Тема. Оповідання та казки про тварин. Джералд Даррел «Цикламенові гаї»
Мета: ознайомити учнів з оповіданням англійського письменника; пробуджувати інтерес до тваринного світу; вчити знаходити у структурі тексту художні описи природи, самостійно визначати головних і другорядних персонажів, складати план до тексту і вміти ним користуватися під час переказу прочитаного; удосконалювати навички виразного і правильного читання; розширювати словниковий запас учнів; виховувати любов до природи і дбайливе ставлення до неї.
Обладнання: мапа світу; маршрутний аркуш; таблиці до ігор «Точно і швидко», «Незвичайна математика»; скоромовка, дипломи; підручник; робочий зошит.
Хід уроку
I. Емоційне налаштування на урок
— Рада знову вас вітати і урок наш розпочати,
Будемо навчатись гарно, швидко весело і вправно.
— Настрій?
— Супер!
— Погода?
— Клас!
— До роботи! Все гаразд!
II. Повідомлення теми і завдань уроку
— Діти, у нас сьогодні незвичайний урок, урок-марафон. Він відрізняється від звичайного тим, що ми будемо працювати, уявно подорожуючи, але в умовах класного приміщення. Долаючи зупинку за зупинкою, ми вивчатимемо новий матеріал. Отже, ознайомимося з нашим маршрутним аркушем.
№НазваЗавдання,Підпис
з/пзупинкиякі потрібно виконатиначальника
станції
1Поміркуй!Гра «Точно і швидко.
Хто або що? »
2Порахуй!Гра «Незвичайна
математика»
3Поспіши!Читання скоромовки
4Дізнайся!Ознайомлення з темою
уроку і біографією автора
5Читай!Читання оповідання
«Цикламенові гаї»
6Відповідай!Аналіз змісту твору
7Склади і перекажи! Складання плану до тексту
і переказу за планом
8Порадій!Отримання дипломів
за гарні успіхи на уроці
III. Робота над новим матеріалом
— Вирушаємо у подорож! Будьте дуже уважні й активні, адже наприкінці маршруту найактивніші учні будуть нагороджені дипломами.
» Зупинка 1. Поміркуй!
Гра «Точно і швидко. Хто або що?»
Кує— ... (зозуля)дзижчить— ...
Гавкає— ... (собака)варить— ...
Каркає— ... (ворона)реве— ...
Нявчить— ...шипить— ...
Зупинка 2. Обчисли!
Гра «Незвичайна математика»
— Виконайте дії і прочитайте результат.
Про - ро + так - к + хи = ... (птахи)
Зоря - оря + віра - а + і = ... (звірі)
Кінь - нь - і + ом + ахи = ... (комахи)
Рибак - бак + бик - к = ... (риби)
— Яким одним узагальнювальним словом можна назвати всі утворені слова?
Зупинка 3. Поспіши!
Читання скоромовки на одному мовному видиху
Летів горобець через безверхий хлівець,
Ніс четверик гороху без червотоку,
Без червоточини, без прачервоточини.
Зупинка 4. Дізнайся!
Повідомлення теми уроку, біографії автора
— Сьогодні ми продовжимо читати твори про тварин та познайомимося з англійським письменником Джеральдом Малколмом Дарреллом і його цікавим оповіданням «Цикламенові гаї».
Джеральд Даррелл — відомий англійський зоолог і мандрівник, автор літературних творів, статей, кінофільмів, радіо- та телепередач про природу.
Народився він 1925 року в сім’ї інженера в індійському місті Джамшедпур. Екзотична природа Індії справила надзвичайно сильне враження на маленького Джеррі, першим словом якого було «зоопарк».
Батько Джеррі помер, коли хлопчикові виповнилося три роки, залишивши дружину з чотирма дітьми. А через кілька років Дар-реллм переїхали до Греції на острів Корфу. Протягом шести років Джеррі міг спостерігати життя рослин і тварин на цьому чудовому острові.
Захоплення хлопчика природою проявилося у збиранні змій, жаб, птахів та інших тварин. Саме щасливому життю на Корфу була присвячена одна з найпопулярніших книг Дж. Даррелла «Моя сім’я та інші звірі».
1939 року родина переїжджає до Англії. Тут після закінчення коледжу Джеральд Даррелл йде працювати спочатку в зоомагазин, а згодом — доглядачем тварин у зоопарку. І від того часу Джеральд — учасник експедицій до Африки, Південної Америки, Нової Зеландії, Австралії — займається відловом тварин для зоопарків. Проте Даррелл мріє створити власний зоосад, у якому б утримувалися тварини, що в природних умовах перебувають на межі вимирання.
