Тема. Оповідання та казки про тварин. Фелікс Зальтен «Бембі»
Мета: навчити учнів розуміти пізнавально-виховний характер казок, їхні морально-етичні цінності; згадати, які бувають казки; вчити вирізняти казки про тварин серед інших видів казок; учити дітей перейматися проблемами героїв та емоційно відгукуватися на події у казці; вправляти у виразному читанні; виховувати любов до тварин.
Обладнання: мапа Європи; ілюстрації із зображенням тварин; схема аналізу казки; таблиця для гри «Закрий віконечко»; підручник; робочий зошит.
Хід уроку
I. Емоційне налаштування на урок
Стали, діти, підтягнулись,
Одне одному так щиро посміхнулись!
Починаєм працювати,
Вузлик ще один сьогодні будемо в’язати,
Твори про тварин сьогодні будемо читати.
II. Повторення вивченого матеріалу
— Перш ніж розпочати вивчення нової теми, пригадаймо, над яким матеріалом ми працювали на попередніх уроках.
— Який із прочитаних творів спонукав вас замислитися над тим, що багато дітей не мають щасливого дитинства?
— Герой якого твору був великим мрійником?
— Що спільного у фантазіях різних героїв з прочитаних творів?
III. Актуалізація опорних знань учнів.Мотивація навчальної діяльності
— Згадайте, які бувають казки. (Народні і авторські)
— Яка між ними різниця?
— Назвіть декілька авторських казок, які ви знаєте.
— Які вони бувають за жанрами?
— Назвіть головних героїв казок про тварин.
Конкурс-змагання «Точно в ціль» (робота в зошиті)
На дошці намальовано три мішені. На картках записані назви казок. Дітям необхідно розподілити їх відповідно до типу казок.
1.2.3.
КазкиЧарівні Побутові
про тваринказкиказки
Відповіді: «Цар-лев» (1); «Царівна-жаба» (2); «Кривенька качечка» (2); «Два брати» (3); «Лебідь, щука і рак» (1); «Лисичка-кума» (1); «Заяче сало» (3); «Дідова дочка і бабина дочка» (3); «Яйце-райце» (2).
— Іван Франко писав: «Тисячі речей у житті забудете, а тих хвилин, коли вам люба мама чи бабуся оповідала казки, не забудете до смерті».
— Подивіться уважно на малюнок на дошці — і дізнаєтесь, про кого ми сьогодні будемо читати. (На дошці прикріплений малюнок оленя.)
IV. Повідомлення теми уроку
— Сьогодні ми розпочинаємо вивчення нової теми — «Брати наші менші». У цьому розділі ми ознайомимося з цікавими оповіданнями та казками про тварин.
Ми живемо на чудовій, квітучій планеті, ім’я якій — Земля. Ви, звісно, знаєте, що на ній співіснують люди і різноманітний світ тварин. Це — звірі, птахи, комахи, риби, плазуни. На перший погляд здається, що вони зовсім інші і ні в чому не схожі на нас. Та це тільки на перший погляд. Насправді вони так само, як і ми, відчувають радість і біль, так само люблять і виховують своїх малят, страждають від розлуки чи зради, так само граються, пустують, дратуються, дбають про своє виживання.
Звідки ж дізнатися якомога більше про цей неймовірно цікавий і ще не до кінця розгаданий та вивчений світ? Звичайно ж, із книжок, які написали розумні й талановиті митці всього світу.
Читайте ці твори уважно, і ви довідаєтеся багато цікавого й корисного. Адже знання природи й любов до неї роблять життя цікавішим і повнішим, а нас, людей, людянішими і щасливішими.
V. Робота над новим матеріалом
1 Повідомлення вчителя про автора
— Народився Зигмунд Зальтен у Будапешті — одному з найкращих європейських міст.
Хлопчик з дитинства виявляв інтерес до навчання, був старанним і допитливим. Щоб здобути вищу освіту, вирушив до Відня.
Батьки жили дуже бідно і нічим не могли допомогти своїй дитині. Не маючи змоги продовжувати навчання в університеті, він докладав усіх зусиль, щоб здобути знання самотужки. Єдиним навчальним закладом для Зигмунда стала бібліотека, а вчителем — книга. Він жив на мізерні гонорари за театральні рецензії, що їх писав для віденських та берлінських газет і журналів. Утім, згодом він став редактором однієї з них.
