вівторок, 4 вересня 2012 р.

Урок № 38 Письмо рядкової букви и. Розвиток зв’язного мовлення. Формування поняття про мовлення як засіб упливу на поведінку людей


Урок 38 (письмо)
Тема. Письмо рядкової букви и. Розвиток зв’язного мовлення. Формування поняття про мовлення як засіб упливу на поведінку людей
Мета: вчити учнів писати рядкову букву и, з’єднувати її з вивченими буквами; закріплюва­ти вміння розрізняти рукописні й друковані літери; вдосконалювати навички звуко-складового аналізу слів; вчити правильно спілкуватися з ровесниками, дорослими; розвивати увагу, логічне мислення, мовлення учнів; виховувати у дітей старанність, охайність, бажання робити добрі справи.
Обладнання: малюнок сови, предметні малюнки, каса букв, картки з друкованою й рукописною літерою и, зошит, схеми слів, кросворд; посібник (Македонова Л. А., Мачнева О. М. Навчання каліграфічного письма. 73 алгоритми написання українських літер та графічних знаків: Посібник для учителів. — Херсон, 2005).
Хід уроку
I. Організаційний момент
Всі мерщій сідайте, діти.
Домовляймось не шуміти,
На уроці не дрімати,
Руки вчасно підіймати.
І щоб не було мороки.
Всі готові до уроку?!
Тож гаразд, часу не гаєм
І урок розпочинаєм.
II. Актуалізація опорних знань учнів
— Діти, до нас завітала гостя. Вона працює у лісовій школі. А сьогодні вона хоче побачити, як діти нашого класу вміють гарно писати і працювати.
А яка це гостя, ви дізнаєтеся, якщо відгадаєте загадку.
Що воно за дивна птиця —
Світла денного боїться,
Дзьоб гачком, великі очі,
І не спиться їй щоночі.
— Ху-ху-ху! — кричить, співа.
Відгадали? Це... (сова).
— Так, діти, до нас завітала Мудра Сова, і принесла з собою ба­гато завдань, щоб перевірити ваші знання.
1 Гра «Чарівні звірі»
— Сова запрошує нас до лісу. (Учитель на дошці вивішує ма­люнки, на яких зображені звірі.) Кого ви бачите? Що вони трима­ють у руках?
Учні називають букви, які тримають звірі, по черзі пишуть на дошці відповідні рукописні (великі, маленькі), називають звуки, що позначає кожна буква.
— З першим завданням ви впорались на відмінно. Сова пере­коналася, що ви вже навчилися гарно писати вивчені букви, і при­несла вам нову рукописну букву. А яку саме, ви згодом дізнаєтесь. А спочатку послухайте вірш.
В абетці букву ми зустріли
Таку, що слів не починає.
А у словах дуби, гриби
Останнє місце посідає.
— Чи здогадалися ви, яку букву принесла нам Сова? Яким зву­ком закінчуються слова дуби, гриби? Якою літерою позначається цей звук? (Звуко-складовий аналіз слів дуби, гриби.)
— Назвіть слова, у яких літера а захована всередині слова.
2 Робота в зошиті (с. 24)
— Розгляньте малюнки. Складіть речення відповідно до схеми. Чи бачите на малюнку предмети, у назвах яких зустрічається звук [и]? Назвіть їх.
Учні називають місце звука [и] у словах, проводять повний звуковий аналіз слів сир, рушник з опорою на схеми, подані під малюнками.
Фізкультхвилинка
Встало вранці ясне сонце,
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Нумо дружно присідати,
Сонечко розвеселяти.
Встали — сіли! Встали — сіли!
Бачте, як розвеселили!
Стало й сонце танцювати,
Нас до кола припрошати:
Нумо, разом! Нумо, всі!
Потанцюймо на росі!
III. Повідомлення теми і завдань уроку
— Сьогодні ми будемо вчитися писати букву, яку принесла нам Мудра Сова.
IV. Вивчення нового матеріалу
— Розгляньте і порівняйте друковану й рукописну літери. Чи подібні вони між собою? Які елементи траплялися в уже відомих вам літерах?
И — цікава буква є.
На початку слова
Вона не стає!
Але вона завжди готова
Стати в кінці чи всередині слова.
1 Повторення правил про посадку під час письма, положення зошита на парті, тримання ручки
