Тема. Повість-казка. Крістіна Нестлінґер «Конрад, або Дитина з бляшанки»
Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю австрійської письменниці-казкарки Крістіни Нестлінґер; викликати інтерес до її творів; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати навички виразного читання, вміння зіставляти народні та літературні казки; формувати в учнів відповідальність за свої вчинки, вміння давати самооцінку; виховувати повагу до батьків, бажання прийти на допомогу, коли її хтось потребує.
Обладнання: мапа Європи; підручник; робочий зошит; портрет письменниці; виставка книг; тести.
Хід уроку
І. Емоційне налаштування на урок » Читання віршів з дошки
Думу думать про життя,
Казка — вигадка, та в ній —
Шкаралупці золотій — Зерня сховане смачне. Хто дістане, той почне
Збудить в серці почуття, Мов торкнеться до вогню — Вийде сміло на борню За добро і проти зла!
В казці — сила немала!
В. Бичко
Казка — вигадка, проте Щось в ній, браття, не пусте...
О. Пушкін
II. Актуалізація опорних знань
1 Бесіда
— Чи замислювалися ви коли-небудь над тим, чому казки так довго живуть на світі? (Бо у казках живе душа народу, тут відображено його сподівання і мрії. У казках добро завжди перемагає зло, понад усе в них поціновують кращі людські якості.)
— Народна казка як жанр усної народної творчості має дуже давню історію, натомість літературна казка і казка-повість з’явилися значно пізніше. Давайте згадаємо, що їх ріднить і які відмінності існують між ними.
2 Визначення ознак народної та літературної казок. Робота в групах
— З поданих ознак виберіть ті, що характерні для:
1-ша група — літературної казки;
2-га група — для народної казки.
Запис на дошці
Є автор / немає автора Є казкар / немає^виконавця казки Існує в усній форму / існує в письмовій формі Текст змінюється / текст не змінюється Час створення відомий / час створення невідомий
— Які ознаки є спільними для літературної та народної казок? (.Негативний або позитивний герой, чарівні предмети, добро перемагає зло.)
III. Повідомлення теми й завдань уроку
— Сьогодні на занятті ми ознайомимось з життям і творчістю відомої австрійської письменниці Крістіни Нестлінґер, з однією з її казок «Конрад, або Дитина з бляшанки» і продовжимо роботу над удосконаленням навичок читання.
IV. Вивчення нового матеріалу
1 Вступне слово вчителя
— Крістіна Нестлінґер — одна з дивовижних дитячих письменниць-казкарів, лауреат Андерсенівської премії. Її книжки перекладено десятками мов народів світу, їх читають мільйони дітей з усіх континентів.
У житті письменниці чогось особливого і незвичайного не траплялося: все найфантастичніше і найцікавіше народжувалося безпосередньо в її фантазіях, щоби потім обернутися на дивовижні книжки для дітей.
Народилася Крістіна Нестлінґер у Відні, столиці Австрії, 1936 року в родині середнього достатку, яка мешкала на околиці міста.
Дівчинка росла гострою на язик, розкутою і досить не передбачуваною у своїй поведінці і вчинках. Вона ніколи і ні за яких обставин не розгублювалась, а завжди вміла дати собі раду в будь-якій найскладнішій життєвій ситуації.
Закінчивши школу, Крістіна вступає до Віденської академії мистецтв, бо відчула в собі неабиякий потяг до малювання.
Після закінчення Академії Нестлінґер деякий час працює художником-ілюстратором, проте її не вдовольняє рівень власних малюнків, і вона вирішує змінити свої мистецькі орієнтири — береться за перо...
Свою літературну діяльність Нестлінґер одразу почала із творів для дітей. Першу книжку «Вогненно-руда Фредеріка» Крістіна написала, коли їй виповнилося 34 роки. Читачам і поважним критикам твір сподобався.
Наступного року виходить повість «Три поштових грабіжники», потім — відразу дві книжки «Чоловік для мами» та «Геть огіркового короля!».
В усіх творах Крістіни Нестлінґер поруч з дітьми діють і дорослі — батьки, вчителі, сусіди. Свої ж симпатії письменниця віддає дітям. Вона завжди намагається знайти пояснення поведінки та вчинків своїх малих шибеників-героїв. У її творах діти й дорослі можуть завжди порозумітися, знайти спільну мову і стати справжніми друзями. Тому основним лозунгом творчості письменниці є її власний вислів: «Діти — люди, як і всі!».
2 Робота з виставкою творів Крістіни Нестлінґер
3 Комбіноване читання уривка казки учителем і учнями
4 Бесіда за змістом прочитаного
— Розкажіть, як Конрад потрапив до пані Бартолотті.