Справжнє ж визнання його таланту прийшло до Зальтена тоді, коли він почав писати для найменших.
Світової слави Фелікс Зальтен зажив після виходу повісті-казки «Бембі», що була перекладена всіма мовами світу. Відомий англійський письменник Джон Голсуорсі писав: «"Бембі” — чудова книжка».
Письменник дуже любив мандрувати. Під час своїх подорожей Зальтен прискіпливо вивчав звички тварин, їх життя в природньому середовищі, спостерігаючи за іграми тварин, особливостями їх полювання. Із цих подорожей, спостережень, власних уражень та творчої авторської уяви й народилися ні з чим не зрівнянні прекрасні книги, які допомагають дітям усього світу серцем відчути мудрий устрій Природи — її силу і слабкість, могутність законів та її незахищеність. У цьому нас переконує казка «Бембі».
2 Опрацювання казки «Бембі»
1) Читання казки учнями самостійно.
2) Аналіз змісту прочитаного.
— За схемою аналізу казки (на дошці) проаналізуйте її.
— Покажіть на мапі Європи країну, де була написана казка.
— Що відчувала мама Бембі після народження синочка?
— Чи погоджуєтеся ви з думкою, що Бембі був розумним, допитливим оленятком? Доведіть це.
— Як ви вважаєте, чи можна його назвати господарем лісу?
— Що стривожило Бембі?
— З яким почуттям автор розповідає про оленів?
3) Хвилинка-цікавинка.
— Олені — найчисленніші копитні тварини. Бони живуть невеликими групами в лісах, годуються листям, пагонами, травою.
Самці оленів носять гіллясті роги, які щороку скидають. Роги — це орган захисту від ворогів і зброя для турнірних поєдинків. Лише в північних оленів карібу самки теж рогаті.
В оленів чудово розвинені органи чуття, а від ворогів їх рятують швидкі ноги.
4) Творча робота над казкою.
— Перекажіть уривок з тексту, де Бембі мандрує з мамою лісовою стежкою.
З Робота в зошиті
VI. Підсумок уроку
— Які рядки вас найбільше збентежили?
— Яким повинне бути ставлення людини до природи?
— Яка головна думка твору?
Завдання для ерудитів
— Прочитайте самостійно про інші пригоди Бембі в лісі.
Мета: навчити учнів розуміти пізнавально-виховний характер казок, їхні морально-етичні цінності; згадати, які бувають казки; вчити вирізняти казки про тварин серед інших видів казок; учити дітей перейматися проблемами героїв та емоційно відгукуватися на події у казці; вправляти у виразному читанні; виховувати любов до тварин.
Обладнання: мапа Європи; ілюстрації із зображенням тварин; схема аналізу казки; таблиця для гри «Закрий віконечко»; підручник; робочий зошит.
Хід уроку
I. Емоційне налаштування на урок
Стали, діти, підтягнулись,
Одне одному так щиро посміхнулись!
Починаєм працювати,
Вузлик ще один сьогодні будемо в’язати,
Твори про тварин сьогодні будемо читати.
II. Повторення вивченого матеріалу
— Перш ніж розпочати вивчення нової теми, пригадаймо, над яким матеріалом ми працювали на попередніх уроках.
— Який із прочитаних творів спонукав вас замислитися над тим, що багато дітей не мають щасливого дитинства?
— Герой якого твору був великим мрійником?
— Що спільного у фантазіях різних героїв з прочитаних творів?
III. Актуалізація опорних знань учнів.Мотивація навчальної діяльності
— Згадайте, які бувають казки. (Народні і авторські)
— Яка між ними різниця?
— Назвіть декілька авторських казок, які ви знаєте.
— Які вони бувають за жанрами?
— Назвіть головних героїв казок про тварин.
Конкурс-змагання «Точно в ціль» (робота в зошиті)
На дошці намальовано три мішені. На картках записані назви казок. Дітям необхідно розподілити їх відповідно до типу казок.
1.2.3.
КазкиЧарівні Побутові
про тваринказкиказки
Відповіді: «Цар-лев» (1); «Царівна-жаба» (2); «Кривенька качечка» (2); «Два брати» (3); «Лебідь, щука і рак» (1); «Лисичка-кума» (1); «Заяче сало» (3); «Дідова дочка і бабина дочка» (3); «Яйце-райце» (2).
— Іван Франко писав: «Тисячі речей у житті забудете, а тих хвилин, коли вам люба мама чи бабуся оповідала казки, не забудете до смерті».
