пʼятниця, 2 листопада 2012 р.

БАТЬКІВСЬКІ ЗБОРИ «ЯК ДОПОМОГТИ МОЛОДШИМ ШКОЛЯРАМ У НАВЧАННІ?»



БАТЬКІВСЬКІ ЗБОРИ
«ЯК ДОПОМОГТИ МОЛОДШИМ ШКОЛЯРАМ У НАВЧАННІ?»


Мета: довести до свідомості батьків важливість розвитку пізнавальної сфери молодших школярів.
Завдання: обговорити труднощі, які виникають у процесі навчання, їх причини; познайомити із результатами діагностики; запропонувати рекомендації у формі практикуму розвитку пізнавальних процесів.
Підготовка: діагностика сформованості пізнавальних процесів учнів других класів.
ХІД ЗБОРІВ І. Вступ.
Класний керівник. Педагоги, психологи, батьки намагаються зро­бити все можливе, щоб навчання молодших школярів було успішним, щоб кожна дитина у своїй навчальній діяльності могла досягти більш високих результатів. Як визначити реальні можливості кожного учня і створити саме такі умови, за яких навчання ставало б все більш успішним?
Часто розв'язання подібної проблеми вбачають у проведенні додат­кових занять, репетиторстві, що насправді спрямовано лише на ліквідацію прогалин у знаннях. Однак недостатність знань, незадовільне засвоєння того або іншого матеріалу зазвичай Ђ наслідком негативного ставлення дитини до навчання, низького рівня пізнавальних процесів, не сформо­ваності різних особистісних якостей. Тому у більшості випадків додат­кові заняття є малоефективними, оскільки вони спрямовані на усунення наслідків, а не причин.
Причини недостатньої успішності у навчанні можуть бути найрізно­манітнішими і у кожної дитини своїми. Виявлення цих причин - справа складна і копітка, але, якщо дійсно є бажання допомогти дитині краще навчатися, здолати низьку успішність, зробити її навчання радісним, підготувати дитину до успішної діяльності на наступній сходинці на­вчання, - потрібно виявити реальні причини, які пов'язують ті або інші ускладнення, заважають дитині добре навчатися. Сьогодні ми спробуємо ці причини виявити,
2.Робота в групах.
Психолог. Спробуйте назвати основні труднощі у навчанні Вашої дитини.
Батьки (наприклад). Не можуть добрати перевірні слова у вправах, щодо правопису перевірних ненаголошених голосних у корені слова.
Психолог. Мовою психології ця проблема звучить так: у дитини низький рівень розвитку довільності, не сформованість прийомів на­вчальної діяльності (самоконтролю, вміння діяти за правилом), недо­статній словниковий запас.
Батьки. Пропускають букви у письмових роботах.
Психолог. Можливі психологічні причини - низький рівень роз­витку фонематичного слуху; слабка концентрація уваги; несформованість прийомів самоконтролю.
Батьки. Мають проблеми із розв'язуванням задач різними спосо­бами.
Психолог. Це свідчить про низький загальний рівень розвитку інте­лекту; несформованість вміння орієнтуватися на систему ознак; низький рівень розвитку образного мислення.
Батьки. Є проблеми з переказом тексту.
Психолог. Причинами цього можуть бути не сформованість уміння планувати свої дії; слабкий розвиток логічного запам'ятовування; низький рівень розвитку логічних операцій (аналізу, узагальнення, систематизації); низький рівень мовленнєвого розвитку.
Батьки. Не розуміють суті завдання.
Психолог. Можливо, у Вашої дитини слабка концентрація уваги або низький рівень розвитку вміння встановлювати логічні зв'язки і від­ношення між поняттями.
Батьки. Помиляються під час розв'язання прикладів, задач на до­давання, множення.
Психолог. Така проблема може виникнути, якщо у школяра низький рівень механічної пам'яті, а також низький рівень розвитку довготривалої пам'яті; розвиток загального інтелекту нижче вікової норми; слабка кон­центрація уваги; низький рівень довільності; несформованість прийомів навчальної діяльності.
Примітка. Такий практикум допомагає батькам зі шкільних труд­нощів учня, які вони спостерігають щоденно, виділити психологічні проблеми.
3.Результати діагностики.
Класний керівник. Упродовж місяця психолог досліджував, на­скільки процеси пізнання сформовані у наших дітей. Вивчав загальний рівень розумового розвитку, а саме: загальний запас знань школярів; вміння виділяти суттєві ознаки предметів і явищ, відокремлювати їх від несуттєвих; вміння встановлювати логічні зв'язки між поняттями; сфор­мованість прийомів логічного мислення (порівняння, аналіз, класифі­кація), а також особливості довільної уваги; основний тип пам'яті.
Результати діагностики видаються батькам кожного учня класу. Після висновків наведені рекомендації щодо роботи з Вашою дитиною.
Загальні рекомендації можуть бути такими.
· Необхідно звернути увагу на розвиток таких розумових операцій: уза­гальнення, виявлення суттєвих ознак предметів і явищ, встановлення відношень між поняттями.
· Використовувати спеціальні розвивальні вправи для корекції довільної уваги.
· Для збагачення словникового запасу дітей рекомендується робити наголос на читанні, частіше використовувати в усному мовленні су­часні терміни і поняття науково-Культурного і суспільно-політичного змісту, давати їм пояснення, багаторазово повторювати, за потреби разом із дитиною звернутися за допомогою до сімейної бібліотеки.
· Використовувати популярну розвивальну літературу для занять із дітьми; різні ігри та вправи; брати разом із дітьми участь у різних дитячих святах, традиційних сімейних святах, спільних заняттях тощо.
Практикум для батьків
Психолог пропонує декілька ігор для проведення на батьківських зборах.
Батьки розподіляються на дві команди.
1)Гра щодо розподілу уваги.
Перед присутніми - таблиця, в якій довільно розміщені числа від 1 до 40. Всього у таблиці 25 чисел, отже 15 пропущені. Учасникам гри необхідно відшукати по порядку числа в таблиці (пошук здійснюють лише очима). Числа, яких Ви не знайдете у таблиці, необхідно запи­сати на дошці.