— Розгляньте хлопчика на малюнку художника. Яким ви його уявляли?
— Що дивувало пані Бартолотті в поведінці сина?
— Поміркуйте, чому думки пана Єгона про Конрад а були дещо іншими, ніж у його дружини.
5 Словникова робота
— Попрацюйте в парах: прочитайте слова.
Бартолотті, бляшанки, озоном, накривкою, карлик, сконструйований, «Гунберт», «Монберт», Конрад, пан Єгон, Рузіки, Кіті.
Шилінг — австрійські гроші.
6 Виразне читання тексту казки учнями, бесіда за змістом прочитаного
1) Читання першої частини казки.
— Який товар отримала пані Бартолотті?
— Який зовнішній вигляд мав карлик?
— Чи зраділа пані Бартолотті появі дитини?
2) Читання другої частини казки.
— Знайдіть у тексті казки і прочитайте закінчення абзаців.
• Пан Єгон був у чорному костюмі й сірій краватці.
• Тієї миті до передпокою зайшов Конрад.
• Пані Бартолотті відчула, що йому треба дати пояснення.
• На стільці перед телевізором пан Егон побачив Конрада...
• — Солодощі ввечері, перед сном, дуже-дуже шкідливі, — відповів він.
• — Це зветься « почуттям провини »...
• — Такого чудового хлопця я зроду не бачив!...
3) Тестування (робота в зошиті)
1) Пані Бартолотті отримала в посилці:
а) дерев’яного чоловічка;
б) блискучу бляшанку;
в) маленького карлика.
2) 3 якою метою фірма надіслала їй хлопчика Конрада?
а) Щоб забезпечити радісним, ласкавим і здібним нащадком;
б) щоб усіх дітей у школі навчив бути ввічливими.
в) щоб врятувати країну від біди.
3) Конрад був хлопчиком:
а) ввічливим і розумним;
б) ледачим і брехливим;
в) байдужим і жадібним.
4) Чого найбільше хотів хлопчик?
а) розважатися і веселитися;
б) навчатися в школі;
в) лежати і нічого не робити.
7 Робота за малюнком
— Перекажіть уривок казки, до якого зроблено ілюстрацію.
— Доберіть слова з тексту, що могли б бути підписом до цього малюнка.
8 Робота над виразним читанням казки
— Знайдіть і підготуйтеся прочитати інструкцію, яку пані Бартолотті знайшла в листі. Яким голосом і в якому темпі треба її читати?
— Знайдіть і підготуйтеся прочитати за особами розмову пана Єгона і пані Бартолотті. З якою інтонацією ви будете читати слова пана Єгона? (Із здивуванням)
V. Узагальнення й систематизація знань учнів
1 Стислий аналіз прочитаного
— Назвіть дійових осіб казки.
— Хто є головним героєм казки?
— Яким ви уявили собі Конрада?
— Пофантазуйте! Уявіть Конрада у своєму класі. Які пригоди могли б трапитися з ним.
2 Гра «Відгадай, хто я»
Дидактична мета: вчити знаходити серед інших літературних чи народних казок подібні за сюжетом.
Після ознайомлення з казкою вчитель пропонує учням відгадати за описом чи уривком з казки іншого казкового героя, яким незвичним чином з’явився у своїх батьків.
Наприклад, пропонують уривок з «Пригод Піноккіо» Карло Коллоді:
«— Сьогодні в школі я навчуся читати, завтра — писати, а післязавтра — рахувати. А потім, вивчившись, я зароблю багато грошей і на перший заробіток куплю батькові вовняну гарну куртку. Та не просто вовняну! Я знайду куртку, оздоблену золотом і сріблом, з діамантовими ґудзиками. Бідолашний батько цього таки заслужив, бо через мене лишився в самій сорочці в такий холод, аби лише я мав змогу вчитися! Не всі батьки здатні на такі жертви!»
— Як з’явився хлопчик у батька Карла?
— Яким він був хлопчиком? (Піноккіо — добрий хвалькуватий шибеник.)
Або: уривок з російської народної казки «Снігуронька».
«Жили собі дід і баба, і не було у них дітей. Настала зима, випало багато снігу, сільські дітлахи висипали на двір. Дід і каже до баби:
— Давай і собі ми виліпимо дівчинку...» (Снігуроньку)
— Якою вона була дівчинкою?
VI. Підсумок уроку
— Чи сподобалася вам казка?
— Хто її автор?
— А якими, на вашу думку, повинні бути взаємини в сім’ї?
— Що в цій повісті є казковим?
Для тих, хто любить читати
Прочитайте повість повністю.
— Чи залишиться Конрад у сім’ї?
