Тема. Оповідання та казки про тварин. Віталій Біанкі «Мишенятко Пік»
Мета: ознайомити учнів з літературною казкою російського письменника; вчити знаходити у структурі тексту художні описи природи, тварин, пояснювати їхню роль у творі; розвивати навички свідомого та виразного читання; збагачувати словниковий запас; виховувати позитивні моральні якості.
Обладнання: мапа світу; картки для підготовки до читання, до гри «Знайди помилку»; підручник; робочий зошит.
Хід уроку
І. Емоційне налаштування на урок
— Сьогодні ми помандруємо до чарівного міста. Ми з ним нерозлучні в дитинстві, але й дорослими не забуваємо про нього, бо мудрість, добро, краса його невичерпні. Отже, ми мандруємо до казкового міста. Це дуже велике місто. Зупиняючись на його вулицях, ми відкриватимемо щось нове і цікаве.
В Казкове місто вирушимо разом,
Перешкоди всі пройдем.
А хто буде сумувати,
Із собою не візьмем.
1 Зупинка на вулиці Народній
— Дуже звичне для нас слово «казка», а який глибокий зміст ховається за цим словом!
— Із чим асоціюється у вас це слово?
— Казки почали складати ще в глибоку давнину і передавали в усній формі із століття в століття, з покоління в покоління. Над казкою працювали сотні, тисячі людей.
— Як називаються такі казки? (Народні)
Учитель відкриває ілюстрації до народних казок. Поряд вивішує назву «Народні казки».
— Перша вулиця, якою ми пройдемо, — це вулиця Народна.
— Назвіть казки, які ви впізнали на малюнках.
2 Зупинка на вулиці Літературній
— Казки, як правило, розповідають, а не читають. Ці традиції збереглися з давніх часів, коли люди ще не знали писемності. Одні розповідали, а інші, такі як І. Франко, О. Пушкін, Г. К. Андерсен, брати Грімм, Шарль Перро, записували ці казки. Письменники щось доповнили, щось змінили, і ми з вами отримали авторські літературні казки.
Наша подорож триває, ми на вулиці Літературній.
Учитель відкриває дошку, на якій — малюнки будиночків. Біля кожного з них — аркуш паперу із завданням для дітей.
— Але ці будиночки порожні, їхні жителі залишили записки, у яких вказують, де вони.
Діти по черзі виходять до дошки, беруть записку і читають уголос, а решта відгадує, герої з якої казки там живуть і хто автор.
1) Я дуже хочу з вами познайомитись, але соромлюсь своєї гидкої зовнішності. (Г. К. Андерсен «Гидке каченя»)
2) Терміново викликали лікувати звірів в Африку. (К. Чуков-ський «Айболить»)
3) Пішла до бабусі, понесла їй пиріжки. (ПІ. Перро «Червона Шапочка»)
4) Побіг у школу, бо нічого не знаю. (М. Носов «Пригоди Незнайка та його друзів»)
5) Ми з Гердою у саду садимо троянди. (Г. К. Андерсен «Снігова королева»)
6) Пішла провідати семеро гномів. (Ш. Перро «Білосніжка і семеро гномів»)
7) Я в гостях у П’ятачка. (Алан Мілн «Вінні-Пух і всі, всі, всі...».)
II. Повідомлення теми й мети уроку
— Сьогодні ми здійснимо подорож до країни казок російського письменника Віталія Біанкі. А хто буде головним героєм цієї казки, ви дізнаєтесь, якщо відгадаєте цю загадку.
Хвостик — як ниточка,
Сама — як калиточка,
А очі — як насінинки. (Мишка)
III. Робота над новим матеріалом
1 Ознайомлення з біографією письменника
— Коли майбутній російський письменник був ще маленьким хлопчиком, він понад усе любив читати й слухати розповіді про дивне та різноманітне життя мешканців дикої природи. Його дім перетворився на справжній маленький зоопарк. І не дивно, адже батько Віталія був відомим ученим-природознавцем. Під час тривалих прогулянок у лісі він розповідав синові про кожну травинку та комашку, про пташку та звірятко.
За допомогою батька хлопчик захоплено гортав сторінки великої, сповненої пригод і чудес книги, назва якої — Жива природа.
Потім хлопчик виріс, закінчив Петербурзький університет і сам став ученим, дослідником, мандрівником, письменником.
Упродовж 25 років, подорожуючи з біноклем та записничком, Віталій Біанкі створив майже двісті казок, оповідань та повістей. Цю справжню енциклопедію життя лісу та його великих і малих мешканців перекладено багатьма мовами світу.
