понеділок, 3 вересня 2012 р.

Урок № 7 Розширення уяви учнів про слово та речення


Урок 7 (читання)
Тема. Розширення уявлень учнів про слово та речення. Ознайомлення зі словами — на­звами дій. Бесіда «Режим дня». Робота з ілюстрацією «На уроці»
Мета: розширити уявлення учнів про слово і речення; формувати поняття про слова — назви дій; розвивати вміння правильно ставити до них граматичні запитання; вчити складати власні висловлювання за опорними малюнками; розвивати аудіативні уміння на рівні речення, удосконалювати дитяче мовлення; виховувати бажання дотримува­тися правильного режиму дня.
Обладнання: зошити у клітинку для графічного зображення моделей речень, предметні малюнки.
Хід уроку
Організаційний момент
II. Вправи на розвиток аудіативних умінь на рівні речень
1 Актуалізація опорних знань учнів
Вступна бесіда
— За допомогою чого ми називаємо предмети?
— Чому до одних предметів ми ставимо питання хто?, а до ін­ших — що?
— Як ми умовно позначаємо слова — назви предметів?
— З чого складаються речення?
— Чи можна записувати речення, якщо не вмієш читати і пи­сати?
— Як позначаємо перше слово в реченні?
— Що ми ставимо в кінці речення?
— Для чого служить речення?
— Яку роль у реченні виконують слова, які нічого не означають?
— Як вони позначаються на моделі речення?
2 Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ми продовжимо дізнаватися нове про слово і речення; будемо вчитися ставити до слів запитання; складати власні висловлювання за опорними малюнками.
3 Вправи на виділення з мовленнєвого висловлювання окремих з них
— Послухайте висловлювання. Скажіть, скільки речень почу­ли. Повторіть останнє.
1) Поблискують черешеньки в листі зелененькім. Черешеньки ваблять очі діточкам маленьким.
2) Жив собі дід Андрушка. А в нього була баба Марушка. А в баби — дочка Мінка. А в дочки — собачка Хвінка.
4 Вправи на розрізнення завершених і незавершених речень
— Скажіть, що з того, що ви почули, є реченням, а що — ні.
Школярі радісно готуються до свята.
Вони зібралися в актовій…
Тарасик запросить на свято свою маму.
Мама пошила йому нову…
Хлопчик подякував…
Нову сорочку він одягне на свято.
5 Складання речень за завданням учителя
Складіть речення про те:
1) що можна побачити в небі;
2) що можна почути на концерті;
3) кого можна зустріти в лісі;
4) за чим спостерігають на стадіоні;
5) хто лікує людей;
6) що рухається по дорозі.
Запис моделей складених речень на дошці та в зошитах (за вибором учителя й учнів).
Фізкультхвилинка
А тепер час відпочити,
Що вивчали, повторити.
(Підводяться і стрибають, як м’ячики.)
Слово до слова ми в речення склали,
(Крокують на місці.)
Рисками в зошиті їх позначали
(Руками роблять вправу «ножиці».)
Кожному ми залишаємо згадку:
(Повороти тулуба вправо, вліво.)
У кінці речення ставимо крапку.
(Стрибають, як м’ячики.)

