Тема. Казки народів Євразії. «Кентен і муха» (бельгійська казка)
Мета: ознайомити учнів із соціально-побутовими казками народів Європи; закріпити знання ознак чарівної казки; удосконалювати вміння визначати частини казки — зачин, основну частину, кінцівку, визначати послідовність подій твору, виразно читати казку; розширювати словниковий запас; розвивати кмітливість, логічне мислення, уяву; виховувати почуття вдячності за зроблене добро; формувати позитивне ставлення до казок народів Євразії.
Обладнання: мапа Європи; підручник; робочий зошит; картки з планами характеристики героя казки, з прислів'ями.
Хід уроку
I. Емоційне налаштування на урок
Казок чимало є на світі, —
І веселих і сумних.
Хіба можемо прожити ми без них?
Учні висловлюють свої міркування.
— Сьогодні у нас незвичне заняття. Ми будемо розв’язувати проблеми, з якими часто стикаються герої народних казок, та висловлювати різні ідеї. А шукати варіанти рішення проблем ми спробуємо за допомогою «Мозкового штурму».
— Працювати будемо в групах, в колі. Кожна група обере лідера, який буде керувати обговоренням й записувати ідеї.
II. Актуалізація опорних знань
Гра «Портрет»
Групи отримують картки з ім’ям героя прочитаних казок. Завдання — скласти характеристику героя цього твору за планом у зошиті.
1-ша група — Розмарі з казки «Джерело край світу»;
2-га група — третій син з казки «Золота гуска»;
3-тя група — Ахмед з казки «Лінивий Ахмед»;
4-га група — Ан Ран Дю з казки «Чий подарунок кращий?».
Ім’я героя: ________________________________________
Зовнішність: _______________________________________
Вчинки: ____________________________________________
Стосунки з іншими персонажами:______________________
Моє ставлення до героя: ____________________________
Які риси хотів би наслідувати:______________________
Виступи груп. Учитель звертає увагу учнів на правила висловлення ідей.
Правила висловлення ідей
1) Кожен має право висловлюватися.
2) Висловлюватися за планом, конкретно, стисло.
3) Приймаються будь-які думки, навіть ті, що не відповідають змісту казки.
4) Своє ставлення до героя не критикують і не обговорюють.
5) Обговорюють та оцінюють риси, які варті наслідування.
III. Повідомлення теми й завдань уроку
— Сьогодні на уроці ми продовжимо роботу над казками народів Європи, ознайомимося з казкою бельгійського народу «Кентен і муха».
За жанром це соціально-побутова казка. Події, зображені у побутових казках, близькі до реального життя. Герої цих казок — звичайні люди: роботящі або ліниві, чесні чи підступні, добрі або злі.
Зазвичай у цих казках завжди перемагають розумні й працьовиті герої, а дурні, злі та зажерливі через свою недолугість потрапляють у безглузде, смішне становище.
IV. Робота над новим матеріалом
1 Читання казки учнями в групах
2 Перевірка розуміння прочитаного
— Яким чином Кентен вирішив завоювати Магдалену?
— Яку роботу виконував Кентен в будинку господаря?
— За що Магдалена полюбила Кентена?
3 Робота в групах
Гра «Портрет» [робота в зошиті)
Завдання: скласти характеристику героя за планом, свої ідеї записати до картки.
Ім’я героя: Кентен
Зовнішність: _________________________________________
Вчинки:
Стосунки з іншими персонажами:
Моє ставлення до героя:
Які риси хотів би наслідувати:
4 Творчий переказ
Гра «Співавтор»
— Уявіть, що ви є автором цієї казки. Перекажіть стисло її зміст від імені:
1-ша група — Кентена;
2-га група — художника;
3-тя група — Магдалени;
4-та група — автора.
5 Робота над прислів'ями
— Поясніть прислів’я, записане на картці. Свої міркування підтверджуйте рядками з тексту.
1-ша група. Яка людина, такі в неї і мрії. (В’єтнамське)
2-га група. У кого є душа, у того є мрії. (Узбецьке)
3-тя група. Поспіхом та швидко мети не досягти. (В’єтнамське)
4-та група. Є терпіння — буде і вміння. (Японське)
V. Підсумок уроку
— Чим вам сподобалася прочитана казка?
— Як ви ставитеся до головного героя казки?
— Доведіть, що це соціально-побутова казка.
— Що ви дізналися про життя людей в давнину?
Завдання для ерудитів
Ознайомтесь із соціально-побутовими казками інших народів: «Про селянина та його пана» (французька казка); «Про три гроші» (словацька казка); «Покарана хитрість» (польська казка).
