вівторок, 13 листопада 2012 р.

Урок 126 (письмо) Тема. Письмо рядкової букви ч («че»), складів, слів із нею. Розвиток зв’язного мовлення. Закріплення вивченого про емоційне забарвлення голосу


Урок 126 (письмо)
Тема. Письмо рядкової букви ч («че»), складів, слів із нею. Розвиток зв’язного мовлення. Закріплення вивченого про емоційне забарвлення голосу

Мета: навчити учнів писати рядкову букву ч («че»), поєднувати її з іншими буквами у словах; писати склади та слова з нею; закріплювати навички каліграфічного письма; розви­вати зв’язне мовлення першокласників; закріпити вивчене про забарвлення голосу, вчити дітей передавати відтінками голосу різні почуття; виховувати працелюбність, акуратність.
Обладнання: фішки для звукових моделей слів; малюнки черепахи, чашки; картки з друкованими і рукописними літерами; таблиця «Пиши правильно».
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань учнів
1 Граматична математика
— Який звук стоїть на початку кожного слова? Дайте йому ха­рактеристику. (Звук [ч] приголосний, глухий, твердий.)
2 Звуко-буквений аналіз слів
— Відгадайте загадку. Виконайте звуко-буквений аналіз слова-відгадки.
То холодним, то гарячим
Вдома кожен мене бачив,
І співаю я від жару,
І пускаю з носа пару. (Чайник)
— Скільки складів у цьому слові?
— Скільки букв, звуків?
— Який звук позначає буква ч? Доведіть.
— До якої групи предметів належить чайник? (Посуд) Назвіть інші предмети, які входять до цієї групи.
III. Повідомлення теми і завдань уроку
— На письмі звук [ч] позначається літерами Ч, ч («че»). Сьогод­ні будемо вчитися писати рядкову літеру ч («че»). Ми потренуємося писати склади, слова і речення з цією буквою. Але перед тим, як почати працювати у зошиті, нам необхідно виконати декілька вправ для пальчиків та кисті.
РІЧКА ТА РИБКА
«Річка» — хвилястий, плавний рух розслаблених кистей рук.
«Рибка». Вихідне положення: випрямлені долоні притиснуті одна до одної. Пальці спрямовані в бік «від себе».
Повертати зімкнуті долоні вправо та вліво, імітуючи рухи риби хвостом.
Хвостиком б’є наша рибка маленька,
В річці живе ця манюня гарненька.
IV. Вивчення нового матеріалу
1 Демонстрація зразка рукописної літери в сітці зошита
2 Аналіз графічної будови літери ч («че»)
— Рядкова буква ч («че») складається з двох елементів: фігур­ної лінії (короткої похилої риски, що з’єднується з горизонтальною короткою, вигнутою вниз, лінією) і короткої прямої лінії із заокругленням унизу праворуч.
— На що схожа літера ч («че»)?
На стільчик схожа буква «че»,
Якщо його перевернути.
Уважно ти абетку вчив,
Тепер читай,
Щоб учнем гарним бути!
В. Юречко
3 Засвоєння конфігурації літери
1) Демонстрація написання літери на дошці з поясненням послідовності зображення елементів
— Рядкова буква ч («че») складається з двох елементів: фігур­ної лінії (короткої похилої риски, що з’єднується з горизонтальною короткою, вигнутою вниз, лінією) і короткої прямої лінії із заокругленням унизу праворуч.
Алгоритм написання рядкової букви ч («че»)
— Пишемо під рахунок і-раз, два-і.
• «Письмо» букви у повітрі «носиком»
• Письмо букви у прописах, спочатку обводячи зразки, а потім під рахунок і-раз, два-і.
Фізкультхвилинка (за вибором учителя)