III. Ознайомлення зі словами — назвами дій
1 Добір слів — назв дій за змістом речень
Доберіть влучне слово за змістом речення, яке б відповідало на запитання вчителя.
1) На концерті бадьора пісня (що робить?)… лунає, звучить.
2) Журавель у небі сумно (що робить?)… курличе, прощається.
3) Уранці лагідне сонечко над землею (що робить?)… встає, підні­мається, сходить.
2 Узагальнення ознак виучуваного поняття
Міркування
— Що називали? (Слова)
— На які запитання вони відповідали? (Що робить?)
— Так, ви додавали слова, які називали дії предметів: пісня (що робить?) лунає; журавель (що робить?) курличе; сонечко (що ро­бить?) встає.
— Отже, в українській мові існують слова — назви дій.
IV. Встановлення зв’язків між новими теоретичними
відомостями та попередньо засвоєними знаннями
1 Узагальнення
— Які слова ви вже знаєте? (Слова — назви предметів)
— Про які нові слова дізналися? (Про слова — назви дій)
— На яке запитання відповідають слова — назви дій? (Що ро­бить?)
— А про що розповідають слова — назви дій?
— Слова — назви дій розповідають, що робить предмет.
— Як ви вважаєте, чи багато дій можуть виконувати предмети?
2 Гра «Діячі»
Учні першого ряду придумують слова, що відповідають на пи­тання хто? півник; середнього ряду — слово-дію: півник (що ро­бить?) кукурікає); учні третього ряду пропонують слово — назву неістоти: (що?) сонечко; другий ряд пропонує слово — дію: сонечко (що робить?) сідає і т. ін.
Висновок. Нас оточує багато предметів, які постійно виконують якісь дії, отже, в рідній мові існує багато слів — назв дій.
V. Вправляння у практичному застосуванні набутих знань
1 Гра «Відгадай предмет за дією»
• Світить, сходить, гріє, заховалось, зайшло, зійшло… (сонечко).
• Вчаться, сидять, слухають, відповідають, розповідають… (учні).
• Вчить, розповідає, пояснює, показує, запитує, слухає… (учитель).
• Бігають, купаються, загоряють, пірнають, плавають… (діти).
— А чи можна останні слова-дії сказати про каченят? Яке сло­во зайве? (Загоряють)
2 Робота за Букварем
1) Бесіда «Режим дня»
— Ставши школярами, ви змінили розпорядок дня. Щоб бути здоровим і все встигати робити, потрібно правильно організувати свій день. Розгляньте малюнки в Букварі і скажіть, які дії треба
виконувати, щоб ваш режим дня сприяв зміцненню власного здоров’я. Давайте повні і короткі відповіді на запитання.
— Що робить дівчинка на першому малюнку? (Зарядку. Дівчинка на першому малюнку робить зарядку.)
— Що потім робить Олеся? (Вмивається і снідає. Потім Олеся вмивається і снідає.)
— Куди далі вирушає учениця? (До школи. Далі учениця виру­шає до школи.)
— Що робить Олеся в школі? (Вчиться, сидить за партою, слу­хає вчителя й відповіді однокласників, відповідає, розповідає…)
— Чим займається дівчинка після школи? (Допомагає мамі, грає на свіжому повітрі, розглядає книжки.)
— А як минає ваш день?
2) Складання власних висловлювань за опорними малюнками про свій режим дня
3) Виховний момент про необхідність дотримуватися правильного режиму дня (висновок можуть зробити учні)
4) Фізкультхвилинка
Учень за бажанням показує класу, яку ранкову гімнастику він робить удома.
5) Добирання речень до графічних схем Букваря
6) Робота з ілюстрацією «На уроці»
Під час бесіди учні повторюють уже відомі їм правила поведін­ки на уроці; слова — назви шкільного приладдя, шкільних меблів. Учитель нагадує про необхідність бережливого ставлення до всьо­го, що знаходиться в класі.
7) Робота в парах. Імітація слів — назв дій
Учням пропонується в парах придумати та зобразити певну дію (писати, малювати, замітати, прати, прасувати, мити підлогу, роби­ти зарядку тощо). Пара, що виконала завдання, виходить до дошки.
Клас хором запитує: «Де ви були, що ви бачили?»
Пара дітей відповідає: «Де ми були, ми не скажемо, а от що ро­били, покажемо!» (Імітують дію, учні відгадують.)
VI. Підсумок уроку
— Про які нові слова дізналися? (Про слова — назви дій)
— На яке запитання відповідають слова — назви дій? (Що ро­бить?)
— А про що розповідають слова — назви дій? (Слова — назви дій розповідають, що робить предмет.)
— Чому слід дотримуватися режиму дня? (Щоб бути здоровим і все встигати робити.)
— Хто з наших учнів найкраще виконує правила поведінки на уроці? Чому?
презентація до уроку

Немає коментарів:

Дописати коментар