вівторок, 15 листопада 2016 р.

Природознавство 1 клас Тема. Які рослини називають лікарськими

Тема. Які рослини називають лікарськими
Мета: ознайомити  учнів  з  видами  лікарських  рослин своєї місцевості та їх значенням для людини; формувати інтерес до лікарських рослин; розвивати спостережливість,  увагу;  виховувати  бажання  вивчати  лікарські рослини своєї місцевості.
ХІД УРОКУ
I.  Організаційний момент
II.  Повідомлення теми і мети уроку
—  Сьогодні  ми  ознайомимося  з  рослинами,  які  мають  лікувальні властивості.
III.  Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1.  Повідомлення вчителя
—  Ще  в  давнину  наші  предки  зналися  на  травах  і  вміли  ними  лікувати  різні  хвороби,  їх  знання  передавалися  із  покоління  у  покоління. І зараз ми живемо у світі ліків. Вони у вигляді безлічі рослин оточують нас.
2.  Робота над загадками. Ознайомлення з лікарськими рослинами
Що то за рослина,
Що вбиває звіра? (Звіробій)
— Звіробій використовують при хворобах шлунку, печінки, нирок. У народі звіробій називають травою від 99 хвороб.
Сонечко в траві зійшло,
Усміхнулось, розцвіло.
Потім стало біле-біле
І за вітром полетіло. (Кульбаба)
— У давнину кульбабу вважали «еліксиром життя». У листках її багато вітамінів. З неї готують салати. Настій кульбаби — чудовий засіб від опіків.
Викупана в сонечку,
Стоїть донечка.
Бджоли сонячний медок
Дістають з її квіток. (Липа)
— Цвіт липи — найпопулярніший потогінний і жарознижувальний засіб. Цвіт сушать, заварюють і п’ють як чай.
Виросли на лузі
Сестрички маленькі.
Очки — золоті,
А вічки — біленькі. (Ромашки)
— Ромашку використовують при хворобах шлунку, кишечника. Відваром з ромашки користуються для промивання гнійних ран.
Бородавки зчистить з тіл,
Звідси й назва — ... (чистотіл).
— Як ви вважаєте, чому ця рослина отримала саме таку назву?
— Де росте чистотіл?
Ліг пластом біля дороги,
Розкидав руки-ноги. (Подорожник)
— Чому цю рослину саме так назвали?
— Чому подорожник у народі ще називають «ранником», чи «порізником»?
—  Чи  користувалися  ви  лікувальними  властивостями  цієї  чудо-трави? Де і коли?
3.  Фізкультхвилинка
IV.  Узагальнення й систематизація отриманих знань
1.  Робота за підручником (с. 74–75)
— Які рослини називають лікарськими?
— Розгляньте фото. Що на них зображено?
— Які рослини вам відомі?
— Що ви знаєте про їхні лікувальні властивості?
— З яких рослин мама готує вам чаї під час застуди?
- Читання  вірша  М. Познанської  «Ромашка»
— Як автор описує ромашку? Які образні вирази використовує?
— Чому бджола охороняє ромашку?
— Дізнайтеся у дорослих, для лікування яких хвороб використовують ромашку.
2.  Гра «Впіймай назву лікарської рослини»
Рве Мар’янка у торбинку
Подорожник, материнку.
Петрик, Оля і Дем’янко
Накопали валер’янки.
V.  Підсумок уроку
— Які лікарські рослини нашого краю ви запам’ятали?
— Для чого людина збирає лікарські рослини?
— Які лікарські рослини є у вашій домашній аптечці?


«ЗЕЛЕНА АПТЕКА»
Мишко з дідусем мало не щодня бувають у лісі. Дідусь тут як удома. Усе знає: де треба шукати ягоди, де ховаються гриби, добре знається на травах і квітах. Якось сказав дідусь, що ліс — то зелена аптека. І цим дуже здивував Мишка. Зелена аптека? Чому це ліс — аптека? А дідусь усміхнувся та й мовив:
— Почекай, онучку, побачиш, чому.
Ідуть вони лісом навесні — квітнуть конвалії. Дід і каже:
— Придивись-но, Михайлику, до цієї квітки. Гарненька, духмяна та ще й цілюща. З неї ліки готують. Для тих, у кого серце хворе.
Ідуть лісовою стежкою дідусь з онуком улітку.
— Придивляйся до квіток, до трав, онучку, придивляйся! Бачиш, деревій цвіте, а отам, де метелик, лісові калачики. Великої цілющої сили й ці квіти.
Ось  на  краєчку  стежки  помітили  листя  подорожника.  Дід  зупиняє онука:
— Обережніше ступай, Мишко, та запам’ятай: ця рослина до стежок і доріг тулиться. Тому й зветься подорожником. Непоказний він, а людині справжній друг. Знадобиться зупинити кров, загоїти рану — стане подорожник  у  пригоді.  Бачиш,  як  багато  цілющих  трав,  квітів  у  лісі? Тепер розумієш, чому називають ліс зеленою аптекою?
За Б. Вовоком

Немає коментарів:

Дописати коментар