Урок 125 (читання)
Тема. Звук [ч]. Позначення його буквами Ч,
ч («че»)
Мета: ознайомити учнів з буквою Ч («че»), її алфавітною
назвою та звуковим значенням; вчити школярів правильно артикулювати звук [ч];
збагачувати лексичний запас дітей; розвивати фонематичний слух; удосконалювати
навички читання; виховувати працелюбність, любов до природи, бажання читати
книжки, пізнавати нове.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань учнів
1 Мовна розминка. Повторення скоромовки
Дві ґави зранку гасали по ґанку.
Ґави просили на ґанку сніданку.
2
Оголошення теми уроку
—
Сьогодні, діти, ми будемо вчитися читати слова з буквою Ч («че»).
III. Вивчення нового матеріалу
1
Виділення звука [ч] з мовного потоку
—
Якщо ви відгадаєте загадку, то дізнаєтесь, хто завітав сьогодні до нас на
урок.
Ця
тварина всім відома,
Ніколи
не виходить з дому,
Їсть,
гуляє, спить в хатині,
Навіть носить її на спині. (Черепаха)
— Молодці! Черепаха — плазун, який повільно рухається на
коротких кінцівках. Голова і кінцівки можуть втягуватися в панцир. А ще, діти,
черепахою називають вайлувату, неповоротку людину.
—
Черепаха принесла гостинці, а які саме, ми побачимо, коли виконаємо математичні
дії.
КАВА – ВА + ЛА + ЧІП – П = … (калачі)
2 Артикуляція звука [ч], віднесення його до приголосних,
позначення фішкою
Робиться висновок, що звук [ч] — приголосний, оскільки
струмінь повітря натрапляє на перешкоду. При вимові звука [ч] кінчик язика
треба підносити до піднебіння.
Звертається увага на те, що звук [ч] в українській мові —
завжди твердий, і тільки перед [і] — пом’якшений.
3 Орфоепічні вправи
1) Гра «Додай слово
Чу-чу-чу
— калачі… (печу).
Че-че-че
— добре піч… (пече).
Ча-ча-ча — дай скоріше… (калача).
Чі-чі-чі
— їж, будь ласка,… (калачі).
Чи-чи-чи
— ти на мене не… (кричи).
Ач-ач-ач — ой, смачний… (калач)!
2)
Гра «Впіймай
звук»
Чапля чайці чемно мовить:
— Чорногуз пішов на лови.
Чимчикує він до ставу
Через лози кучеряві.
—
Назвіть слова зі звуком [ч].
— Які
слова вказують на дію предмета? (Мовить, пішов, чимчикує)
— Які
з них мають спільне значення? (Пішов, чимчикує)
—
Доберіть інші слова, які б вказували на процес пересування. (Іти, крокувати,
прямувати, шкандибати)
4 Звуковий аналіз слів
Учні відгадують загадки і знаходять моделі слів-відгадок.
• Не сани, не віз, а їде без коліс. (Човен)
• Стоїть над водою, трясе бородою. (Очерет)
• Темний шатер увесь світ накрив. (Ніч)
Добирання слів зі звуком [ч] в різних позиціях — на початку, в середині, в
кінці слова. (Чайка, чапля, річка, черевички, овечка, курча, піч, річ...)
IV. Ознайомлення з буквою Ч («че»)
1 Аналіз будови. Алфавітна назва
Має
рак гострющі клешні,
Ними
рак усе розпоре.
«Че»,
як гілка у черешні,
Що зростає вбік і вгору.
2 Робота за Букварем (с. 86–87)
1) Звуковий аналіз слів з опорою на схеми. Називання за малюнками предметів, у назвах
яких є звук [ч] (чайка, часник, порічки, качка, каченята, овечка)
2) Утворення та читання складів із літерою Ч
(«че»)
ча
|
че
|
чу
|
ач
|
еч
|
чі
|
чи
|
чо
|
ич
|
іч
|
Учні читають спочатку прямі, а потім —
обернені склади.
3) Вправи на розширення кута зору
— Прочитайте друге і п’яте слова. Поясніть
їх значення.
4) Читання стовпчиків слів. Порівняння їх у парах
чабан
|
качка
|
річка
|
овечки
|
чабани
|
качечка
|
річечка
|
вівчарі
|
— Прочитайте двоскладові слова. (Чабан,
річка, качка)
—
Прочитайте трискладові слова. (Чабани, річечка, качечка, овечки, вівчарі)
—
Прочитайте слова, в яких перший склад наголошений. (Качка, качечка, річка,
річечка)
— Прочитайте слова, в яких другий склад наголошений. (Чабан,
чабани, овечки)
—
Прочитайте слово, в якому наголошений третій склад. (Вівчарі)
—
Прочитайте слова, в яких перший звук — твердий приголосний. (Чабан, чабани,
качка, качечка)
—
Прочитайте слова, в яких перший звук — м’який або пом’якшений приголосний.
(Річка, річечка, вівчарі)
—
Прочитайте слова, які мають пестливе значення. (Качечка, річечка)
5) Читання слів з орієнтацією на виділені злиття (с.
86–87)
6) Читання закликаночки (с. 87)
7) Читання й заучування скоромовки (с. 87)
Фізкультхвилинка
Я печу, печу, печу
Діткам
всім по калачу,
Зверху
маком потрушу,
В піч
гарячу посаджу.
Випікайтесь,
калачі,
У
натопленій печі!
Буду
Васю, Олю, Нату
Калачами
частувати!
Г. Демченко
V. Творчі
завдання
1 Переставте літери, щоб вийшло нове слово
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
к
|
у
|
р
|
ч
|
а
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|
(ручка)
|
|||||
2 «Нумо, прочитай!»
— Переставте
слова так, щоб вийшло прислів’я.
Сняться, і вночі, і вдень, калачі.
(І вдень, і вночі сняться калачі.)
— Як
ви можете пояснити значення цього прислів’я? (У прислів’ї говориться про
людину, яка весь час думає тільки про успіх, не бажаючи виконувати будь-яку роботу.)
VI. Підсумок уроку
— З
якою буквою ознайомилися на уроці читання?
— Яке звукове значення вона має?
Немає коментарів:
Дописати коментар