понеділок, 30 березня 2015 р.

Тема. Літературна казка. Вільгельм Гауф «Карлик Ніс»

Тема. Літературна казка. Вільгельм Гауф «Карлик Ніс»
Мета: ознайомити учнів з казкою «Карлик Ніс» німецького казкаря Вільгельма Гауфа; показати історію боротьби зі злими чаклунськими силами; закріплювати знання учнів про основні ознаки чарівної літературної казки; удосконалювати вміння визначати частини казки, виразно читати й переказувати казку; збагачувати словниковий запас; виховувати в дітей віру в перемогу добра над злом.
Обладнання: мапа Європи; портрет Вільгельма Гауфа; виставка книг; підручник; робочий зошит.
Хід уроку
І. Емоційне налаштування на урок
II. Актуалізація опорних знань
пізніше, навіть через століття, можуть бути записані фольклористами.
До жанру літературної казки зверталося багато всесвітньовідо-мих письменників. Вони створювали казки для дітей і дорослих, намагаючись за допомогою фантастики звернути увагу читачів на проблеми добра і зла, правди і справедливості.
 2 Робота з виставкою казок
— Розгляньте виставку книжок.
— Назвіть авторів та назви казок.
— Розгляньте уважно книги і скажіть, з якої країни автор книги і де ця країна знаходиться на мапі.
 3 Вікторина «Чи знаєш ти чарівні казки?»
— Літературні казки, як і народні, бувають про тварин, чарівні, побутові.
Сьогодні ми починаємо більш детально вивчати чарівну літературну казку та її ознаки.
— Давайте пригадаємо, які чарівні казки ви вже знаєте.
— З якої казки ці рядки?
  • « Жила колись в одному селі дівчинка, така гарненька, що іншої такої не було на світі. Бабуся її дуже любила й подарувала їй червону шапочку, яка їй так личила, що дівчинку всюди називали...» («Червона Шапочка»)
  • «Колись жив собі дуже багатий чоловік. Були в нього чудові замки й палаци, безліч слуг і золотий та срібний посуд, рідкісні килими, визолочені карети й прекрасні коні. Але на нещастя, чоловік той мав синю бороду...» («Синя борода»)
  • «— Я зараджу твоїй біді, — сказала фея. — Але пам’ятай: додому мусиш повернутися до опівночі, бо рівно опівночі скінчаться мої чари: карета знову стане гарбузом, коні — мишами, лакеї — ящірками, кучер — щуром, а твоя розкішна сукня — благенькою дранкою...» («Попелюшка»)
  • «Хлопчик був дуже малий на зріст, а коли народився на світ, то був не більший за мізинчик, тому його і почали називати...» («Хлопчик-мізинчик»)
III. Повідомлення теми й мети завдання
— Сьогодні ми будемо вивчати казку «Карлик Ніс» відомого німецького казкаря Вільгельма Гауса. Ви дізнаєтеся про історію боротьби зі злими чаклунськими силами. Але добро завжди перемагає зло.
Я всміхаюсь сонечку — Здрастуй, золоте!
Я всміхаюсь квіточці — Хай вона цвіте!
Я всміхаюсь друзям — Зичу їм добра!
— Пригадайте, як називається казка, написана народом.
— Розгляньте мапу Європи. Покажіть на карті. Казки яких народів Європи і народів Азії ви прочитали?
— Як називаються казки, написані письменниками-казка-рями?
— Літературні казки, як і будь-які літературні твори, мають автора (чи кількох), тому такі казки називають ще й авторськими.
Літературна, або авторська, казка має багато спільного з фольклорною: у ній розповідається про вигадані події та пригоди, діють фантастичні істоти та магічні предмети, звірі набувають людських рис, як і в народній, у ній зображено боротьбу добра і зла тощо.
Літературні казки, на відміну від фольклорних, спочатку друкують у книгах, а пізніше можуть бути переказані читачами. Фольклорні ж спочатку існують тільки в усних переказах, а вже
IV. Вивчення нового матеріалу
 1 Ознайомлення з біографією письменника
