понеділок, 19 листопада 2012 р.

Урок 213 (читання) Тема. Леся Українка і її вірші для маленьких. Робота з дитячою книжкою. Леся Українка «Плине білий човник»


Урок 213 (читання)
Тема. Леся Українка і її вірші для маленьких. Робота з дитячою книжкою. Леся Українка «Плине білий човник»
Мета: ознайомити дітей з творчістю Лесі Українки, її творами для малят; удосконалювати навички виразного усвідомленого читання; формувати вміння зв’язно, послідовно передавати почуте; розвивати пізнавальну активність школярів, усне мовлення, ес­тетичні смаки; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати спостережливість, відчуття краси, почуття гідності, гордості та вміння достойно поводитися в скрутних ситуаціях.
Обладнання: портрет Лесі Українки; малюнки квітів; книжка Лесі Українки «Плине білий човник».
Хід уроку
I. Організаційний момент
Учитель перевіряє наявність у дітей на партах необхідного приладдя, готовність учнів до уроку.
II. Актуалізація опорних знань учнів
1 Вступне слово вчителя
— З творчістю якої поетеси ви ознайомилися на минулому уроці?
— Що ви запам’ятали про життєвий і творчий шлях Лесі Укра­їнки?
— Леся була зачарована українською природою, вона любила ліс, річку, поле, все живе, що навколо неї. Як кожна дівчинка, Леся любила плести віночки. Зараз кожен з вас матиме можливість сплести віночок для нашої відомої поетеси. А для цього вам потріб­но обрати правильну відповідь на поставлене запитання. За пра­вильну відповідь ви отримуєте квіточку. Чим більше квіточок, тим кращий віночок.
2 Тестування
1) Справжнє ім’я Лесі Українки:
а) Марійка Підгірянка;
б) Лариса Косач;
в) Наталя Забіла.
2) Свій перший вірш Леся написала у:
а) 9 років;
б) 10 років;
в) 11 років.
3) Матір’ю Лесі Українки була:
а) Олена Пчілка;
б) Олена Квітка;
в) Олена Бджілка.
4) У родині Лесі Українки було:
а) 6 дітей;
б) 7 дітей;
в) 8 дітей.
5) Леся любила слухати розповіді про:
а) гномиків;
б) русалок;
в) царівну.
6) Леся та її брати та сестри любили гратися у:
а) шахи;
б) шашки;
в) українські народні ігри.
7) На минулому уроці ви читали вірш про:
а) ярочки зелененькі;
б) гори височенькі;
в) джерельця маленькі.
3 Перевірка результатів тестування
Учні за правильну відповідь отримують квітку і визначають, хто «сплів» найкращий віночок.
Фізкультхвилинка
Притомилися, малята?
Час прийшов відпочивати.
Трава низенька-низенька,
Дерева високі-високі.
Вітер дерева колише-гойдає.
Пташки з вирію летять-прилітають,
А діти за парти тихенько сідають.
III. Повідомлення теми та завдань уроку
— Сьогодні на уроці ми продовжуємо вивчати творчість вірної доньки України, всесвітньо відомої поетеси Лесі Українки.
Йти назустріч бурям і зливам.
Буть одній, як велика рать.
Жить в нещасті життям щасливим,
Муку творчістю перемагать.
Хвора дівчина, бідна Леся!
Де ще хворі такі були,
Щоб літали у піднебесся,
Що його не сягнуть і орли!
Ти себе Українкою звала,
І чи краще знайти ім’я
Тій, що радістю в муках сіяла,
Як Вітчизна велика твоя.
М. Рильський
IV. Вивчення нового матеріалу. Робота за Букварем (с. 139) .
1 Вступне слово вчителя
— Усі діти в родині Косачів змалку привчалися до праці. Кож­на дитина мала свій маленький город, квітничок. А що потрібно, щоб овочі та квіти добре росли?
— А ще Леся зі своїми братами та сестрами посадила садочок: яблуньки, груші, вишеньки. Мабуть, згадкою про той садочок і став вірш «Вишеньки».
2 Читання вчителем вірша «Вишеньки»
— Про що розповідає вірш?
3 Словникова робота
Вишеньки спілі доспіли
черешеньки гіллі низесенько
червонії
4 Самостійне читання вірша учнями
5 Відтворення змісту прочитаного з елементами вибіркового читання
— Як звертаються діти до ягід?
— Про що діти питають у них?
— Як відповіли вишеньки дітям? Знайдіть і зачитайте.
— Поміркуйте, чому вишеньки не доспіли б, «якби зросли ни­зесенько».
6 Робота над виразним читанням вірша
7 Вивчення вірша напам’ять
Фізкультхвилинка (гімнастика для очей)
А тепер нове завдання —
Оченятам тренування:
Раз — дивлюсь удалечінь.
(Протягом 30 с дивитись на об’єкт удалині.)
Два — в долоньці відпочинь.
(Перевести погляд на долоньку.)
Вправа повторюється 20 разів.
V. Робота з дитячою книжкою Лесі Українки «Плине білий човник»
1 Ознайомлення з книжковою виставкою
— Розгляньте уважно виставку книжок.
— Які з них вам знайомі?
— Покажіть книжку, яку ви бачите вперше.
2 Колективне розглядування книжки Лесі Українки «Пливе білий човник»
— Розгляньте уважно обкладинку. Де надруковано ім’я автора книжки, її назву?
— Хто написав цю книжку і як вона називається?
— Кого ви бачите на обкладинці?
— Як ви гадаєте, про кого ця книжка?
— А тепер розглянемо кожну сторінку.
Учитель звертає увагу на зміст.
— У цій книжці один твір чи багато?
— Як ви про це дізналися?
3 Повідомлення вчителя
— Доля розпорядилася так, що наділила Лесю дивовижними здібностями і в той же час примусила виборювати життя в щоден­них муках і стражданнях. Під час святкування Водохреща в Луць­ку дівчинка так захопилася, що не відчула, як промочила ноги в крижаній воді. Спочатку боліла нога, потім рука. Діагноз — ту­беркульоз кісток, а потім і легень, нирок. Та ще в дитинстві поетеса засвоїла правило: щоб не плакати, треба сміятися.
4 Читання вірша учнями «Як дитиною бувало...»
— Якою була Леся в дитинстві?
— Яке правило вона засвоїла?
5 Опрацювання вірша «Вже сонечко в море сіда...»
1) Вступне слово вчителя
— Хворіючи, Леся часто в дитинстві їздила лікуватися до моря.
— А хто з вас, діти, з батьками їздив до моря?
— Пригадайте, яке воно.
— А тепер послухайте, як гарно написала про море Леся Укра­їнка.
2) Читання вірша вчителем
— Яку частину доби зображено у вірші?
3) Читання вірша учнями
4) Відтворення прочитаного
— З чим порівнюється вода на морі, іскри на хвилях?
— Яку дорогу залишив після себе корабель?
VI. Підсумок уроку
— Що вам сподобалось на уроці?
— Як називається книжка, з якою ви ознайомилися на уроці?
— Хто її автор?
— Які вірші ви читали на уроці?

Немає коментарів:

Дописати коментар