Мета: ознайомити учнів із соціально-побутовими казками народів Європи; закріпити знання ознак чарівної казки; удосконалювати вміння визначати частини казки — зачин, основну частину, кінцівку, визначати послідовність подій твору, виразно читати казку; розширювати словниковий запас; розвивати кмітливість, логічне мислення, уяву; виховувати почуття вдячності за зроблене добро; формувати позитивне ставлення до казок народів Євразії.
Обладнання: мапа Європи; підручник; робочий зошит; картки з планами характеристики героя казки, з прислів'ями.
Хід уроку
I. Емоційне налаштування на урок
Казок чимало є на світі, —
І веселих і сумних.
Хіба можемо прожити ми без них?
Учні висловлюють свої міркування.
— Сьогодні у нас незвичне заняття. Ми будемо розв’язувати проблеми, з якими часто стикаються герої народних казок, та висловлювати різні ідеї. А шукати варіанти рішення проблем ми спробуємо за допомогою «Мозкового штурму».
— Працювати будемо в групах, в колі. Кожна група обере лідера, який буде керувати обговоренням й записувати ідеї.
II. Актуалізація опорних знань
Гра «Портрет»
Групи отримують картки з ім’ям героя прочитаних казок. Завдання — скласти характеристику героя цього твору за планом у зошиті.
1-ша група — Розмарі з казки «Джерело край світу»;
2-га група — третій син з казки «Золота гуска»;
3-тя група — Ахмед з казки «Лінивий Ахмед»;
4-га група — Ан Ран Дю з казки «Чий подарунок кращий?».
Ім’я героя: ________________________________________
Зовнішність: _______________________________________
Вчинки: ____________________________________________
Стосунки з іншими персонажами:______________________
Моє ставлення до героя: ____________________________
Які риси хотів би наслідувати:______________________
Виступи груп. Учитель звертає увагу учнів на правила висловлення ідей.
Правила висловлення ідей
1) Кожен має право висловлюватися.
2) Висловлюватися за планом, конкретно, стисло.
3) Приймаються будь-які думки, навіть ті, що не відповідають змісту казки.
4) Своє ставлення до героя не критикують і не обговорюють.
5) Обговорюють та оцінюють риси, які варті наслідування.
III. Повідомлення теми й завдань уроку
— Сьогодні на уроці ми продовжимо роботу над казками народів Європи, ознайомимося з казкою бельгійського народу «Кентен і муха».
За жанром це соціально-побутова казка. Події, зображені у побутових казках, близькі до реального життя. Герої цих казок — звичайні люди: роботящі або ліниві, чесні чи підступні, добрі або злі.
Зазвичай у цих казках завжди перемагають розумні й працьовиті герої, а дурні, злі та зажерливі через свою недолугість потрапляють у безглузде, смішне становище.
IV. Робота над новим матеріалом
1 Читання казки учнями в групах
2 Перевірка розуміння прочитаного
— Яким чином Кентен вирішив завоювати Магдалену?
— Яку роботу виконував Кентен в будинку господаря?
— За що Магдалена полюбила Кентена?
3 Робота в групах
Гра «Портрет» [робота в зошиті)
Завдання: скласти характеристику героя за планом, свої ідеї записати до картки.
Ім’я героя: Кентен
Зовнішність: _________________________________________
Вчинки:
Стосунки з іншими персонажами:
Моє ставлення до героя:
Які риси хотів би наслідувати:
4 Творчий переказ
Гра «Співавтор»
— Уявіть, що ви є автором цієї казки. Перекажіть стисло її зміст від імені:
1-ша група — Кентена;
2-га група — художника;
3-тя група — Магдалени;
4-та група — автора.
5 Робота над прислів'ями
— Поясніть прислів’я, записане на картці. Свої міркування підтверджуйте рядками з тексту.
1-ша група. Яка людина, такі в неї і мрії. (В’єтнамське)
2-га група. У кого є душа, у того є мрії. (Узбецьке)
3-тя група. Поспіхом та швидко мети не досягти. (В’єтнамське)
4-та група. Є терпіння — буде і вміння. (Японське)
V. Підсумок уроку
— Чим вам сподобалася прочитана казка?
— Як ви ставитеся до головного героя казки?
— Доведіть, що це соціально-побутова казка.
— Що ви дізналися про життя людей в давнину?
Завдання для ерудитів
Ознайомтесь із соціально-побутовими казками інших народів: «Про селянина та його пана» (французька казка); «Про три гроші» (словацька казка); «Покарана хитрість» (польська казка).
Немає коментарів:
Дописати коментар