Тема. Повість-казка. Джон Рональд Руел Толкієн (Толкін) «Гобіт»
Мета: продовжити роботу за змістом повісті-казки «Гобіт» англійського письменника Джона Рональда Руел Толкієна; вчити самостійно знаходити в тексті слова, яких автор вживає для характеристики й опису персонажів; учити висловлювати своє ставлення до прочитаного; розвивати навички виразного читання з використанням відповідної інтонації, тону і темпу; утверджувати добро і справедливість.
Обладнання: мапа Європи; підручник; робочий зошит; таблиці для читання; слова для словникової роботи; кросворд.
Хід уроку
I. Емоційне налаштування на урок
Встаньте, діти, всі рівненько,
Посміхнімося гарненько:
Я до вас, а ви до мене,
А тепер — самі до себе.
Привітаймось: «Добрий день!»
II. Мотивація навчальної діяльності
Вправа 1
Кожен учень отримує аркуш з надрукованими на ньому у стовпчик іменниками, дієсловами. У лівому стовпчику подано приголосні кожного слова, а в правому — голосні. Послідовність розміщення приголосних і голосних в кожному слові обов’язково дотримано. Спочатку учні можуть відновлювати слова з обома відкритими стовпчиками. На наступному етапі правий стовпчик можна закривати й користуватися ним переважно для самоперевірки.
Пропонуємо зразки таблиць іменників і дієслів, за якими учитель розробляє свої таблиці.
ІменникиДієслова
Скрпк иа Спшвіи
Бчкоа Рзрзв оіа
Снгиа Нпсваиа
РбіПрчтв оиа
Смвр аоа Нмлвв ааюа
Рбтооа Пбгоі
Шхмт ааи Стрбнв иу
Мшнк аиа Зблдвс ауия
Смтн еаа Скуваа
» Вправа 2
У словосполученнях пропущено деякі голосні. Учні мають визначити, які саме. Інколи це можна зробити, орієнтуючись на прикметник, інколи — на іменник.
Велкйбудинок велкарічка
високабштафруктові дрва
цікавакнгазеленатрва
урочиста зстрчповийтлевзор
залізне вдрордийкіт
розумні 04мрськіхвлі
довгабрдасолодкий пріг
маленька кмхатматнийсік
боброва хткацікавакнжка
табнгусейвелкарадість
III. Актуалізація опорних знань
1 Бесіда
— Яку казку ви читали минулого уроку?
— Це народна чи літературна казка? Доведіть свою думку.
2 Тестування за змістом казки «Гобіт» (робота в зошиті)
• У норі під землею жив собі гобіт. (+)
• Гобіт цей був дуже бідний, і звали його Більбо Злоткінс. (-).
• Гобіти більші на зріст за гномів і в них довга борода. (-)
• Того ранку Більбо побачив перед себе просто дідка та й годі: високий, гостроверхий синій капелюх, довгий сірий плащ, довга біла борода поверх сріблястого шарфа, величезні чорні черевики на ногах— одне слово, нічого незвичайного. (+)
• — Даруйте! Не хочу я ніяких пригод, красненько дякую. Може, іншим разом? Бувайте здорові! (+)
• Гандальф стояв під дверима і тихо плакав. (-)
IV. Вивчення нового матеріалу
1 Виразне читання продовження казки вчителем (у стислому варіанті)
2 Словникова робота
— Прочитайте правильно і швидко імена героїв казки.
Елронд, Оркріст (.Гобліноруб), Гламдріт (Врагоріз), Більбо, Злот-
кінс, Гам-Гаму, Торін, Смауг.
3 Читання тексту казки учнями і бесіда-роздум над прочитаним
— Розкажіть, як змінювалося ставлення гномів до гобіта впродовж подорожі. Чому?
— Прочитайте опис зовнішності дракона. Яке він справив на вас враження?
— У чому виявилися розум і кмітливість Більбо під час розмови зі Смаугом? Якої помилки він припустився? Чому?
— Які слова стали улюбленою примовкою Більбо?
4 Вибіркове читання
— Прочитайте розмову гобіта з драконом, передаючи інтонацію дійових осіб.
5 Стислий переказ казки
— А зараз ми проведемо конкурс на кращий стислий переказ казки.
