Тема. Літературна казка. Оскар Уайльд «Щасливий Принц»
Мета: ознайомити учнів з англійською літературною казкою; учити визначати послідовність подій у творі; розширювати словниковий запас; розвивати творчі здібності учнів; показати на основі казки гармонію прекрасного й доброго; стверджувати думку, що добро вічне, що воно не вмирає.
Обладнання: мапа Європи; портрет письменника; таблиці для характеристики дійових осіб; картки для самостійної роботи; підручник; робочий зошит.
Хід уроку
І. Емоційне налаштування на урок
Встали всі рівненько, Усміхнулися гарненько. Не дрімати, не лежати, А читати й міркувати.
Рідна, лагідна, найдорожча (хто?)... Запашний, білий, смачний (що?)... Білий, холодний, пухкий...
Червоне, солодке, соковите... Пухнаста, руда, хитра...
Жовте, червоне, осіннє...
Нова, цікава, бібліотечна...
Сірий, зубатий, голодний...
Прозора, джерельна, холодна...
II. Мотивація навчальної діяльності
Гра «Швидко слово добери»
— Точно і швидко доберіть іменник. Нявчить (кіт). каркає...
креслить ... стоїть ... стрибає ...
гавкає... дзижчить шипить ..
лікує . малює
навчає, будує..
літає... спить... бігає ...
реве виє .
замітає
— Охарактеризуйте персонажів або пригадайте за характером героїв прочитаних книжок.
Сильний, добрий...
Розумний, обережний...
Хитрий, обережний...
Привабливий, великодушний...
Слабкий, хоробрий...
Сильний, боягузливий...
Вродлива, хоробра, добра, привітна...
III. Актуалізація опорних знань учнів
Вікторина «Чи уважний ти читач?»
— Які слова і вчинки братів свідчать про їх обмеженість, зарозумілість і жорстокість?
— Яку останню службу відслужив Вовк Іванові?
— Які «чарівні предмети» зустрілися вам у казці? Як вони допомогли царевичеві?
— Розкажіть про те, як Івану-царевичу вдалося побороти Кощія Безсмертного.
— Доведіть, що казка має фольклорний сюжет.
IV. Повідомлення теми й завдань уроку
— Сьогодні на занятті ми ознайомимося з казкою англійського письменника Оскара Уайльда, будемо вчитися характеризувати дійових осіб та їх благородні вчинки.
V. Вивчення нового матеріалу
1 Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом Оскара Уайльда
— Оскар Уайльд — англійський письменник ірландського походження. Народився в Дубліні (нині це столиця Ірландії) у родині відомого лікаря. Батько Оскара був отоларингологом і окулістом. Пращури письменника переселилися до Великобританії з Голландії, а один його далекий родич був навіть королем Ірландії.
Мати письменника вражала всіх своєю освіченістю. Вона писала вірші, у яких закликала ірландців до повстання проти англійських колонізаторів. Від матері й успадкував Оскар Уайльд літературні здібності, перейняв її зневагу до пихатої англійської аристократії.
Оскар змалечку був дуже співчутливим і вразливим. Ще дитиною він полюбив читання. Хлопець відзначався багатющою фантазією та спостережливістю, він мав ніжну душу і вразливу вдачу. Йому боліло горе всіх знедолених і скривджених. Тому письменник був завжди на боці бідних та ображених, засуджував немилосердних,
безжалісних, пихатих, базік, хвальків, невігласів, підступних і жорстоких людей.
Казки Оскара Уайльда здебільшого мають сумні кінцівки. Щасливого Принца скидають із п’єдесталу, гине Ластівка, Соловейко віддає своє життя, помирає Велетень, гинуть також Малий Ганс і Карлик. Але справжніх героїв, що мають співчутливе серце й покликані чесно й віддано служити своєму народові, робити йому добро, письменник благословляє іменем самого Бога. Такими є Хлопчик-зірка і юний Король.
Отже, письменник не був песимістом. Його твори вчать любити життя, помічати красу, цінувати доброту й добродійність, ненавидіти зло і кривду.
2 Виразне читання казки вчителем
3 Перевірка розуміння змісту прослуханого
— Який вигляд мав Щасливий Принц?
— Як ви гадаєте, чому Ластівка погодилася виконувати прохання Принца, а не полетіла до Єгипту?
4 Виразне читання учнями уривка казки
— Кому Ластівка віднесла рубін? Що вона відчувала після цього?
— Оцініть ставлення жителів міста до Щасливого Принца. Доповніть свої міркування словами з тексту.