Найбільш популярні серед дітей його книги «Лісова газета», «Оповідання та казки», «По слідах», «Де раки зимують» та інші.
Прочитай його чудову казку про хороброго мишенятка Піка, і тобі неодмінно схочеться ознайомитися з іншими творами письменника.
2 Ознайомлення з казкою «Мишенятко Пік»
1) Читання казки вчителем.
2) Словникова робота.
Прилаштували — причепили, прив’язали.
Роздобути — відшукати, знайти.
Врозтіч — утікати хто куди.
Безпомічним — слабким, незахищеним.
3) Самостійне читання учнями та аналіз прочитаного.
— Як маленьке мишенятко потрапило на дитячий кораблик?
— Яким зображено звірятко?
— Чи можна цю подорож назвати приємною? Чому?
— Що допомогло йому врятуватися?
4) Вибіркове читання.
— Знайдіть і зачитайте, які небезпеки чатували на Піка.
— Відшукайте уривок про те, як сталася корабельна аварія.
5) Гра «Кидок — засічка».
Учитель читає початок абзацу, учні знаходять його у тексті і по черзі продовжують читати протягом ЗО с за командами учителя.
• « Прилаштували вітрило...»
• «Легке суденце...»
• «Риболов побачив...»
• «Пік не вчився...»
IV. Узагальнення й систематизація знань
1 Гра «Знайди помилку»
Учитель роздає учням картки з окремими реченнями з казки. Учні відшукують це речення у тексті і визначають, чи є в ньому помилка.
Наприклад:
«Вітер гнав його все далі від дітей» (від берега);
«Риболов побачив мишенятко і окуня у воді» (і щуку).
— Які інші назви можна дібрати до цих частин казки?
— Розкажіть про пригоди Піка від його імені.
2 Робота в зошиті
V. Підсумок уроку
— Із якою казкою за жанром ми ознайомилися сьогодні?
— Яка головна думка цього твору?
— Як ви вважаєте, чого навчає ця казка?
— Дайте характеристику Піку: сміливий, кмітливий,...
Для тих, хто любить читати
— Самостійно прочитайте про подальші пригоди мишенятка у розділах «Страшна ніч», «Хвіст-чіплялка та шерстка-невидимка», «Кінець мандрівки».
Мета: ознайомити учнів з літературною казкою російського письменника; вчити знаходити у структурі тексту художні описи природи, тварин, пояснювати їхню роль у творі; розвивати навички свідомого та виразного читання; збагачувати словниковий запас; виховувати позитивні моральні якості.
Обладнання: мапа світу; картки для підготовки до читання, до гри «Знайди помилку»; підручник; робочий зошит.
Хід уроку
І. Емоційне налаштування на урок
— Сьогодні ми помандруємо до чарівного міста. Ми з ним нерозлучні в дитинстві, але й дорослими не забуваємо про нього, бо мудрість, добро, краса його невичерпні. Отже, ми мандруємо до казкового міста. Це дуже велике місто. Зупиняючись на його вулицях, ми відкриватимемо щось нове і цікаве.
В Казкове місто вирушимо разом,
Перешкоди всі пройдем.
А хто буде сумувати,
Із собою не візьмем.
1 Зупинка на вулиці Народній
— Дуже звичне для нас слово «казка», а який глибокий зміст ховається за цим словом!
— Із чим асоціюється у вас це слово?
— Казки почали складати ще в глибоку давнину і передавали в усній формі із століття в століття, з покоління в покоління. Над казкою працювали сотні, тисячі людей.
— Як називаються такі казки? (Народні)
Учитель відкриває ілюстрації до народних казок. Поряд вивішує назву «Народні казки».
— Перша вулиця, якою ми пройдемо, — це вулиця Народна.
— Назвіть казки, які ви впізнали на малюнках.
2 Зупинка на вулиці Літературній
— Казки, як правило, розповідають, а не читають. Ці традиції збереглися з давніх часів, коли люди ще не знали писемності. Одні розповідали, а інші, такі як І. Франко, О. Пушкін, Г. К. Андерсен, брати Грімм, Шарль Перро, записували ці казки. Письменники щось доповнили, щось змінили, і ми з вами отримали авторські літературні казки.
Наша подорож триває, ми на вулиці Літературній.
Учитель відкриває дошку, на якій — малюнки будиночків. Біля кожного з них — аркуш паперу із завданням для дітей.
— Але ці будиночки порожні, їхні жителі залишили записки, у яких вказують, де вони.