2) Письмо учнями в повітрі з орієнтацією на показ учителя (тричі)
3) Аналіз зразка літери в навчальному зошиті (з друкованою основою)
4 Робота в зошиті
Отже, сядьте всі рівненько.
Завдання слухайте гарненько,
Час не гайте ви дарма,
Приготуйтесь до письма.
1) Обведення поданого у зошиті пунктирного зображення літери
2) «Письмо» букви у повітрі «носиком»
3) Самостійне письмо трьох літер. Зіставлення написаних літер зі зразком. Аналіз помилок
— Що не вдалося при написанні літери ч («че»)?
— Яка з написаних літер найкраща (найгірша)?
— На що потрібно звернути увагу при подальшому написанні?
5 Письмо другого рядка букви ч («че»). Письмо другої частини рядка під рахунок і-раз, два-і
6 Письмо буквосполучень
7 Письмо слів, речень з вивченими буквами
V. Розвиток мовлення
1 Читання уривка з оповідання І. Кирія «Добра мачуха» учителем
У хату зайшла стурбована бабуся й забідкалася, що загинула велика біла кролиця, котра два дні тому навела кроленят.
Зачувши це, Гафійка розплакалась.
— А як же кроленята? Як же вони без неї?
— Сама не знаю,— стенула плечима бабуся.
Саме цієї хвилини й порушила мовчанку кішка Сіра. Вона, ма­буть, знудьгувалася в запічку зі своїм кошеням, вийшла до госпо­дарів, а ті, бач, чимось заклопотані й не звертають на неї уваги. Тож і нагадала про себе голосним «н-н-я-ав».
— Чого тобі, Сіра?— обізвалась Гафійка.— на руки хочеш?Ай-ай-ай! Іне соромно тобі? Велика така!
Цієї весни сіра привела одне кошеня, і тепер ось, нагодувавши його вволю, захотіла посидіти в Гафійки на руках.
— Мурчиш, а в нас біда, кроленята без мами залишилися,— по­гладила Сіру Гафійка.— Узяла б та й вигодувала, бо загинуть.— І раптом обличчя її проясніло, радісно зблиснули очі.— Бабусю, ді­дусю! — вигукнула.— Може, справді Сірій кроленят підпустити?
Дід з бабою перезирнулися.
— А чого? — сказав дідусь.— Спробуймо!
Іось внесли Гафійка з бабусею в старій дідовій шапці семеро ма­люсіньких кроленят. Вони були голенькі й тремтіли.
У запічку, на старій ряднині, лежало, згорнувшись калачиком, таке ж безпомічне й сліпе, як кроленята, кошеня. Вимостившинавколо нього чимале гніздо з клоччя, щоб було тепліше, бабусяпоклала туди кроленят.
— Ну, давай сюди Сіру,— звернулася до Гафійки.— Побачимо, що вона на це скаже.
Гафійка погладила Сіру, підійшла з нею до запічка.
— Іди, моя розумнице, у своє кубельце, це там у тебе діток по­більшало, годуй їх і бережи,— і поклала кішку біля кроленят і ко­шеня.
Зачувши матір, кошеня запищало і почало тицятися мордоч­кою в її живіт. Заворушилися й стали шукати сосків і кроленята. Сіра ж, на диво, ніскілечки не здивувалася з цього. Вона спершу лизнула котика, а потім по черзі заходилася лизати кроленят, задо­волено муркочучи.
Від радості Гафійка сплеснула в долоні й підстрибнула вгору.
— Дідусю, бабусю! Прийняла! Сіра прийняла кроленят! Тепер вони виживуть.
— Чи сподобалося вам оповідання?
2 Переказ уривка декількома учнями з передачею за допомогою відтінків голосу відповідних почуттів
3 Аналіз розповідей
— У кого вийшло найкраще?
— З якою інтонацією вимовляли слова бабусі? Гафійки?
VI. Підсумок уроку
— Яку букву вчилися писати на уроці?
— Які емоції людина може передати, змінюючи відтінки голосу?

Немає коментарів:

Дописати коментар