— За якої умови, на думку Принца, його можна назвати щасливим у палаці Безтурботності?
— Чи зрозумілі вам почуття, що їх переживав Принц-статуя? Коли ви їх виявляли?
5 Робота над характеристикою головної дійової особи
— Знайдіть у тексті казки і випишіть слова, за допомогою яких описано характер та зовнішній вигляд Принца.
ХарактерЗовнішній вигляд
Всі були в захваті від Принца Покритий тонесенькими лис¬
точками чистого золота
Замість очей сяяли два сапфіри,
Він у нас прекраснийа на рукав’ї шпаги пломенів ве¬
ликий рубін
--- Поводься так, як Щасливий Ноги прикуті до п’єдесталу
Принц.
ХарактерЗовнішній вигляд
--- Справжній тобі ангел!
Очі Щасливого Принца були
повні сліз
--- Віднеси рубін з руків’я моєї
шпаги хворому хлопчикові.
— Яким раніше був характер Принца, коли він жив у палаці Безтурботності?
б Вправи на розвиток швидкості читання
— Позмагайтеся, хто швидше знайде абзац, який містить такі слова:
• «... Місце чудове і свіжого повітря багато...»;
• «... Всі придворні називали мене "Щасливим Принцом”...»;
• «... Ластівка шмигнула у вікно і поклеїла рубін на стіл...».
VI. Узагальнення й систематизація знань
1 Визначення послідовності подій казки
— Уважно прочитайте цитати з різних епізодів казки. Розташуйте їх відповідно до перебігу подій у творі. Позначте цифрами. (Цитати записані на картках.)
І | Ластівка повернулася до Щасливого Принца і розповіла йому все.
[]Ав кутку кімнати в ліжку лежить її хворий синок.
І | Очі Щасливого Принца були повні сліз.
І | — Певне, я скоро видужаю, — і заснуло солодким сном.
□ І раптом вона побачила статую на високій горі.
VIII. Підсумок уроку
— Чому ця казка набула популярності у всьому світі?
— Чи доводилося вам робити добрі вчинки?
— Про що найважливіше хотів розповісти автор читачеві?
— Доведіть, що цей твір — казка.
Завдання для тих, хто любить читати
— Прочитайте казку повністю.
— Пофантазуйте! Придумайте свою кінцівку до казки «Щасливий Принц».
Мета: ознайомити учнів з англійською літературною казкою; учити визначати послідовність подій у творі; розширювати словниковий запас; розвивати творчі здібності учнів; показати на основі казки гармонію прекрасного й доброго; стверджувати думку, що добро вічне, що воно не вмирає.
Обладнання: мапа Європи; портрет письменника; таблиці для характеристики дійових осіб; картки для самостійної роботи; підручник; робочий зошит.
Хід уроку
І. Емоційне налаштування на урок
Встали всі рівненько, Усміхнулися гарненько. Не дрімати, не лежати, А читати й міркувати.
Рідна, лагідна, найдорожча (хто?)... Запашний, білий, смачний (що?)... Білий, холодний, пухкий...
Червоне, солодке, соковите... Пухнаста, руда, хитра...
Жовте, червоне, осіннє...
Нова, цікава, бібліотечна...
Сірий, зубатий, голодний...
Прозора, джерельна, холодна...
II. Мотивація навчальної діяльності
Гра «Швидко слово добери»
— Точно і швидко доберіть іменник. Нявчить (кіт). каркає...
креслить ... стоїть ... стрибає ...
гавкає... дзижчить шипить ..
лікує . малює
навчає, будує..
літає... спить... бігає ...
реве виє .
замітає
— Охарактеризуйте персонажів або пригадайте за характером героїв прочитаних книжок.
Сильний, добрий...
Розумний, обережний...
Хитрий, обережний...
Привабливий, великодушний...
Слабкий, хоробрий...
Сильний, боягузливий...
Вродлива, хоробра, добра, привітна...
III. Актуалізація опорних знань учнів
Вікторина «Чи уважний ти читач?»
— Які слова і вчинки братів свідчать про їх обмеженість, зарозумілість і жорстокість?
— Яку останню службу відслужив Вовк Іванові?
— Які «чарівні предмети» зустрілися вам у казці? Як вони допомогли царевичеві?
— Розкажіть про те, як Івану-царевичу вдалося побороти Кощія Безсмертного.
— Доведіть, що казка має фольклорний сюжет.
IV. Повідомлення теми й завдань уроку
— Сьогодні на занятті ми ознайомимося з казкою англійського письменника Оскара Уайльда, будемо вчитися характеризувати дійових осіб та їх благородні вчинки.
