Тема. Міфи Греції. «Олімп»
Мета: навчити учнів розуміти і розкривати зміст поняття «міф», відрізняти міф від казки, знаходити у міфах фантастичні елементи, вигадки, самостійно визначати послідовність подій у творі, висловлювати особисте ставлення до героїв міфів, знаходити образні вислови, самостійно і в співпраці з однокласниками творчо переказувати прочитане; виховувати інтерес до читання.
Обладнання: картинки із зображенням людей різних національностей; мала світу; мапа уявної мандрівки; підручник; робочий зошит.
Хід уроку
I. Емоційне налаштування на урок
Дзвоник всім нам дав наказ —
До роботи швидше, в клас!
Біля парти станем чемно —
Час хай лине недаремно.
Будьмо уважні й старанні всі —
Сядьмо рівненько на місця свої.
II. Мотивація навчальної діяльності
У кожного учня на парті лежить картинка із зображенням людей різних національностей, рас і зазначенням назви країни, де вони проживають. Діти читають, розглядають, прикріплюють на мапі світу зображення (вчитель допомагає знайти місце розташування необхідних країн на мапі).
— Розгляньте всі зображення. Чим різняться люди? (Одягом, кольором шкіри, формою носа, рота, очей, виразом обличчя, місцем проживання)
— На нашій планеті живе дуже багато народів. Кожен із них має своє минуле, свої традиції, свята, мову, особливі людські цінності — все те, що складає його культуру. Культура кожного народу своєрідна, адже люди пристосовуються до клімату й середовища. Саме від цього залежать спосіб життя, побут, мислення і мова того чи іншого народу.
У 3-му класі ми продовжимо вивчати предмет «Зарубіжна література» , який нам допоможе більше дізнатися про культуру різних народів.
А вивчати казки, легенди і міфи, оповідання, повісті та вірші нам допоможе підручник «Зарубіжна література»*.
Цей посібник пропонує вам кращі твори письменників Європи й Азії, написані для дітей. Вони розкажуть про те, як живе той чи інший народ. Цікавий сюжет творів захопить вас — і ви відкриєте дивовижний світ життя народів планети Земля.
Подивіться на мапу світу і скажіть, що об’єднує всіх цих людей. (Вони живуть на планеті земля, хоч всі вони різні.)
— Ми не можемо жити на одній планеті і не знати культури інших народів, їх літератури. Читаючи твори інших народів, зверніть увагу на те, що всі люди Землі цінують добро та справедливість, честь і гідність, люблять і бережуть рідну Батьківщину. Кожен народ має своїх героїв, свої ідеали.
— А сьогодні ми здійснимо мандрівку до Стародавньої Греції.
— Покажіть на мапі світу, де знаходиться Греція.
III. Повідомлення теми й мети уроку
1 Вступна бесіда
— Часом ми, не замислюючись, вимовляємо звичні з дитинства слова та словосполучення. І навіть не підозрюємо, що корінням вони сягають в глибоку давнину, аж у стародавні грецькі міфи.
У сучасних містах можна побачити вивіски з гарними, загадковими назвами магазинів, ресторанів, фірм: «Меркурій», «Геркулес», «Фортуна», «Селена», «Золоте руно»... Ми говоримо: «Ця тітка — справжня мегера!», або: «Ох ти ж і єхидна!» — і нібито знаємо, що хочемо сказати. Ми попереджаємо: «Стережися, твій цербер помітить!» Захоплюємось: «У ній усе — гармонія». Для більшості з нас зефір — улюблений кондитерський виріб, муза — поетичний образ, так само як Парнас та Пегас. Сирена — це пристрій, який має пронизливий звук. Титан — пристрій для підігріву води. На наших клумбах квітнуть нарциси та гіацинти. Над нами літають «Антеї» та «Геркулеси». У небі сяють планети Марс, Венера, Юпітер, Уран, сузір’я Андромеди, Кассіопеї. Безмежний водяний простір ми називаємо океаном. На його хвилях гойдаються кораблі з гарними назвами «Аврора», «Посейдон», «Юнона». А які звичні словосполучення: Олімпійські ігри, олімпійський спокій, гігантські розміри, панічний страх, титанічна боротьба, ахіллесова п’ята, ріг достатку, яблуко розбрату та багато, багато інших.
* Мовчун А. І., Харсіка Л. І. Зарубіжна література. З клас: Навчальний посібник. — К : АВДІ, 2009.
Але ж це все слова звідти, з міфів. І в більшості своїй їх пишуть з великої літери, бо це — власні імена богів та героїв, у кожного з яких є своя історія, свій характер і свій власний авторитет в історії людства.
