понеділок, 3 вересня 2012 р.

Урок № 4 Види ліній правила користування зошитом, ручкою, олівцем


Урок 4 (письмо)
                                           Тема. Види ліній. Правила користування зошитом, ручкою, олівцем. Правила сидіння за партою. Обведення по контуру
                                           Мета: ознайомити учнів із видами ліній, вчити орієнтуватися на сторінці зошита; продовжу­вати навчати дітей правильно сидіти під час письма, тримати ручку; закріпити знання правил розташування зошита на парті під час письма та малювання; повторити назви пальчиків; розвивати дрібну моторику; вчити працювати спільно, формувати позитивне ставлення до навчання; виховувати бережливе ставлення до письмового приладдя; любов до школи.
                                          Обладнання: плакат «Сиди правильно під час письма»; пензлик, ватман, фарба; малюнки, на яких зображено предмети пунктирними, ламаними, кривими, прямими лініями, аркуш паперу для письмової вправи «Веселка»; аркуш паперу, на якому накреслено 15 чотирикутників для вправи «Цікаві лінії»; олівець, кольорові олівці, письмове приладдя: кулькова ручка, зошит «Прописи».
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань учнів
Повторення правил посадки під час письма
— Як правильно тримати спину під час письма?
— Де стоять ноги?
— Де мають лежать лікті?
— Як перевірити відстань між партою та грудьми?
— Якою повинна бути відстань від зошита до очей? Як це пере­вірити?
— Покажіть, як правильно тримати ручку.
— Перевірте одне одного.
III. Повторення вивченого на попередньому уроці
1 Положення зошита на парті під час письма
— Давайте згадаємо, як правильно покласти зошит.
Правила розташування зошита на парті
1) Сторінка зошита, на якій працюємо, лежить лівим нижнім ку­том проти середини грудей.
2) Похила лінія повинна бути перпендикуляром відносно краю стола.
3) Права рука тримається перпендикулярно до верхнього краю зо­шита.
2 Правила тримання ручки під час письма
Давайте згадаємо, як називаються наші пальчики. (Учні про­мовляють назви пальців.)
— Візьміть ручку в ту руку, якою ви будете писати.
— Скількома пальцями ви тримаєте ручку?
— Як вони називаються?
— Що роблять під час письма інші пальчики?
Вказівний на правій
Вів всіх пальчиків в похід,
Середній братик ніс рюкзак,
Безіменний йшов просто так,
А мізинчик став всім грати,
Запросив всіх танцювати.
Раз-два-три-чотири-п’ять —
Гей, виходьте танцювать.
— А тепер продемонструйте, будь ласка, як правильно тримати ручку в руці. Перевірте себе, свого сусіда по парті.
Положення ручки в руці під час письма
1) Ручка лежить на першій фаланзі середнього пальця і тримаєть­ся двома пальцями: великим і вказівним, на відстані приблизно 1–1,5 см від кульки.
2) Якщо підняти вказівний палець, то ручка лежить на середньо­му пальці і тримається великим.
3) Ручка проходить біля згину третього суглоба вказівного паль­ця, кінець направлений на праве плече.
4) Вказівний і середній палець зігнуті, безіменний і мізинець — напівзігнуті, лежать на папері і служать опорою для кисті.
5) Кисть руки рухається в напрямі рядка зліва направо, а в міру його заповнення повільно і плавно має посуватися праворуч ра­зом з передпліччям.

Вправи з ручкою
Вправа 1. Згинання й розгинання пальців при «письмі» прямих штрихів у повітрі.
Вправа 2. Коливання ручкою, утримуючи її вказівним і великим пальцями; вказівним і середнім та ін.
Вправа 3. Обертання ручки пальцями правої руки.
Вправа 4. Поставити ручку кулькою на парту, тримаючи за про­тилежний кінець, потім «спуститися» пальцями до кульки.
Вправа 5. Піднімати й обертати у повітрі ручку так, щоб кулька опинилася вгорі (при цьому пальці будуть біля кульки).
Вправа 6. Не випускаючи з рук, поставити ручку на парту вже протилежним від кульки кінцем і «спускатися» пальцями від куль­ки вниз (декілька разів).
Вправа 7. Тримаючи ручку великим та середнім пальцями, підні­мати вказівний.
Вправа 8. Колові оберти кистю.
Вправа 9. Покладіть ручку на парту і знову візьміть її.
Посадка за партою під час роботи
1) Сиди рівно, не торкаючись грудьми столу, відстань від грудей до парти має дорівнювати ширині долоні.
2) Не нахиляй низько голову. Відстань від очей до зошита перевір так: постав лікоть правої руки на парту, кінцем середнього пальця доторкнись до вуха.
3) Плечі тримай на однаковій висоті.
4) Став ноги на підлогу. Ліву ногу можна трохи висунути вперед. Лікті обох рук тримай на парті.
IV. Повідомлення теми і завдань уроку
— Ми вже знаємо, як правильно сидіти за партою, як тримати ручку, класти зошит. А сьогодні на уроці ми навчимося користува­тися цим зошитом, орієнтуватися на його сторінках.
V. Вивчення нового матеріалу
1 Орієнтування на сторінці зошита
— Розгорніть зошит на с. 6. Підведіть праву руку. Покладіть її на зображення хлопчика. Це права частина сторінки.
— Що зображено на правій частині сторінки угорі (портфель), унизу (книга), посередині (літак, пенал)?
— Роздивіться малюнки на с. 7.
— У якій частині сторінки зображено дівчинку (зліва), фарби (справа посередині), зошит (справа угорі), м’яч (справа унизу)?
— Де зображено ляльку? (Справа посередині)
2 Ознайомлення з видами ліній
Казка «Лінія-чарівниця»
Це було дуже давно. Люди ще тільки вчилися бути людьми. І от якось один чоловік у дикому лісі по­бачив невідомого звіра. Він навіть не міг придумати йому назву. Зля­кався чоловік — треба попередити плем’я про загрозу! Прибіг він до гурту і почав руками махати, розка­зувати, кричати, стрибати, ричати. Але ніхто не розумів його. Тут він схопив палку і надряпав на землі щось схоже на того звіра, якого він бачив у лісі.
І нарешті люди зрозуміли його. Схопили найцінніше і сховали­ся в печері.
Страшний звір прийшов на галявину, де чувся людський запах. Покрутився, погарчав — нема нікого. Раптом побачив на землі на­мальовану страшну потвору. Злякався страшний звір так, що на­віть шерсть дибки стала. Загорланив він від страху і втік.
Ось так за допомогою ліній з’явилися перші зображення. Люди відразу зрозуміли, яку важливу роль у житті відіграє зображення. І з давніх часів почали оточувати себе малюнками, надписами, пор­третами, кресленнями — різними зображеннями.
Лінії можуть бути короткими і довгими, товстими та вузькими, вони можуть утворювати чудернацькі візерунки та чудові орнамен­ти, зображення тварин, птахів, різних речей та предметів…
Лінії бувають різні.
(Учитель демонструє пензликом та фарбою на білому ватмані.)
Тож давайте познайомимося з лінією-чарівницею!