6 Гра «Ми — автори»
— Чого навчає цей твір?
— Пофантазуйте!
Складіть розповідь від імені Більбо Злоткінса «Що я здобув і що втратив протягом пригод».
V. Узагальнення та систематизація знань
1 Розгадування кросворда «Поміркуйте над прочитаним розділом»
1) Автор повісті-казки «Мала Баба Яга» (Пройслер)
2) Яке природне явище описала Туве Янсон у своїй казці? (Повінь)
3) Чого найбільше хотів хлопчик з бляшанки? (Вчитися)
4) Представницею кого народу була письменницею і художницею Туве Янсон? (Фінська)
5) У якої письменниці тато — відомий у Фінляндії скульптор, а мама — відома шведська художниця-графік? (Янсон)
6) Як звали маленьких чоловічків, що жили на деревах? (Тролі)
7) Як звали маленького чоловічка, що жив під землею і був дуже заможним? (Більбо)
8) Яке ім’я мав хлопчик із бляшанки? (Конрад)
9) Як звали ворона у казці «Мала Баба Яга»? (Абраксас)
10) У літературних казках добро завжди перемагає... (Зло)
11) Назвіть прізвище англійського письменника, автора казки «Гобіт». (Толкієн)
12) У якій країні народилася Крістіна Нестлінґер? (Австрія)
Як називається розділ, який ми закінчили вивчати?
2 Літературна вікторина
— Кому належать нижченаведені слова?
• «Цей будиночок — найгарніший у світі, іншого нам не треба»;
• «Якби всі цінували радість, пісню і добру їжу понад купи золота, світ був би ліпший»;
• « — Ви моя мати! І добра мати!»;
• «А добрі чарівниці не чинять лиха! Затям собі це!»
3 Складання розповіді на тему «Чим мені сподобався цей твір?»
4 Конкурс ерудитів
• Хто пригадає найбільше казкових епізодів?
• Проведіть презентацію свого улюбленого казкового героя.
VI. Підсумок уроку
— Прочитайте й інші казки зарубіжних письменників. Розкажіть про них своїм друзям.
Мета: продовжити роботу за змістом повісті-казки «Гобіт» англійського письменника Джона Рональда Руел Толкієна; вчити самостійно знаходити в тексті слова, яких автор вживає для характеристики й опису персонажів; учити висловлювати своє ставлення до прочитаного; розвивати навички виразного читання з використанням відповідної інтонації, тону і темпу; утверджувати добро і справедливість.
Обладнання: мапа Європи; підручник; робочий зошит; таблиці для читання; слова для словникової роботи; кросворд.
Хід уроку
I. Емоційне налаштування на урок
Встаньте, діти, всі рівненько,
Посміхнімося гарненько:
Я до вас, а ви до мене,
А тепер — самі до себе.
Привітаймось: «Добрий день!»
II. Мотивація навчальної діяльності
Вправа 1
Кожен учень отримує аркуш з надрукованими на ньому у стовпчик іменниками, дієсловами. У лівому стовпчику подано приголосні кожного слова, а в правому — голосні. Послідовність розміщення приголосних і голосних в кожному слові обов’язково дотримано. Спочатку учні можуть відновлювати слова з обома відкритими стовпчиками. На наступному етапі правий стовпчик можна закривати й користуватися ним переважно для самоперевірки.
Пропонуємо зразки таблиць іменників і дієслів, за якими учитель розробляє свої таблиці.
ІменникиДієслова
Скрпк иа Спшвіи
Бчкоа Рзрзв оіа
Снгиа Нпсваиа
РбіПрчтв оиа
Смвр аоа Нмлвв ааюа
Рбтооа Пбгоі
Шхмт ааи Стрбнв иу
Мшнк аиа Зблдвс ауия
Смтн еаа Скуваа
» Вправа 2
У словосполученнях пропущено деякі голосні. Учні мають визначити, які саме. Інколи це можна зробити, орієнтуючись на прикметник, інколи — на іменник.
