Урок 95 (читання)
Тема. Закріплення знань про букви Д, д («де»), звуки [д], [д′]
Мета: узагальнити та закріпити знання учнів про звуки [д], [д′] та позначення їх
буквою д («де»); закріпити вміння виділяти у словах звуки [д], [д′];
удосконалювати вміння робити звуковий аналіз слів; збагачувати словниковий
запас учнів, виробляти навички читання зв’язного тексту; розвивати навички
виразного читання, фонематичний слух, зв’язне мовлення учнів; виховувати
естетичні смаки, любов та дбайливе ставлення до природи, бажання працювати,
стимулювати бажання пізнавати нове.
Обладнання: фішки для звукового аналізу слів, малюнки до гри «Добери слова», картки до
гри, картка «Кут зору», «Не зіб’юсь», ілюстрації до словникової роботи,
кросворд, зображення доглянутого та засміченого парку.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1 Чистомовка
Зі сметаною в обід
Дерунів об’ївся дід.
Да-да-да, ді-ді-ді,
Дерунів об’ївся дід.
— Який звук повторювався?
— Дайте йому характеристику.
— У якому слові він відрізнявся від інших? (У слові дід він м’який.)
— Чому?
2 Словникова робота
Деруни — оладки з тертої картоплі
3 Звуковий аналіз слів (з твердим та м’яким
звуком)
— Про кого йшлося в чистомовці? (Про діда)
— З яким дідом ми вже знайомі? (Дід-Буквоїд)
— А ось і його завдання! Зробити звуковий аналіз слів деруни, дід.
III. Повідомлення теми уроку та мотивація
навчальної діяльності учнів
— Сьогодні на уроці ми вирушимо в мандрівку до парку, але подорож не буде
легкою. Нам треба буде виконувати завдання нашого давнього знайомого, а кого
саме, ви здогадаєтесь, як тільки виконаєте його перші завдання.
IV. Робота над матеріалом уроку
1 Повторення вивченого на уроці читання
напам’ять висловлювання
Буква д («де») на письмі може позначати два
приголосних звуки: твердий [д] і м’який [д′].
2 Гра «Добери слова»
— Ми заговорили про діда, а наш старий
товариш Дід-Буквоїд вже встиг «пообідати» — і дивіться, що він накоїв! Давайте
це виправимо.
(Дід, диво, дудка, дорога)
— Чи були серед названих слів такі, що мали
м’який звук [д′]? Доведіть свою думку.
3 Вправи на розвиток навичок читання
— Давайте покажемо нашому товаришу, як ми
вже навчилися читати без помилок.
«Не зіб’юсь» «Кут зору»
Фізкультхвилинка
Сильний вітер до землі
Гне дерева молоді.
А вони ростуть, міцніють,
Вгору тягнуться, радіють.
Вітер віє нам в лице;
Захиталось деревце.
Вітерець все тихше, тихше,
Деревце все вище, вище!
4 Гра
«Впізнай звук» ([д] чи [д′])
— Дідусь вирішив перевірити, чи розрізняєте
ви, де твердий, а де м’який звук. Давайте доведемо, що ми все добре
запам’ятали, і не піддамося на його пастки.
Намалюю дім, садок,
З димаря іде димок,
Ось доріжка, два дубки,
На дубочках голубки.
V. Робота в зошитах
—
Давайте запишемо слова з віршика, в яких зустрічається твердий звук [д].
VI. Робота за Букварем (с. 68–69)
1
Робота над текстом «Парк
на пустирі»
2
Бесіда
— Ми
виконали всі завдання Діда-Буквоїда і дісталися до парку.
—
Діти, а що ж таке парк?
1)
Читання тексту вчителем
— Послухайте текст і дайте відповідь на
таке запитання: «Хто запропонував посадити дерева на пустирі?»
ПАРК
НА ПУСТИРІ
Недалеко від села пустир.
—
Посадимо на пустирі дерева і квіти,— надумали діти.
Парк садили дорослі та малі. Усім керувала Олена
Данилівна.
— Тут
посадимо липи, клени, тополі,— мовила вона.
— А
посередині парку — квіти,— порадила Даринка.
Дмитрик і Семенко носили від ставка воду. Діти поливали
молоді дерева та квіти.
2) Словникова робота
• Пустир — місцевість, на якій нічого не росте.
• Ставок — водоймище, де вода не має виходу (не
розтікається).
• Сито — прилад для пересівання муки.
3) Напівголосне читання тексту учнями
4) Обговорення змісту за питаннями
— Де
знаходився пустир?
— Що
надумали діти?
— Хто
садив парк?
— Хто
керував усім?
— Які
дерева посадили в парку?
— Хто
запропонував посадити квіти?
— Де
Даринка порадила посадити квіти?
— Як
звали хлопчиків, які носили воду від ставка?
— Що ще робили діти в парку?
3
Розгадування кросворду
1) Вилітає з груби джин,
Сивий,
бородатий,
Мчить
у небо хутко він.
Спробуй
наздогнати! (Дим)
2) Що то за гість, що темноту їсть? (День)
3) Нікого не ображають,
А всі
їх штовхають. (Двері)
4) Вірно людям я служу,
Їм
дерева стережу.
Дзьоб
міцний і гострий маю,
Шкідників
ним добуваю. (Дятел)
5) Добігла стрічка аж до річки.
А
далі — скок! І на місток.
І
знову знай собі біжить,
Туди, куди твій шлях лежить. (Дорога)
Фізкультхвилинка
Навколо
дерев весело підемо.
Різні
листочки дружно підберемо.
Відразу
вгору піднімемо,
А
потім їх підкинемо,
Нехай собі летять!
4
Розвиток мовлення. Бесіда за малюнками
Розгляд малюнків та їх порівняння (на
одному зображено незасмічений, чистий та доглянутий парк, а на іншому —
навпаки: в парку повсюди розкидане сміття, зламані гілки, обпалені дерева).
5
Заучування напам’ять скоромовки (с. 69)
—
Зараз ми прочитаємо скоромовку, в якій розповідається про те, як діти носили
воду в ситі, щоб полити дерева, і дізнаємося, вдалося їм полити дерева чи ні.
Скоромовка
Ми носили воду в ситі,
Та дерева не политі.
Воду в ситі не носити,
Саду ситом не полити.
VII.
Підсумок уроку
— Хто
сьогодні завітав до нас на урок?
— Де
ми з вами побували сьогодні на уроці?
— Що
цікавого дізналися?
— Що
найбільше сподобалось?
— Що робили на уроці?
Немає коментарів:
Дописати коментар