Тема. Казки народів Євразії. «Про дурного тигра» (тібетська казка)
Мета: навчати учнів розуміти пізнавально-виховний характер народних казок, їхні морально-етичні цінності; дати уявлення про те, що казки народів Європи бувають народними та авторськими, різних видів — казки про тварин, соціально-побутові, чарівні, наукові; вдосконалювати вміння зіставляти, порівнювати, класифікувати дійових осіб, оцінювати їхні вчинки; розширювати діапазон уявлень про спільність тематичних мотивів казок різних народів світу; виховувати інтерес до читання.
Обладнання: мапа Європи; підручник; робочий зошит; ілюстрації із зображенням тигра; малюнок асоціативного куща; наочність до гри «Вгадай, де чий дім».
Хід уроку
I. Емоційне налаштування на урок
Сьогодні у нас незвичний урок —
У світ казки й фантазії зробимо крок.
Із казкою ми зустрічались не раз,
Та знову вона завітала до нас.
— Діти, сьогодні у гості завітали книжки-казки. їх дуже багато, і всі вони чимось схожі, мов сестрички, але багато чим відрізняються. Сьогодні ми маємо визначити, що схожого між усіма казками. Що в них спільного?
II. Актуалізація опорних знань учнів.Мотивація навчальної діяльності
1 Робота з виставкою книжок
— Казка — це художній твір, у якому є щось чарівне, незвичайне, фантастичне, нереальне...
А тепер поміркуйте, чим ці казки відрізняються одна від одної, їх можна поділити на дві групи. Які саме — спробуйте це зробити самостійно.
Учні мають розділити казки на дві групи — авторські та народні. Якщо учні стикаються із труднощами, вчитель розставляє книжки на дві полиці за цією ознакою. Але учні самі мають визначити принцип розподілу.
КАЗКИ
Народні Авторські
Народні казки створив народ, вони часто існують у кількох варіантах, їх мова близька до народної. (Порівняйте дві українські народні казки — «Колобок» та «Казку про коржика».)
Авторські — це одноваріантні літературні казки. Для них характерні чистота мовлення, стилістика, тематика.
— Назвіть декілька літературних казок та їх авторів з виставки книг.
— А зараз ми спробуємо визначити жанр казки, провівши невеличке дослідження. Я беру книжки з першої і другої полички та об’єдную їх у групи. Що спільного у цих казках? (Учні читають назви: «Про дурного тигра», «Пташина суперечка», «Вчений кіт».)
— Вони про тварин.
— Хто допоможе мені вибрати казки другої групи?
Учні за допомогою вчителя визначають види казок: про тварин, соціально-побутові, чарівні, наукові, докучні.
2 Закріплення знань
КАЗКИ
Висновок. Головні герої казок про тварин — тварини. У побутових казках описано побут і життя людей. У чарівних відбуваються всілякі чудеса, там є чарівні істоти та речі. Наукові казки розповідають у казковій формі про наукові факти, поняття. Докучним (нескінченним) казкам притаманне постійне повторення якогось факту, події.
З Гра «Вгадай, де чий дім»
— Я маю ЗО карток з назвами казок, вид яких ви маєте визначити. Усі казки вам добре відомі. На асоціативному кущі ви маєте прикріпити свої картки у відповідних місцях за видами.
Після того як усі виконають завдання, спробуємо з’ясувати, які картки потрапили на свої місця правильно, проаналізуємо помилки.
— Молодці, добре попрацювали! А в мене для вас є ще одне цікаве завдання. Сьогодні ми ознайомимося з казкою тібетського народу «Про дурного тигра».
III. Робота над новим матеріалом
1 Слухання казки
Читають підготовлені учні.
2 Словникова робота
— Прочитайте казку самостійно і позначте слова, значення яких вам незрозуміле. (Аналіз незрозумілих слів.)
3 Вправи на розвиток уваги
— Який народ є автором казки?
На мапі Європи вчитель показує, де живе тібетський народ, учні роблять відповідну позначку.
— Чому тигр не злякався чоловіка, коли вперше побачив його?
— Як чоловік довів, що він сильніший від тигра?
— Чи погоджуєтесь ви із думкою, що ця казка прославляє розум людини? Доведіть це рядками з казки.
4 Творча робота над казкою
— Перекажіть казку близько до тексту.
— Пофантазуйте, як могла закінчитися казка.
— Придумайте іншу назву до цього твору.
5 Робота над прислів'ями
• Людина — природи вершина. (Індійське)
• Упертість — ознака короткого розуму. (Грузинське)
• Розум — найбільше багатство. (Азербайджанське)
— Які з цих прислів’їв характеризують людину, а які — тигра?
6 Завдання для ерудитів
Учитель виставляє малюнки із зображенням тигра.
— Що ви знаєте про цю тварину?
Учні висловлюють думки, вчитель узагальнює розповідь.
— Тигр — найбільша на планеті хижа рідкісна кішка. Живуть ці звірі поодинці і позначають кордони своєї території запаховими відмітками на стовбурах дерев.
На диких кабанів, оленів та інших звірів тигри полюють уночі. Раз у два-три роки тигриця народжує від одного до семи тигренят. Але виживати їм нелегко. Сьогодні на Землі залишилося декілька сотень тигрів. Ці тварини занесені до Червоної книги.
До наступного уроку дізнайтесь щось цікаве про шакала, крокодила. Дізнайтесь також, що означає вислів «крокодилячі сльози».
IV. Підсумок уроку
— Як називаються твори, з якими ми сьогодні працювали?
— До яких видів казок належить казка «Про дурного тигра»?
— Хто її написав?
— Поясніть вислів «Казки маленькі, а розуму в них багато». Завдання для ерудитів
Прочитайте самостійно казки про тварин «Пташина суперечка», «Про шакала й крокодила».
