Тема. Які рослини називають лікарськими
Мета: ознайомити учнів з видами лікарських рослин своєї місцевості та їх значенням для людини; формувати інтерес до лікарських рослин; розвивати спостережливість, увагу; виховувати бажання вивчати лікарські рослини своєї місцевості.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні ми ознайомимося з рослинами, які мають лікувальні властивості.
III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Повідомлення вчителя
— Ще в давнину наші предки зналися на травах і вміли ними лікувати різні хвороби, їх знання передавалися із покоління у покоління. І зараз ми живемо у світі ліків. Вони у вигляді безлічі рослин оточують нас.
2. Робота над загадками. Ознайомлення з лікарськими рослинами
• Що то за рослина,
Що вбиває звіра? (Звіробій)
— Звіробій використовують при хворобах шлунку, печінки, нирок. У народі звіробій називають травою від 99 хвороб.
• Сонечко в траві зійшло,
Усміхнулось, розцвіло.
Потім стало біле-біле
І за вітром полетіло. (Кульбаба)
— У давнину кульбабу вважали «еліксиром життя». У листках її багато вітамінів. З неї готують салати. Настій кульбаби — чудовий засіб від опіків.
• Викупана в сонечку,
Стоїть донечка.
Бджоли сонячний медок
Дістають з її квіток. (Липа)
— Цвіт липи — найпопулярніший потогінний і жарознижувальний засіб. Цвіт сушать, заварюють і п’ють як чай.
• Виросли на лузі
Сестрички маленькі.
Очки — золоті,
А вічки — біленькі. (Ромашки)
— Ромашку використовують при хворобах шлунку, кишечника. Відваром з ромашки користуються для промивання гнійних ран.
• Бородавки зчистить з тіл,
Звідси й назва — ... (чистотіл).
— Як ви вважаєте, чому ця рослина отримала саме таку назву?
— Де росте чистотіл?
• Ліг пластом біля дороги,
Розкидав руки-ноги. (Подорожник)
— Чому цю рослину саме так назвали?
— Чому подорожник у народі ще називають «ранником», чи «порізником»?
— Чи користувалися ви лікувальними властивостями цієї чудо-трави? Де і коли?
3. Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Робота за підручником (с. 74–75)
— Які рослини називають лікарськими?
— Розгляньте фото. Що на них зображено?
— Які рослини вам відомі?
— Що ви знаєте про їхні лікувальні властивості?
— З яких рослин мама готує вам чаї під час застуди?
- Читання вірша М. Познанської «Ромашка»
— Як автор описує ромашку? Які образні вирази використовує?
— Чому бджола охороняє ромашку?
— Дізнайтеся у дорослих, для лікування яких хвороб використовують ромашку.
2. Гра «Впіймай назву лікарської рослини»
Рве Мар’янка у торбинку
Подорожник, материнку.
Петрик, Оля і Дем’янко
Накопали валер’янки.
V. Підсумок уроку
— Які лікарські рослини нашого краю ви запам’ятали?
— Для чого людина збирає лікарські рослини?
— Які лікарські рослини є у вашій домашній аптечці?
«ЗЕЛЕНА АПТЕКА»
Мишко з дідусем мало не щодня бувають у лісі. Дідусь тут як удома. Усе знає: де треба шукати ягоди, де ховаються гриби, добре знається на травах і квітах. Якось сказав дідусь, що ліс — то зелена аптека. І цим дуже здивував Мишка. Зелена аптека? Чому це ліс — аптека? А дідусь усміхнувся та й мовив:
— Почекай, онучку, побачиш, чому.
Ідуть вони лісом навесні — квітнуть конвалії. Дід і каже:
— Придивись-но, Михайлику, до цієї квітки. Гарненька, духмяна та ще й цілюща. З неї ліки готують. Для тих, у кого серце хворе.
Ідуть лісовою стежкою дідусь з онуком улітку.
— Придивляйся до квіток, до трав, онучку, придивляйся! Бачиш, деревій цвіте, а отам, де метелик, лісові калачики. Великої цілющої сили й ці квіти.
Ось на краєчку стежки помітили листя подорожника. Дід зупиняє онука:
— Обережніше ступай, Мишко, та запам’ятай: ця рослина до стежок і доріг тулиться. Тому й зветься подорожником. Непоказний він, а людині справжній друг. Знадобиться зупинити кров, загоїти рану — стане подорожник у пригоді. Бачиш, як багато цілющих трав, квітів у лісі? Тепер розумієш, чому називають ліс зеленою аптекою?
За Б. Вовоком
Немає коментарів:
Дописати коментар