ЛЕКЦІЯ «ДИТЯЧА АГРЕСІЯ»
Тема лекції - складна і серйозна. Це тема прояву жорстокості та агресії з
боку дорослих та дітей. На жаль, ці явища живуть серед нас. То ж доцільно
розглянути що собою являє агресія, і як ми, дорослі, можемо допомогти дітям її
здолати.
Агресія у більш-менш розвиненому суспільстві завжди знаходиться під
контролем, та контроль цей буде ефективним настільки, наскільки розвинутим у
суспільстві є опір агресії. Що таке агресія? Агресія - це поведінка, яка
спричиняє шкоду предмету або предметам, людині або
групі
людей. . .
Форми прояву агресії бувають фізичні (побиття) і вербальні (порушення
прав іншої людини без фізичного втручання). У психології розрізняють два
види агресій: інструментальну і ворожу. Інструментальна агресія виявляється
людиною для досягнення певної мети. Вона найчастіше зустрічається у молодших
дітей («Хочу забрати іграшку, книжку і т.д»). У старших найчастіше
проявляється ворожа агресія, спрямована на те, щоб спричинити людині біль.
Дуже часто агресію, її прояви плутають із настирністю, наполегливістю. Як
Ви вважаєте, це рівнозначні якості? Що Вас більше тішить у власній дитині -
наполегливість чи агресивність? Безумовно, наполегливість. Ця якість,
порівняно з агресивністю, має соціально прийнятні форми, оскільки не дозволяє
образ, знущань. Рівень агресивності дітей змінюється у більшому або меншому
розмірі залежно від ситуації, але іноді агресивність набуває сталих форм.
Причин для такої поведінки
безліч: становище дитини У колективі,
ставлення до неї однолітків, взаємини з вчителями тощо,
Стійка агресивність деяких дітей виявляється у тому, що вони інакше, ніж
інші, розуміють іноді поведінку оточуючих, інтерпретують її як ворожу. До
агресії більше схильні хлопчики. Вона належить до чоловічого стереотипу, який
культивується в сім'ї, у засобах масової інформації.
Так само, як
і вчителеві, педагогічний такт потрібен будь-якому батькові, кожній матері,
адже він передбачає вміння обережно доторкнутися до духовного стану людини.
Часто причиною дитячої агресії
стають сімейні ситуації.
Агресивна
поведінка членів сім'ї у повсякденних життєвих ситуаціях: крики, лайки,
приниження один одного, взаємні докори та образи.
Ось дані анкетування, яке було
проведене серед учнів 2-4 класів.
На питання: «Хто тебе більше сварить
- тато чи мама?_ - отримані такі відповіді.
(Вчитель
демонструє заповнену таблицю.)
181'0
|
Мама
|
|
2 клас
|
... %
|
... %
|
3 клас
|
... %
|
... %
|
4 клас
|
... %
|
... %
|
А на питання: «хто частіше карає?» -
такі ... (Демонструє аналогічну таблицю.)
Стосовно
дітей педагогічний такт повинен бути більш витонченим, оскільки за силою, за
тривожністю вражень, за чистотою і красою вольового напруження, як сказав А.
Макаренко: « ... дитяче життя є
незрівнянно, багатшим, ніж життя дорослих». У чому ж цей такт
виявляється?
В умінні
говорити з дітьми так, щоб наше слово їх не
вражало, не принижувало не ображало.
На жаль, із
грубим, нечуйним ставленням дорослих до дітей ми зустрічаємося у багатьох
сім'ях.
Чому ж
батьки, оберігаючи дітей від інфекційних, застудних захворювань так жорстко
ставляться до стану їхньої нервової системи?
Психологи вважають, що дитина виявляє агресивність у
повсякденному житті у декілька разів частіше там, де агресію дорослих вона
бачила (бачить) щоденно, і де агресія стала нормою ЇЇ життя.
Найчастіше
справа не лише в тому, що дорослі не усвідомлюють розмірів шкоди, яку їхня
грубість завдає здоров'ю і вихованню характеру дитини, але й у тому, що їм не
вистачає витримки, а тому безтактовне образливе слово стає огидною звичною
манерою навчати дітей розуму. Грубі слова і нескінченні окрики - погані
вихователі. Зачіпаючи самолюбство, принижуючи людську гідність, вони лише
ускладнюють стосунки між дорослими і дітьми в сім'ї, викликають відповідну
реакцію _ грубість, внутрішній опір вимогам дорослих, а отже, нові конфлікти,
які ще більше розхитують нервову систему
і у дітей, і у дорослих, затьмарюють життя і одних, і інших.
