четвер, 6 вересня 2012 р.

Урок № 62 Письмо рядкової букви с («ес»), складів та слів із нею


Урок 62 (письмо)
Тема. Письмо рядкової букви с («ес»), складів та слів із нею
Мета: вчити учнів писати рядкову букву с («ес»), поєднувати її з вивченими літерами; продо­вжувати формувати правильну поставу під час письма, вміння писати букви зв’язно, ритмічно, правильно розташовувати їх у рядку; виробляти навички побудови звуко-складових моделей слів; збагачувати словниковий запас дітей; розвивати мовлення, вміння зіставляти графічну форму друкованих і рукописних букв; збагачувати слов­никовий запас, пам’ять; розвивати дрібну моторику; виховувати інтерес до навчання, охайність, старанність, шанобливе ставлення до рідної мови.
Обладнання: предметні малюнки, демонстраційні картки з друкованими й рукописними літерами, каса букв, фішки для звукових моделей, зошити із навчання грамоти, плакат «Правильно сиди під час письма», малюнок парасольки.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Пролунав уже дзвінок.
Починаємо урок!
Учитель перевіряє наявність на партах у дітей необхідного приладдя, готовність учнів до уроку.
II. Повторення вивченого матеріалу
На дошці — малюнок парасольки, з якої падають краплинки. На кожній краплі написана одна літера.
Гра «Знайди пару»
Учні до друкованої літери добирають рукописну.
III. Актуалізація опорних знань
1 Виділення звука [с] у слові парасолька
— Поділіть слово на склади.
— Назвіть наголошений склад.
— Назвіть звуки в цьому складі.
— Назвіть перший звук. Дайте йому характеристику, яким він ще може бути? Наведіть приклади.
— Пригадайте, якою буквою позначаються на письмі звуки [с], [с′].
— Знайдіть її в касі букв.
— Пригадайте, на що схожа буква с («ес»).
— Отже, яку букву ви будете вчитися писати сьогодні на уроці?
Фізкультхвилинка
Хто ж там, хто вже так стомився
І наліво нахилився?
Треба дружно всім нам встати.
Фізкультхвилинку розпочати.
Руки вгору, руки вниз
На сусідів подивись.
І зроби чотири кроки.
Вище руки підніміть
І спокійно опустіть.
IV. Повідомлення теми і завдань уроку
— Сьогодні, діти, ви будете вчитися писати рядкову бук­ву с («ес»), поєднувати її з іншими літерами. А також ще матимете змогу упевнитись, яка багата, цікава наша рідна мова: одне слово може мати кілька значень, зі зміною лише однієї букви змінюється значення слова. Отже, до роботи!
V. Вивчення нового матеріалу
1 Демонстрування зразка букви
2 Порівняння друкованої й рукописної малої букви с («ес»)
3 Повторення правил сидіння за партою та користування ручкою, зошитом
Правила сидіння за партою
— Сидіти треба зручно, ноги тримати на підлозі повною ступ­нею, спину тримати прямо, голову нахилити трошки вліво і вниз так, щоб бачити написане в зошиті, лікті покласти на парту. Між партою і грудьми повинна бути відстань на ширину долоні. (Розгля­дування плаката.)
Розміщення зошита на парті під час письма
— Розгорніть зошит, покладіть перед собою, лівою рукою притри­муйте його. (Учитель звертає особливу увагу на ліворуких дітей.)
Вправи для розвитку м’язів руки
1) Коливайте ручкою, утримуючи її вказівним і великим пальця­ми; вказівним і середнім та ін.
2) Обертайте ручку пальцями правої руки.
3) Поставте ручку кулькою на парту, тримаючи за протилежний кінець, потім спустіться пальцями до кульки.
4) Підніміть й поверніть у повітрі ручку так, щоб кулька опинила­ся вгорі (при цьому пальці будуть біля кульки).
5) Поставте ручку на парту протилежним від кульки кінцем, по­тім спустіться пальцями від кульки вниз. (Повторіть вправу декілька разів.)
6) Підніміть вказівний палець, тримаючи ручку великим та се­реднім.
7) Зробіть колові оберти кистю.
Як тримати ручку під час письма
— Візьміть ручку в праву руку. Підніміть її, ставлячи лікоть на парту. Ручку тримайте тільки трьома пальцями — великим, вказів­ним, середнім, але писати допомагає вся рука. Ручка більше спира­ється на середній палець, підтримується великим, а зверху — вка­зівним. Усі три пальці знаходяться на відстані ширини вказівного
пальця від кінця ручки. (Учитель звертає особливу увагу на ліво­руких дітей.)
4 Пояснення написання рядкової букви с («ес»)
— Рядкова буква с («ес») складається з одного елемента — ліво­го півовала, у якого верхнє заокруглення слід писати вужче, ніж нижнє.
Алгоритм написання рядкової букви с («ес»)
— Пишемо під рахунок і-раз-і.
5 Письмо букви в повітрі
6 Письмо першого рядка букви в зошиті
— Подивіться навколо себе і назвіть предмети, у назвах яких ми чуємо звуки [с], [с′].
7 Письмо другого рядка букви в зошиті
8 Робота зі словами сім, сум, сом
— Прочитайте слова.
— Чим вони подібні?
— Назвіть звуки, які є різними у кожному слові.
— Поміркуйте, чи змінюється значення слова від зміни одного звука.
9 Письмо слова сім
— У назвах яких казок зустрічається слово сім?
10 Письмо слова сум
— Як ви розумієте значення цього слова?
Фізкультхвилинка (пальчикова гімнастика)
Наші пальчики зчепились.
І тягнулись, і крутились.
Вправо-вліво, вгору-вниз.
Хто із них одержить приз?
11 Письмо слова сом
На дошці — малюнки великого та маленького сомів.
— Про якого сома розповідається у вірші?
Спить старий сердитий сом.
Сому сниться сьомий сон.
Сонце пестить поплавок.
Сом сопе на весь ставок.
— З яким словом у вірші співзвучне слово сом?
VI. Узагальнення вивченого матеріалу
1 Письмо слова ніс
— Поясніть значення цього слова. Складіть речення з цим словом.
2 Письмо слова слива
— У назвах яких фруктів, овочів зустрічаються звуки [с], [с′]?
3 Письмо слова сосна
— Що таке сосна?
— Чим відрізняється сосна від інших дерев?
— Які ще дерева не скидають на зиму своє вбрання? (Демон­стрування малюнків.)
VII. Підсумок уроку
— Яку букву ви вчилися писати сьогодні на уроці?
— Якими звуками вона позначена на письмі?
— Яке слово, що писали на уроці, має два значення?
— У нашій мові є вислів: «Сім раз відмір, один раз відріж». Як ви його розумієте?


Немає коментарів:

Дописати коментар