понеділок, 3 вересня 2012 р.

Урок № 9 Ознайомлення зі словами, що називають ознаки предметів. Логічні вправи для вміння відповідати на запитання хто це? що це? Розподіл предметів на групи. Урок-КВК


Урок 9 (читання)
Тема. Ознайомлення зі словами, що називають ознаки предметів. Логічні вправи для вміння відповідати на запитання хто це? що це? Розподіл предметів на групи. Урок-КВК
Мета: формувати поняття про слова — назви ознак; учити дітей практично розрізняти назви істот/неістот, уміння правильно ставити до них запитання; розвивати логічне мислення, поповнювати словник дітей назвами ознак; виховувати естетичні почуття.
Обладнання: зошити у клітинку для графічного зображення моделей речень, предметні малюнки, картки із завданнями для команд, таблиця для визначення переможців із зазначеними конкурсами (хід гри).
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні у нас не звичайний урок навчання грамоти, а кон­курс веселих, розумних і кмітливих. За першими звуками слів «Конкурс веселих і кмітливих» його називають: «КВК».
У ньому беруть участь три команди: «Веселі», «Розумні», «Кмітливі».
Під час веселих змагань ми ознайомимося з новими словами, навчимося ділити предмети на групи, продовжимо вчитися стави­ти до слів запитання.
II. Розминка
1 Доповни речення словом — назвою дії, яке відповідає на запитання що робити?
Команда, яка добере найбільше слів, одержує 1 бал.
1) Я хочу (що робити?) ...
2) Я вмію (що робити?) ...
3) Я мрію (що робити?) ...
2 Гра «Зайве слово»
— Послухайте ланцюжок слів (по 2 — кожній команді), знайдіть зайве слово, поставте до нього запитання, обґрунтуйте свою відповідь.
1) Корова, свиня, заєць (хто? — дика тварина), вівця.
2) Тарілка, миска, каструля, шафа (що? — меблі, а не посуд).
3) Стіл, диван, шафа, чайник (що? — посуд, а не меблі), ліжко.
4) Трамвай, тролейбус, сумка (що? — не транспорт), автомобіль.
5) Горобець, перепілка, зозуля, комар (хто? — комаха, а не птах).
6) Сукня, спідниця, черевики (що? — взуття, а не верхній одяг), халат.
3 Відгадування загадок
Учні називають відгадку і слова, які допомогли її відгадати, ставлять за допомогою вчителя до них запитання.
1) Взимку білий, влітку — сірий,
Довгі вуха, куций хвіст,
Боягуз під кущ заліз. (Зайчик)
Зайчик (який?) білий, сірий.
Вуха (які?) довгі.
Хвіст (який?) куций.
Висновок. У загадці були слова — ознаки зайчика. Вони допомо­гли нам уявити тваринку і розгадати загадку.
2) Руда, красива, хитра, кмітлива,
Хвіст пухнастий, довгий маю,
Ним сліди всі замітаю. (Лисиця)
Лисиця (яка?) руда, красива, хитра, кмітлива.
Хвіст (який?) пухнастий, довгий.
Висновок. У загадці були слова — ознаки лисиці. Вони допомогли нам уявити тварину і розгадати загадку.
3) Сіренька, маленька, хвостик тоненький;
Все, що знайде, прогризе і від котика втече. (Миша)
Миша (яка?) сіренька, маленька.
Хвостик (який?) тоненький.
Висновок. У загадці були слова — ознаки миші. Вони допомогли нам уявити тваринку і розгадати загадку.
— Як назвати одним словом усіх, кого відгадали? (Звірі)
— На яке запитання відповідають слова-відгадки? (Хто?)
— Чому? (Це назви живих істот: тварин.)
За виконане завдання команди одержують бали.
4 Гра «Добери ознаку»
Учитель називає предмет і ставить запитання. Команда, яка добере найбільше слів-ознак, одержує 1 бал.
Зірка (яка?) блискуча, велика, величезна, гаряча, діамантова, дрібна, жовта, зелена, золота, голуба, кришталева, мала, малень­ка, мерехтлива, осяйна, перлиста, повна, погасла, прозора, проме­ниста, рубінова, світла, срібляста, срібна, тріпотлива, холодна, червона, чиста, яскрава, ясна.
Коса дівоча (яка?) буйна, важка, вбога, велика, гладка, густа, довга, закручена, заплетена, коротка, кучерява, пухнаста, рідка, розкішна, розпущена, товста, тонка, туга, хвиляста, худа, шовко­ва, біла, білява, блискуча, золота, каштанова, золотиста, лляна, мідна, попеляста, пшенична, руда, руса, русява, світла, смолиста, темна, чорна.
Осінь (яка?) багряна, барвиста, безлиста, білява, брудна, вітря­на, волога, димна, дощова, жовта, золота, квітуча, кольорова, кри­шталева, мокра, морозяна, непогідна, ошатна, пишна, погідна, полум’яна, прозора, сіра, соковита, студена, суха, темна, тепла, тиха, туманна, тьмяна, холодна, яскрава, ясна, яснолиста.