Зошит свій я розгортаю,
Навскоси його кладу.
Ручку правильно тримаю.
Буду я писати вправно,
Сяду прямо, не зігнуся,
До роботи вже беруся.
— Щоб гарно написати нову букву, Мудра Сова пропонує вам зробити пальчикову гімнастику.
ДОБРИЙ ДЕНЬ
— Добрий день, добрий день,—
Пальчики сказали,—
Ми сьогодні всіх дітей
Зранку привітали.
Долоні рухаються назустріч одна одній — пальці «кланяються», потім ритмічно на кожний склад одноіменні пальці лівої і правої руки з’єднуються.
2 Письмо короткої прямої, продовженої до верхньої лінії робочого рядка
— Починаємо писати від верхньої рядкової лінії пряму коротку лінію вниз на себе. Біля нижньої рядкової заокруглюємо праворуч. Торкнувшись нижньої лінії робочого рядочка, ведемо вгору до верхньої рядкової лінії.
Учні спочатку «пишуть» елемент у повітрі, потім обводять зразок у зо­шиті. Далі пишуть самостійно до кінця рядка.
3 Письмо короткої прямої заокругленої внизу праворуч
— Починаємо писати від верхньої рядкової пряму коротку лі­нію вниз на себе. Біля нижньої рядкової заокруглюємо праворуч. Закінчуємо писати близько середини робочого рядка.
4 Почергове письмо елементів під рахунок
5 Письмо букви и
— Буква и складається з двох елементів: двох коротких прямих ліній, заокруглених унизу праворуч.
Алгоритм написання рядкової букви и
— Пишемо під рахунок раз-і, два-і.
6 Письмо буквосполучень ил
— Починаємо писати від верхньої рядкової лінії пряму коротку лінію вниз на себе. Біля нижньої рядкової заокруглюємо праворуч. Торкнувшись нижньої лінії робочого рядочка, ведемо вгору до верх­ньої рядкової лінії. Не відриваючи руки, ведемо по писаному на себе коротку пряму вниз. Заокруглюємо біля нижньої рядкової праворуч вгору. Закінчуємо писати трохи вище нижньої рядкової лінії. Заокруглюємо вниз праворуч. Торкаючись нижньої рядкової, ведемо
вгору пряму коротку похилу лінію до верхньої лінії робочого рядоч­ка. Не відриваючи руки, ведемо вниз на себе по писаному майже до середини робочого рядка. Продовжуємо вести вниз на себе до ниж­ньої лінії робочого рядка. Заокруглюємо праворуч, торкаючисьнижньої рядкової лінії. Закінчуємо писати близько середини робо­чого рядка.
7 Письмо буквосполучень ио, иу
Учитель пояснює принцип з’єднання букв. Звертає увагу на на­хил букв, призначення похилої лінії.
Фізкультхвилинка (гімнастика для очей)
Виконується стоячи. Поставити палець руки по середній лінії обличчя навпроти перенісся на відстані 25–30 см від очей. Диви­тись двома очима на кінець пальця 3–5 с. Закрити долонею лівої руки ліве око на 3–5 с. Прибрати долоню, дивитись двома очима на кінець пальця 3–5 с, потім аналогічна вправа виконується при фік­сації пальця лівої руки, з прикриванням правого ока. Повторити 5–6 разів. Вправа сприяє спільній роботі обох очей.
Пальчикова гімнастика
КВІТИ
Зранку всі чудові квіти
Весело розкрились.
І до сонця потягнулись,
І росою вмились.
Тильний бік долоні лежить на столі, пальці зібрані у жменю, потім розводимо пальці.
V. Узагальнення вивченого матеріалу
1 Гра «Знайди слово»
Скласти слова за поданими схемами.
Слова для довідки: лис, кит, сир, жити, лити, мити, нитки, миски, пишний, дивний, жирний.
2 «Відгадай загадку»
По землі — не пробіжуся
І на небо не дивлюся,
Очі маю — не моргаю,
Маю рот — не розмовляю.
Маю хвіст, але не звір я,
І не птиця, хоча з пір’ям.
Хати з роду не будую,
Та нітрохи не жалкую. (Риба)
• Я не їм вівса, ні сіна,
Дайте випити бензину —
Коней всіх я обжену,
Куди хочеш побіжу. (Машина)
• Я кругленька, червоненька,
З хвостиком тоненьким.
На городі мене рвуть
І до столу подають. (Редис)
VI. Розвиток зв’язного мовлення