— Подивіться уважно на малюнок на дошці — і дізнаєтесь, про кого ми сьогодні будемо читати. (На дошці прикріплений малюнок оленя.)
IV. Повідомлення теми уроку
— Сьогодні ми розпочинаємо вивчення нової теми — «Брати наші менші». У цьому розділі ми ознайомимося з цікавими оповіданнями та казками про тварин.
Ми живемо на чудовій, квітучій планеті, ім’я якій — Земля. Ви, звісно, знаєте, що на ній співіснують люди і різноманітний світ тварин. Це — звірі, птахи, комахи, риби, плазуни. На перший погляд здається, що вони зовсім інші і ні в чому не схожі на нас. Та це тільки на перший погляд. Насправді вони так само, як і ми, відчувають радість і біль, так само люблять і виховують своїх малят, страждають від розлуки чи зради, так само граються, пустують, дратуються, дбають про своє виживання.
Звідки ж дізнатися якомога більше про цей неймовірно цікавий і ще не до кінця розгаданий та вивчений світ? Звичайно ж, із книжок, які написали розумні й талановиті митці всього світу.
Читайте ці твори уважно, і ви довідаєтеся багато цікавого й корисного. Адже знання природи й любов до неї роблять життя цікавішим і повнішим, а нас, людей, людянішими і щасливішими.
V. Робота над новим матеріалом
1 Повідомлення вчителя про автора
— Народився Зигмунд Зальтен у Будапешті — одному з найкращих європейських міст.
Хлопчик з дитинства виявляв інтерес до навчання, був старанним і допитливим. Щоб здобути вищу освіту, вирушив до Відня.
Батьки жили дуже бідно і нічим не могли допомогти своїй дитині. Не маючи змоги продовжувати навчання в університеті, він докладав усіх зусиль, щоб здобути знання самотужки. Єдиним навчальним закладом для Зигмунда стала бібліотека, а вчителем — книга. Він жив на мізерні гонорари за театральні рецензії, що їх писав для віденських та берлінських газет і журналів. Утім, згодом він став редактором однієї з них.
Справжнє ж визнання його таланту прийшло до Зальтена тоді, коли він почав писати для найменших.
Світової слави Фелікс Зальтен зажив після виходу повісті-казки «Бембі», що була перекладена всіма мовами світу. Відомий англійський письменник Джон Голсуорсі писав: «"Бембі” — чудова книжка».
Письменник дуже любив мандрувати. Під час своїх подорожей Зальтен прискіпливо вивчав звички тварин, їх життя в природньому середовищі, спостерігаючи за іграми тварин, особливостями їх полювання. Із цих подорожей, спостережень, власних уражень та творчої авторської уяви й народилися ні з чим не зрівнянні прекрасні книги, які допомагають дітям усього світу серцем відчути мудрий устрій Природи — її силу і слабкість, могутність законів та її незахищеність. У цьому нас переконує казка «Бембі».
2 Опрацювання казки «Бембі»
1) Читання казки учнями самостійно.
2) Аналіз змісту прочитаного.
— За схемою аналізу казки (на дошці) проаналізуйте її.
— Покажіть на мапі Європи країну, де була написана казка.
— Що відчувала мама Бембі після народження синочка?
— Чи погоджуєтеся ви з думкою, що Бембі був розумним, допитливим оленятком? Доведіть це.
— Як ви вважаєте, чи можна його назвати господарем лісу?
— Що стривожило Бембі?
— З яким почуттям автор розповідає про оленів?
3) Хвилинка-цікавинка.
— Олені — найчисленніші копитні тварини. Бони живуть невеликими групами в лісах, годуються листям, пагонами, травою.
Самці оленів носять гіллясті роги, які щороку скидають. Роги — це орган захисту від ворогів і зброя для турнірних поєдинків. Лише в північних оленів карібу самки теж рогаті.
В оленів чудово розвинені органи чуття, а від ворогів їх рятують швидкі ноги.
4) Творча робота над казкою.
— Перекажіть уривок з тексту, де Бембі мандрує з мамою лісовою стежкою.
З Робота в зошиті
VI. Підсумок уроку
— Які рядки вас найбільше збентежили?
— Яким повинне бути ставлення людини до природи?
— Яка головна думка твору?
Завдання для ерудитів
— Прочитайте самостійно про інші пригоди Бембі в лісі.
Немає коментарів:
Дописати коментар