Непослідовність батьків у навчанні дітей правил
поведінки не сприяє формуванню у дітей морального стрижня: сьогодні батькам
зручно говорити так, і вони
нав'язують цю лінію поведінки дітям, на завтра їм зручно говорити інакше, і це
«інакше» знову нав’язують дітям. Це призводить до розгубленості, озлоблення,
агресії стосовно батьків та інших людей.
У вихованні можна виділити два
важливі фактори" які позитивно чи негативно впливають на формування
дитячої агресивності, - прихильність і неприйняття.
Здолати агресивність у дитини допомагає прихильність,
яка у своєму арсеналі використовує вміння слухати, тепле спілкування, добре
слово, лагідний погляд. .
Неприйняття навпаки стимулює дитячу агресивність. Воно
характеризується байдужістю, відстороненням від спілкування, нетерпимістю і
владністю, ворожістю за фактом існування дитини.
Через це виникає питання: чому діти стають
«нервовими», В яких дітей найчастіше трапляються неврологічні розлади, що цьому
сприяє? Порушення у нервово-психічній сфері можуть з'явитися у дітей з найрізноманітніших
причин, однак невроз - це завжди наслідок психічної травми, зумовленої
переляком, страхом, психотравмуючими ситуаціями і такими, що виникають в
результаті погіршення міжособистісних стосунків (сварки, розлучення,
алкоголізм батьків, хвороби, смерть близьких, жорстоке, несправедливе
поводження з дітьми).
Ці психічні травми можуть бути гострими і такими, що
викликають сильне емоційне потрясіння, переляк, або хронічними, тобто такими,
що діють упродовж тривалого часу. Однак, для того, щоб усі перелічені
психотравмуючі фактори призвели до невротичних розладів, необхідні ще й певні
обставини.
Для одних дітей, коли вони мають справу з подібними
ситуаціями, це минає без наслідків, а для інших - ні. Як правило, виникненню неврозу
сприяють особливості особистості дитини, які створюють певну схильність до
невротичного реагування. Найчастіше «зриваються» дуже вразливі діти, а також
невпевнені в собі, ослаблені, такі, що часто хворіють, тривожні.
Молодший
шкільний вік характеризується підвищеною вразливістю через кризи 7 і 11 років,
що йому притаманні.
У вихованні дитини дуже важливими є
почуття батьків до дитини і дитини до батьків. Це два боки однієї медалі.
Способи покарання, якщо про них взагалі потрібно говорити, - досить несуттєві
деталі. Головне це любов мами і тата до своєї дитини, їхня відданість їй,
бажання для неї лише добра і щастя.
(Вчитель наводить дані
анкетування у 2-4 класах щодо того,
до кого з членів сім'ї діти звертаються за порадою і підтримкою - до мами, до тата, до бабусі, до дідуся, до
сестри, до брата, до тітки, до
дядька тощо.)
Щоб дати відповідь на будь-яке питання, що стосується
виховання, необхідно детально вивчити життя сім'ї, подихати Ії повітрям. Однак,
можна дати деякі поради, які будуть корисними для кожної сім'ї, де хочуть і
намагаються покінчити з образливими викриками, лайкою.
Спробуйте деякий час не говорити з
дитиною одразу після провини.
Просто скажіть: «Завтра (згодом) все обговоримо в,
Очікування розмови схвилює дитину, змусить замислитися
над своїм вчинком. І у батьків за цей час мине перший сполох гніву, і згодом
розмова набуде вже зовсім іншого, дійсно виховного тону, характеру і забарвлення.
Вмійте
обрати належне місце для серйозної розмови, оскільки розмова на ходу, біля
порогу не лишає у душі дитини бажаного сліду.
Зауваження дітям, які зроблені Їм Вами у присутності
інших дітей (товаришів, однокласників), також не чинять бажаного педагогічного
впливу.
І взагалі, чи завжди за провину необхідно сварити,
робити різкі зауваження? Адже способи висловити невдоволення можуть бути
найрізноманітнішими, і діти краще сприймають ті з них, де дорослі виявляють
більше тактовності.
Безтактовна, неделікатна поведінка батьків, у чому б
вона не виявлялася, ніколи не викличе у дітей бажання стати кращими, щось
краще зробити. Образливі глузування, прізвиська, ляпаси, нескінченні заборони,
прагнення всупереч справедливості настояти на своїй вимозі, необдуманій,
необґрунтованій, - все це лише озлоблює дітей. Підростаючи, вони все частіше
починають платити батькам тією самою монетою.
Немає коментарів:
Дописати коментар