Тема. Оповідання, уривки з повістей. Віктор Гюго «Козетта»
Мета: ознайомити учнів з романом французького письменника про важку працю, злигодні та поневіряння дітей-сиріт; вчити висловлювати оцінні судження морального й етичного характеру про події, вчинки персонажів; розвивати вміння словесно малювати героїв; виховувати бажання більше дізнатися про історію народів світу; розширювати словниковий запас учнів.
Обладнання: мапа Європи; таблиця незрозумілих слів; картка із скоромовкою; підручник; робочий зошит.
Хід уроку
I. Емоційне налаштування на урок
Вже дзвінок нам дав сигнал —
Працювати час настав.
Тож і ти часу не гай,
Працювати починай.
II. Мотивація навчальної діяльності
— Прочитайте назву розділу, який вивчатимемо.
— Так, ми сьогодні починаємо дуже цікаву і важливу для нас тему.
Дитинство — найсвітліша, найчистіша пора людського життя. Це пора радісних мрій та сподівань, сімейної опіки, цікавого спілкування з рідними та друзями, пізнання світу. У дитинстві весь світ перед тобою. Він очікує від тебе добра, чесності та гідності.
Усі діти мріють про майбутнє, намагаються втілювати ці мрії у життя. Навчайся розуміти людей, вслухайся в голоси природи й мелодійну рідну мову, будь непримиренним до неправди й лицемірства. Люби і поважай своїх батьків, допомагай їм в усьому, адже вони подарували тобі життя, оберігають твоє безтурботне дитинство.
Пам’ятай, що у світі ще чимало дітей гинуть від голоду, холоду й безнадії. Багато людей, навіть визначних, не мали радісного й безтурботного дитинства.
Тому цінуй те, що маєш, виростай людяним, чуйним до людей, будь чесним і справедливим. Пізнати світ тобі допоможуть і твори світової літератури.
III. Актуалізація опорних знань
1 Робота над скоромовкою
Надворі погода розмокропогодилася.
— Прочитайте скоромовку повільно пошепки. Про що вона? Яке незвичайне слово ви побачили?
2 Гра «Дощик, дощ, сонце»
— Ми пограємо гру «Дощик, дощ, сонце». Я промовлятиму ці слова, ви читатимете скоромовку відповідним голосом.
«Дощик» — напівголосне хорове читання (пошепки);
«Дощ» — голосно, швидко;
«Злива» — голосно, скоромовкою;
«Сонце» — читання мовчки.
IV. Повідомлення теми й мети уроку
— Сьогодні ми будемо читати оповідання французького письменника Віктора Гюго «Козетта». У ньому йдеться про важку працю, злигодні та поневіряння дітей-сиріт.
V. Робота над новим матеріалом
1 Розповідь про автора
— Віктор Гюго — відомий французький письменник. Народився він у місті Безансоні в сім’ї офіцера французької армії.
Життєвий шлях Віктора Гюго припав на все XIX століття. Його душа як чутливий камертон озивалася на всі неординарні події цієї великої епохи. Він був пророком своєї країни, лицарем Франції. Але Віктор Гюго і громадянин світу. Адже це він був головою Першого міжнародного з’їзду друзів миру в Парижі, на якому проголосив ідею миру в усьому світі.
Один із біографів називав Віктора Гюго «генієм боротьби». Інший цілком обґрунтовано вважав довгий вік письменника суцільними роками невсипущої праці. І обидва мали рацію, бо тільки боротьба і праця є найвищим виявом справжнього генія. Написане Віктором Гюго не вмістиш у сто об’єднаних томів. Кожен його твір — прозовий, поетичний, драматичний — це гімн добру й справедливості, слово на захист знедолених. «Знедолені» — так і називається один його грандіозних романів, у якому автор із любов’ю та співчуттям зображує тяжке життя простих людей. Історія маленької Ко-зетти — це уривок із цього роману.
2 Виразне читання казки комбінованим способом. Перевірка первинного сприймання
Учитель читає до слів «.. .не пройшовши й ста кроків, дівчинка зупинилася знову...», далі і до кінця читають учні («ланцюжком»).
— Чи сподобалась вам казка?
— Якою ви уявили Козетта?
— Про що свідчить її зовнішній вигляд?
— Що бентежило дівчинку?
— Поміркуйте, чому пані Тенардьє не пожаліла Козетту і примусила йти по воду. Як вона до неї ставилася?
— Як люди називали дівчинку? Чому саме так?
3 Словникова робота. Пояснення значень незрозумілих слів
4 Вибіркове читання. Аналіз змісту казки
— Чому Козетта боялася більше пані Тенардьє, ніж страхіття ночі? Доведіть свою думку словами з тексту.
— Знайдіть опис лісу. Як він підкреслює стан душі дівчинки?
— Охарактеризуйте власників корчми (пана та пані Тенардьє).
— Поміркуйте, чому життя Козетти було таким тяжким.
— Які думки викликав у вас цей твір?
— Перекажіть уривок з твору від імені Козетти.
5 Фізкультхвилинка
6 Робота в зошиті
VI. Підсумок уроку
— Що повчального в цьому творі?
— Які риси людського характеру засуджено?
— Які почуття викликав у вас цей твір?
Для додаткового самостійного читання
Прочитати розділи з роману В. Гюго «Знедолені»: «Козетта в темряві поруч із незнайомим», «Злидар чи мільйонер?», «Шахрайства Тернардьє».
