понеділок, 3 вересня 2012 р.

Урок № 8 Робочий рядок, його складові частини


Урок 8 (письмо)
Тема. Робочий рядок, його складові частини. Письмо коротких та довгих похилих ліній. Розвиток зв’язного мовлення. Мовленнєві форми привітання і прощання
Мета: ознайомити учнів з міжрядковою лінією; вчити писати похилу коротку, похилу довгу лінію, знаходити міжрядкову лінію у сітці робочого зошита; закріплювати вміння користуватися зошитом, ручкою, правильно сидіти під час письма; орієнтуватися на сторінці зошита, знаходити робочий рядок і працювати на ньому; повторити правила етикету; розви­вати уяву, спостережливість, кмітливість, інтерес до навчання, дрібну моторику руки, музичний слух; збагачувати словниковий запас учнів; формувати вміння аналізувати навчальний матеріал, працювати за зразком спільно та самостійно; учити дітей бути спостережливими, уважними, виробляти звичку планувати власні дії; формувати пози­тивне ставлення до навчання; виховувати шанобливе ставлення до оточуючих, культуру, бережливе ставлення до письмового приладдя, любов до школи.
Обладнання: прописи, зошит з письма в косу лінію із завданнями; музичний запис дитячої пісні «Усмішка» (муз. В. Шаїнського, сл. М. Пляцковського); плакат «Сиди правильно під час письма»; малюнок або м’яка іграшка Павучок.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань учнів
1 Бесіда
— Про що ми говорили на уроці читання? (Відповіді дітей.)
2 Відгадування загадок
• Темна, мов осіння ніч,
Незамінна в школі річ. (Дошка)
• Бачити — не бачить,
Чути — не чує,
Мовчки говорить,
Добре мудрує.
Діток навчає
Втоми не має. (Книжка)
• Стоїть вулик придорожній,
Уночі завжди порожній,
Вранці і вдень гуде, оживає,
А вночі відпочиває. (Школа)
3 Відповіді учнів на запитання вчителя (метод «Мікрофон»)
— Як слід поводитись у школі?
— Як необхідно поводитись на уроках, на перерві?
— Як вчинити, якщо тобі необхідно терміново щось запитати у вчителя?
III. Розвиток зв’язного мовлення.
Мовленнєві форми привітання і прощання
— Ми повинні бути ввічливими. А що це означає? (Відповіді учнів.) Так, це означає, що ми повинні вміти поводитись так, щоб будь-кому дивитися на нас було приємно, гратися з нами — весело, дружити — цікаво.
Слово «ввічливий» утворено від стародавнього слова «вежа», що означає особливості поводження з іншими людьми.
Ми повинні вміти поводитись культурно. Ось давайте зараз по­думаємо, що ми повинні зробити на самому початку, коли зустріча­ємося одне з одним? (Привітатися)
— Змалечку батьки вчили вас вітатися одне з одним, зі знайо­мими, зі старшими. І не тільки вчили, а і самі віталися зі своїми знайомими. А чи помічали ви, що батьки вітаються з різними людь­ми по-різному?
З друзями вітаються одними словами, зі старшими — іншими.
Сказати «Добрий день!» — так просто,
І так приємно чути нам,
Коли ровесники й дорослі
Бажають нам добра на день.
Але буває, прикро дуже:
Забувши дехто етикет,
«Привіт! — з нальоту,— крикне,— друже!» —
І стрімголов біжить в буфет.
І «до побачення» як зайве
Сприймають учні — теж бува.
Або нічого — на прощання,
Або: «Ну, я пішов. Бувай!»
— А ви вмієте вітатися? Давайте зараз разом згадаємо слова, якими можна привітати одне одного.
• Вітаємо!
• Привіт!
• Здрастуйте!
• Добридень!
• Доброго вечора!
• Доброго ранку!
• З приїздом!
• Я радий тебе бачити!
— Багато разів ви чули від дорослих: «Зніми шапку, коли вхо­диш до кімнати, привітайся!» Гадаю, що ви бачили не раз, як до­рослі вітаються, простягаючи руку та знімаючи рукавичку. Звідки пішов цей звичай?
У давні часи лицарі ходили у важких латах. Та переступаючи поріг знайомих людей, лицар знімав свій шолом і цим жестом ніби промовляв: «Я тебе не боюся. Бачиш, моя голова відкрита. Я дові­ряю тобі».
