Тема. Тварини рідного краю
Мета: розширити уявлення учнів про тварин рідного краю; розвивати мовлення, мислення, увагу; прищеплювати повагу до тварин.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні ми ознайомимося із тваринним світом рідного краю, і ви дізнаєтеся, чому диких тварин не слід турбувати.
III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 80–81)
— Розгляньте малюнки на с. 80.
— Назвіть групи тварин, зображених на малюнках. Що зображено на малюнках у кружечках?
— З’єднайте стрілками з кольорового паперу зображення тварин і відповідні їм малюнки у кружечках.
— Розкажіть, які звірі мешкають у лісах вашого краю.
— Які птахи у вашому краї живуть у лісі? Які — біля людських поселень?
— Розгляньте фото на с. 81. Зображені на ньому тварини мешкають на луках. Лука — це рівне місце поблизу водойми, вкрите травами.
— Які із цих тварин вам відомі?
— За якими ознаками їх можна легко впізнати?
— До яких груп тварин вони належать?
— Чому так кажуть: «Ластівка день починає, а соловей його кінчає»?
2. Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
- Гра «Упізнай тварину за описом»
• Це невеличка тваринка. Спина в нього вкрита колючими голками. У випадку небезпеки він швидко згортається у колючий клубок із 6–8 тисяч голок. Розгорнути цю тваринку не під силу навіть дорослій людині — настільки розвинені в нього спинні м’язи. Лише вода примушує його розпрямитися. Цю властивість прекрасно використовує хитра лисиця. (Їжак)
• Це — санітари лісу, адже вони знищують величезну кількість комах-шкідників. Дзьоб є знаряддям для добування корму. Язик із зазубринами далеко висовується із рота, тому вони можуть діставати їжу із щілин. Цих птахів у наших лісах небагато, тому вони потребують охорони. (Дятел)
• Без нього не обходиться жодна казка про тварин. Його завжди змальовують як боягуза. Проте завдяки своїй лякливості й обережності він рятується від своїх численних ворогів. (Заєць)
• Він — постійний персонаж мультфільмів. У природі — це розумний, спритний, витривалий і сильний хижак. Живиться переважно м’ясом диких тварин. За нічне полювання він може долати до 100 кілометрів. У природі ці тварини є санітарами лісу. Полюючи, вони ловлять хворих і ослаблених тварин, оздоровлюючи все стадо. (Вовк)
• Не дарма я в казках — найперша хитрунка. Хитра я й насправді. Одурюю птахів. Коли голодна і нічого не вполювала, лягаю на бік, очі заплющую і лежу, наче мертва, не ворухнусь. Підлетить допитлива ворона чи сорока — і потрапить до мене в лапи. Так і собак ми дуримо, коли не можемо від них утекти. Лапи у мене не мерзнуть ніколи, бо у шерсті, наче у черевиках, хвіст під час пересування править за руль. Гавкаю, як молодий пес. Щоб бути ситою, за день я повинна з’їсти 20 мишей. (Лисиця)
V. Підсумок уроку
— Що нового ви дізналися на уроці?
— Які групи тварин ви знаєте?
— Яких диких тварин вам доводилося бачити серед природи у вашому рідному краї?
— Розкажіть, які добрі справи для тварин ви зробили.
- Гра «Лісові характери»
Учитель просить дітей написати на аркушах про те, хто в лісі:
• найголовніший;
• найхитріший;
• найсильніший;
• найсміливіший;
• найдобріший тощо.
Потім просить дітей пояснити свої думки.
Висновок. У лісі мешкають дикі тварини.
- Вікторина «Чи знаєш ти птахів нашого краю»
• Які птахи прилітають до нас першими? (Граки)
• У назві якого птаха читаємо число сорок? (Сорока)
• У якого птаха такий міцний хвіст, що він ним підтримує тіло на дереві? (Дятел)
• Пташенята якого птаха не знають своєї матері? (Зозулі)
• Якого лісового птаха називають лісовим лікарем і чому? (Дятла, адже він знищує шкідників дерев.)
- Гра «Чия це пісня?»
• «Чик-чирик!» — горобець;
• «Кар-кар!» — ворона;
• «Ф’ю, ф’ю!» — синиця;
• «Ку-ку!» — зозуля;
• «Тьох-тьох!» — соловей;
• «Угу-угу!» — сова.
Немає коментарів:
Дописати коментар