2 Ознайомлення з поняттям «міф»
— Що таке міф?
— Слово це грецьке. Означає воно «слово», «переказ». Міфами називають стародавні оповіді про богів та героїв, про те, як з’явилися небо, земля, сонце, птахи, риби, тварини і, звісно ж, люди.
Перші міфи виникли дуже давно, багато тисяч років тому. Тоді людина знала про себе і навколишній світ занадто мало. Людям було дуже важко жити наодинці з грізними і таємничими силами природи. Весь світ вони уявляли собі заповненим могутніми, нездоланними богами — поблажливими і жорстокими, байдужими і таємничими. Боги панували на землі, на небі і в підземному царстві, правили живими й мертвими, допомагали людям або нещадно карали їх.
У міфи вірили, як у правду, їх передавали від покоління до покоління, а з появою писемності почали записувати на глиняних табличках, папірусі, папері. Сьогодні багато людей сприймають міфи як цікаві, веселі чи сумні казки. Але міфи — це не просто казки. Вони відрізняються від казок тим, що останні завжди сприймали як плід людської фантазії, а міфи вважалися ймовірними (справді так було). Ці стародавні оповіді інколи допомагають ученим дістатися першопочатків історії різних країн і народів.
Кожен народ світу має свої міфи. Давньогрецькі міфи найвідоміші людству. Вони мали вагоме значення для розвитку світової культури. Поети оспівували діяння богів у віршах і оповіданнях. Художники розписували вази сценами з життя богів і героїв, писали картини, скульптори створювали статуї міфічних персонажів. Міфи інсценували під час релігійних свят.
IV. Сприймання мовного матеріалу
1 Підготовка до читання міфу «Олімп»
— Грецькі міфи уславлювали олімпійських богів. Так їх називали тому, що, за уявленням греків, вони жили на горі Олімп. Боги споживали нектар і амброзію — чарівну їжу, що дарувала їм безсмертя і вічну молодість. Усі вони підкорялися царю богів — Зевсу.
У кожного з вас у зошиті* — карта мандрівки на горі Олімп. Ваше завдання — записати під час ознайомлення з міфом, що в ньому зрозуміло, а що — ні.
2 Читання тексту вчителем. Робота в зошиті
Учні слухають і записують, що вони дізналися про богів, які жили на Олімпі, встановлюють відповідність.
Цар богів та людей
Зевс
Гера
Гефест
Апполон
Артеміда
Афродіта
Афіна
Ніке
Мойри
Тюхе
Мнемосіна
Арес
Гермес
Музи
Харіти
Дружина Зевса, покровителька шлюбу Бог-коваль
Бог сонячного світла, покровитель мистецтва Богиня-мисливиця Богиня краси та кохання Богиня мудрості Крилата богиня перемоги.
Богині долі (Клотпо, Лахесіс, Анпгропос)
Богиня щастя і злагоди
3 Словникова робота
Олімп — гора, де живуть боги.
Десниця — права рука або просто рука.
Кіфара — струнний щипковий інструмент стародавніх греків. Виконавців на кіфарі називали кіфаредами.
4 Самостійне читання міфу учнями
— Які боги жили на Олімпі?
— Що ви дізналися про них і записали до мапи мандрівки?
— Що було незрозумілим?
5 Вибіркове читання
— Яким постає в уяві стародавніх греків Зевс-громовержець? Обґрунтуйте свою думку, використовуючи слова тексту.
— Прочитайте опис царства Зевса.
* Домбровська В. В., Фастова Н. В. Зарубіжна література. З клас. Робочий зошит-посібник (за програмою А. І. Мовчун). — X. : Вид. група «Основа», 2012. — 80 с.
6 Аналіз та оцінювання вчинків персонажів
— Хто, на думку стародавніх греків, визначає долю людей і навіть самих богів?
— Якими ви уявили олімпійських богів?
7 Переказ прочитаного
— Перекажіть близько до тексту, як міф пояснює появу на Землі добра і зла.
V. Підсумок уроку
— Роз’єднайте речення і дайте відповідь на запитання:
— Що таке міф?
Міфаминазиваюпгьспгародавніоповідіпробогівтагероїв,
пропоходженняжиттянаЗемлі.
— Прочитайте самостійно міф «Аполлон і музи» і продовжте заповнювати мапу мандрівки.
— Наша мандрівка на сьогодні добігла кінця. Наступного уроку ми будемо сходити на гору богів дедалі вище.