V. Вивчення нового матеріалу
1 Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом Оскара Уайльда
— Оскар Уайльд — англійський письменник ірландського походження. Народився в Дубліні (нині це столиця Ірландії) у родині відомого лікаря. Батько Оскара був отоларингологом і окулістом. Пращури письменника переселилися до Великобританії з Голландії, а один його далекий родич був навіть королем Ірландії.
Мати письменника вражала всіх своєю освіченістю. Вона писала вірші, у яких закликала ірландців до повстання проти англійських колонізаторів. Від матері й успадкував Оскар Уайльд літературні здібності, перейняв її зневагу до пихатої англійської аристократії.
Оскар змалечку був дуже співчутливим і вразливим. Ще дитиною він полюбив читання. Хлопець відзначався багатющою фантазією та спостережливістю, він мав ніжну душу і вразливу вдачу. Йому боліло горе всіх знедолених і скривджених. Тому письменник був завжди на боці бідних та ображених, засуджував немилосердних,
безжалісних, пихатих, базік, хвальків, невігласів, підступних і жорстоких людей.
Казки Оскара Уайльда здебільшого мають сумні кінцівки. Щасливого Принца скидають із п’єдесталу, гине Ластівка, Соловейко віддає своє життя, помирає Велетень, гинуть також Малий Ганс і Карлик. Але справжніх героїв, що мають співчутливе серце й покликані чесно й віддано служити своєму народові, робити йому добро, письменник благословляє іменем самого Бога. Такими є Хлопчик-зірка і юний Король.
Отже, письменник не був песимістом. Його твори вчать любити життя, помічати красу, цінувати доброту й добродійність, ненавидіти зло і кривду.
2 Виразне читання казки вчителем
3 Перевірка розуміння змісту прослуханого
— Який вигляд мав Щасливий Принц?
— Як ви гадаєте, чому Ластівка погодилася виконувати прохання Принца, а не полетіла до Єгипту?
4 Виразне читання учнями уривка казки
— Кому Ластівка віднесла рубін? Що вона відчувала після цього?
— Оцініть ставлення жителів міста до Щасливого Принца. Доповніть свої міркування словами з тексту.
— За якої умови, на думку Принца, його можна назвати щасливим у палаці Безтурботності?
— Чи зрозумілі вам почуття, що їх переживав Принц-статуя? Коли ви їх виявляли?
5 Робота над характеристикою головної дійової особи
— Знайдіть у тексті казки і випишіть слова, за допомогою яких описано характер та зовнішній вигляд Принца.
ХарактерЗовнішній вигляд
Всі були в захваті від Принца Покритий тонесенькими лис¬
точками чистого золота
Замість очей сяяли два сапфіри,
Він у нас прекраснийа на рукав’ї шпаги пломенів ве¬
ликий рубін
--- Поводься так, як Щасливий Ноги прикуті до п’єдесталу
Принц.
ХарактерЗовнішній вигляд
--- Справжній тобі ангел!
Очі Щасливого Принца були
повні сліз
--- Віднеси рубін з руків’я моєї
шпаги хворому хлопчикові.
— Яким раніше був характер Принца, коли він жив у палаці Безтурботності?
б Вправи на розвиток швидкості читання
— Позмагайтеся, хто швидше знайде абзац, який містить такі слова:
• «... Місце чудове і свіжого повітря багато...»;
• «... Всі придворні називали мене "Щасливим Принцом”...»;
• «... Ластівка шмигнула у вікно і поклеїла рубін на стіл...».
VI. Узагальнення й систематизація знань
1 Визначення послідовності подій казки
— Уважно прочитайте цитати з різних епізодів казки. Розташуйте їх відповідно до перебігу подій у творі. Позначте цифрами. (Цитати записані на картках.)
І | Ластівка повернулася до Щасливого Принца і розповіла йому все.
[]Ав кутку кімнати в ліжку лежить її хворий синок.
І | Очі Щасливого Принца були повні сліз.
І | — Певне, я скоро видужаю, — і заснуло солодким сном.
□ І раптом вона побачила статую на високій горі.
VIII. Підсумок уроку
— Чому ця казка набула популярності у всьому світі?
— Чи доводилося вам робити добрі вчинки?
— Про що найважливіше хотів розповісти автор читачеві?
— Доведіть, що цей твір — казка.
Завдання для тих, хто любить читати
— Прочитайте казку повністю.
— Пофантазуйте! Придумайте свою кінцівку до казки «Щасливий Принц».
Немає коментарів:
Дописати коментар