Тема. Оповідання та казки про тварин. Ян Грабовський «Рекс»
Мета: ознайомити учнів з оповіданням польського письменника Яна Грабовського; вчити називати основні ознаки оповідання як жанру, знаходити у структурі тексту художні описи тварин, пояснювати їх роль у творі; пробуджувати інтерес учнів до тваринного світу; розвивати навички виразного читання і стислого переказу тексту; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до неї.
Обладнання: таблиця складів; мапа Європи; таблиця до гри «Знайди пеньок»; картини із зображенням вовка; робочий зошит.
Хід уроку
І. Емоційне налаштування на урок
Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок В країну відому, в країну чудову,
Що нас так чекає й збагачує мову.
Щоб нам швидше до неї потрапить,
Потрібно екзамен кмітливості скласти.
Тож сядьте рівненько, стежте уважно,
Щоб здогадатись було нам неважко.
— Щоб здогадатися, до якої країни ми сьогодні потрапимо, потрібно пригадати, які країни є нашими сусідами. В одній із цих країн і проживав автор дуже цікавого оповідання, з яким ми сьогодні ознайомимось. Але перед тим, як почати працювати, підготуймося до роботи.
II. Вправи на вдосконалення читацьких навичок
1 Розчитування
За таблицею учні читають склади.
1 к ак ок ук ик ік ек єк як юк
2 л ла ло лу ли лі ле лє ля лю
3 л ал ол ул ил іл ел єл ял юл
4 м ма мо му ми мі ме мє мя мю
5 м ам ом ум им їм ем єм ям юм
6 н на но ну ни ні не не ня ню
7 н ан он ун ин ін єн єн ян юн
2 Вправа на розвиток уважності
Гра «Знайди пеньок»
У таблиці записані однакові слова, а серед них є таке, що відрізняється лише однією літерою. Слова показують дітям протягом кількох секунд. За цей час вони мають знайти і назвати це слово, тобто «пеньок».
Нісгнівносили
нісгнавносили
рісгнівносили
нісгнівкосили
III. Мотивація навчальної діяльності.Повідомлення теми уроку
— З давніх-давен тварини живуть поряд з людьми. Про їх дружбу написано безліч творів. «Мову» звірів, птахів, комах може зрозуміти лише той, хто доброзичливо спостерігає за ними, не втручається в їх життя, але потрібної миті приходить на допомогу.
Твір, що ми опрацьовуватимемо сьогодні, напевне викличе у вас теплі почуття і бажання більше знати про братів наших менших та оберігати їх. Ви правильно сказали про наші сусідні держави. І в одній з них — у Польщі — жив і творив чудовий письменник Ян Гра-бовський. Покажіть на мапі, де знаходиться ця країна.
— Про кого ми сьогодні будемо читати, дізнайтеся самі, відгадавши загадку.
Сірий звір, гострий зір,
Він чатує біля нір,
Хижий чи ледачий, —
Спить і здобич бачить. (Вовк)
— Сьогодні ми прочитаємо оповідання «Рекс». Будемо вчитися виразно читати текст, пояснювати роль тварин у нашому житті, висловлювати свою думку щодо прочитаного.
IV. Робота над новим матеріалом
1 Ознайомлення з біографією письменника
— Інколи здається: ну що можна сказати нового про звичайних коней, собак, кішок, курей чи овець? Виявляється, дуже багато.
Польський письменник Ян Грабовський розповів про своїх улюбленців такі невигадані та незвичайні історії, що почнеш читати — і не одірвешся!
Його герої часто розмовляють одне з одним, жартують, сперечаються. І хоч ми чудово розуміємо, що тварини насправді розмовляти не вміють, у нас ані на мить не виникає відчуття, що автор це вигадав. У чому ж тут секрет? А в тому, що Ян Грабовський дуже любив тварин. І не лише любив. Він їх уважав друзями, помічниками людини. А ще він дуже любив дітей, які все життя його оточували. Тому твори письменника сповнені невичерпної доброти.
Ян Грабовський прожив довге життя. Майбутній письменник народився у маленькому містечку Рава Мазовецька. За освітою він був інженером-хіміком, але захоплювався й багатьма іншими професіями: вивчав історію мистецтв, викладав у гімназії, складав математичні задачки, писав путівники рідним краєм, який чудово знав і любив.
Та справжнім покликанням Яна Грабовського була література. Тому його книжки «Рекс», «Пуцек», «Крилата братія», «Улюблений звіринець» добрі, мудрі та світлі, їх дуже люблять польські дітлахи, та й не тільки польські, бо твори письменника перекладено багатьма мовами світу.
Тепер про нього знатимете і ви.
