Тема. Літературна казка. Мійоко Мацутані «Песик Сіро». Узагальнення знань за розділом «Літературна казка»
Мета: ознайомити учнів з літературною казкою японської письменниці; показати на основі прочитаної казки, що добро, людська праця, чесність, вдячність, вірність завжди у людей в пошані, а такі риси, як зажерливість, бажання легкої наживи, зневажають; узагальнити та систематизувати знання, здобуті під час вивчення теми «Літературна казка»; заохочувати учнів до читання європейських літературних казок; розвивати навички усного мовлення, кмітливість, винахідливість, логічне мислення та уяву; формувати в учнів моральні цінності, які утверджують у казках.
Обладнання: мапа Європи; підручник; робочий зошит; картки для розчитування; сигнальні картки.
Хід уроку
І. Емоційне налаштування на урок
Ми мандруємо у казку У цю радісну мить,
Щоб зрозуміти, як прекрасно У цьому світі жить.
Хай минає дитинство в перебігу літ —
Не забути дітям казки лагідний світ!
II. Мотивація навчальної діяльності
— Прочитайте сходинки споріднених слів.
ДоброДруг
добротадружний
добродушнийдружелюбний
добрийдрузі
добродійдружити
— Прочитайте таблиці складів, об’єднайте їх у слова.
земкра ра ття чи бут
дість роз лю са доб ДИ
стал по ва ро бов ля
— Сьогодні ми поговоримо про добро, вірність, чемність, вдячність. Отже, ознайомимося з темою нашого уроку:
РАЗДОБРОМНАЛИТЕСЕРЦЕВІКНЕПРОХОЛОНЕ.
Учні розшифровують тему уроку.
III. Робота над темою уроку
1 Ознайомлення з біографією письменниці
— Мійоко Мацутані — японська письменниця, автор багатьох творів (оповідань, повістей і літературних казок) для дітей різного віку.
На особливу увагу заслуговують твори Мацунаті у перекладі, опубліковані в Китаї, Сполучених Штатах Америки, Великобританії, Німеччині, Чехії, Росії, Україні тощо. До найпопулярніших творів письменниці належать такі: «Пригоди Тарбо в країні гір», «Кінтабр» (ім’я героя японських народних казок, кругловидого, рум’яного хлопця), «Рибалка на дні моря», «Вдячний журавель», «Як розквітли всохлі дерева», «Лисяче весілля», «Карлик і його баран», «Чарівне відьомське вбрання», «Песик Сіро» та багато інших.
2 Ознайомлення з казкою «Песик Сіро»
1) Читання казки вчителем.
— Назвіть головних героїв казки.
2) Словникова робота.
Лантух — торбина.
Дукати, срібняки — стародавні монети.
Цурпалок — палиця.
Ступка — дерев’яна міцна посудина, яку використовували, щоб зерно товкти на крупу.
Почастувати березовою кашею — бити прутами з берези.
3) Самостійне читання учнями та аналіз прочитаного.
— Кому ви симпатизували, читаючи твір?
— А хто вам не сподобався? Чому?
— Як ви вважаєте, які риси характеру висміяно в казці?
4) Вибіркове читання. Читання за особами.
— Прочитайте розмову песика з дідусем від слів «Якось каже він дідові».
— Прочитайте абзац, де йдеться про те, як виростав Сіро.
— Прочитайте ті частини твору, у яких описано чарівні перетворення.
5) Гра «Співавтори».
— Доповніть казку своїми епізодами.
IV. Узагальнення й систематизація знань
1 Підготовка до проведення конкурсу
— А зараз ми проведемо конкурс за темою «Літературна казка». Ми повторимо все, що вивчили на попередніх заняттях. Кожен із вас стане учасником конкуру. Ви будете відповідати на різні запитання. У кожного з вас є сигнальна картка. Якщо ви будете готові до відповіді, то маєте підняти її. Чи готові ви до участі у змаганнях на кращого знавця європейської літературної казки? Тоді починаємо наш конкурс.
2 Конкурс «Бюро знахідок» (робота в зошиті)
— Визначте, кому належать ці речі і з яких вони казок: ступка, фрак, рубіни, перо. (Ступка — належить дідові з казки «Песик Сіро», фрак — належить герою казки «Пінгвінятко без фрака», рубіни — належать Принцу з казки «Щасливий Принц», перо — Жар-птиці з «Казки про Івана-царевича та сірого вовка»)
3 Літературна вікторина «Чиї це слова» (робота в зошиті)
• «А тепер, коли я вже неживий, мене поставлять ось тут, так високо, що я бачу всі болячки і все убозтво мого міста. І хоч серце в мене із свинцю, я все ж не можу стримати сліз».
• «Того, хто добре вихований, ніхто не образить. Як підійде хто старший, я йому поступлюся місцем, коли ж зустріну моржа чи ведмедя, поможу їм перейти дорогу. І житиму в злагоді з усіма...».