1958 року Джеральд Даррелл заснував невеликий зоопарк на острові Джерсі, що мав на меті збереження і розмноження диких тварин, які вимирали. Нині Джерсійський зоопарк відомий на весь світ. Протягом усієї своєї діяльності Даррелл пропагував ідею збереження природи, ділився досвідом щодо утримання тварин у неволі.
Літературною діяльністю Джеральд Даррелл зайнявся за порадою свого брата, відомого англійського письменника, який запропонував йому писати книгу про свої експедиції. Твори Джеральд а Даррелла вирізняють тонкий гумор, цікавий сюжет. Діяльність Джеральда Даррелла як директора зоопарку, письменника-натураліста, зоолога мала надзвичайно велике значення у справі збереження рідкісних видів тварин.
Зупинка 5. Читай!
Опрацювання твору «Цикламенові гаї»
1) Слухання твору учнями. Перевірка первинного сприймання.
— Як вже від самого початку зрозуміло, що події відбуваються не в нашій країні?
— Хто розповідає цю історію?
2) Словникова робота.
3) Читання оповідання учнями мовчки.
» Зупинка 6. Відповідай!
Аналіз змісту твору з елементами вибіркового читання
— З якою метою хлопчик взяв сороченят із гнізда?
— Як він себе виправдовував? Чи добре так чинити? Як герой ставиться до птахів?
— Чому сім’я Джеррі так по-різному поставилася до птахів?
— Оцініть поведінку мами і дітей?
— Назвіть головних і другорядних персонажів.
— Чи тримаєте ви вдома якихось тваринок? Як ви їх доглядаєте?
Зупинка 7. Склади й перекажи!
Колективне складання плану прочитаного і переказ оповідання за планом
IV. Підсумок уроку
Зупинка 8. Порадій!
Підсумок подорожі. Вручення дипломів
— Чи правильно зробив хлопчик, взявши собі двох пташенят?
— Що ви зрозуміли, прочитавши це оповідання? Як потрібно ставитися до всього живого?
— Назвіть головну думку твору.
— А зараз найактивніші учні отримають дипломи за подолання перешкод під час нашої подорожі.
Завдання для ерудитів
— Прочитайте самостійно продовження розповіді про витівки сорок, щоб зрозуміти, що хлопець насправді любив своїх підопічних.
Мета: ознайомити учнів з оповіданням англійського письменника; пробуджувати інтерес до тваринного світу; вчити знаходити у структурі тексту художні описи природи, самостійно визначати головних і другорядних персонажів, складати план до тексту і вміти ним користуватися під час переказу прочитаного; удосконалювати навички виразного і правильного читання; розширювати словниковий запас учнів; виховувати любов до природи і дбайливе ставлення до неї.
Обладнання: мапа світу; маршрутний аркуш; таблиці до ігор «Точно і швидко», «Незвичайна математика»; скоромовка, дипломи; підручник; робочий зошит.
Хід уроку
I. Емоційне налаштування на урок
— Рада знову вас вітати і урок наш розпочати,
Будемо навчатись гарно, швидко весело і вправно.
— Настрій?
— Супер!
— Погода?
— Клас!
— До роботи! Все гаразд!
II. Повідомлення теми і завдань уроку
— Діти, у нас сьогодні незвичайний урок, урок-марафон. Він відрізняється від звичайного тим, що ми будемо працювати, уявно подорожуючи, але в умовах класного приміщення. Долаючи зупинку за зупинкою, ми вивчатимемо новий матеріал. Отже, ознайомимося з нашим маршрутним аркушем.
№НазваЗавдання,Підпис
з/пзупинкиякі потрібно виконатиначальника
станції
1Поміркуй!Гра «Точно і швидко.
Хто або що? »
2Порахуй!Гра «Незвичайна
математика»
3Поспіши!Читання скоромовки
4Дізнайся!Ознайомлення з темою
уроку і біографією автора
5Читай!Читання оповідання
«Цикламенові гаї»
6Відповідай!Аналіз змісту твору
7Склади і перекажи! Складання плану до тексту
і переказу за планом
8Порадій!Отримання дипломів
за гарні успіхи на уроці
III. Робота над новим матеріалом
— Вирушаємо у подорож! Будьте дуже уважні й активні, адже наприкінці маршруту найактивніші учні будуть нагороджені дипломами.
» Зупинка 1. Поміркуй!
Гра «Точно і швидко. Хто або що?»
Кує— ... (зозуля)дзижчить— ...
Гавкає— ... (собака)варить— ...
Каркає— ... (ворона)реве— ...