Мета: навчати учнів розуміти пізнавально-виховний характер народних казок, їхні морально-етичні цінності; дати уявлення про те, що казки народів Європи бувають народними та авторськими, різних видів — казки про тварин, соціально-побутові, чарівні, наукові; вдосконалювати вміння зіставляти, порівнювати, класифікувати дійових осіб, оцінювати їхні вчинки; розширювати діапазон уявлень про спільність тематичних мотивів казок різних народів світу; виховувати інтерес до читання.
Обладнання: мапа Європи; підручник; робочий зошит; ілюстрації із зображенням тигра; малюнок асоціативного куща; наочність до гри «Вгадай, де чий дім».
Хід уроку
I. Емоційне налаштування на урок
Сьогодні у нас незвичний урок —
У світ казки й фантазії зробимо крок.
Із казкою ми зустрічались не раз,
Та знову вона завітала до нас.
— Діти, сьогодні у гості завітали книжки-казки. їх дуже багато, і всі вони чимось схожі, мов сестрички, але багато чим відрізняються. Сьогодні ми маємо визначити, що схожого між усіма казками. Що в них спільного?
II. Актуалізація опорних знань учнів.Мотивація навчальної діяльності
1 Робота з виставкою книжок
— Казка — це художній твір, у якому є щось чарівне, незвичайне, фантастичне, нереальне...
А тепер поміркуйте, чим ці казки відрізняються одна від одної, їх можна поділити на дві групи. Які саме — спробуйте це зробити самостійно.
Учні мають розділити казки на дві групи — авторські та народні. Якщо учні стикаються із труднощами, вчитель розставляє книжки на дві полиці за цією ознакою. Але учні самі мають визначити принцип розподілу.
КАЗКИ
Народні Авторські
Народні казки створив народ, вони часто існують у кількох варіантах, їх мова близька до народної. (Порівняйте дві українські народні казки — «Колобок» та «Казку про коржика».)
Авторські — це одноваріантні літературні казки. Для них характерні чистота мовлення, стилістика, тематика.
— Назвіть декілька літературних казок та їх авторів з виставки книг.
— А зараз ми спробуємо визначити жанр казки, провівши невеличке дослідження. Я беру книжки з першої і другої полички та об’єдную їх у групи. Що спільного у цих казках? (Учні читають назви: «Про дурного тигра», «Пташина суперечка», «Вчений кіт».)
— Вони про тварин.
— Хто допоможе мені вибрати казки другої групи?
Учні за допомогою вчителя визначають види казок: про тварин, соціально-побутові, чарівні, наукові, докучні.
2 Закріплення знань
КАЗКИ
Висновок. Головні герої казок про тварин — тварини. У побутових казках описано побут і життя людей. У чарівних відбуваються всілякі чудеса, там є чарівні істоти та речі. Наукові казки розповідають у казковій формі про наукові факти, поняття. Докучним (нескінченним) казкам притаманне постійне повторення якогось факту, події.
З Гра «Вгадай, де чий дім»
— Я маю ЗО карток з назвами казок, вид яких ви маєте визначити. Усі казки вам добре відомі. На асоціативному кущі ви маєте прикріпити свої картки у відповідних місцях за видами.
Після того як усі виконають завдання, спробуємо з’ясувати, які картки потрапили на свої місця правильно, проаналізуємо помилки.
— Молодці, добре попрацювали! А в мене для вас є ще одне цікаве завдання. Сьогодні ми ознайомимося з казкою тібетського народу «Про дурного тигра».
III. Робота над новим матеріалом
1 Слухання казки
Читають підготовлені учні.
2 Словникова робота
— Прочитайте казку самостійно і позначте слова, значення яких вам незрозуміле. (Аналіз незрозумілих слів.)
3 Вправи на розвиток уваги
— Який народ є автором казки?
На мапі Європи вчитель показує, де живе тібетський народ, учні роблять відповідну позначку.
— Чому тигр не злякався чоловіка, коли вперше побачив його?
— Як чоловік довів, що він сильніший від тигра?
— Чи погоджуєтесь ви із думкою, що ця казка прославляє розум людини? Доведіть це рядками з казки.
4 Творча робота над казкою
— Перекажіть казку близько до тексту.
— Пофантазуйте, як могла закінчитися казка.
— Придумайте іншу назву до цього твору.
5 Робота над прислів'ями
• Людина — природи вершина. (Індійське)
• Упертість — ознака короткого розуму. (Грузинське)
• Розум — найбільше багатство. (Азербайджанське)
— Які з цих прислів’їв характеризують людину, а які — тигра?
6 Завдання для ерудитів
Учитель виставляє малюнки із зображенням тигра.
— Що ви знаєте про цю тварину?
Учні висловлюють думки, вчитель узагальнює розповідь.
— Тигр — найбільша на планеті хижа рідкісна кішка. Живуть ці звірі поодинці і позначають кордони своєї території запаховими відмітками на стовбурах дерев.
На диких кабанів, оленів та інших звірів тигри полюють уночі. Раз у два-три роки тигриця народжує від одного до семи тигренят. Але виживати їм нелегко. Сьогодні на Землі залишилося декілька сотень тигрів. Ці тварини занесені до Червоної книги.
До наступного уроку дізнайтесь щось цікаве про шакала, крокодила. Дізнайтесь також, що означає вислів «крокодилячі сльози».
IV. Підсумок уроку
— Як називаються твори, з якими ми сьогодні працювали?
— До яких видів казок належить казка «Про дурного тигра»?
— Хто її написав?
— Поясніть вислів «Казки маленькі, а розуму в них багато». Завдання для ерудитів
Прочитайте самостійно казки про тварин «Пташина суперечка», «Про шакала й крокодила».
Немає коментарів:
Дописати коментар