пʼятниця, 7 вересня 2012 р.

Урок № 97 Звуки [з], [з′]. Позначення їх буквами З, з («зе»)


Урок 97 (читання)
Тема. Звуки [з], [з′]. Позначення їх буквами З, з («зе»)
Мета: ознайомити учнів з буквою, її назвою та звуковим значенням; вчити правильно ар­тикулювати звук, читати склади, слова з буквою «зе»; удосконалювати вміння робити звуковий та звуко-складовий аналіз слів; закріпити вміння учнів виділяти у словах звук; збагачувати словниковий запас учнів, удосконалювати вміння будувати власне висловлювання; розвивати уяву, навички виразного читання, інтонування окличних речень, увагу, мислення, спостережливість; виховувати гуманні почуття, естетичні смаки, любов та дбайливе ставлення до природи, тварин.
Обладнання: схеми для читання складів, поданих в аналітико-синтетичній формі, картки з зобра­женням літер, картки з записом колонок слів для вправи «Пеньок».
Хід уроку
I. Організаційний момент
А тепер, сідайте, діти.
Домовляймось — не шуміти,
Руку гарно піднімати,
Чітко, в лад відповідати,
На уроці не дрімати,
Краще знання здобувати.
II. Повідомлення теми уроку та мотивація
навчальної діяльності учнів
— Сьогодні на уроці ми повторимо те, що вивчили на попередньому уроці, ознайомимося з новим звуком та буквами, що його по­значають, поміркуємо та дізнаємося багато цікавого.
III. Повторення раніше вивченого
1 Мовна розминка
Повторення скоромовки, вивченої на попередньому уроці.
Ми носили воду в ситі,
Та дерева не политі.
Воду в ситі не носити,
Саду ситом не полити.
2 Веселі читалочки
Да, до, ду, де, ді.
Добре раку у воді.
Ді, де, ду, до, да.
Тепла у ставку вода.
3 Гра «Ланцюжки»
— Склади читайте, слова складайте.
IV. Вивчення нового матеріалу
1 Виділення найчастіше вживаного звука
Бачила Зіна, як зірка упала,
Зразу бажання вона загадала:
«Взимку на землю хай випаде сніг,
Зіна хай буде завзятіша всіх,
Хай її до зоосаду
Залюбки батьки ведуть,
Хай зефіру й мармеладу
Завтра зранку їй дадуть».
Багатозначність слова: зірка — небесне тіло; морська твари­на; видатний артист.
2 Словникова робота
• Завзятіша — енергійна, наполеглива у досягненні чого-небудь.
• Зоосад — те ж саме, що й зоопарк.
• Залюбки — охоче, із задоволенням.
3 Артикуляція звука. Віднесення його до приголосних
4 Звуковий та звуко-складовий аналіз слів (з твердим та м’яким звуком)
5 Виділення слів зі звуками [з], [з]
— Якщо почуєте звук [з], робите один оплеск, якщо звук [з′] — два оплески.
Зима морозяна на дворі,
Замети білі на землі.
Зоріють в небі ясні зорі.
Заснули зайчики малі.
Н. Забіла
Отже, буква з («зе») на письмі може позначати два приголосних звуки: твердий [з] і м’який [з′].
6 Гра «Хто більше?»
Добирання слів зі звуками [з], [з′] у різних позиціях.
V. Ознайомлення з буквою з («зе»)
1 Показ букви «зе» (великої і малої). Аналіз будови, порівняння між собою, з іншими буквами. Визначення місця літери «зе» в касі букв
2 Вірш
Всі звірі знають букву «зе»:
І зубр, і зебра не минають,
І та змія, що в ліс повзе,
І зайчик з нею справу має.
А схожа «зе» на цифру три.
Поглянь: неначе дві сестри!
3 Утворення та читання складів
4 Читання слів. Вправа «Пеньок»
Коза
Коза
Коса
Коза
Коса
Зірка
Дірка
Зірка
Зірка
Дірка
Двір
Звір
Двір
Двір
Звір
VI. Робота в зошиті
1 Друкування букви у зошитах
2 Друкування слів зірка, зоосад
Фізкультхвилинка
Трішки ми попрацювали,
Сили наші підупали.
Треба нам би відпочити —
Свої сили відновити.
Руки вгору, руки в боки,
І ще декілька підскоків.
Руки вгору, руки вниз —
До навчання знов берись.
VII. Робота за Букварем (с. 70–71)
1 Аналіз звуко-складових моделей слів морозиво, ковзани
2 Читання складів, поданих аналітико-синтетичним способом
3 Читання складів та слів на зіставлення звукових значень букв з «зе» і с «ес»
«Зе» позначає [з] і [з′],
Вони такі дзвінкі!
Є схожі звуки: [с] і [с′] —
Це пари їх глухі.
Знайдіть їх у кози й коси
І порівняйте голоси.
4 Читання колонки слів
• Хором;
• «ланцюжком».
Фізкультхвилинка
Що ж, мабуть, прийшла пора
Трохи відпочити.
Хочу на фізкультхвилинку
всіх вас запросити.
Раз — підняли руки вгору,
Два — нагнулися додолу.
Руки в боки.
Повернулись, повернулись
І вправо, і вліво,
Щоб нічого не боліло.
Раз, два, три, чотири!
Набираємося сили.
Повернись, повернись,
До сусіда посміхнись.
5 Робота над текстом «Весела зима» (с. 71)
1) Читання тексту вчителем
— Що залив тато коло дому?
2) Словникова робота
Коло (дому) — близько, поруч (з домом).
Замурував (у лід) — покрив льодом.
Ковзанка — місце для катання на ковзанах.
3) Напівголосне читання тексту учнями
4) Вибіркове читання
— Чим прикрасив мороз вікна? (Мороз прикрасив вікна візе­рунками.)
— Що зробив мороз з ріками, озерами і ставками? (Замурував їх у лід.)
— Що зробив тато? (Тато залив коло дому ковзанку.)
— Хто посадив Зіну на сани? (Зіну посадив на сани Дмитрик.)
— Якою зобразив автор зиму? (Морозною, але веселою.)
5) Робота над виразністю
— Знайдіть у тексті окличні речення.
— З якою інтонацією їх треба читати?
6 Робота над фразеологізмами
— Як ви розумієте вислів: «Не водити за носа»? «Не задирати носа»? «Не показувати носа»? (Варіанти відповідей дітей.)
— Як можна сказати по-іншому? (Варіанти відповідей дітей.)
— Коли (у якій ситуації) можна сказати: «Не задирати носа»? (Варіанти відповіді дітей.)
7 Заучування напам’ять скоромовки
Мороз Мороза водив за носа.
VIII. Підсумок уроку
— З якою буквою ви ознайомилися?
— Які звуки вона може позначати на письмі?
— Що означають фрази: «Не водити за носа»? «Не задирати носа»? «Не показувати носа»?
— Що можна сказати про хлопчика Дмитрика з тексту «Весела зима»?

презентація до уроку 97 by aleksandrovka1986

Немає коментарів:

Дописати коментар