2 Читання тексту вчителем
3 Словникова робота
— Поясніть, як ви розумієте значення слів: бовкнув (сказав, проговорився), пожитки (речі, гостинці, клунки), лемент (крик, гамір), прожогом (дуже швидко).
4 Читання казки учнями (ланцюжком)
5 Аналіз змісту з елементами вибіркового читання
— Як вовк потрапив до людської оселі?
— За що люди полюбили його?
— Які повадки хижої тварини проявилися в Рекса?
— Прочитайте, як господар провчив вовка за те, що він ловив курей.
— Чому саме вміння бути вірним другом згубило Рекса? Зачитайте.
6 Хвилинка-цікавинка
— Своєю зовнішністю звичайний, або сірий, вовк нагадує великого сильного собаку.
Проте його дуже легко впізнати за властивими лише вовкам ознаками. У нього широколоба голова з масивною видовженою мордою, могутні ікла. Хвіст завжди тримає опущеним. Гострі вуха або стирчать догори, або притиснуті назад і ніколи не згинаються вниз, як у собак.
У багатьох, певне, склалося враження, що вовк — могутній цар усього тваринного світу України і сильнішого звіра за нього немає. Він на всіх нападає (навіть на ведмедя), усі його бояться. Кожна тварина, зачувши дух сіроманця, прожогом утікає світ за очі.
Але ні. Є в природі і той, кого вовк боїться дужче за мисливця. Це орел-беркут, найбільший хижий птах.
— Подивіться на дошку, я покажу вам картини із зображенням вовка.
— Чим він відрізняється від звичайного собаки?
7 Розвиток зв'язного мовлення
1-ша група
Розказати, якою ви уявляєте дівчинку Крисю, яка у неї вдача, зовнішній вигляд
2-ша група
Розказати, яким ви уявляєте двір, у якому жили господарі і Рекс
8 Робота в зошиті
V. Узагальнення й систематизація знань
— Чи погоджуєтеся ви з думкою, що домівка диких тварин — ліс? Обґрунтуйте свої міркування.
VI. Підсумок уроку
— Що повчального для вас у цьому оповіданні?
— Які почуття викликає у вас така кінцівка твору?
— Чи справді таке може статися у реальному житті?
Завдання для ерудитів
— Прочитайте самостійно інші твори Яна Грабовського про дітей і тварин, сповнені невичерпною добротою. Це оповідання «Мітка», «Чорний півень».
Мета: ознайомити учнів з оповіданням польського письменника Яна Грабовського; вчити називати основні ознаки оповідання як жанру, знаходити у структурі тексту художні описи тварин, пояснювати їх роль у творі; пробуджувати інтерес учнів до тваринного світу; розвивати навички виразного читання і стислого переказу тексту; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до неї.
Обладнання: таблиця складів; мапа Європи; таблиця до гри «Знайди пеньок»; картини із зображенням вовка; робочий зошит.
Хід уроку
І. Емоційне налаштування на урок
Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок В країну відому, в країну чудову,
Що нас так чекає й збагачує мову.
Щоб нам швидше до неї потрапить,
Потрібно екзамен кмітливості скласти.
Тож сядьте рівненько, стежте уважно,
Щоб здогадатись було нам неважко.
— Щоб здогадатися, до якої країни ми сьогодні потрапимо, потрібно пригадати, які країни є нашими сусідами. В одній із цих країн і проживав автор дуже цікавого оповідання, з яким ми сьогодні ознайомимось. Але перед тим, як почати працювати, підготуймося до роботи.
II. Вправи на вдосконалення читацьких навичок
1 Розчитування
За таблицею учні читають склади.
1 к ак ок ук ик ік ек єк як юк
2 л ла ло лу ли лі ле лє ля лю
3 л ал ол ул ил іл ел єл ял юл
4 м ма мо му ми мі ме мє мя мю
5 м ам ом ум им їм ем єм ям юм
6 н на но ну ни ні не не ня ню
7 н ан он ун ин ін єн єн ян юн
2 Вправа на розвиток уважності
Гра «Знайди пеньок»
У таблиці записані однакові слова, а серед них є таке, що відрізняється лише однією літерою. Слова показують дітям протягом кількох секунд. За цей час вони мають знайти і назвати це слово, тобто «пеньок».
Нісгнівносили
нісгнавносили
рісгнівносили
нісгнівкосили
III. Мотивація навчальної діяльності.Повідомлення теми уроку
— З давніх-давен тварини живуть поряд з людьми. Про їх дружбу написано безліч творів. «Мову» звірів, птахів, комах може зрозуміти лише той, хто доброзичливо спостерігає за ними, не втручається в їх життя, але потрібної миті приходить на допомогу.
