Тема. Казки народів Євразії. «Джерело край світу» (англійська казка)
Мета: навчати учнів розуміти пізнавально-виховний характер народних казок, їхні морально-етичні цінності; дати уявлення про те, що казки народів Європи бувають народні та авторські; відрізняти чарівні казки від інших видів казок; учити дітей перейматися проблемами героїв й емоційно відгукуватися на події у казці; формувати позитивне ставлення до казок народів Євразії.
Обладнання: мапа Європи; підручник; робочий зошит; ілюстрації із зображенням жаби; малюнок асоціативного куща; наочність до гри «Прислів'я у лабіринті»; кросворд; схеми аналізу казки.
Хід уроку
I. Емоційне налаштування на урок
Учні читають записані на дошці рядки з вірша В. Симоненка.
Заглядає в шибку казка Сивими очима.
Материнська добра ласка В неї за плечима.
— Діти! Сьогодні ми пограємо у казку. Так-так! Хоча казка — справа дуже серйозна. Тож перед грою пригадайте, які казки ми вже знаємо.
II. Повторення вивченого матеріалу
1 Робота за схемою
— Ну що ж, до гри всі готові, молодці! Минулого разу ви отримали завдання самостійно прочитати казки тібетського, індійського та киргизького народу. Перевіримо, як ви впоралися з цим завданням.
2 Гра «Казкова плутанка»
• «Якось поставив мисливець у лісі тенета, й потрапило в нього мале шакаленя».
• «В одному лісі жив старий розумний крокодил».
• «— І не з’їси, — сказав дроворуб, — тому що перемагає той, хто розумніший, а не той, хто сильніший. Прощавай, дурний крокодиле. Твій батько був розумнішим від тебе!»
• «А тут і мисливець підоспів: схопився за мотузку, що звисала донизу, і сітка упала на землю. Зрадів мисливець багатій здобичі, забрав тигра й відніс додому».
• «Соромно було повертатися тигрові в ліс без хвоста, бо ж засміють, — а ганьби й сорому йому й так вистачало».
— Ви чудово впоралися із завданням! Швидко визначили, що в казках переплуталося.
3 Гра «Прислів'я в лабіринті»
— Прочитайте прислів’я в лабіринті.
1 р о і й
в д с ж Д
ч У т У У і
и м і ч р т
с я н а о с
і и Р н а
л р о и
ю п д ш
д а и р
и н в е
— Яких із прочитаних казок стосуються ці прислів’я? Доведіть свою думку.
III. Повідомлення теми уроку
— Гарно впоралися і з цим завданням!
Сьогодні ми ознайомимося із ще однією
казкою народів Європи «Джерело край світу»
(іанглійська казка). Головні герої казки сховалися у кросворді. Відшукайте їх!
— Отже, головні герої нашої казки: дівчина, мачуха, юнак, жаба.
IV. Робота над новим матеріалом
1 Читання казки учнями самостійно
— А тепер спробуймо самостійно казку прочитати і проаналізувати. А схема аналізу — у кожного в зошиті.
Кросворд
о б ю н ак
в д і в чи
м с 0 г м/* н
а а ш щ аа
ч У X а бл
в м и в аб
СХЕМА АНАЛІЗУ КАЗКИ
1) Назва казки.
2) Авторська чи народна.
3) Хто автор?
4) Яка за жанром.
5) Головні герої.
6) Особливості (зачин, повтори, чаклування тощо).
7) Тема й ідея казки.
2 Аналіз змісту прочитаного
— Відшукайте на мапі Європи країну, у якій була написана казка.
— До якого жанру казок вона належить?
— Це чарівна казка. У чарівних казках ми зустрічаємося із найнеймовірнішими вигадками: з незвичайним таємничим світом, чарівними предметами. У цих казках не тільки звірі, птахи, комахи, а й дерева, гори, вітер здатні розмовляти, думати, радіти чи сумувати. Тут можуть діяти міфічні істоти — велетні, дракони, джини, деви.
Герої чарівних казок проходять через важкі випробування, чарівні перетворення, але вони завжди виходять переможцями і досягають добра і справедливості.
— Як ви гадаєте, чому веселій і працьовитій дівчинці жилося погано?
— Яке завдання придумала мачуха для Розмарі, щоб позбутися її?
— Хто і як допоміг Розмарі виконати завдання мачухи?
— Яке чарівне перетворення відбулося у казці?
— На вашу думку, чи заслуговувала Розмарі на щастя? Чому?