— Які випробування чекають на нього?
Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю австрійської письменниці-казкарки Крістіни Нестлінґер; викликати інтерес до її творів; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати навички виразного читання, вміння зіставляти народні та літературні казки; формувати в учнів відповідальність за свої вчинки, вміння давати самооцінку; виховувати повагу до батьків, бажання прийти на допомогу, коли її хтось потребує.
Обладнання: мапа Європи; підручник; робочий зошит; портрет письменниці; виставка книг; тести.
Хід уроку
І. Емоційне налаштування на урок » Читання віршів з дошки
Думу думать про життя,
Казка — вигадка, та в ній —
Шкаралупці золотій — Зерня сховане смачне. Хто дістане, той почне
Збудить в серці почуття, Мов торкнеться до вогню — Вийде сміло на борню За добро і проти зла!
В казці — сила немала!
В. Бичко
Казка — вигадка, проте Щось в ній, браття, не пусте...
О. Пушкін
II. Актуалізація опорних знань
1 Бесіда
— Чи замислювалися ви коли-небудь над тим, чому казки так довго живуть на світі? (Бо у казках живе душа народу, тут відображено його сподівання і мрії. У казках добро завжди перемагає зло, понад усе в них поціновують кращі людські якості.)
— Народна казка як жанр усної народної творчості має дуже давню історію, натомість літературна казка і казка-повість з’явилися значно пізніше. Давайте згадаємо, що їх ріднить і які відмінності існують між ними.
2 Визначення ознак народної та літературної казок. Робота в групах
— З поданих ознак виберіть ті, що характерні для:
1-ша група — літературної казки;
2-га група — для народної казки.
Запис на дошці
Є автор / немає автора Є казкар / немає^виконавця казки Існує в усній форму / існує в письмовій формі Текст змінюється / текст не змінюється Час створення відомий / час створення невідомий
— Які ознаки є спільними для літературної та народної казок? (.Негативний або позитивний герой, чарівні предмети, добро перемагає зло.)
III. Повідомлення теми й завдань уроку
— Сьогодні на занятті ми ознайомимось з життям і творчістю відомої австрійської письменниці Крістіни Нестлінґер, з однією з її казок «Конрад, або Дитина з бляшанки» і продовжимо роботу над удосконаленням навичок читання.
IV. Вивчення нового матеріалу
1 Вступне слово вчителя
— Крістіна Нестлінґер — одна з дивовижних дитячих письменниць-казкарів, лауреат Андерсенівської премії. Її книжки перекладено десятками мов народів світу, їх читають мільйони дітей з усіх континентів.
У житті письменниці чогось особливого і незвичайного не траплялося: все найфантастичніше і найцікавіше народжувалося безпосередньо в її фантазіях, щоби потім обернутися на дивовижні книжки для дітей.
Народилася Крістіна Нестлінґер у Відні, столиці Австрії, 1936 року в родині середнього достатку, яка мешкала на околиці міста.
Дівчинка росла гострою на язик, розкутою і досить не передбачуваною у своїй поведінці і вчинках. Вона ніколи і ні за яких обставин не розгублювалась, а завжди вміла дати собі раду в будь-якій найскладнішій життєвій ситуації.
Закінчивши школу, Крістіна вступає до Віденської академії мистецтв, бо відчула в собі неабиякий потяг до малювання.
Після закінчення Академії Нестлінґер деякий час працює художником-ілюстратором, проте її не вдовольняє рівень власних малюнків, і вона вирішує змінити свої мистецькі орієнтири — береться за перо...
Свою літературну діяльність Нестлінґер одразу почала із творів для дітей. Першу книжку «Вогненно-руда Фредеріка» Крістіна написала, коли їй виповнилося 34 роки. Читачам і поважним критикам твір сподобався.
Наступного року виходить повість «Три поштових грабіжники», потім — відразу дві книжки «Чоловік для мами» та «Геть огіркового короля!».
В усіх творах Крістіни Нестлінґер поруч з дітьми діють і дорослі — батьки, вчителі, сусіди. Свої ж симпатії письменниця віддає дітям. Вона завжди намагається знайти пояснення поведінки та вчинків своїх малих шибеників-героїв. У її творах діти й дорослі можуть завжди порозумітися, знайти спільну мову і стати справжніми друзями. Тому основним лозунгом творчості письменниці є її власний вислів: «Діти — люди, як і всі!».
2 Робота з виставкою творів Крістіни Нестлінґер
3 Комбіноване читання уривка казки учителем і учнями
4 Бесіда за змістом прочитаного
— Розкажіть, як Конрад потрапив до пані Бартолотті.
— Розгляньте хлопчика на малюнку художника. Яким ви його уявляли?