Учитель хвалить дітей за дібрані ознаки, перелічує їх, щоб визначити команду — переможця цього конкурсу. Після кожних ознак, дібраних ко­мандою, учитель зачитує неназвані слова.
Учні роблять висновок, що слів-ознак дуже багато, вони прикрашають нашу мову, конкретизують уявлення про предмет. Слова-ознаки можуть увиразнити мовлення, зробити його приємним для сприймання. Щоб кра­сиво розмовляти, треба багато слів-ознак знати.
5 Фізкультхвилинка
Учитель читає вірш, показуючи фізичні вправи за вибором, учні по­вторюють.
Щоб красиво розмовляти,
Треба ознаки вивчати.
Клен високий і стрункий,
А бузочок ще низький.
Диня стигла і смачна,
А калина геть гірка.
Син у мами я дбайливий,
Лагідний росту, кмітливий,
Донька — щира і щаслива,
Працьовита і вродлива.
Разом будем працювати,
Труднощі перемагати!
III. Конкурс «Словознайка»
1 Гра «Відгадай слово за ознакою» (по 2 для кожної команди)
• (Який?) Новий, великий, гарний, ребристий, кольоровий, тон­кий, міцний (що?)... олівець.
• (Який?) Осінній, жовтий, великий, гарний, маленький, опалий (що?)... листок.
• (Яка?) Запашна, весняна, лісова, яскрава, гарна, маленька (що?)... квітка.
• (Яка?) Швидка, мальовнича, прозора, глибока, чиста, широка (що?)... річка.
• (Який?) Густий, ялиновий, темний, грибний, весняний (що?)... ліс.
• (Яка?) Добра, ніжна, мила, лагідна, працьовита, спокійна (хто?)... мама.
2 Ускладнення завдання
Учні мають відгадати слово і самостійно поставити запитання до ознак.
Вороняче, сіре... — крило; (Крило (яке?) — вороняче, сіре)
зелений, ненажерливий... — крокодил;
блискуче, гладеньке... — дзеркало.
3 Гра «Пошир речення»
Учні мають додати до речення слова-ознаки. Хто набере найбільше ознак, одержує 1 бал.
1) У школі вчаться діти.
2) Ми зайшли у ліс.
3) На клумбі росте квітка.
Моделі деяких речень за вибором учнів записуються на дошці й у зо­шитах.
Учитель підбиває підсумки роботи дітей на цьому етапі.
IV. Конкурс «Хто більше?» (робота за букварем)
1 Завдання 1
За ілюстрацією Букваря команди добирають слова-назви істот, неістот і назви ознак.
2 Завдання 2
Складання речень до моделі, поданої на сторінці підручника (1 команда — про буряк; 2 команда — про огірок; 3 команда — про помідор).
3 Завдання 3
Добір ознак до овочів на сторінці Букваря:
1-ша команда — за формою;
2-га команда — за кольором;
3-тя команда — за смаком.
4 Самостійна робота. Запис моделей речень самостійно у зошити
1-ша команда. Діти збирають ягоди.
2-га команда. Квітнуть пишні мальви.
3-тя команда. Овочі корисні дітям.
Перевірка. Підбиття підсумків виконаного завдання.
Фізкультхвилинка (ознайомлення з новим комплексом ранкової гімнастики — за бажанням учнів)
V. Творчі вправи
1 Гра «Назви одним словом»
• Шафа, диван, стілець, стіл — меблі;
• комар, метелик, жук, мураха — комахи;
• барвінок, фіалка, троянда, мак — квіти;
• горобець, перепілка, зозуля, чиж — птахи;
• береза, бук, дуб, ялина — ... ;
• калина, ліщина, малина — ... ;
• яблуко, груша, слива — ... ;
• морква, буряк, картопля — ... ;
• кіт, собака, корова, свиня — ... ;
• тролейбус, автобус, машина — …;
• тарілка, чайник, каструля — ... ;
• плаття, спідниця, халат — ... ;
• чоботи, туфлі, черевики — ... ;
• викрутка, долото, рубанок — ... ;
• учитель, перукар, лікар — ... .
2 Гра «Чим зв’яжеш?»
Кожна команда отримує ланцюжок слів, пов’язаних між собою непередбаченими, але безперечними зв’язками. Дітям називають лише перше і останнє слово, за якими слід відновити ланцюжок або придумати свій. За оригінальність та зв’язну розповідь — додатко­вий бал.
Ягода — ліс — варення — смак;
овочі — город — урожай — здоров’я;
огірок — форма — смак — колір.
VI. Підсумок уроку
Підрахунок балів; оцінювання роботи дітей.
Педагог учить дітей робити репортаж з уроку.
— Уявімо, що про нашу роботу на уроці готується репортаж на телебаченні. Що б ми могли розповісти телеглядачам?
— Увага, увага, починаємо репортаж з уроку навчання грамоти 1-А класу... Сьогодні учні були учасниками незвичайного уроку — змагання веселих, розумних та кмітливих. Між командами велася запекла боротьба в умінні добирати слова-ознаки, відповідати на питання хто це? що це?, розподіляти предмети на групи, будувати моделі до речень. У результаті перемогла дружба. Найактивніши­ми на уроці були такі учні… Бажаємо школярам успіхів на шляху до знань і чекаємо нових повідомлень. Дякую за увагу!
презентація до уроку

Немає коментарів:

Дописати коментар