Велкйбудинок велкарічка
високабштафруктові дрва
цікавакнгазеленатрва
урочиста зстрчповийтлевзор
залізне вдрордийкіт
розумні 04мрськіхвлі
довгабрдасолодкий пріг
маленька кмхатматнийсік
боброва хткацікавакнжка
табнгусейвелкарадість
III. Актуалізація опорних знань
1 Бесіда
— Яку казку ви читали минулого уроку?
— Це народна чи літературна казка? Доведіть свою думку.
2 Тестування за змістом казки «Гобіт» (робота в зошиті)
• У норі під землею жив собі гобіт. (+)
• Гобіт цей був дуже бідний, і звали його Більбо Злоткінс. (-).
• Гобіти більші на зріст за гномів і в них довга борода. (-)
• Того ранку Більбо побачив перед себе просто дідка та й годі: високий, гостроверхий синій капелюх, довгий сірий плащ, довга біла борода поверх сріблястого шарфа, величезні чорні черевики на ногах— одне слово, нічого незвичайного. (+)
• — Даруйте! Не хочу я ніяких пригод, красненько дякую. Може, іншим разом? Бувайте здорові! (+)
• Гандальф стояв під дверима і тихо плакав. (-)
IV. Вивчення нового матеріалу
1 Виразне читання продовження казки вчителем (у стислому варіанті)
2 Словникова робота
— Прочитайте правильно і швидко імена героїв казки.
Елронд, Оркріст (.Гобліноруб), Гламдріт (Врагоріз), Більбо, Злот-
кінс, Гам-Гаму, Торін, Смауг.
3 Читання тексту казки учнями і бесіда-роздум над прочитаним
— Розкажіть, як змінювалося ставлення гномів до гобіта впродовж подорожі. Чому?
— Прочитайте опис зовнішності дракона. Яке він справив на вас враження?
— У чому виявилися розум і кмітливість Більбо під час розмови зі Смаугом? Якої помилки він припустився? Чому?
— Які слова стали улюбленою примовкою Більбо?
4 Вибіркове читання
— Прочитайте розмову гобіта з драконом, передаючи інтонацію дійових осіб.
5 Стислий переказ казки
— А зараз ми проведемо конкурс на кращий стислий переказ казки.
6 Гра «Ми — автори»
— Чого навчає цей твір?
— Пофантазуйте!
Складіть розповідь від імені Більбо Злоткінса «Що я здобув і що втратив протягом пригод».
V. Узагальнення та систематизація знань
1 Розгадування кросворда «Поміркуйте над прочитаним розділом»
1) Автор повісті-казки «Мала Баба Яга» (Пройслер)
2) Яке природне явище описала Туве Янсон у своїй казці? (Повінь)
3) Чого найбільше хотів хлопчик з бляшанки? (Вчитися)
4) Представницею кого народу була письменницею і художницею Туве Янсон? (Фінська)
5) У якої письменниці тато — відомий у Фінляндії скульптор, а мама — відома шведська художниця-графік? (Янсон)
6) Як звали маленьких чоловічків, що жили на деревах? (Тролі)
7) Як звали маленького чоловічка, що жив під землею і був дуже заможним? (Більбо)
8) Яке ім’я мав хлопчик із бляшанки? (Конрад)
9) Як звали ворона у казці «Мала Баба Яга»? (Абраксас)
10) У літературних казках добро завжди перемагає... (Зло)
11) Назвіть прізвище англійського письменника, автора казки «Гобіт». (Толкієн)
12) У якій країні народилася Крістіна Нестлінґер? (Австрія)
Як називається розділ, який ми закінчили вивчати?
2 Літературна вікторина
— Кому належать нижченаведені слова?
• «Цей будиночок — найгарніший у світі, іншого нам не треба»;
• «Якби всі цінували радість, пісню і добру їжу понад купи золота, світ був би ліпший»;
• « — Ви моя мати! І добра мати!»;
• «А добрі чарівниці не чинять лиха! Затям собі це!»
3 Складання розповіді на тему «Чим мені сподобався цей твір?»
4 Конкурс ерудитів
• Хто пригадає найбільше казкових епізодів?
• Проведіть презентацію свого улюбленого казкового героя.
VI. Підсумок уроку
— Прочитайте й інші казки зарубіжних письменників. Розкажіть про них своїм друзям.
Немає коментарів:
Дописати коментар