33
8
26
11
5
17
25
14
3
32
4
19
35
23
13
21
38
40
31
9
12
29
1
27
24



Відповідь: 2, 6, 7, 10, 15, 16, 18, 20, 22, 28, 30, 34, 36, 37, 39.
2)Гра щодо розвитку здатності аналізувати значення слів, уміння узагальнювати.
Обладнання: м'яч.
Назвати одним словом або словосполученням якомога точніше (м'яч кидають дорослим то однієї, то іншої команди)
· Рояль - скрипка (музичні інструменти).
· Віник - лопата (знаряддя праці).
· Сковорідка - каструля (посуд).
· Телевізор - магнітофон (побутова техніка).
· Гімназія - університет (навчальні заклади).
· Математика - хімія (наука).
· Австралія - Африка (частини світу).
· Казка – прислів’я (усна народна творчість)
· Цунамі - торнадо (стихійне лихо).
· Доброзичливість - мужність (риси характеру).
· Черешок - листя (частини рослини).
· Київ - Варшава (столиці).
· Ніч - ранок (пори доби).

·Різниця - частка (математичні дії, результати мат мотичних дій). З. Гра для розвитку спостережливості, зорової пам'яті, о НІ'У уваги.

- Уважно розгляньте все навколо, спробуйте запам'ятати кожну дрібничку.

Від кожної команди виходить один представник, і вони  разом зали­шають клас на 2 хвилини. В класі в цей час відбуваються незначні зміни (не більше п'яти змін). Гравці, що виходили, повинні назвати ці зміни.

Психолог розповідає батькам про різні інші ігри - щодо розподілу уваги, збагачення словникового запасу і знань про навколишнє сере­довище, щодо розвитку логічного мислення, аналізу та синтезу явищ; дає список рекомендованої літератури і наостанок рекомендує батькам обов'язково підтримувати своїх дітей у навчанні та допомагати їм, схвально ставитися навіть до незначних їх успіхів і досягнень, допомагати дітям дорослішати, поступово передаючи відповідальність за будь-яку справу. Психолог закликає батьків не боятися зайвий раз продемонструвати свою любов синові або дочці - це лише зміцнить віру дитини у власні сили та можливості й допоможе у різних складних життєвих ситуаціях.
4. Рефлексія.

Немає коментарів:

Дописати коментар