Розв'язання конфліктів без
насильства.
Мета. Вчити школярів контролювати свій стан під час гніву, дратівливості та
агресії, ознайомити зі способами розв'язання конфліктів без насильства. Вчити
адекватної поведінки при розв'язанні конфліктів. Виховувати самоконтроль,
розвивати
вміння передбачати наслідки своїх дій. .
Обладнання. Робочі листи для кожного учня.
хід бесіди
І. Повідомлення теми бесіди.
- Зараз я прочитаю вам невеличку
розповідь, а ви подумайте, як можна її закінчити.
Рома і Петя дружили давно і багато часу проводили разом. Улюбленим
заняттям хлопців була гра у футбол на великій шкільній перерві. Вже кілька
разів до Їхньої гри намагався приєднатися новачок у класі - Антон. Хлопці
недолюблювали його за грубість, недоброзичливість, за те, що часто лихословить.
Антон був такий наполегливий у своєму бажанні пограти, що Рома нарешті
запросив його. Від самого початку гри Антон почав поводитися зухвало,
несподівано вихопив м'яч у Петі, штовхнув його. Петя розсердився, закричав на
Антона, але тут пролунав дзвінок на наступний урок, і хлопці поспішили до
школи. Антон продовжував приставати до Петі навіть під час уроку, пропонував
після уроку «поговорити». Петя намагався не звертати на Антона уваги, тому що
битися не хотів. «Що, боїшся? - посміхнувся Антон. - Ну що ж, не хочеш мати
справу зі мною, будеш мати з моїми друзями. Хай тільки уроки закінчаться».
Після закінчення уроків
Рома і Петя помітили, що Антон із друзями чекають Петю біля входу до школи.
Рома бачив, що Петя нервується. У цей момент хлопці почули сигнал автомобіля.
Це батько Роми приїхав за ними. Коли хлопчики сідали в автомобіль, вони почули,
як Антон їм крикнув: «Злякався! Гаразд, побачимось завтра». На наступний день
Петя і Рома зустрілися в роздягальні школи. Петя озирнувся, щоб переконатися,
що за ним ніхто не спостерігає, відкрив свій портфель і витяг пістолет. Рома
оторопів і запитав: «Навіщо тобі це?». «Так-от, у батька взяв, - відповів
Петрик. - Полякаю Антона і його друзів. Може, вони залишать нас у спокої».
Пролунав дзвінок на перший урок. Петя звернувся з проханням до Роми. «Поклади
цей пістолет до себе в портфель і держи його там для мене, бо я боюся, що мій
батько перериє всі мої речі». «Я не можу, - відповів Рома. - Що як мене спіймають?».
«Будь ласка», - попросив Петрик. «Добре, - відповів Рома. - Але тільки до
дзвінка на велику перерву». Рита, з якою Рома дружив, звернула увагу, що він
був дуже засмучений, коли зайшов до класу. «Що-небудь трапилося?» - чемно
запитала вона. «Я не можу сказати тобі, займайся своєю справою», - різко
відповів Рома. У тривозі Рома просидів перший урок, йому здавалося, що всі
знають про пістолет у нього в портфелі ...
- Як можна закінчити оповідання?
- Як ви думаєте, навіщо Петя приніс зброю до школи, хоча
знав, що це заборонено?
- Чому Антон хотів побитися з Петром?
- Між Петром і Антоном виник конфлікт.
Тема нашого сьогоднішнього заняття - «Розв'язання
конфліктів без насильства».
11. Основна частина.
1. Бесіда.
- Поясніть, що означає слово «конфлікт»? (Конфлікт - це ситуація, в якій двоє або кілька
людей не хочуть поступатися один
одному і не можуть знайти спільного рішення)
Конфлікт - це зіткнення думок, інтересів, виборів,
які могли виникнути між людьми або групами
людей.
_ Які почуття ми відчуваємо, коли
стикаємося з
конфліктами?