Мета: навчити учнів розуміти і розкривати зміст поняття «міф», відрізняти міф від казки, знаходити у міфах фантастичні елементи, вигадки, самостійно визначати послідовність подій у творі, висловлювати особисте ставлення до героїв міфів, знаходити образні вислови, самостійно і в співпраці з однокласниками творчо переказувати прочитане; виховувати інтерес до читання.
Обладнання: картинки із зображенням людей різних національностей; мала світу; мапа уявної мандрівки; підручник; робочий зошит.
Хід уроку
I. Емоційне налаштування на урок
Дзвоник всім нам дав наказ —
До роботи швидше, в клас!
Біля парти станем чемно —
Час хай лине недаремно.
Будьмо уважні й старанні всі —
Сядьмо рівненько на місця свої.
II. Мотивація навчальної діяльності
У кожного учня на парті лежить картинка із зображенням людей різних національностей, рас і зазначенням назви країни, де вони проживають. Діти читають, розглядають, прикріплюють на мапі світу зображення (вчитель допомагає знайти місце розташування необхідних країн на мапі).
— Розгляньте всі зображення. Чим різняться люди? (Одягом, кольором шкіри, формою носа, рота, очей, виразом обличчя, місцем проживання)
— На нашій планеті живе дуже багато народів. Кожен із них має своє минуле, свої традиції, свята, мову, особливі людські цінності — все те, що складає його культуру. Культура кожного народу своєрідна, адже люди пристосовуються до клімату й середовища. Саме від цього залежать спосіб життя, побут, мислення і мова того чи іншого народу.
У 3-му класі ми продовжимо вивчати предмет «Зарубіжна література» , який нам допоможе більше дізнатися про культуру різних народів.
А вивчати казки, легенди і міфи, оповідання, повісті та вірші нам допоможе підручник «Зарубіжна література»*.
Цей посібник пропонує вам кращі твори письменників Європи й Азії, написані для дітей. Вони розкажуть про те, як живе той чи інший народ. Цікавий сюжет творів захопить вас — і ви відкриєте дивовижний світ життя народів планети Земля.
Подивіться на мапу світу і скажіть, що об’єднує всіх цих людей. (Вони живуть на планеті земля, хоч всі вони різні.)
— Ми не можемо жити на одній планеті і не знати культури інших народів, їх літератури. Читаючи твори інших народів, зверніть увагу на те, що всі люди Землі цінують добро та справедливість, честь і гідність, люблять і бережуть рідну Батьківщину. Кожен народ має своїх героїв, свої ідеали.
— А сьогодні ми здійснимо мандрівку до Стародавньої Греції.
— Покажіть на мапі світу, де знаходиться Греція.
III. Повідомлення теми й мети уроку
1 Вступна бесіда
— Часом ми, не замислюючись, вимовляємо звичні з дитинства слова та словосполучення. І навіть не підозрюємо, що корінням вони сягають в глибоку давнину, аж у стародавні грецькі міфи.
У сучасних містах можна побачити вивіски з гарними, загадковими назвами магазинів, ресторанів, фірм: «Меркурій», «Геркулес», «Фортуна», «Селена», «Золоте руно»... Ми говоримо: «Ця тітка — справжня мегера!», або: «Ох ти ж і єхидна!» — і нібито знаємо, що хочемо сказати. Ми попереджаємо: «Стережися, твій цербер помітить!» Захоплюємось: «У ній усе — гармонія». Для більшості з нас зефір — улюблений кондитерський виріб, муза — поетичний образ, так само як Парнас та Пегас. Сирена — це пристрій, який має пронизливий звук. Титан — пристрій для підігріву води. На наших клумбах квітнуть нарциси та гіацинти. Над нами літають «Антеї» та «Геркулеси». У небі сяють планети Марс, Венера, Юпітер, Уран, сузір’я Андромеди, Кассіопеї. Безмежний водяний простір ми називаємо океаном. На його хвилях гойдаються кораблі з гарними назвами «Аврора», «Посейдон», «Юнона». А які звичні словосполучення: Олімпійські ігри, олімпійський спокій, гігантські розміри, панічний страх, титанічна боротьба, ахіллесова п’ята, ріг достатку, яблуко розбрату та багато, багато інших.
* Мовчун А. І., Харсіка Л. І. Зарубіжна література. З клас: Навчальний посібник. — К : АВДІ, 2009.
Але ж це все слова звідти, з міфів. І в більшості своїй їх пишуть з великої літери, бо це — власні імена богів та героїв, у кожного з яких є своя історія, свій характер і свій власний авторитет в історії людства.