• «Я знав, що коли не зароблю шести диргемів, моя сім’я голодуватиме. З цих шести диргемів один я відкладаю на посаг для дочки, один іде на сплату боргів, ще два диргеми — на рис та городину. А ще мені доводитиметься платити вчителеві, що навчає мого сина, бо я хочу, щоб він умів грамоти, й останній диргем віддам лікареві, який лікує мого хворого батька».
4 «Казковий» словничок
— Поясніть значення слів: лантух, дукати, фрак, сапфір.
5 Літературний диктант
— Дайте відповідь на запитання.
• Хто може розповісти нам про життя в полі під покровом ночі? (іОпудало)
• У кого замість очей сяяли два сапфіри, а на рукав’ї шпаги пломенів великий рубін? (У Щасливого Принца)
• Як звали третього сина царя Дем’яна Даниловича? (Іван-царевич)
• Хто сім літ служив у старої відьми? (Якоб або Карлик Ніс)
6 Гра «Вгадай казку»
— З яких казок ці герої?
Якоб («Карлик Ніс»), Клим-царевич, Петро-царевич, Іван-царевич («Казка про Івана-царевича та сірого вовка»), Ластівка («Щасливий Принц»), Лімпо («Пінгвінятко без фрака»), песик («Песик Сіро»).
7 Конкурс«Знайди помилку»
— Послухайте речення. Знайдіть і виправте помилки.
• Мійоко Мацунаті — видатна китайська (японська) письменниця.
• Але цього літа хліба виросли буйні й обіцяли багатий урожай. Тому й сумувало (раділо) Опудало, думаючи про свою хазяйку.
• — Ач який! Ще й брехати наважився! — закричав вельможа й наказав слугам нагородити старого медаллю (почастувати старого березовою кашею).
• Подумавши, звернув Іван-царевич У правий бік; недовго їхав він,
як вискочить із лісу сірий пес (вовк)
І кинувся шалено на коня.
8 Гра «Третій зайвий»
— У кожному рядку позначте зайве слово.
• Лімпо, фрак, буквар.
• Принц, Ластівка, пам’ятник.
• Вовк, жар-птиця, лисиця.
• Морські свинки, білочки, кенгуру.
• Дід, баба, Курочка Ряба.
9 Творчий конкурс «Пофантазуй!»
— Із героєм якої літературної казки ти б подружився і чому?
V. Підсумок уроку
— Наше заняття добігає кінця, але казка ніколи не закінчується. Бо навіть дорослі хочуть вірити в диво, у те, що добро неодмінно переможе зло і все буде гаразд.
Завдання для тих, хто любить читати
— Прочитайте літературні казки Мітра Панча «Султан і коваль», «Чарівна скринька».
Мета: ознайомити учнів з літературною казкою японської письменниці; показати на основі прочитаної казки, що добро, людська праця, чесність, вдячність, вірність завжди у людей в пошані, а такі риси, як зажерливість, бажання легкої наживи, зневажають; узагальнити та систематизувати знання, здобуті під час вивчення теми «Літературна казка»; заохочувати учнів до читання європейських літературних казок; розвивати навички усного мовлення, кмітливість, винахідливість, логічне мислення та уяву; формувати в учнів моральні цінності, які утверджують у казках.
Обладнання: мапа Європи; підручник; робочий зошит; картки для розчитування; сигнальні картки.
Хід уроку
І. Емоційне налаштування на урок
Ми мандруємо у казку У цю радісну мить,
Щоб зрозуміти, як прекрасно У цьому світі жить.
Хай минає дитинство в перебігу літ —
Не забути дітям казки лагідний світ!
II. Мотивація навчальної діяльності
— Прочитайте сходинки споріднених слів.
ДоброДруг
добротадружний
добродушнийдружелюбний
добрийдрузі
добродійдружити
— Прочитайте таблиці складів, об’єднайте їх у слова.
земкра ра ття чи бут
дість роз лю са доб ДИ
стал по ва ро бов ля
— Сьогодні ми поговоримо про добро, вірність, чемність, вдячність. Отже, ознайомимося з темою нашого уроку:
РАЗДОБРОМНАЛИТЕСЕРЦЕВІКНЕПРОХОЛОНЕ.
Учні розшифровують тему уроку.
III. Робота над темою уроку
1 Ознайомлення з біографією письменниці
— Мійоко Мацутані — японська письменниця, автор багатьох творів (оповідань, повістей і літературних казок) для дітей різного віку.
На особливу увагу заслуговують твори Мацунаті у перекладі, опубліковані в Китаї, Сполучених Штатах Америки, Великобританії, Німеччині, Чехії, Росії, Україні тощо. До найпопулярніших творів письменниці належать такі: «Пригоди Тарбо в країні гір», «Кінтабр» (ім’я героя японських народних казок, кругловидого, рум’яного хлопця), «Рибалка на дні моря», «Вдячний журавель», «Як розквітли всохлі дерева», «Лисяче весілля», «Карлик і його баран», «Чарівне відьомське вбрання», «Песик Сіро» та багато інших.
2 Ознайомлення з казкою «Песик Сіро»
1) Читання казки вчителем.
— Назвіть головних героїв казки.