— Подивіться на мапу Європи. Знайдіть на ній Німеччину. Це європейська країна, її столиця Берлін. Саме тут упродовж 1802-1827 рр. жив і працював Вільгем Гауф.
За два століття герої казок В. Гауфа завоювали серця багатьох дітей світу, але мало хто знає про коротке та яскраве життя їхнього творця. Він помер, не доживши до свого двадцятип’ятиріччя, але залишив по собі тридцять шість томів творів.
Вільгельм Гауф — німецький письменник. Його батько був державним службовцем, юристом. Він помер, коли хлопчикові виповнилося сім років. Після смерті батька Вільгельм із сім’єю жив у будинку діда. Там була велика, чудова бібліотека, і хлопець мав змогу багато читати. Та в школі він старанністю не відзначався, але захоплювався романами про рицарів і розбійників, чудовими арабськими казками із «Тисячі та однієї ночі». Він і сам був великим вигадником, тому придумував різні історії, які розповідав своїм сестрам та друзям.
Після закінчення університету Вільгельм Гауф працював домашнім учителем у сім’ї барона, пізніше — репортером. Вільгельм мав гострий розум, був романтиком, любив дітей. Під час прогулянок і відпочинку розповідав своїм вихованцям казки про східних принців і принцес, про чарівні перетворення, жахливі історії, великодушні вчинки. Казки так подобалися слухачам, що баронеса порадила надрукувати їх.
Письменник об’єднав їх у три збірки, і вони були видані за короткий термін — всього за три роки. Казки дуже цікаві, ними й досі захоплюються всі діти світу.
 2 Розширення уявлення про чарівні казки
— У чарівних казках головний герой проходить через різноманітні випробування і в кінці казки отримує нагороду, яка повністю змінює його життя. Часто йому допомагають фантастичні добрі істоти, які мають чарівну силу, але їм заважають злі казкові створіння. У цих казках часто повторюються магічні цифри З, 7.
У чарівних казках з героями відбуваються неймовірні перетворення.
— Хто пригадає, як здебільшого починаються чарівні казки?
— А як закінчуються ці казки?
 3 Виразне читання тексту казки вчителем
4 Словникова робота
— Правильно прочитайте подані слова. Давноминулібурмотіння
ополониками
оксамитовими
маистереньки
халабуди
зашмарувала
герцогський
пробурмотіла
доступиться
шкутильгала
підсковзнувся
шкаралупках
заметушилась
згадуватимеш
стромляючи
приверзлись
попервах
чепурненько
чималенький
побрижений
шкутильгає
верескливим
ботвиннячко
кощавими
призвичаївся
надзвичайно
приставляли
випробування
привидиться
 5 Читання учнями тексту казки й аналіз її змісту
— Знайдіть опис зовнішності старої чаклунки. Які почуття викликала її поведінка та зовнішність у Якоба? Чи помітили ви щось таємниче в її поведінці? Що саме? Доповнюйте свою відповідь рядками з тексту.
— Порівняйте вміння матері й сина спілкуватися з покупцями. Як, на вашу думку, потрібно було поводитися хлопцеві в такій ситуації?
— Розкажіть, чим здивувало Якоба помешкання баби. Чому він там залишився? Які дивні речі ніби наснилися хлопцеві?
— Уявіть себе художниками. Які ілюстрації ви б намалювали до цієї частини казки?
— Визначте реальне й казкове у творі.
— Уявіть себе письменниками. Яку кінцівку казки ви б склали?
V. Узагальнення й систематизація знань
— Які казки називають літературними, або авторськими?
— Назвіть спільні та відмінні ознаки фольклорної та літературної казки.
— У якій країні мешкав Вільгельм Гауф?
— До якого типу казок належать твори цього казкаря?
— Доведіть, що прочитана казка є чарівною.
VI. Підсумок уроку
— Чи сподобалася вам казка? Чим саме?
— Які висновки ви зробили з прочитаного?
Завдання для тих, хто любить читати
Прочитайте казку в повному варіанті, щоб ми могли поділитися враженнями про цю дивовижну історію.

Немає коментарів:

Дописати коментар