— Чого навчає нас ця казка?
3 Робота в групах
Учні об’єднуються у дві групи, кожна отримує картку із завданням.
1-ша група характеризує мачуху;
2-га група — дівчину.
— З поданих визначень виберіть ті, які характеризують дівчину, і ті, що підходять для мачухи: добра, зла, жадібна, щира, добросерда, слухняна, весела, роботяща, жорстока
— Підтвердите свою думку епізодами з тексту.
Гра «Продовж речення»
• «В добрі старі часи — а вони й насправді були добрими...»
• «А одного дня мачуха надумала й зовсім позбутися її. Підкликала падчерку і каже...»
• «А ось і джерело. Нагнулася Розмарі, зачерпнула решетом холодної води. Та тільки-но підняла його...»
• «Цього разу вода вже не витікала. Розмарі хотіла йти додому, але ...»
• «Розмарі відчинила двері й побачила на порозі жабу. Скік-скок — жаба скочила до дівчини й попросила...»
• «І раптом — о диво!...»
4 Завдання для ерудитів
— Розгляньте зображення жаб. Що ви знаєте про цю тварину?
ЖАБИ-БАРОМЕТРИ Люди, які часто спілкуються з природою, передбачають погоду за поведінкою жаб. І ось що вони кажуть. Якщо жаби сидять у воді, дощу не буде. Навіть коли хмара на небі, все одно дощ не піде.
А якщо жаби вилізають з води, стрибають уздовж берега, — чекайте на дощ.
Якщо жаби тримаються на поверхні води і кумкають, виставляючи мордочку догори, — буде негода.
Жаби кумкають крикливо й неприємно — на дощ, з приємною треллю — на ясну погоду.
V. Підсумок уроку
— Чи сподобалася вам казка?
— Як ви ставитеся до її головних героїв?
— Підтвердите, що цей твір — чарівна казка.
— Чого навчає ця казка?
— Усі англійські народні казки прославляють вірність і готовність допомогти скривдженому, а також добро, справедливість, розум.
Завдання ерудитам
— Прочитайте самостійно казки «Золота гуска» (німецька казка), «Ледачий Ахмед» (турецька казка), «Чий подарунок кращий» (корейська казка).
Мета: навчати учнів розуміти пізнавально-виховний характер народних казок, їхні морально-етичні цінності; дати уявлення про те, що казки народів Європи бувають народні та авторські; відрізняти чарівні казки від інших видів казок; учити дітей перейматися проблемами героїв й емоційно відгукуватися на події у казці; формувати позитивне ставлення до казок народів Євразії.
Обладнання: мапа Європи; підручник; робочий зошит; ілюстрації із зображенням жаби; малюнок асоціативного куща; наочність до гри «Прислів'я у лабіринті»; кросворд; схеми аналізу казки.
Хід уроку
I. Емоційне налаштування на урок
Учні читають записані на дошці рядки з вірша В. Симоненка.
Заглядає в шибку казка Сивими очима.
Материнська добра ласка В неї за плечима.
— Діти! Сьогодні ми пограємо у казку. Так-так! Хоча казка — справа дуже серйозна. Тож перед грою пригадайте, які казки ми вже знаємо.
II. Повторення вивченого матеріалу
1 Робота за схемою
— Ну що ж, до гри всі готові, молодці! Минулого разу ви отримали завдання самостійно прочитати казки тібетського, індійського та киргизького народу. Перевіримо, як ви впоралися з цим завданням.
2 Гра «Казкова плутанка»
• «Якось поставив мисливець у лісі тенета, й потрапило в нього мале шакаленя».
• «В одному лісі жив старий розумний крокодил».
• «— І не з’їси, — сказав дроворуб, — тому що перемагає той, хто розумніший, а не той, хто сильніший. Прощавай, дурний крокодиле. Твій батько був розумнішим від тебе!»
• «А тут і мисливець підоспів: схопився за мотузку, що звисала донизу, і сітка упала на землю. Зрадів мисливець багатій здобичі, забрав тигра й відніс додому».
• «Соромно було повертатися тигрові в ліс без хвоста, бо ж засміють, — а ганьби й сорому йому й так вистачало».
— Ви чудово впоралися із завданням! Швидко визначили, що в казках переплуталося.
3 Гра «Прислів'я в лабіринті»
— Прочитайте прислів’я в лабіринті.