Цей звичай дійшов і до наших часів, символізуючи шанобливе ставлення до оточуючих тебе людей. Чоловіки знімають головні убори, переступаючи поріг будь-якого приміщення. Хлопці, не за­бувайте про це, заходячи до школи.
А подаючи руку товаришу без рукавички, ми нібито кажемо: «Ось тобі моя тепла долоня. В ній немає зброї, я на тебе не тримаю зла». Але пам’ятайте, що вітатися за руку можна тільки з близьки­ми знайомими, друзями або товаришами. Якщо вітаються люди різного віку, то першим руку подає старший. Діти, у жодному разі не тягнуть руку дорослим.
Ми знаємо, що вітатися треба з усіма знайомими людьми. А як же бути з незнайомими? Скажімо, у школі ви зустріли незнайомого вчителя. Як вчинити, чи потрібно привітатися? (Відповіді учнів.)
— Так, з усіма вчителями треба вітатися: зі знайомими, мало­знайомими, навіть з тими, кого ви не знаєте, але впевнені, що це вчитель. Це правило шкільного етикету.
Отже, намагайтеся знайти тепле, добре слово для всіх оточую­чих вас людей.
Сію дитині в серденьку ласку.
Сійся-родися, ніжне «будь ласка».
Вдячне «спасибі», «вибач» тремтливе —
Слово у серці, як зерно в ниві.
«Доброго ранку!», «Світлої днини!» —
Щедро даруй ти людям, дитино.
Мова барвиста, мова багата,
Рідна і тепла, як батьківська хата.
Т. Коломієць
Гра «Додай словечко»
— А зараз давайте перевіримо, чи знаєте ви ввічливі слова.
Розтопить серце всякого
Сердечне слово… (дякую).
Якщо ти їсти вже не в силах,
То скажеш мамі що?.. (Спасибі).
Зазеленіє старий пень,
Коли почує: … (Добрий день).
Коли згоряє сонце у росі
Й зоря лягає лагідно на плечі,
Серед знайомих, рідних голосів
Ми чуємо привітне: … (Добрий вечір).
Коли тебе впіймають раптом за підказку,
То вчителя розчулить: … (Вибачте, будь ласка).
Щоб знову зустрітись в годину призначену,
Кажу я всім щиро завжди: … (До побачення).
«Будь ласка», «Спасибі» і «Будьте здорові» —
Слова необхідні й корисні у мові.
Приємно їх чути і в школі, і вдома
Від мами, від вчителя й просто знайомих.
Тож радьмо: частіше їх, друзі, вживайте,
Даруйте сміливіше радісний настрій!
І кожен свій день, як завжди, зачинайте
Із слів: «Добрий ранок!», «Вітаю!» і «Здрастуй!»
IV. Музична пауза
Звучить пісня «Усмішка». Учні виконують довільні рухи.
V. Повторення вивченого на попередніх уроках
1. Повторення правил посадки за партою під час письма.
2. Повторення правил розташування зошита на парті під час пись­ма, під час малювання.
3. Повторення вимог до положення ручки у руці під час письма.
4. Що ми називаємо робочим рядком?
5. Згадайте назви ліній на сторінці зошита.
6. Згадайте, що ми навчилися писати на минулому уроці письма? (Горизонтальні короткі та довгі лінії)
7. А які ще види ліній ви запам’ятали?
VI. Повідомлення теми і завдань уроку
— Сьогодні на уроці ми будемо продовжувати навчатися писа­ти прямі лінії, наводити по пунктирних лініях, розфарбовувати ма­люнки.
VII. Вивчення нового матеріалу
1 Вправи з ручкою
2 Робота з сіткою зошита
        — Які зошити ви знаєте?
       — У яких зошитах ми працюємо на уроках письма, математи­ки, малювання?
— Чим сторінка альбому відрізняється від сторінки зошита з математики, з письма?
— Я буду показувати лінії сітки зошита, а ви їх хором називайте.
— Для чого служить робочий рядок? (Щоб писати букви рівно, однакової висоти.)
— Полічіть, скільки робочих рядків на сторінці вашого зоши­та, скільки верхніх робочих ліній?
— Подумайте, скільки може бути нижніх робочих ліній? Чому?
— Знайдіть другий, шостий, сьомий робочі рядки, поставте крапку на полях посередині цих робочих рядків.
3 Ознайомлення з міжрядковою лінією
— Зверніть, будь ласка, увагу на лінію, що знаходиться між нижньою робочою та наступною верхньою робочою лініями. Ця лі­нія називається міжрядковою.