Учитель демонструє малюнки, на яких пунктирними, ламаними, кри­вими лініями зображено предмети.

— Як би ви назвали ці лінії? (Відповіді дітей, оголошення назв ліній учителем.)
— А яку назву буде мати лінія, проведена під лінійку? (Пряма)
Учитель демонструє малюнки прямих горизонтальних, вертикальних, діагональних ліній.
3 исьмові вправи
— А зараз і ми спробуємо провести лінії.
Вправа 1. «Веселка»
Провести дугоподібні лінії зліва направо та справа наліво, не відриваючи руки.
У веселки над землею
Різнобарвні стрічечки.
Задивилася веселка
У глибоку річечку.
Вправа 2. «Цікаві лінії»
У прямокутниках олівцем без лінійки накреслити лінії:
1) 1)Вертикальні.
2)2) Горизонтальні.
3)3) Похилі.
4)4) Ламані.
5)5) Заплутані.
6)6) Хвилясті.
7)7) Випуклі.
8)8) Лункові.
9) 9)Завиткові.
1010)Вертикальні дугоподібні.
1111) Горизонтальні дугоподібні.
1212) Дугові хвилясті.
13) Пружинисті.
1414)Жирну.
1515)Схожі на вісімку.
Вправа 3. «Чудернацькі перетворення»
За допомогою різних видів ліній намалювати будь-які речі.
Підготовка до роботи в зошиті
— Перед тим, як розпочати працювати на сторінці зошита, не­обхідно розігріти наші пальчики.
Масаж пальчиків
1) Попестимо наші ручки від ліктів до кінчиків пальців із вну­трішньої та зовнішньої сторони (3 рази).
2) Вказівним пальчиком лівої руки «загостримо» олівець — вка­зівний пальчик правої руки з чотирьох сторін.
3) Беремо в руку кожен пальчик по черзі і намагаємося ніби за­крутити його, натискаючи на шкіру з силою.
4) Розминаємо кожну фалангу на всіх пальчиках.
5) Стискаємо долоню в кулак і розминаємо кісточки.
6) Ніби ножицями намагаємося розрізати кожний пальчик, про­кручуючи його назовні.
7) Розминаємо на долоньці горбики біля великого та біля всіх ін­ших пальців.
8) Витягуємо пальчики, поступово спускаючись до їх кінчиків.
9) Намагаємося обережно дотягнути великий палець до руки.
10) Колові оберти долонями. Руки витягнуті перед собою.
5 Робота в зошиті (с. 6)
— Ми готові працювати в зошиті.
Зошити всі розгорнули,
Правильно за парти сіли.
Щоб спини не боліли,
Щоб здорові були діти,
Треба правильно сидіти.
Отже, сядьте всі рівненько
Завдання слухайте гарненько,
Час не гайте ви дарма,
Приготуйтесь до письма.
1) Наведення по пунктирах ліній.
2) Розфарбовування предметів, які Миколка та Наталка візьмуть до школи.
Фізкультхвилинка
Хмара сонечко закрила,
Слізки срібнії зронила.
Ми ті слізки позбираєм,
У травичці пошукаєм.
Пострибаєм, як зайчата.
Політаєм, як пташата.
Потанцюємо ще трішки,
Щоб спочили руки й ніжки.
Всі веселі? От чудово!
А тепер до праці знову.
6 Продовження роботи в зошиті (с. 7)
— Як кладемо зошит під час розфарбовування малюнків?
VI. Підсумок уроку
— Чого ви навчилися сьогодні на уроці?
— Що вам найбільше запам’яталося?
      — Що дізнались нового?


Немає коментарів:

Дописати коментар