Нявчить— ...шипить— ...
Зупинка 2. Обчисли!
Гра «Незвичайна математика»
— Виконайте дії і прочитайте результат.
Про - ро + так - к + хи = ... (птахи)
Зоря - оря + віра - а + і = ... (звірі)
Кінь - нь - і + ом + ахи = ... (комахи)
Рибак - бак + бик - к = ... (риби)
— Яким одним узагальнювальним словом можна назвати всі утворені слова?
Зупинка 3. Поспіши!
Читання скоромовки на одному мовному видиху
Летів горобець через безверхий хлівець,
Ніс четверик гороху без червотоку,
Без червоточини, без прачервоточини.
Зупинка 4. Дізнайся!
Повідомлення теми уроку, біографії автора
— Сьогодні ми продовжимо читати твори про тварин та познайомимося з англійським письменником Джеральдом Малколмом Дарреллом і його цікавим оповіданням «Цикламенові гаї».
Джеральд Даррелл — відомий англійський зоолог і мандрівник, автор літературних творів, статей, кінофільмів, радіо- та телепередач про природу.
Народився він 1925 року в сім’ї інженера в індійському місті Джамшедпур. Екзотична природа Індії справила надзвичайно сильне враження на маленького Джеррі, першим словом якого було «зоопарк».
Батько Джеррі помер, коли хлопчикові виповнилося три роки, залишивши дружину з чотирма дітьми. А через кілька років Дар-реллм переїхали до Греції на острів Корфу. Протягом шести років Джеррі міг спостерігати життя рослин і тварин на цьому чудовому острові.
Захоплення хлопчика природою проявилося у збиранні змій, жаб, птахів та інших тварин. Саме щасливому життю на Корфу була присвячена одна з найпопулярніших книг Дж. Даррелла «Моя сім’я та інші звірі».
1939 року родина переїжджає до Англії. Тут після закінчення коледжу Джеральд Даррелл йде працювати спочатку в зоомагазин, а згодом — доглядачем тварин у зоопарку. І від того часу Джеральд — учасник експедицій до Африки, Південної Америки, Нової Зеландії, Австралії — займається відловом тварин для зоопарків. Проте Даррелл мріє створити власний зоосад, у якому б утримувалися тварини, що в природних умовах перебувають на межі вимирання.
1958 року Джеральд Даррелл заснував невеликий зоопарк на острові Джерсі, що мав на меті збереження і розмноження диких тварин, які вимирали. Нині Джерсійський зоопарк відомий на весь світ. Протягом усієї своєї діяльності Даррелл пропагував ідею збереження природи, ділився досвідом щодо утримання тварин у неволі.
Літературною діяльністю Джеральд Даррелл зайнявся за порадою свого брата, відомого англійського письменника, який запропонував йому писати книгу про свої експедиції. Твори Джеральд а Даррелла вирізняють тонкий гумор, цікавий сюжет. Діяльність Джеральда Даррелла як директора зоопарку, письменника-натураліста, зоолога мала надзвичайно велике значення у справі збереження рідкісних видів тварин.
Зупинка 5. Читай!
Опрацювання твору «Цикламенові гаї»
1) Слухання твору учнями. Перевірка первинного сприймання.
— Як вже від самого початку зрозуміло, що події відбуваються не в нашій країні?
— Хто розповідає цю історію?
2) Словникова робота.
3) Читання оповідання учнями мовчки.
» Зупинка 6. Відповідай!
Аналіз змісту твору з елементами вибіркового читання
— З якою метою хлопчик взяв сороченят із гнізда?
— Як він себе виправдовував? Чи добре так чинити? Як герой ставиться до птахів?
— Чому сім’я Джеррі так по-різному поставилася до птахів?
— Оцініть поведінку мами і дітей?
— Назвіть головних і другорядних персонажів.
— Чи тримаєте ви вдома якихось тваринок? Як ви їх доглядаєте?
Зупинка 7. Склади й перекажи!
Колективне складання плану прочитаного і переказ оповідання за планом
IV. Підсумок уроку
Зупинка 8. Порадій!
Підсумок подорожі. Вручення дипломів
— Чи правильно зробив хлопчик, взявши собі двох пташенят?
— Що ви зрозуміли, прочитавши це оповідання? Як потрібно ставитися до всього живого?
— Назвіть головну думку твору.
— А зараз найактивніші учні отримають дипломи за подолання перешкод під час нашої подорожі.
Завдання для ерудитів
— Прочитайте самостійно продовження розповіді про витівки сорок, щоб зрозуміти, що хлопець насправді любив своїх підопічних.
Немає коментарів:
Дописати коментар