Як ви гадаєте чому?
4 Виконання вправ для розвитку окоміру та вільного орієнтування учнів у зошиті
1) Поставте крапки за зразком. Зверніть увагу: вони знаходяться на міжрядковій лінії (рис. 1а).
2) Поставте крапки за зразком. Зверніть увагу: вони знаходяться на середині відстані від верхньої робочої лінії до верхньої міжрядкової (рис. 1б).
3) Поставте крапки за зразком. Зверніть увагу: вони знаходяться нижче верхньої міжрядкової лінії (рис. 1в).
5 Робота у прописах (с. 9)
1) Перевірка в парах правильного положення зошита під час пись­ма, правильного тримання ручки в руці.
2) Робота у «Прописах» (с. 9).
— Допоможіть жабці дострибати до своєї домівки, а бджілці віднести нектар до вулика.
— Намагайтеся працювати, не відриваючи олівця від сторінки.
6 Ознайомлення з вертикальними лініями
— Вертикальні лінії — лінії, що проводяться згори донизу.
— Назвіть предмети, що нагадують вам вертикальні лінії.
— Проведіть вертикальні лінії в повітрі.
— Покладіть олівець на парту горизонтально, а ручку — верти­кально.
7 Ознайомлення з похилими прямими лініями
— Похилі лінії проводяться так само, як і вертикальні, зверху донизу, але під невеликим нахилом.
Проведіть похилі лінії у повітрі.
8 Продовження роботи у прописах
1) Аналіз завдання першого рядка
— Що ви бачите у першому рядку? (Прямі лінії)
— Зверніть увагу на те, що це короткі прямі лінії.
— Проведіть пряму лінію по пунктирах.
Алгоритм написання короткої прямої лінії
— Працюємо на рахунок раз.
2) Самостійна робота на другому рядку зошита
3) Аналіз завдання третього рядка
— Зверніть увагу, що на третьому рядку похила коротка лінія чергується з горизонтальною короткою лінією, яка пишеться на нижній робочій лінії.
— Виконайте завдання третього рядка.
Фізкультхвилинка
Ходить в лісі лось сохатий,
Величезний і горбатий.
Має він міцні копита,
Щоб себе оборонити.
Добрі наміри у лося:
Ми його не боїмося.
Л. Кондрацька
4) Аналіз завдання четвертого рядка
— Які лінії зображено на четвертому рядку? (Довгі похилі)
— Працюємо на рахунок раз.
— Закінчіть рядок самостійно.
5) Самостійне виконання завдання на п’ятому рядку
VIII. Узагальнення вивченого матеріалу
1 Розвиток зв’язного мовлення. Закріплення знання учнями мовленнєвих форм привітання і прощання
— До нас у гості завітав Павучок. Давайте привітаємо його. Згадайте, якими словами можна це зробити.
• Вітаємо!
• Привіт!
• Добридень!
• Доброго вечора!
• Доброго ранку!
• З приїздом!
• Ми раді тебе бачити!
2 Творче завдання
Павучок приготував для вас цікаве завдання. Спробуйте сплес­ти павутинку, але так, щоб ниточка не розірвалася, тобто, не від­риваючи олівця від зошита.
— Павучок дуже вдячний вам за допомогу. Як ви вважаєте, які б слова він сказав вам у цю мить?
• Дякую!
• Спасибі!
• Я дуже радий!
            • Висловлюю вам свою велику подяку!
    • Ви мені дуже допомогли!
— Дуже ввічливий Павучок! Нам приємно з ним спілкуватися, але час уроку добігає кінця. Давайте попрощаємося з нашим гос­тем. Які слова можна використати в цьому випадку?
• До побачення!
• До зустрічі!
• Бувай!
• Щасливо!
• Прощавай!
• На жаль, нам пора прощатися!
• Сподіваюся на нову зустріч!
• На все добре!
• Усього найкращого!
• Бувайте здорові!
— Складіть речення зі словами прощання, звертаючись до Па­вучка.
IX. Підсумок уроку
— З якими лініями ви ознайомилися сьогодні на уроці?
— Яка лінія у сітці зошита знаходиться між робочими рядками?
— Полічіть кількість міжрядкових ліній на сторінці зошита.
— Яке завдання було найцікавішим?
— Яке завдання здалося вам найскладнішим?
— Подивіться ще раз на вашу роботу в «Прописах». Намалюйте квіточку навпроти того рядка, який, на вашу думку, є найкращим.


Немає коментарів:

Дописати коментар