Діти по черзі виходять до дошки, беруть записку і читають уголос, а решта відгадує, герої з якої казки там живуть і хто автор.
1) Я дуже хочу з вами познайомитись, але соромлюсь своєї гидкої зовнішності. (Г. К. Андерсен «Гидке каченя»)
2) Терміново викликали лікувати звірів в Африку. (К. Чуков-ський «Айболить»)
3) Пішла до бабусі, понесла їй пиріжки. (ПІ. Перро «Червона Шапочка»)
4) Побіг у школу, бо нічого не знаю. (М. Носов «Пригоди Незнайка та його друзів»)
5) Ми з Гердою у саду садимо троянди. (Г. К. Андерсен «Снігова королева»)
6) Пішла провідати семеро гномів. (Ш. Перро «Білосніжка і семеро гномів»)
7) Я в гостях у П’ятачка. (Алан Мілн «Вінні-Пух і всі, всі, всі...».)
II. Повідомлення теми й мети уроку
— Сьогодні ми здійснимо подорож до країни казок російського письменника Віталія Біанкі. А хто буде головним героєм цієї казки, ви дізнаєтесь, якщо відгадаєте цю загадку.
Хвостик — як ниточка,
Сама — як калиточка,
А очі — як насінинки. (Мишка)
III. Робота над новим матеріалом
1 Ознайомлення з біографією письменника
— Коли майбутній російський письменник був ще маленьким хлопчиком, він понад усе любив читати й слухати розповіді про дивне та різноманітне життя мешканців дикої природи. Його дім перетворився на справжній маленький зоопарк. І не дивно, адже батько Віталія був відомим ученим-природознавцем. Під час тривалих прогулянок у лісі він розповідав синові про кожну травинку та комашку, про пташку та звірятко.
За допомогою батька хлопчик захоплено гортав сторінки великої, сповненої пригод і чудес книги, назва якої — Жива природа.
Потім хлопчик виріс, закінчив Петербурзький університет і сам став ученим, дослідником, мандрівником, письменником.
Упродовж 25 років, подорожуючи з біноклем та записничком, Віталій Біанкі створив майже двісті казок, оповідань та повістей. Цю справжню енциклопедію життя лісу та його великих і малих мешканців перекладено багатьма мовами світу.
Найбільш популярні серед дітей його книги «Лісова газета», «Оповідання та казки», «По слідах», «Де раки зимують» та інші.
Прочитай його чудову казку про хороброго мишенятка Піка, і тобі неодмінно схочеться ознайомитися з іншими творами письменника.
2 Ознайомлення з казкою «Мишенятко Пік»
1) Читання казки вчителем.
2) Словникова робота.
Прилаштували — причепили, прив’язали.
Роздобути — відшукати, знайти.
Врозтіч — утікати хто куди.
Безпомічним — слабким, незахищеним.
3) Самостійне читання учнями та аналіз прочитаного.
— Як маленьке мишенятко потрапило на дитячий кораблик?
— Яким зображено звірятко?
— Чи можна цю подорож назвати приємною? Чому?
— Що допомогло йому врятуватися?
4) Вибіркове читання.
— Знайдіть і зачитайте, які небезпеки чатували на Піка.
— Відшукайте уривок про те, як сталася корабельна аварія.
5) Гра «Кидок — засічка».
Учитель читає початок абзацу, учні знаходять його у тексті і по черзі продовжують читати протягом ЗО с за командами учителя.
• « Прилаштували вітрило...»
• «Легке суденце...»
• «Риболов побачив...»
• «Пік не вчився...»
IV. Узагальнення й систематизація знань
1 Гра «Знайди помилку»
Учитель роздає учням картки з окремими реченнями з казки. Учні відшукують це речення у тексті і визначають, чи є в ньому помилка.
Наприклад:
«Вітер гнав його все далі від дітей» (від берега);
«Риболов побачив мишенятко і окуня у воді» (і щуку).
— Які інші назви можна дібрати до цих частин казки?
— Розкажіть про пригоди Піка від його імені.
2 Робота в зошиті
V. Підсумок уроку
— Із якою казкою за жанром ми ознайомилися сьогодні?
— Яка головна думка цього твору?
— Як ви вважаєте, чого навчає ця казка?
— Дайте характеристику Піку: сміливий, кмітливий,...
Для тих, хто любить читати
— Самостійно прочитайте про подальші пригоди мишенятка у розділах «Страшна ніч», «Хвіст-чіплялка та шерстка-невидимка», «Кінець мандрівки».
Немає коментарів:
Дописати коментар