вівторок, 20 серпня 2013 р.

Я і Україна Тема: Як ставитися до інших, щоб тебе поважали.

Я і Україна

Тема: Як ставитися до інших, щоб тебе поважали.

Мета: формувати у школярів почуття переваги доброти і щирості над жадібністю, жорстокістю, хитрістю. Розвивати словниковий запас учнів словами ввічливості, навчати дітей ввічливому спілкуванню з дорослими й ровесниками. Виховувати доброту, милосердя, турботу, небайдужість до чужої біди.

Обладнання: ілюстрації на тему «Що добре і що погано», сигнальні картки.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів
1. Треба всім нам привітатись: «Добрий день!»
Дружно й голосно сказати: «Добрий день!»
Вправо, вліво поверніться,
Туди-сюди посміхніться — «Добрий день!»
2. Перевірка матеріалу за попередній урок. Тест-гра.
1) Новорічне Свято приходить до нас:
а) восени; б) взимку.
2) На новий рік приходить:
а) Дід Мороз; б) гном.
3) Святий Миколай:
а) оберігає знедолених; б) дарує подарунки.
4) Святий вечір приходить:
а) 6 січня; б) 13 січня.
5) Колядують:
а) 7 січня; б) 10 січня
6) Посипальники тільки:
а) дівчатка; б) хлопчики.
3. Проблемний вступ до уроку.
Ти прокинься рано-рано,
Лиш над містом сонце встане,
Привітайся з ластівками,
З кожним променем ласкавим,
Сам гарнесенько умийся.
Сам швиденько одягнися,
Підійди до тата й мами
І скажи їм: — Добрий ранок!
Усміхнися всім навколо:
Небу, сонцю, квітам, людям,
І тоді обов'язково
День тобі — веселим буде!
— Який настрій викликав у вас цей вірш?
— Коли буде день веселим? Чому?
— А як можна назвати ці слова?
— То ж, я думаю, ви здогадалися про що у нас сьогодні піде мова.
II. Формування нових знань, прийомів і засобів діяльності
1. Повідомлення теми і завдань уроку.
Мова у нас насправді буде про ввічливість, доброту, як ставитися до інших, щоб тебе поважали.
2. Проблемні ситуації.
— Хлопчик разом з дівчиною підійшов до дверей класу. Як треба вчинити?
— Ви їдете в автобусі, вільних місць немає. На зупинці зайшла старенька бабуся. Що ви будете робити?
— Подивіться на ілюстрацію. Що на ній намальовано? (Великий хлопчик забрав у малюка велосипед і дратує його, не віддаючи велосипеда. А другий дорослий хлопчик дивлячись, сміється). Як себе необхідно вести в цій ситуації? Щоб ви зробили?
— Хлопчику в школу тато приніс на день народження коробку цукерок та іграшковий автомобіль. Учень швиденько заховав у портфель, щоб ніхто не бачив. Як ви гадаєте, який був хлопчик? Як би ви зробили? Чому?
3. Робота з підручником, с. 37. Учні розглядають малюнки. Бесіда. Діти роблять висновки.
До інших треба ставитися так, як ти хочеш, щоб ставилися до тебе. Будь добрим, щедрим, допомагай тим, хто потребує твоєї допомоги.
4. Гра «Співчуття».
— Що ви скажете, якщо:
Твій друг травмувався і йому боляче...
Твоя подружка загубила іграшку й плаче...
У твого сусіда по парті немає ручки...
У тебе є футбольний м'яч, а в твого друга немає...

Фізкультхвилинка

Раз, два! Час вставати,
Будемо відпочивати.
Три, чотири! Присідаймо,
Швидко втому проганяймо.
П'ять, шість! Засміялись,
Кілька раз понахилялись.
5. Розповідь-бесіда:
— Як ви гадаєте, що означає захист словами, а не кулаками?
Послухайте:
У дворі гралася дівчинка м'ячем. А поруч сиділи два друга і про щось розмовляли. Раптом до Оленки підбіг Миколка-бешкетник, відняв м'яча у дівчинки і вдарив її. Дівчинка гірко заплакала.
Артем і Денис встали, підійшли до Миколки. Артем схопив його і вдарив, забрав м'яча. Але бешкетник тільки посміхнувся. Денис підійшов ближче до Миколки і сказав: «Невже тобі стало добре і піднявся у тебе настрій від того, що ти зробив боляче дівчині?» Хлопчик зніяковів. Йому стало соромно за свій вчинок. Він підійшов до дівчинки, віддав їй м'яча і попрохав в неї пробачення.
— Як захищав дівчинку Артем? Денис?
— Скажіть, як би ви вчинили?
У народі говорять: «Хто добра людям бажає, той і сам добро має».
— Як ви розумієте цей вислів?
Як приємно бачити усміхнене обличчя, почуті ласкаві, звернені до тебе слова. І тоді настрій стає піднесеним, веселим. Так само й людям приємно почути від тебе добрі слова.
6. Гра «Ввічливі слова».
— Давайте пограємо, які саме це слова?
Добре слово дарує нам радість:
Сію дитині в серденько ласку,
Сійся-родися, ніжне «будь-ласка»,
Вдячне «спасибі»,
«Вибач» тремтливе — слово у серці,
Як зернятко в ниві,
«Доброго ранку!»
«Світлої днини!» —
Щедро даруй ти
Людям, дитино.
(Т. Коломієць)
7. Бесіда.
Не привітатися або не відповісти на привітання в усі часи у всіх народів вважалося невихованістю та неповагою.
— Чи можна бажати людям доброго дня із злим виразом на обличчі?
— Привітний той, що виявляє доброзичливість, доброту.
8. Читання оповідання Остапа Вишні.
Здрастуйте!
Ми добре знаємо чудесний звичай нашого народу, коли, проходячи вулицею в селі, один одного обов'язково привітає:
— Здрастуйте!
А у відповідь:
— Здрастуйте!
І не обов'язково треба бути знайомим один одному, ні. Це такий всенародний звичай, що знаменує собою взаємну повагу громадян. У вихованих людей завжди на вустах: «Пробачте»,
«Будьте ласкаві», «Перепрошую», «Дякую», «Спасибі».

Фізкультхвилинка

Зимно зайчику стоять,
Треба трішки пострибать:
Скік-скік, скік-скік, скік-скік,
Треба трішки пострибать,
Пострибавши, відпочить.
III. Формування вмінь та навичок
1. Робота з ілюстраціями «Що добре і що погано».
— Подивіться на малюнок.
1) Скажіть, будь ласка, хто користується цими виразами в магазині?
Покажіть, будь ласка, ...
Прошу показати ...
Скільки коштує ...?
Чи можна розглянути ближче ...?
Дякую ...
2. Робота у зошиті з друкованою основою, с. 23.
(Бесіда та розфарбовування малюнка).
3. Робота бригадами (розігрування сценок).
— А зараз ми розіграємо кілька сценок. (Кожній бригаді дано завдання на тему: «Ти в магазині», «У бібліотеці», «В автобусі», «В їдальні»)
4. Робота на уважність учнів.
(Вчитель читає діалог, а учні готуються відповідати на питання).
— Бабусю, приший, будь ласка, ґудзик до плаття.
— Добре, Оленко, бери голку і нитку.
— Ой, щось криво виходить.
— Нічого, будь терплячою. Спробуй ще.
— Спасибі, бабусю.
— За що ж?
— А за те, що навчила.
— Які слова ввічливості ви почули в цій розмові між бабусею та Оленкою?
— Якою була Оленка?

Немає коментарів:

Дописати коментар