Мета: ознайомити учнів з романом французького письменника про важку працю, злигодні та поневіряння дітей-сиріт; вчити висловлювати оцінні судження морального й етичного характеру про події, вчинки персонажів; розвивати вміння словесно малювати героїв; виховувати бажання більше дізнатися про історію народів світу; розширювати словниковий запас учнів.
Обладнання: мапа Європи; таблиця незрозумілих слів; картка із скоромовкою; підручник; робочий зошит.
Хід уроку
I. Емоційне налаштування на урок
Вже дзвінок нам дав сигнал —
Працювати час настав.
Тож і ти часу не гай,
Працювати починай.
II. Мотивація навчальної діяльності
— Прочитайте назву розділу, який вивчатимемо.
— Так, ми сьогодні починаємо дуже цікаву і важливу для нас тему.
Дитинство — найсвітліша, найчистіша пора людського життя. Це пора радісних мрій та сподівань, сімейної опіки, цікавого спілкування з рідними та друзями, пізнання світу. У дитинстві весь світ перед тобою. Він очікує від тебе добра, чесності та гідності.
Усі діти мріють про майбутнє, намагаються втілювати ці мрії у життя. Навчайся розуміти людей, вслухайся в голоси природи й мелодійну рідну мову, будь непримиренним до неправди й лицемірства. Люби і поважай своїх батьків, допомагай їм в усьому, адже вони подарували тобі життя, оберігають твоє безтурботне дитинство.
Пам’ятай, що у світі ще чимало дітей гинуть від голоду, холоду й безнадії. Багато людей, навіть визначних, не мали радісного й безтурботного дитинства.
Тому цінуй те, що маєш, виростай людяним, чуйним до людей, будь чесним і справедливим. Пізнати світ тобі допоможуть і твори світової літератури.
III. Актуалізація опорних знань
1 Робота над скоромовкою
Надворі погода розмокропогодилася.
— Прочитайте скоромовку повільно пошепки. Про що вона? Яке незвичайне слово ви побачили?
2 Гра «Дощик, дощ, сонце»
— Ми пограємо гру «Дощик, дощ, сонце». Я промовлятиму ці слова, ви читатимете скоромовку відповідним голосом.
«Дощик» — напівголосне хорове читання (пошепки);
«Дощ» — голосно, швидко;
«Злива» — голосно, скоромовкою;
«Сонце» — читання мовчки.
IV. Повідомлення теми й мети уроку
— Сьогодні ми будемо читати оповідання французького письменника Віктора Гюго «Козетта». У ньому йдеться про важку працю, злигодні та поневіряння дітей-сиріт.
V. Робота над новим матеріалом
1 Розповідь про автора
— Віктор Гюго — відомий французький письменник. Народився він у місті Безансоні в сім’ї офіцера французької армії.
Життєвий шлях Віктора Гюго припав на все XIX століття. Його душа як чутливий камертон озивалася на всі неординарні події цієї великої епохи. Він був пророком своєї країни, лицарем Франції. Але Віктор Гюго і громадянин світу. Адже це він був головою Першого міжнародного з’їзду друзів миру в Парижі, на якому проголосив ідею миру в усьому світі.
Один із біографів називав Віктора Гюго «генієм боротьби». Інший цілком обґрунтовано вважав довгий вік письменника суцільними роками невсипущої праці. І обидва мали рацію, бо тільки боротьба і праця є найвищим виявом справжнього генія. Написане Віктором Гюго не вмістиш у сто об’єднаних томів. Кожен його твір — прозовий, поетичний, драматичний — це гімн добру й справедливості, слово на захист знедолених. «Знедолені» — так і називається один його грандіозних романів, у якому автор із любов’ю та співчуттям зображує тяжке життя простих людей. Історія маленької Ко-зетти — це уривок із цього роману.
2 Виразне читання казки комбінованим способом. Перевірка первинного сприймання
Учитель читає до слів «.. .не пройшовши й ста кроків, дівчинка зупинилася знову...», далі і до кінця читають учні («ланцюжком»).
— Чи сподобалась вам казка?
— Якою ви уявили Козетта?
— Про що свідчить її зовнішній вигляд?
— Що бентежило дівчинку?
— Поміркуйте, чому пані Тенардьє не пожаліла Козетту і примусила йти по воду. Як вона до неї ставилася?
— Як люди називали дівчинку? Чому саме так?
3 Словникова робота. Пояснення значень незрозумілих слів
4 Вибіркове читання. Аналіз змісту казки
— Чому Козетта боялася більше пані Тенардьє, ніж страхіття ночі? Доведіть свою думку словами з тексту.
— Знайдіть опис лісу. Як він підкреслює стан душі дівчинки?
— Охарактеризуйте власників корчми (пана та пані Тенардьє).
— Поміркуйте, чому життя Козетти було таким тяжким.
— Які думки викликав у вас цей твір?
— Перекажіть уривок з твору від імені Козетти.
5 Фізкультхвилинка
6 Робота в зошиті
VI. Підсумок уроку
— Що повчального в цьому творі?
— Які риси людського характеру засуджено?
— Які почуття викликав у вас цей твір?
Для додаткового самостійного читання
Прочитати розділи з роману В. Гюго «Знедолені»: «Козетта в темряві поруч із незнайомим», «Злидар чи мільйонер?», «Шахрайства Тернардьє».
Немає коментарів:
Дописати коментар