— Діти, давайте згадаємо, що ми зробили на початку уроку, коли зустрілися. Привітатися — це прояв ввічливості. Змалечку мами й тата вчили нас вітатися одне з одним i зі старшими. І не тільки вчили, a й самі віталися зі своїми знайомими. Наша мова настільки багата, що в ній завжди знайдеться тепле і привітне сло­во. Добре слово — наче зернятко, що, зійшовши, дарує нам радість. Ось як українська поетеса Тамара Коломієць сказала про це.
Сію дитинівсерденько ласкy:
Сійся-родися,
Ніжне «будь ласка»,
Вдячне «спасибі»,
«Вибач» тремтливе —
Слово y серці,
Як зернятко в ниві.
«Доброго ранкy!»,
«Світлої днини!» —
Щедро даруй ти
Людям, дитино.
Мова барвиста,
Мова багата,
Рідна і тепла,
Як батьківська хата.
— Не привітатися або не відповісти на привітання в усі часи в усіх народів вважалося невихованістю та неповагою. Чи можна вітати людину непривітно? Чи можна бажати здоров’я людині крізь зуби, а доброго дня зі злим виразом обличчя? Тлумачний словник пояснює так: привітний — той, що виявляє доброзичли­вість, привітність. Бути привітним — значить радіти іншому, до­брозичливим — бажати добра. Значення слів привітання зале­жить від інтонації, з якою ми вимовляємо їх. Вітатися треба вміти. Один хлопчик скаржився, що з цим здоровканням — одні непри­ємності. Послухайте вірш Ірини Кульської «Неприємності від чемності».
Обіцяв Пилип матусі:
— Ось за чемність я візьмуся!
До усіх вітатимусь...
Пилип виходить з хати,
Як же чемність показати?
Сторож ніч сторожував,
Сторож вранці задрімав.
Наш Пилип — гуп! гуп! У ґанок:
— Агов, дядькy, добрий ранок!
Дядько не вітається,
Він спросоння лається.
Наздогнав Пилип Фросину,
Смик за косу, за хустину:
— Здоровкаюся ж двічі я,
Ти чого не ввічлива?
Не чyть вітання Фросі,
Вона нечемна досі.
Стоїть вожата біля вікна,
Складає купу книг вона.
Пилип набіг на ноги:
— Посуньтеся з дороги!
Світ мені не застyпайте,
Я ж кaжy «здрастуйте».
Розгнівалась вожата:
— Старших треба поважати!
Пилип вожату — за рукав:
— Ta я ж вам «здрастуйте» гyкав,
Хіба вам не приємно,
Що я вітаюсь чемно?
Пилип y класі вдруге:
— Добридень кажy дрyгy.
Тoй напихає рота,
Вітатись не охота.
Пилип гyкнув: — Нечема!
Чи був Пилипко чемним?
— Чому дорослі були хлопчиком незадоволені?
— Як Пилипкові слід було поводитися?
— Чи вмів Пилипко вітатися з людьми?
— Ми вивчили слова ввічливості, a зараз я перевірю ваш слов­ник чемності.Чи знаєте ви «ввічливі» слова.
Розтопить серце всякого
Сердечне слово... (дякую).
Коли тебе впіймають за підказку,
Ти вчителя розчулиш:... (Вибачте, будь ласка).
Зеленіє древній пень,
Коли почує: ... (Добрий день).
Коли згасає сонце y росі
Й зоря лягає лагідно на плечі,
Серед знайомих, рідних голосів
Ми чуємо привітне: ... (Добрий вечір).
Щоб знову зустрітися в годину призначену,
Кaжy щиро завжди я всім: ... (До побачення).
— Молодці! А зараз пограємо в гру «Намисто гарних слів».
Перед вами лежать намистинки. Ви повинні взяти намистинку і назвати гарну рису вашого товариша. Закінчуємо й одягаємо одне одному намисто. Подивіться, скільки гарних рис ви побачили одне в одного!
— Необхідно бути ввічливим для того, щоб зробити приємним спілкування з іншими людьми, мати багато друзів і повагу від близь­ких. І сьогодні, діти, і надалі, ми вчитимемося бути ввічливими, чем­ними. Адже в народі кажуть: «Ввічливих і лагідних скрізь шанують».

VII. Підсумок уроку
— Яку букву ви навчилися сьогодні писати?
— Чи важко було її писати?
— Який звук вона позначає на письмі?
— Назвіть слова, де був би цей звук.
— За допомогою яких слів ми оцінюємо вчинки і поведінку лю­дини?





Немає коментарів:

Дописати коментар