Твір, що ми опрацьовуватимемо сьогодні, напевне викличе у вас теплі почуття і бажання більше знати про братів наших менших та оберігати їх. Ви правильно сказали про наші сусідні держави. І в одній з них — у Польщі — жив і творив чудовий письменник Ян Гра-бовський. Покажіть на мапі, де знаходиться ця країна.
— Про кого ми сьогодні будемо читати, дізнайтеся самі, відгадавши загадку.
Сірий звір, гострий зір,
Він чатує біля нір,
Хижий чи ледачий, —
Спить і здобич бачить. (Вовк)
— Сьогодні ми прочитаємо оповідання «Рекс». Будемо вчитися виразно читати текст, пояснювати роль тварин у нашому житті, висловлювати свою думку щодо прочитаного.
IV. Робота над новим матеріалом
1 Ознайомлення з біографією письменника
— Інколи здається: ну що можна сказати нового про звичайних коней, собак, кішок, курей чи овець? Виявляється, дуже багато.
Польський письменник Ян Грабовський розповів про своїх улюбленців такі невигадані та незвичайні історії, що почнеш читати — і не одірвешся!
Його герої часто розмовляють одне з одним, жартують, сперечаються. І хоч ми чудово розуміємо, що тварини насправді розмовляти не вміють, у нас ані на мить не виникає відчуття, що автор це вигадав. У чому ж тут секрет? А в тому, що Ян Грабовський дуже любив тварин. І не лише любив. Він їх уважав друзями, помічниками людини. А ще він дуже любив дітей, які все життя його оточували. Тому твори письменника сповнені невичерпної доброти.
Ян Грабовський прожив довге життя. Майбутній письменник народився у маленькому містечку Рава Мазовецька. За освітою він був інженером-хіміком, але захоплювався й багатьма іншими професіями: вивчав історію мистецтв, викладав у гімназії, складав математичні задачки, писав путівники рідним краєм, який чудово знав і любив.
Та справжнім покликанням Яна Грабовського була література. Тому його книжки «Рекс», «Пуцек», «Крилата братія», «Улюблений звіринець» добрі, мудрі та світлі, їх дуже люблять польські дітлахи, та й не тільки польські, бо твори письменника перекладено багатьма мовами світу.
Тепер про нього знатимете і ви.
2 Читання тексту вчителем
3 Словникова робота
— Поясніть, як ви розумієте значення слів: бовкнув (сказав, проговорився), пожитки (речі, гостинці, клунки), лемент (крик, гамір), прожогом (дуже швидко).
4 Читання казки учнями (ланцюжком)
5 Аналіз змісту з елементами вибіркового читання
— Як вовк потрапив до людської оселі?
— За що люди полюбили його?
— Які повадки хижої тварини проявилися в Рекса?
— Прочитайте, як господар провчив вовка за те, що він ловив курей.
— Чому саме вміння бути вірним другом згубило Рекса? Зачитайте.
6 Хвилинка-цікавинка
— Своєю зовнішністю звичайний, або сірий, вовк нагадує великого сильного собаку.
Проте його дуже легко впізнати за властивими лише вовкам ознаками. У нього широколоба голова з масивною видовженою мордою, могутні ікла. Хвіст завжди тримає опущеним. Гострі вуха або стирчать догори, або притиснуті назад і ніколи не згинаються вниз, як у собак.
У багатьох, певне, склалося враження, що вовк — могутній цар усього тваринного світу України і сильнішого звіра за нього немає. Він на всіх нападає (навіть на ведмедя), усі його бояться. Кожна тварина, зачувши дух сіроманця, прожогом утікає світ за очі.
Але ні. Є в природі і той, кого вовк боїться дужче за мисливця. Це орел-беркут, найбільший хижий птах.
— Подивіться на дошку, я покажу вам картини із зображенням вовка.
— Чим він відрізняється від звичайного собаки?
7 Розвиток зв'язного мовлення
1-ша група
Розказати, якою ви уявляєте дівчинку Крисю, яка у неї вдача, зовнішній вигляд
2-ша група
Розказати, яким ви уявляєте двір, у якому жили господарі і Рекс
8 Робота в зошиті
V. Узагальнення й систематизація знань
— Чи погоджуєтеся ви з думкою, що домівка диких тварин — ліс? Обґрунтуйте свої міркування.
VI. Підсумок уроку
— Що повчального для вас у цьому оповіданні?
— Які почуття викликає у вас така кінцівка твору?
— Чи справді таке може статися у реальному житті?
Завдання для ерудитів
— Прочитайте самостійно інші твори Яна Грабовського про дітей і тварин, сповнені невичерпною добротою. Це оповідання «Мітка», «Чорний півень».
Немає коментарів:
Дописати коментар