2 Ознайомлення з поняттям «міф»
— Що таке міф?
— Слово це грецьке. Означає воно «слово», «переказ». Міфами називають стародавні оповіді про богів та героїв, про те, як з’явилися небо, земля, сонце, птахи, риби, тварини і, звісно ж, люди.
Перші міфи виникли дуже давно, багато тисяч років тому. Тоді людина знала про себе і навколишній світ занадто мало. Людям було дуже важко жити наодинці з грізними і таємничими силами природи. Весь світ вони уявляли собі заповненим могутніми, нездоланними богами — поблажливими і жорстокими, байдужими і таємничими. Боги панували на землі, на небі і в підземному царстві, правили живими й мертвими, допомагали людям або нещадно карали їх.
У міфи вірили, як у правду, їх передавали від покоління до покоління, а з появою писемності почали записувати на глиняних табличках, папірусі, папері. Сьогодні багато людей сприймають міфи як цікаві, веселі чи сумні казки. Але міфи — це не просто казки. Вони відрізняються від казок тим, що останні завжди сприймали як плід людської фантазії, а міфи вважалися ймовірними (справді так було). Ці стародавні оповіді інколи допомагають ученим дістатися першопочатків історії різних країн і народів.
Кожен народ світу має свої міфи. Давньогрецькі міфи найвідоміші людству. Вони мали вагоме значення для розвитку світової культури. Поети оспівували діяння богів у віршах і оповіданнях. Художники розписували вази сценами з життя богів і героїв, писали картини, скульптори створювали статуї міфічних персонажів. Міфи інсценували під час релігійних свят.
IV. Сприймання мовного матеріалу
1 Підготовка до читання міфу «Олімп»
— Грецькі міфи уславлювали олімпійських богів. Так їх називали тому, що, за уявленням греків, вони жили на горі Олімп. Боги споживали нектар і амброзію — чарівну їжу, що дарувала їм безсмертя і вічну молодість. Усі вони підкорялися царю богів — Зевсу.
У кожного з вас у зошиті* — карта мандрівки на горі Олімп. Ваше завдання — записати під час ознайомлення з міфом, що в ньому зрозуміло, а що — ні.
2 Читання тексту вчителем. Робота в зошиті
Учні слухають і записують, що вони дізналися про богів, які жили на Олімпі, встановлюють відповідність.
Цар богів та людей
Зевс
Гера
Гефест
Апполон
Артеміда
Афродіта
Афіна
Ніке
Мойри
Тюхе
Мнемосіна
Арес
Гермес
Музи
Харіти
Дружина Зевса, покровителька шлюбу Бог-коваль
Бог сонячного світла, покровитель мистецтва Богиня-мисливиця Богиня краси та кохання Богиня мудрості Крилата богиня перемоги.
Богині долі (Клотпо, Лахесіс, Анпгропос)
Богиня щастя і злагоди
3 Словникова робота
Олімп — гора, де живуть боги.
Десниця — права рука або просто рука.
Кіфара — струнний щипковий інструмент стародавніх греків. Виконавців на кіфарі називали кіфаредами.
4 Самостійне читання міфу учнями
— Які боги жили на Олімпі?
— Що ви дізналися про них і записали до мапи мандрівки?
— Що було незрозумілим?
5 Вибіркове читання
— Яким постає в уяві стародавніх греків Зевс-громовержець? Обґрунтуйте свою думку, використовуючи слова тексту.
— Прочитайте опис царства Зевса.
* Домбровська В. В., Фастова Н. В. Зарубіжна література. З клас. Робочий зошит-посібник (за програмою А. І. Мовчун). — X. : Вид. група «Основа», 2012. — 80 с.
6 Аналіз та оцінювання вчинків персонажів
— Хто, на думку стародавніх греків, визначає долю людей і навіть самих богів?
— Якими ви уявили олімпійських богів?
7 Переказ прочитаного
— Перекажіть близько до тексту, як міф пояснює появу на Землі добра і зла.
V. Підсумок уроку
— Роз’єднайте речення і дайте відповідь на запитання:
— Що таке міф?
Міфаминазиваюпгьспгародавніоповідіпробогівтагероїв,
пропоходженняжиттянаЗемлі.
— Прочитайте самостійно міф «Аполлон і музи» і продовжте заповнювати мапу мандрівки.
— Наша мандрівка на сьогодні добігла кінця. Наступного уроку ми будемо сходити на гору богів дедалі вище.
Немає коментарів:
Дописати коментар