середа, 17 жовтня 2012 р.

Урок української мови у 2-му класі


Урок української мови у 2-му класі

Тема. Розпізнавання спільнокореневих слів, визначення в них спільної частини - кореня.

Мета. Формувати вміння розпізнавати корінь у споріднених словах; закріплювати знання про слова-назви предметів, слова-назви ознак, слова ­назви дій, розвивати навички зв'язного мовлення, виховувати увагу, охайність під час письма.
Обладнання. Таблиця «Корінь», казковий герой Майстер Словотвір.

Хід уроку.
     1. Організація учнів до уроку.
2. Перевірка домашньою Завдання.
3. Актуалізація опорних знань.
1. Каліграфічна хвилинка.
- Запишіть каліграфічно букву «де» та буквосполучення з нею. (Вивішую плакат). Дд дм до ду
- Придумайте слова з цими буквосполученнями.
- Підберіть спільнокореневі слова до слова «дуб». Назвіть корінь у цих словах.
- Які слова називаються спільнокореневими? Як їх ще називають?
2. Вибірковий диктант.

- Послухайте віршик, знайдіть сімейку спо­ріднених слів. Коли я читатиму другий раз, то випишіть спільнокореневі слова, позначте корінь.
Дубові діти
               На галявині виріс дуб

І корою зашкаруб.
Розгорнув крислаті віти,
 А на них дубові діти.
Дуб гойдає їх, гойда,
А на діток погляда:
Мов, скоріш зростайте, діти,
Рад я вами жолудіти.
День на осінь ви, смаглявці,
Сипонете по галявці.
І сказав дубок-сусід;
Розпочавсь дубовий рід!
В. Кочевськuй (Учні підкреслюють ряд слів: «дуб», «дубок», «дубо­вий», визначають корінь).
- Чи можна назвати ці слова родичами? (Так, бо вони походять від слова вдуб»)
- Як інакше можна назвати слова з однаковим коренем? (Спільнокореневими, однокореневими, спо­рідненими)
IV. Повідомлення теми і мети уроку.

- Діти, сьогодні до нас на урок прийшов Май­стер Словотвір. (Вивішую малюнок), Ось погляньте, Майстер Словотвір містить усі умовні позначки значущих частин слова. Одну із цих значущих час­тин слова ми вивчили. Як вона називається? Що зображено такою позначкою у нашого Майстра?
- Так, правильно, це його черевички та вуста.
Що ж то за позначка? Як вона називається?
- Діти, Майстер Словотвір має двох помічників:

Закінчення і Основу. Ось вони як позначаються. З ними ми будемо знайомитись у З-му класі. А у Основи є троє синів: Корінь, Суфікс, Префікс. Мати Основа пошила Їм шапочки, ось які.
(Показую умовні позначки) ..

- За ними ми Їх і впізнаватимемо. Але це буде пізніше. А сьогодні Майстер Словотвір допомага­тиме вам на уроці розпізнавати корінь у спорідне­них словах, добирати спільнокореневі слова.
V. Засвоєння поняття «Корінь».
- Послухайте, яку розповідь про «Корінь» при­ніс нам Майстер Словотвір.
1. Розповідь учителя.
(На дошці таблиця «Корінь»).
- Багато тисяч років тому жив собі Корінь «Літ». Знайшли його люди і почали думати, що з ним робити. А Корінь каже:
- Посадіть мене, і я розростусь у велике гарне дерево. Посадили люди Корінь «Літ», і став він рости. Спочатку один паросток пустив, потім другий, третій ... Багато паростків з'явилось від Кореня «Літ», Усі вони на Корінь схожі, і своє щось у кожного є. Ось яке дерево виросло. Поди­вилися люди, порівняли паростки і побачили, що в усіх одна спільна частина «літ». Відтоді почали
люди спільну частину споріднених слів називати коренем. І правильно вирішили: від неї, як від ко­реня дерева, утворюються нові споріднені слова.

- Розгляньте малюнок. Прочитайте корінь і слова, що від нього утворилися. Складіть усно речення з цими словами.
- Отож, як називаються слова, що мають спільну частину - корінь?

- А як визначити у слові корінь? 2. Ознайомлення із правилом.
- Майстер Словотвір хоче, щоб ви ознайомилися з правилом.

VI. Узагальнення й систематизація знань. 1. Робота з підручником.

- А тепер Майстер Словотвір просить попра­цювати з підручником.

- Прочитайте пари слів. Подумайте, які з них є спорідненими.

- Спишіть парами споріднені слова. Позначте в них корінь.
- Що ви можете сказати про слова «літо» і «літак»?
- Яка в них спільна частина? Чи можна назвати

ці слова спільнокореневими? Поясніть свою дум­ку. Прочитайте пояснення в підручнику.
2. Фізкультхвилинка. (З імітацією рухів).
- Майстер Словотвір пропонує вам відпочити.
Раз - підняти руки вгору, Два - нагнутися додолу, Не згинайте, діти, ноги, Як торкаєтесь підлоги. Три, чотири - прямо стати, Будем знову починати.
3. Самостійна робота учнів.

- Майстер Словотвір хоче дізнатися, чи вмієте ви самостійно працювати.

- Розгляньте малюнки і запишіть назви зобра­жених на них предметів.

- До кожної назви предмета доберіть спіль­нокореневі слова і запишіть їх. Позначте у них спільну частину - корінь.

(Перевірка виконання. Словесне оцінювання). 1) Гра «Одягни корінь».

- Майстер Словотвір запрошує вас до гри. (На дошці записаний корінь вводе).

~ Як можна «одягнути» даний корінь, щоб одержати споріднені слова? (Вада, водичка, водиця, водний)

(Учні йдуть до дашки і «одягають» корінь). 2) Робота над віршем.

- Майстер Словотвір хоче послухати, як ви ви­разно читаєте вірші Лесі Українки.
- Прочитайте вірш. Хто його написав?
- Що означають виділені слова? На які питання відповідають?

- У слові «тихесенький» визначте корінь. Ви­значаючи корінь, користуйтеся правилом.
VII. Підсумок уроку.
- Яку шапочку пошила Основа своєму сину
Кореню?
- Хто допомагав нам сьогодні на уроці?
- Як ви думаєте, чому його так називають?
VIII. Домашнє завдання. 

Немає коментарів:

Дописати коментар