_ у своєму житті ви, напевно, стикалися з конфліктними ситуаціями. Опишіть
їх і що ви прицьому відчували.
(Діти наводять
приклади зі свого життя).
_ Судячи з ваших відповідей, ви відчували негативні
емоції, здебільшого гнів, роздратування, образу. А чи можна було уникнути
конфлікту? Яким чином?
_ Так, можна. Треба було поговорити
із цією
людиною,
або піти, а через деякий час, коли заспокоїтеся, підійти до неї і спокійно поговорити,
можливо, був правий не ти. Іншими словами, треба було не злитися і кричати (а
то й кидатися битися), а зберігати
спокій. Що це означає?
(Учитель записує
на дошці).
Зберігати спокій означає:
·
Ставитися до
інших із повагою.
·
Вислухати думку
іншої людини до кінця.
·
Контролювати
себе! Не дозволяти гніву та бажанню насилля перебороти себе.
·
Говорити тихо,
не ображати.
·
Дати можливість
іншій людині відступити.
·
Стримувати себе,
наприклад, краще піти, вибачившися при цьому.
·
Іти на компроміс
(поступитися в чомусь).
·
у міру можливості використовувати гумор.
2. Самостійна робота учнів.
- А зараз вам потрібно заповнити
робочі листи.
Вам потрібно написати, що вас може
розсердити, розлютити вдома і в школі.
(Діти працюють
самостійно).
_ Тепер перевіримо, що ж у вас
вийшло.
Почнемо
з того, що вас може розлютити вдома. (Заслуховуються
й обговорюються відповіді учнів).
_ Як бачите, будь-який конфлікт
можна
розв'язати
мирно, не вдаючися до образ та насильства. Але якщо все-таки сам не в змозі
впоратися з конфліктною ситуацією, до кого можна звернутися за допомогою? (До батьків, учителів, друзів, братів або сестер)
Найголовніше, не робити вчинків і не
говорити таких слів, про які потім пошкодуєш. Потрібно навчитися контролювати
себе. Що це означає? (Навчитися управляти
своїми емоціями, не говорити зопалу образливих слів).
- Які засоби
заспокоєння використовуєте ви, коли відчуваєте, що назріває конфлікт?
_ Спробуємо сформулювати правила
«Контролюй себе». По-перше, потрібно порахувати до десяти і назад, дихати
глибоко. Продовжте ... (Вчитель записує на
дошці).
·
Порахувати до 10.
·
Поговорити про проблему з друзями
або близькими .
·
Послухати улюблену музику. .І Погуляти
в парку.
·
Вигуляти собаку.
- Давайте з'ясуємо: піти від конфлікту, тобто, нічого
не кажучи, залишити людину, з якою ви розійшлися в думках - це правильне
рішення? Поясніть.
_ Так, це допоможе уникнути сварки,
а може,
й
насильства, бійки в даний момент, але проблема залишиться. Гнів і образа
можуть посилитися, і проблема спливе назовні. Як же бути?
(Потрібно або
відразу обом заспокоїтися, порахувати до 10 і поговорити, не підвищуючи один на
одного голосу. Якщо в
такій ситуації цього зробити не вдається, краще розійтися і через деякий час,
коли пристрасті вгамуються, поговорити за сприятливих обставин).
- Ви маєте рацію. Погодьтеся, іноді буває так,
спочатку здається, що співрозмовник не правий, що твоя думка правильна, а його
ні, але через деякий час починаєш розуміти і переконуватися в тому, що все ж
таки мав рацію суперник. У вас були такі випадки?
_ Опишіть, коли таке було, і як ви
вчинили в цій
ситуації?
- Набагато простіше наговорити неприємних слів, образити людину, ніж потім
вибачитися перед нею. Вас можуть пробачити, але все одно зміниться до вас
ставлення, може навіть образа залишитися десь у глибині душі.
ІІІ.
Підсумок заняття.
- Що
ж таке конфлікт?
- Що означає зберігати спокій у конфліктній ситуації?
Немає коментарів:
Дописати коментар