— Що дивувало пані Бартолотті в поведінці сина?
— Поміркуйте, чому думки пана Єгона про Конрад а були дещо іншими, ніж у його дружини.
5 Словникова робота
— Попрацюйте в парах: прочитайте слова.
Бартолотті, бляшанки, озоном, накривкою, карлик, сконструйований, «Гунберт», «Монберт», Конрад, пан Єгон, Рузіки, Кіті.
Шилінг — австрійські гроші.
6 Виразне читання тексту казки учнями, бесіда за змістом прочитаного
1) Читання першої частини казки.
— Який товар отримала пані Бартолотті?
— Який зовнішній вигляд мав карлик?
— Чи зраділа пані Бартолотті появі дитини?
2) Читання другої частини казки.
— Знайдіть у тексті казки і прочитайте закінчення абзаців.
• Пан Єгон був у чорному костюмі й сірій краватці.
• Тієї миті до передпокою зайшов Конрад.
• Пані Бартолотті відчула, що йому треба дати пояснення.
• На стільці перед телевізором пан Егон побачив Конрада...
• — Солодощі ввечері, перед сном, дуже-дуже шкідливі, — відповів він.
• — Це зветься « почуттям провини »...
• — Такого чудового хлопця я зроду не бачив!...
3) Тестування (робота в зошиті)
1) Пані Бартолотті отримала в посилці:
а) дерев’яного чоловічка;
б) блискучу бляшанку;
в) маленького карлика.
2) 3 якою метою фірма надіслала їй хлопчика Конрада?
а) Щоб забезпечити радісним, ласкавим і здібним нащадком;
б) щоб усіх дітей у школі навчив бути ввічливими.
в) щоб врятувати країну від біди.
3) Конрад був хлопчиком:
а) ввічливим і розумним;
б) ледачим і брехливим;
в) байдужим і жадібним.
4) Чого найбільше хотів хлопчик?
а) розважатися і веселитися;
б) навчатися в школі;
в) лежати і нічого не робити.
7 Робота за малюнком
— Перекажіть уривок казки, до якого зроблено ілюстрацію.
— Доберіть слова з тексту, що могли б бути підписом до цього малюнка.
8 Робота над виразним читанням казки
— Знайдіть і підготуйтеся прочитати інструкцію, яку пані Бартолотті знайшла в листі. Яким голосом і в якому темпі треба її читати?
— Знайдіть і підготуйтеся прочитати за особами розмову пана Єгона і пані Бартолотті. З якою інтонацією ви будете читати слова пана Єгона? (Із здивуванням)
V. Узагальнення й систематизація знань учнів
1 Стислий аналіз прочитаного
— Назвіть дійових осіб казки.
— Хто є головним героєм казки?
— Яким ви уявили собі Конрада?
— Пофантазуйте! Уявіть Конрада у своєму класі. Які пригоди могли б трапитися з ним.
2 Гра «Відгадай, хто я»
Дидактична мета: вчити знаходити серед інших літературних чи народних казок подібні за сюжетом.
Після ознайомлення з казкою вчитель пропонує учням відгадати за описом чи уривком з казки іншого казкового героя, яким незвичним чином з’явився у своїх батьків.
Наприклад, пропонують уривок з «Пригод Піноккіо» Карло Коллоді:
«— Сьогодні в школі я навчуся читати, завтра — писати, а післязавтра — рахувати. А потім, вивчившись, я зароблю багато грошей і на перший заробіток куплю батькові вовняну гарну куртку. Та не просто вовняну! Я знайду куртку, оздоблену золотом і сріблом, з діамантовими ґудзиками. Бідолашний батько цього таки заслужив, бо через мене лишився в самій сорочці в такий холод, аби лише я мав змогу вчитися! Не всі батьки здатні на такі жертви!»
— Як з’явився хлопчик у батька Карла?
— Яким він був хлопчиком? (Піноккіо — добрий хвалькуватий шибеник.)
Або: уривок з російської народної казки «Снігуронька».
«Жили собі дід і баба, і не було у них дітей. Настала зима, випало багато снігу, сільські дітлахи висипали на двір. Дід і каже до баби:
— Давай і собі ми виліпимо дівчинку...» (Снігуроньку)
— Якою вона була дівчинкою?
VI. Підсумок уроку
— Чи сподобалася вам казка?
— Хто її автор?
— А якими, на вашу думку, повинні бути взаємини в сім’ї?
— Що в цій повісті є казковим?
Для тих, хто любить читати
Прочитайте повість повністю.
— Чи залишиться Конрад у сім’ї?
— Які випробування чекають на нього?
Немає коментарів:
Дописати коментар