдання 3. Виділення звуків зі слів (на початку і в кінці слова): їжак, край, вітер, лінь, день.
Серед тих, хто правильно виділяв звуки, учитель обирає гравців III туру.
Завдання III туру
— Зверніть увагу на таку звукову схему.
Це слово — споруда, пристосована до плавання та перевезення людей і вантажів по воді. Її можна назвати словами пароплав, кора­бель, човен, яхта. (Судно)
Гра з глядачами
Глядачам пропонується звукова схема слова, що називає апарат для очищення пилу з предметів одягу, меблів, килимів тощо. (Пи­лосос).
Фінал
Переможцям трьох турів гри пропонується завдання: дібрати до звукової схеми слово, що називає прилад для вмикання і вими­кання електричного струму. Без нього не існує жодної побутової техніки. (Вимикач)
Фізкультхвилинка
Учні показують рухами, як вони прибирають удома.
Я маленький господар,
Мамі помагаю.
Наче кухонний комбайн,
Вдома прибираю.
Супергра
Переможцеві гри пропонується послухати вірш Лідії Компанієць і на­звати сільськогосподарську машину, про яку ще не йшла мова на уроці; зробити повний звуковий аналіз цього слова.
Переливчасто гуркоче
Трактор на лану:
Ллється, ллється із сівалки
Зерно в борозну.
Проросте воно й запахне
Полем, чебрецем.
Стане в мами під руками
Теплим буханцем.
Учень під керівництвом учителя виконує повний звуковий аналіз сло­ва сівалка.
Учитель пояснює, що сівалка — це машина для висіву насіння сіль­ськогосподарських культур, кормових трав, а також для внесення добрив у ґрунт.
III. Заключна частина
Підбиття підсумків гри (можна у формі репортажу)
— Увага! Увага! Передаємо репортаж з уроку навчання грамоти, що відбувся у 1-А класі... Це був не просто урок, а гра «Поле чудес»! Завданнями для гри слугували слова, що стосуються різних машин.
Учні були дисциплінованими, працювали самостійно, викону­вали різні завдання, з’ясовували значення слів, аналізували їхній звуковий склад, складали речення і моделі до них.
Учитель називає ще раз переможців відбіркових турів, кожного туру гри і фіналу.
презентація до уроку

Немає коментарів:

Дописати коментар