1 р о і й
в д с ж Д
ч У т У У і
и м і ч р т
с я н а о с
і и Р н а
л р о и
ю п д ш
д а и р
и н в е
— Яких із прочитаних казок стосуються ці прислів’я? Доведіть свою думку.
III. Повідомлення теми уроку
— Гарно впоралися і з цим завданням!
Сьогодні ми ознайомимося із ще однією
казкою народів Європи «Джерело край світу»
(іанглійська казка). Головні герої казки сховалися у кросворді. Відшукайте їх!
— Отже, головні герої нашої казки: дівчина, мачуха, юнак, жаба.
IV. Робота над новим матеріалом
1 Читання казки учнями самостійно
— А тепер спробуймо самостійно казку прочитати і проаналізувати. А схема аналізу — у кожного в зошиті.
Кросворд
о б ю н ак
в д і в чи
м с 0 г м/* н
а а ш щ аа
ч У X а бл
в м и в аб
СХЕМА АНАЛІЗУ КАЗКИ
1) Назва казки.
2) Авторська чи народна.
3) Хто автор?
4) Яка за жанром.
5) Головні герої.
6) Особливості (зачин, повтори, чаклування тощо).
7) Тема й ідея казки.
2 Аналіз змісту прочитаного
— Відшукайте на мапі Європи країну, у якій була написана казка.
— До якого жанру казок вона належить?
— Це чарівна казка. У чарівних казках ми зустрічаємося із найнеймовірнішими вигадками: з незвичайним таємничим світом, чарівними предметами. У цих казках не тільки звірі, птахи, комахи, а й дерева, гори, вітер здатні розмовляти, думати, радіти чи сумувати. Тут можуть діяти міфічні істоти — велетні, дракони, джини, деви.
Герої чарівних казок проходять через важкі випробування, чарівні перетворення, але вони завжди виходять переможцями і досягають добра і справедливості.
— Як ви гадаєте, чому веселій і працьовитій дівчинці жилося погано?
— Яке завдання придумала мачуха для Розмарі, щоб позбутися її?
— Хто і як допоміг Розмарі виконати завдання мачухи?
— Яке чарівне перетворення відбулося у казці?
— На вашу думку, чи заслуговувала Розмарі на щастя? Чому?
— Чого навчає нас ця казка?
3 Робота в групах
Учні об’єднуються у дві групи, кожна отримує картку із завданням.
1-ша група характеризує мачуху;
2-га група — дівчину.
— З поданих визначень виберіть ті, які характеризують дівчину, і ті, що підходять для мачухи: добра, зла, жадібна, щира, добросерда, слухняна, весела, роботяща, жорстока
— Підтвердите свою думку епізодами з тексту.
Гра «Продовж речення»
• «В добрі старі часи — а вони й насправді були добрими...»
• «А одного дня мачуха надумала й зовсім позбутися її. Підкликала падчерку і каже...»
• «А ось і джерело. Нагнулася Розмарі, зачерпнула решетом холодної води. Та тільки-но підняла його...»
• «Цього разу вода вже не витікала. Розмарі хотіла йти додому, але ...»
• «Розмарі відчинила двері й побачила на порозі жабу. Скік-скок — жаба скочила до дівчини й попросила...»
• «І раптом — о диво!...»
4 Завдання для ерудитів
— Розгляньте зображення жаб. Що ви знаєте про цю тварину?
ЖАБИ-БАРОМЕТРИ Люди, які часто спілкуються з природою, передбачають погоду за поведінкою жаб. І ось що вони кажуть. Якщо жаби сидять у воді, дощу не буде. Навіть коли хмара на небі, все одно дощ не піде.
А якщо жаби вилізають з води, стрибають уздовж берега, — чекайте на дощ.
Якщо жаби тримаються на поверхні води і кумкають, виставляючи мордочку догори, — буде негода.
Жаби кумкають крикливо й неприємно — на дощ, з приємною треллю — на ясну погоду.
V. Підсумок уроку
— Чи сподобалася вам казка?
— Як ви ставитеся до її головних героїв?
— Підтвердите, що цей твір — чарівна казка.
— Чого навчає ця казка?
— Усі англійські народні казки прославляють вірність і готовність допомогти скривдженому, а також добро, справедливість, розум.
Завдання ерудитам
— Прочитайте самостійно казки «Золота гуска» (німецька казка), «Ледачий Ахмед» (турецька казка), «Чий подарунок кращий» (корейська казка).
Немає коментарів:
Дописати коментар