2) Словникова робота.
Лантух — торбина.
Дукати, срібняки — стародавні монети.
Цурпалок — палиця.
Ступка — дерев’яна міцна посудина, яку використовували, щоб зерно товкти на крупу.
Почастувати березовою кашею — бити прутами з берези.
3) Самостійне читання учнями та аналіз прочитаного.
— Кому ви симпатизували, читаючи твір?
— А хто вам не сподобався? Чому?
— Як ви вважаєте, які риси характеру висміяно в казці?
4) Вибіркове читання. Читання за особами.
— Прочитайте розмову песика з дідусем від слів «Якось каже він дідові».
— Прочитайте абзац, де йдеться про те, як виростав Сіро.
— Прочитайте ті частини твору, у яких описано чарівні перетворення.
5) Гра «Співавтори».
— Доповніть казку своїми епізодами.
IV. Узагальнення й систематизація знань
1 Підготовка до проведення конкурсу
— А зараз ми проведемо конкурс за темою «Літературна казка». Ми повторимо все, що вивчили на попередніх заняттях. Кожен із вас стане учасником конкуру. Ви будете відповідати на різні запитання. У кожного з вас є сигнальна картка. Якщо ви будете готові до відповіді, то маєте підняти її. Чи готові ви до участі у змаганнях на кращого знавця європейської літературної казки? Тоді починаємо наш конкурс.
2 Конкурс «Бюро знахідок» (робота в зошиті)
— Визначте, кому належать ці речі і з яких вони казок: ступка, фрак, рубіни, перо. (Ступка — належить дідові з казки «Песик Сіро», фрак — належить герою казки «Пінгвінятко без фрака», рубіни — належать Принцу з казки «Щасливий Принц», перо — Жар-птиці з «Казки про Івана-царевича та сірого вовка»)
3 Літературна вікторина «Чиї це слова» (робота в зошиті)
• «А тепер, коли я вже неживий, мене поставлять ось тут, так високо, що я бачу всі болячки і все убозтво мого міста. І хоч серце в мене із свинцю, я все ж не можу стримати сліз».
• «Того, хто добре вихований, ніхто не образить. Як підійде хто старший, я йому поступлюся місцем, коли ж зустріну моржа чи ведмедя, поможу їм перейти дорогу. І житиму в злагоді з усіма...».
• «Я знав, що коли не зароблю шести диргемів, моя сім’я голодуватиме. З цих шести диргемів один я відкладаю на посаг для дочки, один іде на сплату боргів, ще два диргеми — на рис та городину. А ще мені доводитиметься платити вчителеві, що навчає мого сина, бо я хочу, щоб він умів грамоти, й останній диргем віддам лікареві, який лікує мого хворого батька».
4 «Казковий» словничок
— Поясніть значення слів: лантух, дукати, фрак, сапфір.
5 Літературний диктант
— Дайте відповідь на запитання.
• Хто може розповісти нам про життя в полі під покровом ночі? (іОпудало)
• У кого замість очей сяяли два сапфіри, а на рукав’ї шпаги пломенів великий рубін? (У Щасливого Принца)
• Як звали третього сина царя Дем’яна Даниловича? (Іван-царевич)
• Хто сім літ служив у старої відьми? (Якоб або Карлик Ніс)
6 Гра «Вгадай казку»
— З яких казок ці герої?
Якоб («Карлик Ніс»), Клим-царевич, Петро-царевич, Іван-царевич («Казка про Івана-царевича та сірого вовка»), Ластівка («Щасливий Принц»), Лімпо («Пінгвінятко без фрака»), песик («Песик Сіро»).
7 Конкурс«Знайди помилку»
— Послухайте речення. Знайдіть і виправте помилки.
• Мійоко Мацунаті — видатна китайська (японська) письменниця.
• Але цього літа хліба виросли буйні й обіцяли багатий урожай. Тому й сумувало (раділо) Опудало, думаючи про свою хазяйку.
• — Ач який! Ще й брехати наважився! — закричав вельможа й наказав слугам нагородити старого медаллю (почастувати старого березовою кашею).
• Подумавши, звернув Іван-царевич У правий бік; недовго їхав він,
як вискочить із лісу сірий пес (вовк)
І кинувся шалено на коня.
8 Гра «Третій зайвий»
— У кожному рядку позначте зайве слово.
• Лімпо, фрак, буквар.
• Принц, Ластівка, пам’ятник.
• Вовк, жар-птиця, лисиця.
• Морські свинки, білочки, кенгуру.
• Дід, баба, Курочка Ряба.
9 Творчий конкурс «Пофантазуй!»
— Із героєм якої літературної казки ти б подружився і чому?
V. Підсумок уроку
— Наше заняття добігає кінця, але казка ніколи не закінчується. Бо навіть дорослі хочуть вірити в диво, у те, що добро неодмінно переможе зло і все буде гаразд.
Завдання для тих, хто любить читати
— Прочитайте літературні казки Мітра Панча «Султан і коваль», «Чарівна скринька».
Немає коментарів:
Дописати коментар